2018-05-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ointresset för annat än zzzzzz-framkallande hämndporr har lett till att diskussionen mest bestått av underlig bro science där man hittar på begrepp som “uppviktningsfaktor” som inte existerar utanför tråden. Viktningsmatrisen (som däremot är ett riktigt begrepp) har alltså inte ett skvatt att göra med att skruva på decimaler efter behag från en månad till en annan,
Haha en korrigeringsfaktor är en korrigeringsfaktor, oavsett var den kommer från eller hur komplicerat framtagen den är (och om man kallar den matris, för att det är flera underliggande faktorer som bestämmer den), i slutändan ser den faktiskt ut som vilken korrigeringsfaktor som helt (eller som vilket k värde som helst för en linjär funktion). Den kan tom se ut som en inkompetensfaktor, det är bara namnen som skiftar Den enda som bestämmer om den är duglig eller inte är när den testas mot verkligheten. Fungerar den inte där (eller den matris [eller metod] man utnyttjar inte fungerar) justerar man så gott det går. Men decennier är tydligen inte en tillräcklig tidsrymd inom detta fält.

Säg som det är istället, du är lika mycket ute i dimman som alla andra. Baserat på tillgänglig data är just nu vår ståndpunkt inte mindre valid, eller ens mindre trolig, än din. Det är dags att du inser det.
2018-05-27, 23:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Om Sverigedemokraternas ökning i denna lokala mätning är korrekt, då förstår jag verkligen att det råder en smärre panik hos främst S. Häpnadsväckande siffror för SD om de nu stämmer...
Det är bara en tramsundersökning utan något som helst slumpmässigt utval.
2018-05-27, 23:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är bara en tramsundersökning utan något som helst slumpmässigt utval.

Tackar för infon. Märkligt med dessa lokala OU som kommer då och då... Vem beställer dem?
2018-05-27, 23:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tackar för infon. Märkligt med dessa lokala OU som kommer då och då... Vem beställer dem?
Det är en lokaltidning som gjort den själv.
2018-05-28, 00:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en lokaltidning som gjort den själv.

Aha... Det man kan få ut av undersökningen - i bästa fall - är väl då möjligen vartåt vinden blåser: S och MP backar och SD går framåt. Inte så kontroversiellt i dessa dagar. Procenten kan man nog lägga åt sidan helt i den här undersökningen.
2018-05-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Haha en korrigeringsfaktor är en korrigeringsfaktor, oavsett var den kommer från eller hur komplicerat framtagen den är (och om man kallar den matris, för att det är flera underliggande faktorer som bestämmer den), i slutändan ser den faktiskt ut som vilken korrigeringsfaktor som helt (eller som vilket k värde som helst för en linjär funktion). Den kan tom se ut som en inkompetensfaktor, det är bara namnen som skiftar Den enda som bestämmer om den är duglig eller inte är när den testas mot verkligheten. Fungerar den inte där (eller den matris [eller metod] man utnyttjar inte fungerar) justerar man så gott det går. Men decennier är tydligen inte en tillräcklig tidsrymd inom detta fält.

Säg som det är istället, du är lika mycket ute i dimman som alla andra. Baserat på tillgänglig data är just nu vår ståndpunkt inte mindre valid, eller ens mindre trolig, än din. Det är dags att du inser det.
Hur tjock är det möjligt för en träskalle att vara?

Det existerar ingen “korrigeringsfaktor” som i “multiplicera SD med 1.XX”, det är inte en parameter i viktningen överhuvudtaget eftersom opinionsmätningar inte bygger på mellanstadiematte. Det är vad en faktor är i matematik, en komponent i en multiplikation. Att du tycks tro att faktor och matris är utbytbara begrepp i sammanhanget och blandar med ytterligare blå dunster och nervösa smileys bekräftar bara ännu en gång att du inte har en jävla aning om ämnet. Lite som att diskutera psykologi med Zelig. Trovärdighet på samma nivå som “Jag kan det här, jag är jurist”-iraniern.
2018-05-28, 00:18
Medlem
Citat:
Jag duckar inte för någonting, jag är bara så oändligt trött på ditt och lantis60:s modus operandi. Ni orkar skriva en mening och den meningen är alltid en uppfordrande frågeställning som ni tror är en haha gotcha-fråga, och så är den aldrig det.

Jaha, få se, vad är det för livsviktig enradarare denna gång? Sannfinländarna? Letar. OK, det är inte ens din egen fråga du tjatar om... Jag vet inte riktigt hur exemplet skulle vara applicerbart. DF 1998- och SD 2010- har en gemensam nämnare i reaktion mot stor MENA-invandring. Jag är inte påläst om Sannfinländarna men så mycket vet jag att det inte handlar om någon MENA-invansion då hålet in i Finland är smalare än en sprutnål, så de måste ha vrålökat pga någon annan fråga (antisvenskar?), alternativt något annat partis genomklappning. I senaste OU har de dock rasat till 7% så det verkar vara ett extremt volatilt parti med usel väljarlojalitet, raka motsatsen till SD som växt stabilt och aldrig tappat stort.

https://www.stat.fi/til/muutl/2016/muutl_2016_2017-05-17_tie_001_sv.html

En kraftigt ökad invandring från år 2000 till 2010. Och detta är inte till stor del mena menar du? Killgissar du eller har du källa?

"Haha gotcha". Dina väggar av text är inte det menar du? +uppfostrande ton möjligen. Och nej, detta var ingen gotcha.....vi diskuterade SD vs DF och då är SD vs Sannfinländarna högst intressant även om jag inte lyfta frågan ursprungligen.

Men detta var inte det enda. Återkommer i nästa inlägg.
2018-05-28, 00:21
Medlem
Citat:
Stön... how about läsa hela artikeln om vilken typ av data de här nördiga specialmätningarna innehåller?

”... Om man skall tro dessa undersökningar verkar det inte bättre än att Sverigedemokraterna kommer att kunna prestera ett starkare resultat än vad opinionsinstituten ger vid handen.”

Det fetade är en nyckeln till att förstå vilken typ av OU det handlar om. Partierna frågar inte efter en gissning om hur valresultatet kommer att bli, utan om potentialen givet att vissa villkor är uppfyllda. Typ - hur stor mängd väljare kan SD som max samla givet att alla som står och väger går till dem? Hur stora kan M bli givet att alla som har dem som andrahandsval väljer dem? Hur stora kan S bli om alla som tilltalas av utspel X går till dem pga det?

Att SD ”kommer att kunna prestera” 24-25 ifall X, Y och Z faller på plats kan inte direktöversättas till en vanlig väljarbarometer. En sån ger inget spann för best/worst case scenario. Snarare är 24-25 rätt mycket antiklimax om det är worst case... det punkterar ju förhoppningar om 30%-skrällar.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vart läser du allt detta? Det enda jag kan se är att dessa undersökningar tar med sannolikheten om respondenterna kommer ta sig till vallokalen. Vilket såklart även OI's borde ta i beaktande i sin viktning.

När kommer ditt svar om Sannfinnländarna?

Var i artikeln hittade du det fetade?
2018-05-28, 00:33
Medlem
Citat:
Aha... Det man kan få ut av undersökningen - i bästa fall - är väl då möjligen vartåt vinden blåser: S och MP backar och SD går framåt. Inte så kontroversiellt i dessa dagar. Procenten kan man nog lägga åt sidan helt i den här undersökningen.
Korrekt, men man kan inte undgå att notera oron hos etablissemanget oavsett om det handlar om en panel i Godmorgon Världen eller socialdemokraternas partisekreterare i Agenda. Det tycks som att dessa har andra siffror än vi andra och att deras siffror indikerar en jordbävning.

Om man tittar på genomsnittet för maj månad på status.st så ligger S lågt, men man har legat lägre tidigare den här mandatperioden. SD ligger högt men inte så högt som man legat tidigare. De siffror som vi ser borde inte indikera en sådan panik som den vi ser just nu. Detfinns andra siffror som målar en annan bild av det politiska landskapet.
2018-05-28, 00:44
Medlem
Citat:
https://www.stat.fi/til/muutl/2016/muutl_2016_2017-05-17_tie_001_sv.html

En kraftigt ökad invandring från år 2000 till 2010. Och detta är inte till stor del mena menar du? Killgissar du eller har du källa?
Killgissar delvis eftersom det var många år sedan jag kollade på finsk asylstatistik. Under de mörka åren c:a 2005-2010 när vi diskuterade invandring och SD här så var Finland alltid det hägrande idealet för att de tog emot mindre än 10% av vad Sverige då gjorde per capita. Finland var vårt äss i rockärmen när sjuklövare sa att SD:s löfte om att minska invandringen med 90% var omöjligt att uppfylla för att inget land har så lite invandring. Då drog vi fram Finland som låg lägre än det, ta-da. Sen la man in smashen med Japan som fick restriktiva Finland att se PK ut.

Citat:
Var i artikeln hittade du det fetade?
Vad menar du? Meningen står ju där mitt i artikeln. Femte stycket, sjätte inräknat ingressen. Det är väl bara att ordsöka på sidan om du inte ser den.
2018-05-28, 00:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man tittar på genomsnittet för maj månad på status.st så ligger S lågt, men man har legat lägre tidigare den här mandatperioden. SD ligger högt men inte så högt som man legat tidigare. De siffror som vi ser borde inte indikera en sådan panik som den vi ser just nu. Detfinns andra siffror som målar en annan bild av det politiska landskapet.

Sant. Sentio och YouGov som mörkar DE SANNA siffrorna från DE HEMLIGA mätningarna?

Men inte ens de vågar mörka längre har jag hört. Mina bekanta som jobbar på Sentio och YouGov säger att de kommer att gradvis justera upp SD. Stay tuned!
2018-05-28, 00:59
Medlem
Citat:
Vad menar du? Meningen står ju där mitt i artikeln. Femte stycket, sjätte inräknat ingressen. Det är väl bara att ordsöka på sidan om du inte ser den.

Var ej det jag menade (frågan blev felformulerad). Menar hur du av artikeln av döma kunde utläsa:

"Typ - hur stor mängd väljare kan SD som max samla givet att alla som står och väger går till dem? Hur stora kan M bli givet att alla som har dem som andrahandsval väljer dem? Hur stora kan S bli om alla som tilltalas av utspel X går till dem pga det?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in