Laboration
Hur många procent ättiksyra innehåller vitvinsvinäger?
Material: Byrett, NaOH(aq), vitvinsvinäger, fenolftalein-indikator, titreringsmaskin, omrörare, omrörningsmagnet, destillerat vatten, E-kolv, slaskbägare, tratt
Metod: Jag började med att skölja och fylla byretten med 0,100 mol/dm3 NaOH(aq). Därefter mätte jag upp 2 ml vitvinsvinäger i en E-kolv som jag spädde med ca 20 ml destillerat vatten. Jag la i en omrörningsmagnet och droppade i 5 droppar fenolftalein-indikator. Därefter placerade jag E-kolven ovanför omröraren. Jag titrerade vitvinsvinägerlösningen med lutlösningen tills omslagsfärgen blev bestående och antecknade hur mycket lut som hade förbrukats. Jag upprepade försöket 4 gånger, varav jag räknade bort en av gångerna då jag ansåg att det blev ett felaktigt resultat.
1. Varför påverkar inte utspädningen med destillerat vatten slutresultatet?
Dels för att jag använde mig utav en så pass liten mängd som inte anses störa slutresultatet och dels för att destillerat vatten har gjorts rent från lösta och uppslammade ämnen som finns i vanligt, odestillerat vatten. Destillerat vatten används i experimentella sammanhang som kräver vatten och där föroreningar kan störa processerna.
2. Varför kan man inte använda BTB som indikator?
För att BTB har sitt omslagsintervall omkring pH 7, medan fenolftalein har sitt omslag på den basiska sidan.
3. Beräkna ett medelvärde av dina titreringar.
Försök 1: 21,9 ml lut förbrukades
Försök 2: 22,2 ml lut förbrukades
Försök 3, 21,8 ml lut förbrukades
Medelvärde = (21,9 + 22,2 + 21,8) / 3 = 21,96666… ≈ 22 ml
Svar: Medelvärdet är ca 22 ml.
4. Räkna ut hur många procent ättiksyra som finns i vitvinsvinäger. 1 dm3 vitvinsvinäger väger 1000 gram.
"Tips! Räkna först ut hur många mol ättiksyra som finns/liter vinäger. Beräkna sedan hur många gram ättiksyra som finns i 1 dm3. Ättiksyra har formeln CH3COOH och är en enprotonig syra."
Någon som kan hjälpa mig med den sista uppgiften (uppgift 4) ?
Skulle varit väldigt tacksam! =)