2018-03-30, 10:28
Medlem
GalFisks avatar
Det här är superenkla och ofarliga experiment du kan göra hemma.
Bikarbonat, hjorthornssalt och bakpulver finns i mataffären.
Du kan göra en pH-indikator genom att koka rödkål eller rödbeta och spara vattnet. Det blir grönt av baser och ljusare rött av syror.
2018-03-30, 16:47
Medlem
hej hjälp med en fråga
varför löser gaserna i kallt vattnet inte i varmt vattnet?
2018-04-01, 11:21
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aysa
hej hjälp med en fråga
varför löser gaserna i kallt vattnet inte i varmt vattnet?
För att molekylerna i varmt vatten rör sig mer, och rycker därför lättare sönder de svaga bindningarna mellan gas och vatten.
2018-04-13, 11:29
Medlem
Marimus avatar
Jag skriver en rapport om salicylsyra. Jag skulle klassa salicylsyra som en fenol. Jag har dock letat, men inte kunnat verifiera att denna liknelsen stämmer. Vad anser ni?

Enligt kursboken definieras fenoler som ringformade kolväten med delokaliserade elektroner där hydroxylgruppen binds till de aromatiska kolatomerna. Vidare står att fenoler är syror.

EDIT: Jag tror att jag hellre väljer att beskriva salicylsyra som en aromatisk karboxylsyra eftersom jag hittar exempel på dessa definitioner.

Det är möjligen så att det är skillnad på att en hydroxylgrupp eller en karboxylgrupp binder till bensenringen. I ovan nämnda fall så binder båda grupperna. Jag kan tänka mig att karboxylgruppen prioriteras över -OH gruppen. Så sker ju i andra exempel.
Senast redigerad av Marimu 2018-04-13 kl. 11:40.
2018-05-10, 08:59
Medlem
Hej!
Jag har vad jag tror är en enkel fråga men lyckas inte hitta svaret trots jag läst igenom kapitlet i boken samt googlat på nätet.
Och min fråga är hur man kan avgöra om en syra är svag eller stark.

Jag vet ju att starka syror är fullständigt protolyserade medans svaga är ofullständigt protolyserade. Men jag får inte riktigt grepp om hur jag ska se detta.

Tex:
HNO3 + H2O --> NO3(-) + H3O(+) = Fullständigt protolyserad, dvs en stark syra.
HAc + H2O --> Ac(-) + H3O(+) = Ofullständigt protolyserad, dvs en stark syra.
Här är då förklaringen att allt HAc inte har reagerat utan en del finns kvar, men hur vet man det?
Syftar på vätet i Ac jonen?
Men samtidigt i tex Svavelsyra, H2SO4 är också en stark syra. Men om man låter den reagera med H2O så det bildas oxoniumjoner så finns det väl fortfarande väte kvar i H2SO4 jonen pga det bara är en väteatom som försvinner?

Anledningen till att jag vill kunna avgöra om en syra är stark eller ej är för att kunna avgöra om den leder ström bra.

Som ni märker har jag inte jätte koll men hoppas ni förstår vad jag menar
Senast redigerad av daawg 2018-05-10 kl. 09:14.
2018-05-10, 18:26
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag skriver en rapport om salicylsyra. Jag skulle klassa salicylsyra som en fenol. Jag har dock letat, men inte kunnat verifiera att denna liknelsen stämmer. Vad anser ni?

Aromatisk karboxylsyra.

Citat:
Enligt kursboken definieras fenoler som ringformade kolväten med delokaliserade elektroner där hydroxylgruppen binds till de aromatiska kolatomerna. Vidare står att fenoler är syror.

Det är sant, men du har både -OH och -COOH här. När du har det så har jag för mig att -COOH dominerar över -OH vid namngivningen och -OH blir X-ol....-syra. Just när det är Ph-COOH tror jag man dessutom använder "bensoesyra".

Citat:
EDIT: Jag tror att jag hellre väljer att beskriva salicylsyra som en aromatisk karboxylsyra eftersom jag hittar exempel på dessa definitioner.

Bra

Citat:
Det är möjligen så att det är skillnad på att en hydroxylgrupp eller en karboxylgrupp binder till bensenringen. I ovan nämnda fall så binder båda grupperna. Jag kan tänka mig att karboxylgruppen prioriteras över -OH gruppen. Så sker ju i andra exempel.

Precis

Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej!
Jag har vad jag tror är en enkel fråga men lyckas inte hitta svaret trots jag läst igenom kapitlet i boken samt googlat på nätet.
Och min fråga är hur man kan avgöra om en syra är svag eller stark.

Jag vet ju att starka syror är fullständigt protolyserade medans svaga är ofullständigt protolyserade. Men jag får inte riktigt grepp om hur jag ska se detta.

Tex:
HNO3 + H2O --> NO3(-) + H3O(+) = Fullständigt protolyserad, dvs en stark syra.
HAc + H2O --> Ac(-) + H3O(+) = Ofullständigt protolyserad, dvs en stark syra.
Här är då förklaringen att allt HAc inte har reagerat utan en del finns kvar, men hur vet man det?
Syftar på vätet i Ac jonen?
Men samtidigt i tex Svavelsyra, H2SO4 är också en stark syra. Men om man låter den reagera med H2O så det bildas oxoniumjoner så finns det väl fortfarande väte kvar i H2SO4 jonen pga det bara är en väteatom som försvinner?

Anledningen till att jag vill kunna avgöra om en syra är stark eller ej är för att kunna avgöra om den leder ström bra.

Som ni märker har jag inte jätte koll men hoppas ni förstår vad jag menar

Du får kolla på pKa-värden.
Senast redigerad av pyro860 2018-05-10 kl. 18:31.
2018-05-18, 19:06
Medlem
Hej!

Har slutprov nu på måndag i kemi 2! Skulle vilja ha hjälp med en fråga då jag inte förstor hur man ska tänka i den.

Man har en lösning av de två aminosyrorna Asp (Ip=3.0) och Lys (Ip=9,1) och tillsätter en buffertlösning så att blandningens pH blir 4.5. Lösningen får sedan passera genom en jonbytarkolonn som innehåller en anjonbytare. Vilken aminosyra kommer fört ut? Motivera!

Tack på förhand!!
2018-05-26, 21:15
Medlem
Hjälp mig förstå kemin snälla

Hej alla! Jag sitter i en dålig sits just nu!. Jag har prövning i Kemi 1 snart och fattar ingenting!! Min handledare är så fruktansvärt dålig på att förklara saker och ting, och videos på youtube har bara hjälpt mig till en viss del. Finns här någon som skulle kunna hjälpa mig förklara ett par saker? <3
2018-05-26, 21:29
Medlem
Bulkninjas avatar
Du bör nog ställa frågorna direkt.
2018-05-26, 21:51
Medlem
Mitt förslag är att du öppnar läroboken, så listar du nog ut svaren på allt du undrar. Ska du ha betyg så får du väl anstränga dig och göra jobbet som krävs.
2018-05-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Mitt förslag är att du öppnar läroboken, så listar du nog ut svaren på allt du undrar. Ska du ha betyg så får du väl anstränga dig och göra jobbet som krävs.

Men herregud, har du ens läst mitt inlägg?!..
Jag sitter med näsan i läroboken dag in och dag ut men FÖRSTÅR INTE! Alla kanske inte har det lika lätt som du??
Jag behöver handledning precis som du säkerligen får handledning i dina studier.. Problemet är bara att min handledare inte är kapabel till att förklara saker och ting!
2018-05-26, 21:59
Medlem
Tintin1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalandia123
Hej alla! Jag sitter i en dålig sits just nu!. Jag har prövning i Kemi 1 snart och fattar ingenting!! Min handledare är så fruktansvärt dålig på att förklara saker och ting, och videos på youtube har bara hjälpt mig till en viss del. Finns här någon som skulle kunna hjälpa mig förklara ett par saker? <3

En prövning innebär väl att du ska klara dig helt på egen hand utan extrahjälp? Går du fortfarande på gymnasiet?

Är din prövning inom ett par veckor skulle jag lägga ner, du kan inte förstå och komma ihåg en hel kurs på två veckor...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in