Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det är du som hela tiden surrar om judar, inte jag. Jag gör ingen skillnad i hur jag definierar olika etniska grupper - svenskar, judar eller samer - vilket jag redan förklarat flera gånger. Läs mina tidigare inlägg.
Jag "problematiserar" inte den svenska identiteten. Varför skulle jag göra det? Jag är själv svensk och upplever inga problem med min etnicitet.
Det jag efterfrågat är att AfS tydliggör vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet. Detta därför att dessa frågor spelar en viktig roll i deras politiska program.
Det är du som kräver definitioner, inte jag. Definitioner behövs varken för att företräda etniskt svenska, judiska eller samiska särintressen. Det är politisk analfabetism att dissekera sönder den grupp man vill företräda. Du vill att AfS ska visa samma självskadebeteende som SD.
Då är det väldigt hjälpsamt att påpeka att du själv klarade av att försvara judiska intressen utan att definiera denna mystiska grupp - varken positivt eller negativt. Du hade inga krav på kulturell kompetens eller religiositet. Vidare är du helt bekväm med om denna ingrupp väljer att definiera sig utifrån genetiska kriterier.
Samtidigt som du likställer "genetisk svenskhet" med rasism. Det visar att du är en hycklare. Och förhoppningsvis har jag visat hur man påtalar detta effektivt och undviker att hamna på defensiven i frågor om svenskhet.
Ett folk som alla andra. Full folkrätt till Sverige på lika villkor med alla nationers folkrätt.