Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Alla teorier till trots så återkommer jag till: hur och när "upptäcktes" paret Palme den där kvällen?
Ja, vi vet att dom blev sedda vid G:a stans T-bana och sen självklart vid Grand. Men inte någonstans finns det uppgifter att en eller flera skulle ha haft paret under uppsikt. Det som finns skulle jag vilja likna vid när en börjar se en ubåt, ja då ser hela skärgården ubåtar. Jämför med Walkie-talkies iakttagelserna.
Jag har svårt att föreställa mig att en slumpvis person plötsligt får syn på dem och sen börjar en febril verksamhet/planering just samma kväll vad gäller att inhämta ett mordvapen.
De flesta (alla?) attentaten av den här skalan har föregåtts av någon slags planering. Sen om det varit en statsmakt eller enskilda grupperingar det har fortfarande legat någon slags planering och/eller ideologi bakom s.k. motiverande faktor.
Visst den som sköt Ronald Reagan och personen som sköt John Lennon var ensamma gärningsmän. Hade inte föregåtts av någon större planering. Men så åkte dom fast vilket i sig inte var någon större förlust för dem själva. Det var gärningen i sig som var huvudsaken.
Det finns väldigt stora "hål" från den där kvällen samt att det inte finns någon som har utmärkt sig i folkvimlet. Bara det talar emot att det skulle ha varit herr Pettersson som knäppte Palme. Med tanke på CP's bakgrund, om han nu var där runt Grand, vilket i sig inte spelar så stor roll, så var han mest fokuserad på att få tag i droger. Därför tvivlar jag på att han skulle ha haft sinnesnärvaron att kolla om Palme hade livvakter omkring sig...om nu så skulle ha varit fallet.
SE då? Om hans tidsangivelser stämmer så hade han just minimalt med tid att utföra dådet samtidigt som att han hade maximal "tur". Det var någon som var inne på IM och hans iakttagelser den där kvällen. Men dom är så att säga precis när dådet sker och inte före. Men dock har jag för mig att det faktiskt finns ett vittne (cheva-mannen?) som ser händelseförloppet om än bara någon/ra sekund/er. O mig veterligen så stämmer varken SE eller CP in på hans beskrivning.
Jag lutar nog åt att de som utförde dådet är en krets med några få personer, väldigt hard core i sin övertygelse att detta var/är det bästa för Sverige och då spelar inga pengar i världen någon roll. Med tanke på hur mycket pengar folk (artister, affärsmän etc) kan dra in på en månad så är 50 miljoner ingenting.
LJ (Chevamannen) beskriver i sitt första förhör GM som ca 180 cm lång, kraftig men inte tjock, mörkhårig, mörkakläder förmodligen ytterrock som inte gick ned över knäna, inte jacka. Särskild springstil.
I senare förhör, månader senare, säger han kortare byxor så anklarna syns, lågskor. Längd 185-190. Nu nämner han plötsligt ansiktet och säger han hade ett grovt avlångt ansikte, och nu börjar han tala om blå täckjacka. Jag skulle säga att uppgifterna i chevamannens första förhör stämmer gott in på SE. Det han säger under senare förhör förändras markant och han uppger flera gånger själv att han kan ha tagit intryck av massmedia. Lisbets vittnesmål, som i sin tur verkar stämma överens på vittnet AB, kan ha inverkat på hans minnesbild.
Hela gärningens förlopp, plats, val av vapen, gms beteende skriker enligt mig impulsdåd. Så att GM skulle ha ”tur” leder nog tanken lite fel. De var på samma plats och det bara blev så. Det var överlagt med bara några sekunders eftertanke. Om man utgår från den premissen så är SE intressant.