2018-05-18, 20:14
  #66013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
//...//

Del av landet:

Storstad: 22,6% (+1,3)
Övriga Sverige: 23,3% (+0,7)
Detta är helt omöjligt. De måste ha skrivit fel. Nyligen kom en mätning i Göteborg där SD fick runt tio procent. Det här bara måste vara fel.
2018-05-18, 20:15
  #66014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så för att sammanfatta analysen som finns i text och video här:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-maj-2018

Kvinnor strömmar från S till SD
Män från S till M

C har rasat till 8 från toppnivån 14 och tycks straffas för skäggbarnen. De som lämnat har gått till M, viktig signal.

Alla som gått till V kommer uteslutande från F!.
S har alltså INTE tappat asylkramare, de har tappat KVINNOR(!) till SD(!!!).

Min recension av denna mätnings helhetsupplevelse: 9/10.
Näst bästa hittills.

På första plats kommer fortfarande trippelbomben på midsommar 2015 när YG/Sentio/Novus kom med timmars mellanrum och spräckte 20 för första gången i 2 av dem och visade rekord i den tredje. Det var en 10/10 för timing, dramaturgi och innehåll.

Dagens var ingen superstark siffra, men kombinationen av kvinno-exodus från S till SD och det andra jag skrev om C och V ovan gör hela anrättningen till en komplett smörgåstårta med extra allt.
Intressanta uppgifter. De rödaste av de röda verkar överge Fi-projektet för att se till att V stärker sin position. S tappar uppvaknande kvinnor till SD. C är i en intressant position nu inför sommaren. Annie hade nog förväntat sig ökningar när hon kört på med allt kring afghanerna och "humanism". Det kommer att bli väldigt svårt för henne att klättra upp över 10% igen.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det nu den sista bastionen, kvinnorna, ger upp och hittar hem till SD? Jag gissar att det nu alltså finns en hel del Sfi-lärare, socialsekreterare, arbetsförmedlare, grundskolelärare, HVB-personal etc. som aldrig tidigare skulle ha tänkt sig att ens titta åt SD-hållet som nu har tagit steget. Jag tror att flykten från övriga partier bara har börjat. Och det är sjuklövern som har sig själva att skylla inkl. alla deras taltrattar bland mediafolk och artister:

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.

Abraham Lincoln
Lovar dig att det finns gott om kvinnor i alla åldrar som arbetar inom socialtjänsten eller i anslutning till den som har tröttnat på att bli hotade, känna sig otrygga i arbetet och med den tryckta stämningen. Jag känner ett par stycken som i hemlighet och god vänskap har börjat vakna upp rejält. Det har skett långsamt sedan 2015 men varje vecka blir deras situation värre. Personligen märker jag att kvinnor i medelåldern har förstått nu och de hoppar inte längre på mig när jag vill diskutera verkligheten. Anekdoter givetvis men jag ser en klar skillnad idag och är väl egentligen inte förvånad över att SD börjar dra in kvinnorna nu. Böneutropsbeskedet från Växjö är inte populärt bland dessa kvinnor och statsministerns överslätande uttalanden kring våldtäkter i PL-debatten hjälper då rakt inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
“Nya Sifo ger kvitto på det katastrofala i socialdemokraternas nya politik. S rasar och SD raketstiger. Jag varnade för detta redan 2012:”

- Arnstad

“3,2 procents tapp för S i nya Sifo. Får 25,2 procent. SNÄLLA, @socialdemokrat, gör om och gör rätt. Det här blir katastrof.”

- Rosén (Politism)
Humor.
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Lika pinsamt som väntat. Nu är det dags för bluffinstituten att sakta men säkert börja höja SDs siffror gradvis. Vi som inte är maximalt lättlurade har förutsett detta drag i åratal. Framåt valet kommer även skojare som Sifo och Demoskop m fl att ligga i närheten av SDs jordbävning till valresultat.

Beskrivningen kommer förstås att vara att SD ökade rent infernaliskt de sista månaderna fram till valet. Den lätta går vi inte på. Verkligheten är självfallet att SD legat på +25% i många månader, vilket alla normalbegåvade begriper.
Du har antagligen rätt men det finns ändå saker som faktiskt har förändrats. Det är inte lika hemligt att tycka saker om invandringsproblematiken. Detta gör kanske att höjningarna för SD blir lite extra brutala de kommande tre månaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta är helt omöjligt. De måste ha skrivit fel. Nyligen kom en mätning i Göteborg där SD fick runt tio procent. Det här bara måste vara fel.
Du tänker nog på kommunfullmäktige.
2018-05-18, 20:16
  #66015
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta är helt omöjligt. De måste ha skrivit fel. Nyligen kom en mätning i Göteborg där SD fick runt tio procent. Det här bara måste vara fel.

Lär dig skilja på riksdagsval och kommunval till att börja med. Det är nämligen olika saker och det du hänvisar till är kommunvalet i Göteborg som påverkas kraftigt av debatten om Västlänken.

Yougov har haft liknande siffror under lång tid, så nej det är inte fel. Däremot tror jag att det finns en lite större skillnad där SD är lite större på landsbygden och lite mindre i dom största städerna, som inte syns hos Yougov. Så där är vi eniga.
2018-05-18, 20:16
  #66016
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jo jo, nu har anden sluppit ur flaskan; SD kommer bli största parti i valet. Svenskarna har 9000 skäl att välja bort sosseriet, vilket nu ses tydligt även i SIFO. Dock tror jag att det tyngst vägande skälet tills SDs tydliga framryckning i opinionen kommer sig av att partiet nu blivit rumsrent i journalisters ögon och att nu när brunmålningen upphört har kvinnor vågat hoppa på tåget.


Även ett bensinpris som närmar sig 17 kronor litern lockar väl färre till sosseriet
2018-05-18, 20:19
  #66017
Medlem
ricardo22s avatar
Jag förstår inte hur folk kan bli glada,eller arga på grund av en mätning från sifo. Vi vet att SD ligger där Sentios siffror ligger. Vad de flesta andra instituten "mäter" är helt ovidkommande för vad SD egentligen ligger på.

Det enda man glädjas åt är att folk lockar folk, men det var helt och hållet väntat att bluffinstituten skulle dra upp siffrorna med start nu för att inte hamna 10% fel från det faktiska resultatet.
2018-05-18, 20:20
  #66018
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Lika pinsamt som väntat. Nu är det dags för bluffinstituten att sakta men säkert börja höja SDs siffror gradvis. Vi som inte är maximalt lättlurade har förutsett detta drag i åratal. Framåt valet kommer även skojare som Sifo och Demoskop m fl att ligga i närheten av SDs jordbävning till valresultat.

Beskrivningen kommer förstås att vara att SD ökade rent infernaliskt de sista månaderna fram till valet. Den lätta går vi inte på. Verkligheten är självfallet att SD legat på +25% i många månader, vilket alla normalbegåvade begriper.
Ja 250 000 röster bara den här månaden, man måste vara bra dum i huvudet för att tro på det.
2018-05-18, 20:21
  #66019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det ena utesluter inte det andra

Helt rätt! ... men det viktigaste är att svenska folket börjat vakna!
2018-05-18, 20:24
  #66020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Dödstyst på Rapport 18.00. Annars brukar det vara första nyhet. Förmodligen sitter hela gänget på muggen med dålig mage.
Det hanns med ett litet inslag men mellan släppet 17 och sändningen 18 hann de knappt knyta skorna, plus att en flygkrasch och en skjutning droppade in under samma timme.

Till Aktuellt 21 hinner de anfalla nån S-talesperson med extra stor mikrofon, samt få några kommentarer från statsvetare och andra.
2018-05-18, 20:29
  #66021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Sifomätningar brukar få ganska stort genomslag i media. Det kommer garanterat till morgonsändningarna. I april fick SD 14.8 i Sifo. En sådan här stor ökning måste vara extremt sällsynt.

SD ökar med 25% till historiskt höga nivåer i SIFO under en månad. Knäpptyst i SR/SVT. Säger allt.
2018-05-18, 20:30
  #66022
Medlem
Durgas avatar
Som sagt hur svårt är det, bannbullan går !
2018-05-18, 20:33
  #66023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
“Nya Sifo ger kvitto på det katastrofala i socialdemokraternas nya politik. S rasar och SD raketstiger. Jag varnade för detta redan 2012:”

- Arnstad

“3,2 procents tapp för S i nya Sifo. Får 25,2 procent. SNÄLLA, @socialdemokrat, gör om och gör rätt. Det här blir katastrof.”

- Rosén (Politism)
Som balsam för själen. Vore ännu bättre gick tillbaka till sin gamla politik, och trodde att den skulle göra susen och ta tillbaka väljare från SD. De fattar inte (pappskallarna) att nu handlar det om att räddas vad som räddas kan, att inte få ännu fler att gå över till SD
2018-05-18, 20:35
  #66024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så för att sammanfatta analysen som finns i text och video här:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-maj-2018

Kvinnor strömmar från S till SD
Män från S till M

C har rasat till 8 från toppnivån 14 och tycks straffas för skäggbarnen. De som lämnat har gått till M, viktig signal.

Alla som gått till V kommer uteslutande från F!.
S har alltså INTE tappat asylkramare, de har tappat KVINNOR(!) till SD(!!!).

Min recension av denna mätnings helhetsupplevelse: 9/10.
Näst bästa hittills.

På första plats kommer fortfarande trippelbomben på midsommar 2015 när YG/Sentio/Novus kom med timmars mellanrum och spräckte 20 för första gången i 2 av dem och visade rekord i den tredje. Det var en 10/10 för timing, dramaturgi och innehåll.

Dagens var ingen superstark siffra, men kombinationen av kvinno-exodus från S till SD och det andra jag skrev om C och V ovan gör hela anrättningen till en komplett smörgåstårta med extra allt.


Vilka lämnar M för SD?

Jag gissar att om Borgs intervju om händelserna 2011 får spridning så kan M "implodera" eller i alla fall rusa mot 10%-strecket.

http://www.friatider.se/reinfeldt-visste-att-invandringen-skulle-kosta-v-ldigt-mycket-fortsatte-nd

Citat:
Tidigare finansminister Anders Borg (M) ville strama åt invandringen till Sverige redan 2011, hävdar han i en intervju med Kvartals "Fredagsintervju". Men Fredrik Reinfeldt och andra partiledare i Alliansen ska ha sagt nej.

Det är i Kvartals "Fredagsintervju" som Anders Borg diskuterar invandringen till Sverige.

Redan 2011 i samband med migrationsuppgörelsen med Miljöpartiet, som syftade till att stänga ute Sverigedemokraterna, ska han ha velat se en stramare migrationspolitik, hävdar han.

Men Fredrik Reinfeldt och andra partiledare i Alliansen vägrade lyssna på finansdepartementet, och ville öppna gränserna – trots att man visste vilka gigantiska kostnader det skulle leda till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in