2018-05-25, 17:32
Medlem
Det tar ca 40 sekunder att promenera från skandiaentren till mordplatsen. Han kan aldrig ha hunnit skjuta Palme och samtidigt stått och väntat vid Dekorima på det sätt IM säger. Detta alldeles oavsett om han stämplat ut 23.20 eller 23.21. Har han dessutom samtalat med väktaren ett par minuter blir det fullständigt omöjligt.
Signalementet på den gubben är dessutom helt fel.
Citera
2018-05-25, 18:15
Medlem
Detta inlägg är bland det bästa som skrivits i ämnet hittills.

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/05/24/ar-skandiamannen-losningen-pa-mordgatan/
Citera
2018-05-25, 23:11
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GpTO
Om du planerar att mörda en statsminister, chansar du på att han går hem efter ett biobesök?

Tänk om de får för sig att äta något?
Om de vill ta sig ett glas någonstans?
Gå hem till någon bekant?

Finns en mängd saker man kan göra efter bio och jag tror inte att man vill lämna ngt till slumpen. Vid nästa tillfälle har han kanske Säpos livvakter med sig

Skandiamannen har väl själv uttalat i någon media att han är övertygad om att det är ett slumpvis utfört mord i en ögonblicks ingivelse?
Och det skulle ju passa med att han beväpnad lämnar jobbet och får syn på sitt hatobjekt och får en impuls
Konstigare saker har ju faktiskt hänt
Citera
2018-05-25, 23:14
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det tar ca 40 sekunder att promenera från skandiaentren till mordplatsen. Han kan aldrig ha hunnit skjuta Palme och samtidigt stått och väntat vid Dekorima på det sätt IM säger. Detta alldeles oavsett om han stämplat ut 23.20 eller 23.21. Har han dessutom samtalat med väktaren ett par minuter blir det fullständigt omöjligt.
Signalementet på den gubben är dessutom helt fel.

Men varför skulle det vara Stig Engström som är personen som står vid Dekorima? Det fanns ju faktiskt fler människor som rörde sig i kvarteret
Citera
2018-05-27, 01:03
Medlem
JSelwyns avatar
Alltså, jag kan ha blandat ihop det här så jag ursäktar mig i förväg.

Så riksfyllot skulle ha varit Skandiamannen (SE)? Isf är det ju samma person som LP sägs ha sett på/vid mordplatsen efter det att hon tittar sig omkring för att som hon själv säger "lokalisera" vem som sköt ner dom alt be om hjälp? Jag hade för mig att Skandiamannen och riksfyllot var två olika personer? I vilket fall om det stämmer att SE är den personen som LP beskriver så friar ju det helt Pettersson. Fast jag är övertygad om att det iNTE var Pettersson som stod där vid Dekorima-fönstret.

Det som är intressant (ponera att det nu är Skandiamannen) och att han bar en bögväska så är det ju något som vittnet vid David Bagares Gata noterar. Sen om han nu återvände till jobbet typ 20 min senare så kanske vittnet vid Smala Gränd ändå inte hade fel när hon ser en man som uppehåller sig i området 15 min senare (fast varför skulle en "seriös" attentatsman skulle springa omkring i nämnda kvarter) o det är denna iakttagelse som sedan blev den famösa fantombilden. Skulle vara intressant o se hur SE verkligen såg ut när det begav sig.

Ett scenario kan ju ha varit att de var två st. Gärningsmannen sköt ner dom. Stack på en gång. In kliver SE från skuggan och där står han för att distrahera LP när hon väl kommer att titta upp. Han vet att han kommer att vara hennes blickfång som "första hjälpen" allt medan mördaren försvinner i godan ro.

I övrigt så tycker jag att SE passar bättre in som en person med ett mer alldagligt utseende (jämför med Pettersson, hans gångstil etc). En som inte väcker uppmärksamhet och då mycket väl kan ha följt efter makarna Palme från Gamla Stan. Samt med den bakgrund som han har, ett mer tränat öga för att se om Palme hade någon livvakt med sig.

Skulle även vara intressant och få veta var SE hade sitt arbetsrum. Om det var med utsikt mot Sveavägen och därmed lätt att övervaka Grand+makarna Palme. Kom ihåg att han stämplade in på jobbet runt kl 21 och sen suttit där på kammaren till dess filmen var slut. Så om nu mordet var planerat så är ju inte det otänkbart?

Sen har jag en stor reservation vad gäller "Dekorima-mannen". Kan ju omöjligen ha varit SE...om hans berättelse stämmer. Dekorima-mannen var ju redan där och då kan det ju inte ha varit SE. Om nu inte SE's berättelse är helt uppåt väggarna.

Den stora fråga, fortfarande, som vi ännu inte fått svar på är: hur "upptäcktes" makarna Palme den där kvällen?
Senast redigerad av JSelwyn 2018-05-27 kl. 01:07.
Citera
2018-05-27, 02:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

Så riksfyllot skulle ha varit Skandiamannen (SE)? Isf är det ju samma person som LP sägs ha sett på/vid mordplatsen efter det att hon tittar sig omkring för att som hon själv säger "lokalisera" vem som sköt ner dom alt be om hjälp? Jag hade för mig att Skandiamannen och riksfyllot var två olika personer? I vilket fall om det stämmer att SE är den personen som LP beskriver så friar ju det helt Pettersson. Fast jag är övertygad om att det iNTE var Pettersson som stod där vid Dekorima-fönstret.

Det som är intressant (ponera att det nu är Skandiamannen) och att han bar en bögväska så är det ju något som vittnet vid David Bagares Gata noterar. Sen om han nu återvände till jobbet typ 20 min senare så kanske vittnet vid Smala Gränd ändå inte hade fel när hon ser en man som uppehåller sig i området 15 min senare (fast varför skulle en "seriös" attentatsman skulle springa omkring i nämnda kvarter) o det är denna iakttagelse som sedan blev den famösa fantombilden. Skulle vara intressant o se hur SE verkligen såg ut när det begav sig.

Ett scenario kan ju ha varit att de var två st. Gärningsmannen sköt ner dom. Stack på en gång. In kliver SE från skuggan och där står han för att distrahera LP när hon väl kommer att titta upp. Han vet att han kommer att vara hennes blickfång som "första hjälpen" allt medan mördaren försvinner i godan ro.

I övrigt så tycker jag att SE passar bättre in som en person med ett mer alldagligt utseende (jämför med Pettersson, hans gångstil etc). En som inte väcker uppmärksamhet och då mycket väl kan ha följt efter makarna Palme från Gamla Stan. Samt med den bakgrund som han har, ett mer tränat öga för att se om Palme hade någon livvakt med sig.

Skulle även vara intressant och få veta var SE hade sitt arbetsrum. Om det var med utsikt mot Sveavägen och därmed lätt att övervaka Grand+makarna Palme. Kom ihåg att han stämplade in på jobbet runt kl 21 och sen suttit där på kammaren till dess filmen var slut. Så om nu mordet var planerat så är ju inte det otänkbart?

Sen har jag en stor reservation vad gäller "Dekorima-mannen". Kan ju omöjligen ha varit SE...om hans berättelse stämmer. Dekorima-mannen var ju redan där och då kan det ju inte ha varit SE. Om nu inte SE's berättelse är helt uppåt väggarna.

Den stora fråga, fortfarande, som vi ännu inte fått svar på är: hur "upptäcktes" makarna Palme den där kvällen?

Apropå det sista: är det känt hur många som såg filmen? Och om det var fler föreställningar, så att fler människor än så var på biografen när filmen slutade? (Och när det började...)
Citera
2018-05-27, 08:47
Medlem
ReDefiners avatar
Citat:

I övrigt så tycker jag att SE passar bättre in som en person med ett mer alldagligt utseende (jämför med Pettersson, hans gångstil etc). En som inte väcker uppmärksamhet
och då mycket väl kan ha följt efter makarna Palme från Gamla Stan. Samt med den bakgrund som han har, ett mer tränat öga för att se om Palme hade någon livvakt med sig.

Det här med att SE inte väcker uppmärksamhet och det faktum att ingen tycks ha lagt märke till honom vid mordplatsen fick mig att tänka på en nästan tragikomisk teori om hans handel och vandel där. Den går ut på att han talar sanning om allt han gjorde.

Han gör allt det han påstår: Hjälper till med OP, jagar efter poliser, justerar vittnesuppgiter m.m. men Stig E är en så genomtråkig grå och ointressant tjänsteman att ingen lägger märke till honom!

Om jag var tvungen att välja mellan den här teorin (som jag tror jag hört från podden Palmemordet) och den som Larsson och Pettersson lägger fram om SE som OP:s baneman skulle jag nog ändå välja Larsson & Co men med ganska liten marginal
Citera
2018-05-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Skandiamannen har väl själv uttalat i någon media att han är övertygad om att det är ett slumpvis utfört mord i en ögonblicks ingivelse?
Och det skulle ju passa med att han beväpnad lämnar jobbet och får syn på sitt hatobjekt och får en impuls

Så OM skandiamannen är mördaren så skulle hans ord om hur det gick till vara sanna?
Han har ju haft en del andra uttalanden som inte stämt med andra vittnens uttalande. Kan ju handla om att förse polisen med desinformation.

Jag motsäger inte att det kan ha skett av en slump. Fast att det ska vara den troligaste anledningen håller jag inte med om.

Jämför med mordet på Anna Lindh. Inne på en butik i centrala stan och mitt bland folk och dåligt med omedelbara flyktvägar. Jämfört med ute på stan, sen kväll, betydligt mindre folk och bättre möjligheter att fly.
Vapnet en kniv som han kan ha plockat upp någonstans eller haft med sig. Vilket är ett mycket troligare vapen att ha på sig än en pistol om man bara är ute och rör på sig. Ett vapen han dessutom tappar under sin flykt.
Mördaren försöker dessutom hålla sig undan jämfört med att kallt vända sig till polisen och TV med vittnesmål.
Mordet på AL innehåller mycket fler saker som visar på att det är oplanerat. Dessutom har vittnen visat på att saker som kan tyda på att Palme var planerat.
Citera
2018-05-27, 14:25
Medlem
Gratis121s avatar
Frågan är om han verkligen kan vara den som höll i vapnet, men inblandad kan Skandiamannen definitivt vara.

Låt säga att stay behind ligger bakom mordet samt SE jobbat åt dem i hemlighet.

Han kan ju haft nån annan slags uppgift i mordet, tex att vara klädd som den riktiga mördaren var klädd för att förvilla eventuella andra vittnens iakttagelser av den riktige mördaren, och därför var det viktigt att SE gjorde sig hörd och var involverad så mycket dom möjligt på platsen, men det misslyckades han ju med i o m att ingen tycks ha sett honom.
Ett högst troligt scenario om Stay behind ligger bakom mordet.

Dessutom påpekade han ju till polisen att det måste ha varat honom ett annat vittne sett i stället för mördaren, så det styrker min teori om Skandiamannes uppgift i MOP.
Citera
2018-05-27, 20:57
Medlem
kebobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Citat ur tidningen Filter:
"I en stort uppslagen intervju i branschtidningen Skydd och Säkerhet
gjorde han våren 1992 sitt sista mediala framträdande. Där återberättade han
vad han påstod sig ha varit med om och varvade berättelsen med egna teorier
om mordet.

"Det var kanske inte alls överlagt och planerat", sade Engström.
"Inte mord, utan dråp, eller som ett vådaskott under älgjakt.
Lägg ihop de här bilderna - paret tilltalas av en man som kanske
känt igen dom och vill säga något till en livs levande världskändis
som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion.
Många har hälsat vänligt på Palme - han hade inte bara fiender.
Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt.

Avvisade och vända ryggen åt, blir några av oss förbannade.
Om då någon av oss går omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle."

Engström fortsatte:"Sinnet rinner till - vi tar några steg efter mannen, lägger handen på
hans axel för att stoppa honom - Din djävel! - pang.
Det är tyvärr mänskligt - eller omänskligt."

Han funderade även över gärningsmannens val av vapen:"Jag skulle personligen ha använt
ett smidigare, ett mindre vapen - om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigtvapen,
möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som det som
försvann från Restaurang Oxen samma kväll."
Citera
2018-05-28, 00:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Nej, "riksfyllot" var vad HH kallade AB som hade varit på firmafest. Som gick en bit bakom LOP när det small varpå han dök in i portalkoven. Han såg inte mycket dessförinnan mer än att han uppfattat att LOP och GM skulle gått som ett sällskap. Han visste heller inte att det var OP som skjutits förrän polisen kom hem till honom senare och höll förhör.
Citera
2018-05-28, 08:40
Medlem
Det är en märklig person denne SE. Att SE varit på mordplatsen blir jag helt övertygad om när jag läser förhörsprotokollet med securitasväktaren Henry Olofsson.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html

Sid 169.

HO redogör klart och tydligt för hur SE informerar dem om att det tydligen ska ha varit OP som hade blivit skjuten. Hur skulle SE kunna veta det om han inte verkligen hade varit på mordplatsen och fått den infon av andra närvarande? Däremot finns det ingen som verkar att ha observerat SE på mordplatsen.

SE verkar att ha diktat ihop sin egen betydelse om vad han gjorde och åstadkom på mordplatsen men där har han garanterat varit antingen som passiv åskådare eller tja...fast det alternativet kan man inte heller få ihop på något rimligt sätt.
Senast redigerad av Konrad 2018-05-28 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in