2018-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin1234
En prövning innebär väl att du ska klara dig helt på egen hand utan extrahjälp? Går du fortfarande på gymnasiet?

Är din prövning inom ett par veckor skulle jag lägga ner, du kan inte förstå och komma ihåg en hel kurs på två veckor...

Jag läser närlärande, så jag har en handledare som ska finnas där för att hjälpa mig och undervisa. Men som sagt han vet inte hur man förklarar saker och ting. Han förväntar sig att man förstår allt han säger, och jag frågar om och om igen men får inget ordentligt svar. Därför vänder jag mig till er. Vad ska jag göra liksom??
Den kommande prövningen är bara på en del i Kemin.. Stökiometri bla.. Alltså inte ett prov på hela kursens innehåll.
2018-05-26, 22:30
Medlem
Milldues avatar
Ett hett tips är att du kan matte a-c innan du öppnar kemi eller fysik boken.. Fundera på den faktan en aning..
2018-05-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ett hett tips är att du kan matte a-c innan du öppnar kemi eller fysik boken.. Fundera på den faktan en aning..

Där har vi det.. Har inte läst matte C .. Är du duktig i kemi?
2018-05-26, 23:02
Medlem
Voelsens avatar
Går du på gymnasiet? Lär in dom rätta svaren bara, så du klarar provet.
2018-05-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Går du på gymnasiet? Lär in dom rätta svaren bara, så du klarar provet.

Nej, jag går en vuxenutbildning men läser gymnasiekurser jag inte läst förut. Hur menar du? haha
2018-05-26, 23:52
Medlem
Menghas avatar
Finns en grundbok som heter Hår & Kemi av typ Lars Dahlstrand (inre helt säker på författaren) men den e sjukt bra när man ska lära sig vissa saker från grunden såg att du postade i pyroteknik och så men den biken va sjukt bra fast nu är ja ju ba frisör lixom men ändå så testa!
2018-05-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalandia123

Jag måste hålla med i tipset om att plugga matte: det är grunden som alla andra vetenskaper (bla kemi) står på, och ju högre upp du pluggar ämnet i fråga desto mer matte är det. Det gäller kanske främst naturvetenskapen, jag kan för lite om tex humaniora för att kunna yttra mig om det.

Tyvärr betyder pluggandet av matte att kemin måste vänta minst en termin.
2018-05-27, 01:09
Medlem
Forzos avatar
Kemi är svårt, framförallt i början så är det väldigt olikt allt annat man har läst och dessutom är det väldigt mycket man behöver lära sig utantill. På gymnasienivå är det även bara att acceptera att vissa saker fungerar på ett visst sätt då det blir alldeles för komplicerat att förstå varför det blir som det blir. Framförallt Kemi 1 är väldigt mycket faktaplugg och lära sig saker utantill. Det är egentligen inte förrän i Kemi 2 man verkligen börjar räkna på saker och ting. Men även då borde du klara dig relativt bra med matte B, inga jättekomplicerade beräkningar alls på gymnasienivå, om jag kommer ihåg rätt... Men jag säger absolut inte emot ovanstående poster, matte ÄR grunden till all naturvetenskap och därmed extremt viktigt!

Har egentligen inga bra tips förutom att verkligen läsa (och försöka förstå) det som står i boken. Lägg mycket tid på det!
Ingen aning om vad du tittat på på Youtube men skulle nog generellt avråda från det då du dels inte har någon aning om det som sägs verkligen stämmer och sen är det inte omöjligt att det går in på irrelevanta saker för dig, speciellt om du tittar på icke-svenska videor. Vilken bok har du? Är det den som heter Gymnasiekemi 1 så har jag för mig att den ändå förklarar saker rätt bra.

Har du några mer specifika frågor är det bara att skriva här så kommer du förmodligen få bra svar

Edit: Börja från början i boken och se till att du förstår första kapitlet bra innan du går vidare till nästa. Allting bygger på det man läst tidigare så har man inte förstått grunderna blir det väldigt svårt att förstå resten.

Edit2: Titta på Youtube efter filmer som går igenom effektiv studieteknik. Tror att det snarare är det som är ditt största problem, framförallt om det var några år sedan du pluggade något senast.

Edit3: Om du verkligen inte förstår det som står i boken även efter att du försökt länge så kan jag rekommendera Khan Academys filmer. Förklarar bra och korrekt. Problemet där blir ju att det kanske går in för djupt (eller inte tillräckligt djupt) på vissa saker.
Senast redigerad av Forzo 2018-05-27 kl. 01:54.
2018-05-27, 04:17
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalandia123

Nja... Nu minns jag inte exakt vad som ingår i matte C men jag är nästintill helt säker att vi började med kemin innan matte C. Vill inte ens minnas att de mer grundläggande kemikurserna på universitet krävde mer än matte B.

Jag är inte jätteduktig på kemi men lite kan jag. Däremot är jag inte villig att handleda dig men om du ställer ett par frågor här i tråden så kan nog jag och andra hjälpa dig. Även om du har tusen frågor så räcker det ofta med att få hjälp på ett fåtal för att hjärnkontoret ska börja koppla trådarna rätt.
2018-05-27, 07:54
Medlem
Vilka koncept är detdu har svårt för? Periodiska systemet, pH, kinetik, allmänna gaslagen eller hur man räknar på reaktioner?

De flestasakerna är inte svåra att räkna på när det är gymnaasienivå, men du måste vara beredd att ställ upp problemet, lösa för rätt sak, leta rätt på vissa konstanter eller värden i en lämplig förteckning och sedan sätta in dem i ditt problem.
2018-05-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Nja... Nu minns jag inte exakt vad som ingår i matte C men jag är nästintill helt säker att vi började med kemin innan matte C. Vill inte ens minnas att de mer grundläggande kemikurserna på universitet krävde mer än matte B.

Jag är inte jätteduktig på kemi men lite kan jag. Däremot är jag inte villig att handleda dig men om du ställer ett par frågor här i tråden så kan nog jag och andra hjälpa dig. Även om du har tusen frågor så räcker det ofta med att få hjälp på ett fåtal för att hjärnkontoret ska börja koppla trådarna rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mengha
Finns en grundbok som heter Hår & Kemi av typ Lars Dahlstrand (inre helt säker på författaren) men den e sjukt bra när man ska lära sig vissa saker från grunden såg att du postade i pyroteknik och så men den biken va sjukt bra fast nu är ja ju ba frisör lixom men ändå så testa!

Tack för ditt tips! ska kolla upp det
2018-05-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag måste hålla med i tipset om att plugga matte: det är grunden som alla andra vetenskaper (bla kemi) står på, och ju högre upp du pluggar ämnet i fråga desto mer matte är det. Det gäller kanske främst naturvetenskapen, jag kan för lite om tex humaniora för att kunna yttra mig om det.

Tyvärr betyder pluggandet av matte att kemin måste vänta minst en termin.

Jag och matte är inte särskilt bra vänner och kemin kan inte vänta heller.. Ååh ångesten!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in