2018-05-28, 01:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"SVT:s Agenda har talat med socialdemokrater i riksdagen och partistyrelsen som anonymt beskriver situationen som bedrövlig, samt att partiet måste prata välfärd och få bort invandringsfrågan som man inte kan vinna."

Socialdemokraterna tror alltså att receptet för att vinna tillbaka väljare från SD är att diskutera andra frågor som är starkt relaterade till invandringsfrågan? Alltså: För att hejda SD:s uppgångar i opinionen vill man begrava alla frågor kring migrationspolitiken och strunta i att det är den frågan som svenska folket just nu anser är den viktigaste? Hur förbannat stolligt kan ett politiskt parti bli 2018?

Mer om detta i SVT:s Agenda ikväll kl 21:15.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-varta-veckan-sa-har-partiets-strategi-misslyckats
Min fetning.

Visst har du rätt, idag så vet väljarna att alla viktiga valfrågor är relaterade till den synnerligen oansvariga invandringspolitiken.
Välfärd, skola, lag och ordning, etc. har krackelerat och väljarna vet att den oansvariga invandringspolitiken är orsaken till detta.
2018-05-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur tjock är det möjligt för en träskalle att vara?

Det existerar ingen “korrigeringsfaktor” som i “multiplicera SD med 1.XX”, det är inte en parameter i viktningen överhuvudtaget eftersom opinionsmätningar inte bygger på mellanstadiematte. Det är vad en faktor är i matematik, en komponent i en multiplikation. Att du tycks tro att faktor och matris är utbytbara begrepp i sammanhanget och blandar med ytterligare blå dunster och nervösa smileys bekräftar bara ännu en gång att du inte har en jävla aning om ämnet. Lite som att diskutera psykologi med Zelig. Trovärdighet på samma nivå som “Jag kan det här, jag är jurist”-iraniern.
Du vet inte mer om detta än någon annan, tex mig, oavsett hur mycket du försöker trumma in det memet i andra. Och jag vet precis vad en matris är och hur den förmodligen används för att justera för samverkande händelser, ett scenario är tex om SD viktas upp (enligt en förutbestämd faktor eller mha stödjande data som insamlats) måste även M och S:s siffror justeras då de står i beroendeförhållande till SD, och totalen, alt. tar man ”opinionsutrymme” från den osäkra väljarpolen, om empiri primärt indikerar att det är där som SDs dolda sympatisörer finns, och deras benägenhet att gå till vallokalen).

I verkligheten är viktningsmatrisen mer sofistikerad än så, dvs den tar hänsyn till ett större antal faktorer, och beroendeförhållande, men det förändrar inte faktum, den bygger på historiska dataoch den bygger på olika samband, som ges av någon har konstruerat en matematisk modell, en mänsklig input, en master mind.

Efter varje körning av modellen så gör analytikern förstås en uppskattning om den insamlade datan förefaller ha insamlats korrekt, samt gör en reality check, inte minst när val har skett. Någonstans i denna, förvisso komplicerade kedja av händelser, har något gått snett så tillvida att modellen inte fungerat tillfredställande. En modell är en beskrivning av verkligheten, om inte modellen fungerar justerar man modellen, inte verkligheten.

Man kan diskutera varför modellen varit så primitiv och, enkelspårig (alltid slagit åt samma håll) och många gånger förvånansvärt oexakt. Men att du skulle sitta med någon sorts jävla slutligt facit i frågan betvivlar jag starkt. Till den grad att jag skulle kunna hävda att du snackar skit. För rent praktiskt gör en viktningsmatris i slutändan samma sak på tex SDs siffror som en inkompetensfaktor dvs modellen genererar en matematisk faktor som justerar inhämtade data så att de (med viss, statistik, sannolikhet) bättre reflekterar verkligheten.

Det är kanske klokt att inse att det är mänsklig input som ger förutsättningarna för modellen/matrisen att verka. Likaså är det knappast någon som kan förneka att människor är påverkbara, på många plan och sätt. Ditt dumdryga sätt att resonera i frågan förtar inte detta faktum. Du vet alltså inte ett dugg om detta och hur det egentligen ligger till. Din infantila kritik på ”faktorn” förstärker bara denna slutsats. Det vill säga, du är precis samma situation som vi andra, du har ingen koll alls. Och det kommer du vid någon punkt att tvingas erkänna.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-28 kl. 02:00.
2018-05-28, 01:25
Medlem
nins avatar
Citat:
Nä, respondenter blir ju knappast mer talföra av att undersökningen är ”hemlig” (de som svarar kan ju knappast veta skillnaden) så det systematiska bortfallet för SD lär väl kvarstå, fast om inhämtningen görs via webbpanel eller åtminstone webb/telefon-kombination så borde det inte vara något jätteproblem. Det är ju också lättare att ta höjd för eventuellt bortfall ifall beställaren vill veta ett spann snarare än en exakt siffra.

24-25 kan hypotetiskt vara ”om allt går rätt för SD _och_ alla som kan tänka sig rösta på dem också röstar på dem _och_ vädret är perfekt _och_ det föreligger en underskattning _och_ den är så stor som vi bedömer att den maximalt kan vara”. Omöjligt att veta när artikelskrivaren är så luddig kring källmaterialet...

Det vore intressant om man kunde få veta vilka som gjort dessa mätningarna för moderaterna. Då problemet kvarstår att olika institut ger så olika resultat. Min gissning är att M har anlitat något av de företag som, rent historiskt, har varit så där att ge en resultat som stämmer överens med valen.

Därför, tror jag, så kan det finnas än mer potential för SD, beroende på hur de sköter sig, vad som händer i Sverige och hur de andra partierna agerar.
2018-05-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Sant. Sentio och YouGov som mörkar DE SANNA siffrorna från DE HEMLIGA mätningarna?

Men inte ens de vågar mörka längre har jag hört. Mina bekanta som jobbar på Sentio och YouGov säger att de kommer att gradvis justera upp SD. Stay tuned!
Ska de då justera viktningsmatrisen, eller bara utnyttja en inkompetensfaktor k? Hmm förresten, enligt Krispan är Vikningsmatrisen stationär och orörbar (och är för förmodligen så komplex att det förmodligen inte finns någon som förstår den, så vi får ta den som Gud givet), så vi för hålla oss till inkompetensfaktorn, tror jag.
2018-05-28, 01:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Korrekt, men man kan inte undgå att notera oron hos etablissemanget oavsett om det handlar om en panel i Godmorgon Världen eller socialdemokraternas partisekreterare i Agenda. Det tycks som att dessa har andra siffror än vi andra och att deras siffror indikerar en jordbävning.

Om man tittar på genomsnittet för maj månad på status.st så ligger S lågt, men man har legat lägre tidigare den här mandatperioden. SD ligger högt men inte så högt som man legat tidigare. De siffror som vi ser borde inte indikera en sådan panik som den vi ser just nu. Det finns andra siffror som målar en annan bild av det politiska landskapet.

(Min fetning)

Att partierna gör egna opinionsundersökningar som inte presenteras för allmänheten, det är ett faktum. Det vet vi numera. Till och med sådana som Lena Mellin och K-G Bergström har öppet sagt det vid ett flertal tillfällen på bl a Aftonbladet-TV, Expressen-TV och i sina texter. Och senast idag kunde vi läsa om det på Ledarsidorna.se

Exakt hur och på vilket sätt och i vilken omfattning dessa partiers egna opinionsmätningar skiljer sig från de officiella, DET vet vi inte. Men att såväl sossar som moderater har fått in siffror som är "värre" än de som allmänheten får ta del av borde inte varken överraska någon eller vara speciellt kontroversiellt. Om man tar just socialdemokrater, olika medier, journalister och opinionsbildare på den vänster-liberala delen av skalan så ser man en ordentlig nervositet just nu. Det skulle kunna förklaras enbart med att S officiella siffror är bedrövliga samtidigt som SD rycker fram på bred front, men jag tror inte det är riktigt hela sanningen. De vet mer. Deras egna mätningar kan mycket väl visa att läget är långt mycket värre. Vi VET självfallet inte om det är så eftersom vi inte får ta del av de mätningar de beställt för eget bruk. Men det är inte långsökt att anta att det KAN vara så.

Om jag får spekulera fritt lite så tror jag att det är tre faktorer som gör sossarna (och delvis moderaterna) så skitnödiga just nu: 1). Deras mätningar visar att läget är alarmerande dåligt, siffrorna är rent urusla. Värre än de officiella. 2) De har mycket trovärdig information om att SD ligger betydligt högre än vad de officiella siffrorna visar; och 3) riksdagsvalet är bara tre månader och tolv dagar bort samtidigt som de är "fastlåsta" i frågor som SD vinner väljare på hur sossarna än vänder och vrider på det. Oron har övergått i ångest och närmar sig nu panik...
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-28 kl. 01:58. Anledning: Förtydligande
2018-05-28, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Var ej det jag menade (frågan blev felformulerad). Menar hur du av artikeln av döma kunde utläsa:

"Typ - hur stor mängd väljare kan SD som max samla givet att alla som står och väger går till dem? Hur stora kan M bli givet att alla som har dem som andrahandsval väljer dem? Hur stora kan S bli om alla som tilltalas av utspel X går till dem pga det?"
För att det är ungefär så interna mätningar brukar beskrivas i olika sammanhang. “Interna mätningar visar att M kan tappa ytterligare 5% till SD”, “enligt interna mätningar har C störst chans att vinna väljare från M” etc. För ett parti mitt i (val)rörelse är ju den sortens information hundra gånger viktigare för att lägga upp olika strategier än den trubbiga “hur skulle ett valresultat se ut idag?” som vanliga dödliga får serverad. Det är ju kasst som beslutsunderlag för partistrategerna, endast användbart som ett allmänt betyg på hur väl man lyckats så här långt. En simpel väljarbarometer är dåtid, inte ett verktyg för att påverka framtiden.

Att mäta hur mycket ett parti skulle kunna få som max snarare än hur ett valresultat sannolikt skulle se ut är ju för övrigt ingen jättehemlig typ av mätning eftersom t ex Sifo har gjort offentliga såna. Att de baserat på andrahandsval tyckte sig kunna se att SD hade uttömt sina möjligheter att växa mer med dåvarande profil. Det fanns 3 pe till att hämta bland ickesympatisörer, sen skulle det vara slut.
Sifo fick rejält fel... fast ska man vara rättvis så kanske det stämde just då eftersom det var i juni 2014, innan det fatala “öppna hjärtan”-talet, innan DÖ, innan asylhaveriet 2015 och annat som ändrade förutsättningarna kartan helt.
2018-05-28, 05:42
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
För övrig kan sägas att intervjuerna med Lena Rådström Baastad och Jens Orback visar att det partiet inte har begripit ett skvatt varför de sitter meterdjupt ner i skiten...

Instämmer. När man hör ledande sossar "analysera" krisen så framgår det med all tydlighet att de inte har förstått ett skvatt! Noll självinsikt, noll självrannsakan, noll verklighetskontakt.

Vad gäller kommande SIFO så lär den ligga någon procent under 20. SIFO har alltid velat underskatta SD.
2018-05-28, 05:48
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nytt försök med detta inlägg, förlorade kontakten med FB

En lokal OU för Tyresö tämligen ovetenskaplig men intressant ändå.

Resultatet av omröstningen i procent (jmf val 2014)

Moderaterna: 34,5 (-0,4)
Sverigedemokraterna: 33,8 (+27,4)
Socialdemokraterna: 14,2 (-14,9)
Liberalerna: 6,5 (-1,2)
Centerpartiet: 3,6 (/)
Vänsterpartiet: 3,6 (-0,9)
Kristdemokraterna: 1,3 (-2,0)
Miljöpartiet: 1,2 (-8,0)
Övriga: 1,3 (+0,4)

Antal röster: 754
Period: 22-27 maj 2018

https://viityreso.se/artikel/sa-skulle-tyresoeborna-roesta-om-det-var-kommunval-i-dag

En bomb!

"Det som talar för omröstningen är att det varit en tydlig koncentration av röster som kommit från vårt geografiska område samt att rösterna varit relativt jämnt fördelade över röstperioden. Skulle någon försökt sabotera borde det ha förekommit onaturliga toppar. Det har det inte gjort."

Omröstningen verkar inte vara synligt saboterad iaf. Vi får hoppas att Tyresö-borna verkligen röstar så här i September =)
2018-05-28, 06:01
Medlem
snigel1s avatar
För en som inte bor i området. Borträknat för socioekonomiska faktorer, är Tyresö en plats där man går klädd i strut och vita dukar för ansiktet med hål klippta för ögonen? 😂😂😂
2018-05-28, 07:04
Medlem
Citat:
Nä. Vad man har att välja mellan är olika halvdåliga alternativ där man för varje grej man fixar i en ände, pajar nånting i en annan. Mäter man via telefon får man snedvridning, men via webb får man annan snedvridning. Ställer man följdfrågor för att skaka fram besked ur osäkra väljare så kan det både gynna och missgynna SD, för å ena sidan får man bort lite av mörkertalet, men å andra sidan får man högre stöd för andra partier vars väljare är mer osäkra än SD:s.

YouGovs Lars Gylling förklarade hur det där hänger ihop:
Låt mig utnyttja tillfället att introducera en annan viktig parameter, den politiska viktningsmatrisen, som i mina ögon har lika stor betydelse för skillnaderna i opinionsmätningarna som valet av urvalsmetod (telefon eller webpaneler).

Det visade i varje fall ett exempel från Norge under hösten 2012, där Fremskrittspartiet pendlade mellan 10 och 20 procent i opinionsmätningarna.

(För den som trodde en skillnad på 10 pe var världsunikt gick det alltså att hitta i närmaste grannland, min anm.)

Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna.

Om man jämför den nya undersökningen från Sverige Tycker med vår undersökning, så har behandlingen av osäkra väljare förhållandevis stor betydelse i en tid där vandringar mellan partierna är så kraftig.

Sverige tycker frågar nämligen dem, som inte vet vilket parti de skulle rösta på idag, ytterligare två gånger – ”Vilket parti lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ” Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.

Den frågan har vi valt att inte inkludera i våra partisympatisiffror hos YouGov och därför kommer vi alltid att ligga lite lägre på partier med höga andelar av tvivlare (just nu S) och högre på partier med mycket hög väljarlojalitet (just nu SD)
.
Detta är helsnurrigt eftersom det skapar ett moment 22 för alla som försöker lösa problemet med SD-bortfall:

Om man inte lirkar och tjatar får man inget svar från en betydande del av SD-väljarna. Därför ändrade Novus sin metod efter förra valet så att man knappt släpper ifrån sig en enda jäkel innan de uppgett parti. Det tycks ha fungerat, då de ligger bättre nu på SD än 2014, men om YouGov har rätt så har Novus lirkande också inneburit att man får en överskattning av partier med många vacklande väljare (t ex S), för man tjatar fram svar från folk som sen faktiskt inte orkar gå och rösta i skarpt läge. Det allmänt ökade stödet i mätningen för andra partier än SD skapar alltså en snedvridning både genom att andra överskattas och att det då blir färre procent över till SD fastän meningen var att lyfta SD närmare sanningen.

Men, om man som YouGov låter bli att lirka med följdfrågor blir det lika snett åt andra hållet. Just nu har YG 23% på S vilket är 2 pe under medel, och M på 18% vilket är 3 pe under medel. SD 3 pe över medel, C 1 pe över medel. Det ger sammantaget en väldigt avvikande mätning vilket blir tydligt om man klickar på staplarna på val.digital. Senaste YouGov är outlier på nästan alla fronter.

Att följdfråga eller icke följdfråga tycks skapa helt enorma skillnader i andel osäkra väljare. I april t ex var andelen osäkra i Novus och Inizio (som alltså båda lirkar väldigt mycket) 8,2 respektive 6,6. Väldigt lågt. Hos YouGov som inte lirkar alls? 18,0% osäkra. Huruvida Sentio lirkar eller ej har jag aldrig kollat upp, men andelen osäkra är ju helt chockerande: 29,9%. Och i februari 31%?? En tredjedel osäkra?

Jag har ringt för Demoskop (arbetat med att ringa) och kan bekräfta att även Demoskop frågar dessa två följdfrågor på identiskt vis.
2018-05-28, 07:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nytt försök med detta inlägg, förlorade kontakten med FB

En lokal OU för Tyresö tämligen ovetenskaplig men intressant ändå.

Resultatet av omröstningen i procent (jmf val 2014)

Moderaterna: 34,5 (-0,4)
Sverigedemokraterna: 33,8 (+27,4)
Socialdemokraterna: 14,2 (-14,9)
Liberalerna: 6,5 (-1,2)
Centerpartiet: 3,6 (/)
Vänsterpartiet: 3,6 (-0,9)
Kristdemokraterna: 1,3 (-2,0)
Miljöpartiet: 1,2 (-8,0)
Övriga: 1,3 (+0,4)

Antal röster: 754
Period: 22-27 maj 2018

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
En bomb!

"Det som talar för omröstningen är att det varit en tydlig koncentration av röster som kommit från vårt geografiska område samt att rösterna varit relativt jämnt fördelade över röstperioden. Skulle någon försökt sabotera borde det ha förekommit onaturliga toppar. Det har det inte gjort."

Omröstningen verkar inte vara synligt saboterad iaf. Vi får hoppas att Tyresö-borna verkligen röstar så här i September =)

Ganska säker på att i den här typen av undersökning fattas invandrarröster. Så man kan säkert öka både S och V och Mp flera procent. C lågt jag det kan vi hoppas men de går ju inte så bra i Stockholms kranskommuner. Som en indikation på hur svenskarna röstar tror jag den är hyfsad.
2018-05-28, 07:58
Medlem
Returpappers avatar
Hahaha till alla, institut och döskallar, som tror de är experter på hur väljarna tänker. Lirka med dem och pressa dem på svar som det värsta bilförsäljare.

Man hatar ju påflugna och slänger på luren!

Citat ur SCB PSU november 2017
Citat:
Av urvalet har 23,9 procent ej anträffats (inkl. hemligt telefonnummer och saknar
telefon), 3,1 procent har varit förhindrade att medverka och 20,1 procent har inte
velat delta i intervjun. Det
totala individbortfallet uppgår till 47,1 procent. Det
totala antalet svarande är 4 715, vilket motsvarar 52,9 procent. Det förekommer
också att personer inte velat besvara vissa frågor.

Vore det inte bäst om man kunde pressa ur dessa 47,1% som faller bort, vad de egentligen har för sympatier med ett batteri av skjutjärnsjournalistiska frågor. -"sluta ljug ut med språket"!

Men dom är ju inte där, inte i luren, inte på nätet och de sympatiserar med V, S och Sd för de är invandrare och sverigedemokrater. Men med invandrarna är det så att de inte kommer att gå till vallokalen heller, men det gör sverigedemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in