2015-11-17, 20:13
Medlem
Hej ska skriva reaktionsformler till dessa 8 reaktioner och behöver hjälp. Har ingen aning om hur man ska skriva har läst i boken men förstår inte riktigt ändå.

Vi hade labb och kom då fram till att detta var reaktionerna som hände.

1. Cu(l) + Mg(s) > ???
2. Cu(l) + Zn(s) > ???
3. Ag(l) + Cu(s) > ???
4. Ag(l) + Mg(s) > ???
5. Ag(l) + Zn(s) > ???
6. Zn(l) + Mg(s) > ???
7. H+(l) + Mg(s) > ???
8. H+(l) + Zn(s) > ???

Tacksam för hjälp.
2015-11-18, 18:28
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Hej!

Jag sitter och övar på att balansera redoxformler. Jag föredrar själv att använda halvcellsmetoden men jag strular till det när ett ämne eller en förening både oxideras och reduceras samtidigt.

Dessa två sätter käppar i hjulet för mig:

Cl2 --> ClO3^- + Cl^-

samt

Mn^2+ + MnO4^- --> MnO2

Skulle någon kunna hjälpa mig med dessa? Helst med Halvcellsmetoden men även oxidationstalsmetoden funkar om det är att föredra.

Hej!

Det är samma princip som när du har två olika ämnen. Om vi kikar på första reaktionen så ser du att Cl2 båda oxideras och reduceras. Det vi behöver börja med är att kika på vilka oxidationstal Cl har i de olika föreningarna. Cl2 har ju oxidationstalet 0, ClO3^- har ju oxidationstalet +5 och Cl^- har -1. Utifrån detta kan vi se att Cl2 har oxiderats till ClO3^- och reducerats till Cl^-.
Nu kan vi ställa upp halvcellsmetoden.

Oxidation: Cl2 -/-> ClO3^-

Reduktion: Cl2 -/-> Cl-

Balansera delreaktionerna med vatten, protoner och elektroner.

Oxidation: Cl2 + 6H2O -> 2ClO3^- + 12H+ + 10e-

Reduktion: Cl2 -> 2Cl- + 2e-

Släng ihop delreaktionerna.

3Cl2 + 3H2O -> ClO3^- + 5Cl- + 6H+

Klart!

Hur tror du den andra reaktionen då blir?
2015-11-18, 18:30
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afakekbur
Hej ska skriva reaktionsformler till dessa 8 reaktioner och behöver hjälp. Har ingen aning om hur man ska skriva har läst i boken men förstår inte riktigt ändå.

Vi hade labb och kom då fram till att detta var reaktionerna som hände.

1. Cu(l) + Mg(s) > ???
2. Cu(l) + Zn(s) > ???
3. Ag(l) + Cu(s) > ???
4. Ag(l) + Mg(s) > ???
5. Ag(l) + Zn(s) > ???
6. Zn(l) + Mg(s) > ???
7. H+(l) + Mg(s) > ???
8. H+(l) + Zn(s) > ???

Tacksam för hjälp.

Hej.

Hört talas om denna? https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien
2015-11-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Hej.

Hört talas om denna? https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien

Ja, men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva ändå.
2015-11-19, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afakekbur
Ja, men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva ändå.

Cu(l) betyder att det är Cu2+ joner i lösningen.
Delreaktioner:
Cu2+(aq) + 2e- ---> Cu(s) Reduktion

Mg(s) ---> Mg2+(aq) + 2e- Oxidation

Totalreaktion: Cu2+(aq) + Mg(s) --> Cu(s) + Mg2+(aq)

Reduktion är upptagande av elektroner. Oxidation är frisläppande av elektroner.

Kollar du i spänningsserien ser du att koppar är ovanför magnesium och har en högre elektrodpotential.
Ju högre värde desto mer tendens att reduceras. Lägre värde högre tendens till att oxideras.
Det betyder alltså att kopparjonerna i detta fall reduceras till rent koppar och magnesium oxideras till Mg2+.
2015-11-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Cu(l) betyder att det är Cu2+ joner i lösningen.
Delreaktioner:
Cu2+(aq) + 2e- ---> Cu(s) Reduktion

Mg(s) ---> Mg2+(aq) + 2e- Oxidation

Totalreaktion: Cu2+(aq) + Mg(s) --> Cu(s) + Mg2+(aq)

Reduktion är upptagande av elektroner. Oxidation är frisläppande av elektroner.

Kollar du i spänningsserien ser du att koppar är ovanför magnesium och har en högre elektrodpotential.
Ju högre värde desto mer tendens att reduceras. Lägre värde högre tendens till att oxideras.
Det betyder alltså att kopparjonerna i detta fall reduceras till rent koppar och magnesium oxideras till Mg2+.

Åh fan, tack. Redoxreaktioner har vi precis börjat med men jag har varit sjuk så kanske därför man missade, men det förklarar ju

Tack för hjälpen!
2015-11-22, 12:46
Medlem
Spädningar av lösningar, mha. pH.

Tjenare FB,

jag behöver hjälp med en uppgift vi fått i skolan, och då jag är helt tappad när det
gäller detta området hade jag behövt lite hjälp.

Uppgiften är i princip denna:

Vi har en känd mängd (låt oss säga 0.1 dm3) salpetersyra (hno3) vars pH-värde är 0,3. Molariteten är 0,2 mol/dm3.

Hur mycket ska du späda mängden salpetersyra (med vatten) för att den nya lösningens pH-värde ska bli 6,0?

Jag har letat efter en liknande uppgift men har inte kunnat hitta någon som löser en liknande.

Tack på förhand.
2015-11-22, 13:08
Medlem
EvilGs avatar
Vid hur många grader Celsius bryts:

A) De intermolekylära bindningar hos vatten?

(100 grader Celsius)

B) De intramolekylära bindningarna hos vatten? Hur kom du fram till det?

Det är B-frågan jag behöver hjälp med.
2015-11-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Vid hur många grader Celsius bryts:

A) De intermolekylära bindningar hos vatten?

(100 grader Celsius)

B) De intramolekylära bindningarna hos vatten? Hur kom du fram till det?

Det är B-frågan jag behöver hjälp med.
En typisk gymnasieuppgift (det vill säga, man lär ut saker som inte är korrekta), men låt gå.

B-frågan är subjektiv och inexakt (liksom också A-frågan egentligen) och kan angripas på många olika sätt, men om du kollar i tabeller över "bindningsenergi" så ser du säkert värden för den kovalenta OH-bindningen. Nu gäller det att räkna om en energi till en temperatur, vilket inte heller det är ett väl avgränsat problem. Formeln E = 3/2 R T brukar användas här och är den kinetiska medelenergin för en atom.
2015-11-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNameBets
Tjenare FB,

jag behöver hjälp med en uppgift vi fått i skolan, och då jag är helt tappad när det
gäller detta området hade jag behövt lite hjälp.

Uppgiften är i princip denna:

Vi har en känd mängd (låt oss säga 0.1 dm3) salpetersyra (hno3) vars pH-värde är 0,3. Molariteten är 0,2 mol/dm3.

Hur mycket ska du späda mängden salpetersyra (med vatten) för att den nya lösningens pH-värde ska bli 6,0?

Jag har letat efter en liknande uppgift men har inte kunnat hitta någon som löser en liknande.

Tack på förhand.
pH är en logaritmisk skala där varje pH-enhet motsvarar en spädning om en faktor 10. Så, för att höja pH från 0,3 till 1,3 så ska det spädas en faktor 10; från 0,3 till 2,3 en faktor 100; från 0,3 till 3,3; en faktor 1000 och från 0,3 till 6,0 så ska det spädas 10^(6,0-0,3).

Men du har ett fel i din uppgift. En 0,2-molarig salpetersyralösning har inte ett pH-värde på 0,3. Kolla värdena.
2015-11-24, 21:28
Medlem
Oriax_s avatar
Williamsons etersyntes av 4-klorobutanol och NaOH

Frågan från en gammal tenta är:

Om man låter 4-klorbutanol och natriumhydroxid reagera bildas olika produkter beroende på koncentrationen 4-klorbutanol man har i reaktionsblandningen. Rita mekanismen för reaktionen om man har en hög koncentration av 4-klorbutanol i reaktionsblandningen.

Men jag får helt enkelt alldeles för många syren över eftersom klorbutanolen är det enda som finns som både ska göra alkoxidjonen och sedan Cl som lämnandegrupp.

Jag vet och kan rita mekanismen för låg koncentration då man får tetrahydrofuran.

Tack på förhand!
2015-12-05, 12:26
Medlem
Allmän Kemi Beräkningar

En heliumballong med volymen 3,50 liter och trycket 7,50 atm, kyls av från 25 ºC (298 K) till 15 ºC (288 K) när det börjar regna. Om trycket i ballongen är konstant, hur stor blir volymen på ballongen?

a. 3,62 liter
b. 5,83 liter
c. 2,10 liter
d. 3,38 liter

Är mer intresserad av tillvägagången. Formeln: VP=nRT.

Sitter fast Hjälp mig någon där ute...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in