Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Så för att sammanfatta analysen som finns i text och video här:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-maj-2018
Kvinnor strömmar från S till SD
Män från S till M
C har rasat till 8 från toppnivån 14 och tycks straffas för skäggbarnen. De som lämnat har gått till M, viktig signal.
Alla som gått till V kommer uteslutande från F!.
S har alltså INTE tappat asylkramare, de har tappat KVINNOR(!) till SD(!!!).
Min recension av denna mätnings helhetsupplevelse: 9/10.
Näst bästa hittills.
På första plats kommer fortfarande trippelbomben på midsommar 2015 när YG/Sentio/Novus kom med timmars mellanrum och spräckte 20 för första gången i 2 av dem och visade rekord i den tredje. Det var en 10/10 för timing, dramaturgi och innehåll.
Dagens var ingen superstark siffra, men kombinationen av kvinno-exodus från S till SD och det andra jag skrev om C och V ovan gör hela anrättningen till en komplett smörgåstårta med extra allt.
Intressanta uppgifter. De rödaste av de röda verkar överge Fi-projektet för att se till att V stärker sin position. S tappar uppvaknande kvinnor till SD. C är i en intressant position nu inför sommaren. Annie hade nog förväntat sig ökningar när hon kört på med allt kring afghanerna och "humanism". Det kommer att bli väldigt svårt för henne att klättra upp över 10% igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Är det nu den sista bastionen, kvinnorna, ger upp och hittar hem till SD? Jag gissar att det nu alltså finns en hel del Sfi-lärare, socialsekreterare, arbetsförmedlare, grundskolelärare, HVB-personal etc. som aldrig tidigare skulle ha tänkt sig att ens titta åt SD-hållet som nu har tagit steget. Jag tror att flykten från övriga partier bara har börjat. Och det är sjuklövern som har sig själva att skylla inkl. alla deras taltrattar bland mediafolk och artister:
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Abraham Lincoln
Lovar dig att det finns gott om kvinnor i alla åldrar som arbetar inom socialtjänsten eller i anslutning till den som har tröttnat på att bli hotade, känna sig otrygga i arbetet och med den tryckta stämningen. Jag känner ett par stycken som i hemlighet och god vänskap har börjat vakna upp rejält. Det har skett långsamt sedan 2015 men varje vecka blir deras situation värre. Personligen märker jag att kvinnor i medelåldern har förstått nu och de hoppar inte längre på mig när jag vill diskutera verkligheten. Anekdoter givetvis men jag ser en klar skillnad idag och är väl egentligen inte förvånad över att SD börjar dra in kvinnorna nu. Böneutropsbeskedet från Växjö är inte populärt bland dessa kvinnor och statsministerns överslätande uttalanden kring våldtäkter i PL-debatten hjälper då rakt inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
“Nya Sifo ger kvitto på det katastrofala i socialdemokraternas nya politik. S rasar och SD raketstiger. Jag varnade för detta redan 2012:”
- Arnstad
“3,2 procents tapp för S i nya Sifo. Får 25,2 procent. SNÄLLA, @socialdemokrat, gör om och gör rätt. Det här blir katastrof.”
- Rosén (Politism)
Humor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Lika pinsamt som väntat. Nu är det dags för bluffinstituten att sakta men säkert börja höja SDs siffror gradvis. Vi som inte är maximalt lättlurade har förutsett detta drag i åratal. Framåt valet kommer även skojare som Sifo och Demoskop m fl att ligga i närheten av SDs jordbävning till valresultat.
Beskrivningen kommer förstås att vara att SD ökade rent infernaliskt de sista månaderna fram till valet. Den lätta går vi inte på. Verkligheten är självfallet att SD legat på +25% i många månader, vilket alla normalbegåvade begriper.
Du har antagligen rätt men det finns ändå saker som faktiskt har förändrats. Det är inte lika hemligt att tycka saker om invandringsproblematiken. Detta gör kanske att höjningarna för SD blir lite extra brutala de kommande tre månaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Detta är helt omöjligt. De måste ha skrivit fel. Nyligen kom en mätning i Göteborg där SD fick runt tio procent. Det här bara måste vara fel.
Du tänker nog på kommunfullmäktige.