Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Hur tjock är det möjligt för en träskalle att vara?
Det existerar ingen “korrigeringsfaktor” som i “multiplicera SD med 1.XX”, det är inte en parameter i viktningen överhuvudtaget eftersom opinionsmätningar inte bygger på mellanstadiematte. Det är vad en faktor är i matematik, en komponent i en multiplikation. Att du tycks tro att faktor och matris är utbytbara begrepp i sammanhanget och blandar med ytterligare blå dunster och nervösa smileys bekräftar bara ännu en gång att du inte har en jävla aning om ämnet. Lite som att diskutera psykologi med Zelig. Trovärdighet på samma nivå som “Jag kan det här, jag är jurist”-iraniern.
Du vet inte mer om detta än någon annan, tex mig, oavsett hur mycket du försöker trumma in det memet i andra. Och jag vet precis vad en matris är och hur den förmodligen används för att justera för samverkande händelser, ett scenario är tex om SD viktas upp (enligt en förutbestämd faktor eller mha stödjande data som insamlats) måste även M och S:s siffror justeras då de står i beroendeförhållande till SD, och totalen, alt. tar man ”opinionsutrymme” från den osäkra väljarpolen, om empiri primärt indikerar att det är där som SDs dolda sympatisörer finns, och deras benägenhet att gå till vallokalen).
I verkligheten är viktningsmatrisen mer sofistikerad än så, dvs den tar hänsyn till ett större antal faktorer, och beroendeförhållande, men det förändrar inte faktum, den bygger på historiska dataoch den bygger på olika samband, som ges av någon har konstruerat en matematisk modell, en mänsklig input, en master mind.
Efter varje körning av modellen så gör analytikern förstås en uppskattning om den insamlade datan förefaller ha insamlats korrekt, samt gör en reality check, inte minst när val har skett. Någonstans i denna, förvisso komplicerade kedja av händelser, har något gått snett så tillvida att modellen inte fungerat tillfredställande. En modell är en beskrivning av verkligheten, om inte modellen fungerar justerar man modellen, inte verkligheten.
Man kan diskutera varför modellen varit så primitiv och, enkelspårig (alltid slagit åt samma håll) och många gånger förvånansvärt oexakt. Men att du skulle sitta med någon sorts jävla slutligt facit i frågan betvivlar jag starkt. Till den grad att jag skulle kunna hävda att du snackar skit. För rent praktiskt gör en viktningsmatris i slutändan samma sak på tex SDs siffror som en inkompetensfaktor dvs modellen genererar en matematisk faktor som justerar inhämtade data så att de (med viss, statistik, sannolikhet) bättre reflekterar verkligheten.
Det är kanske klokt att inse att det är mänsklig input som ger förutsättningarna för modellen/matrisen att verka. Likaså är det knappast någon som kan förneka att människor är påverkbara, på många plan och sätt. Ditt dumdryga sätt att resonera i frågan förtar inte detta faktum. Du vet alltså inte ett dugg om detta och hur det egentligen ligger till. Din infantila kritik på ”faktorn” förstärker bara denna slutsats. Det vill säga, du är precis samma situation som vi andra, du har ingen koll alls. Och det kommer du vid någon punkt att tvingas erkänna.