Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Laguppställningen för AfS vs. SD är ganska intressant.

För AfS
1 Gustav Kasselstrand, MBA
2 William Hahne, militär, fallskärmsjägare
3 Jessica Ohlson, jur. kand.
4 Adam Berg, Civilingengör
5 Mikael Simm, Läkare
6 Monica Skogman, egen företagare
7 Per Sefastsson, Civilingengör
8 Markus Jonsson, fil. mag
9 Yvonne Lindholm, egen företagare
10 Martin Hagwall, IT-entreprenör

För SD
1 Jimmie Åkesson, ingen examen
2 Julia Kronlid, undersköterska
3 Carina Herrstedt, personlig assistent
4 Richard Jomshof, gymnasielärare
5 Paula Bieler, gymnasiet
6 Per Ramhorn, vårdare
7 Oscar Sjöstedt, fil. kand
8 Mattias Karlsson, gymnasiet
9 Mattias Bäckström, reaktoroperatör
10 Angelika Bengtsson, arbetsterapeut

Jag drar ingen slutsats av detta utan det är mer en intressant jämförelse. Möjligen kan det vara så att AfS lockar en delvis annan kategori än SD. Jag vet inte. Det är trots allt politiken som är det viktiga.

Det är kanske något förvånande att det är AfS som är emot NATO, EU, assimilation, integration och lönedumpning och SD som vacklar på samtliga dessa punkter. Kan det vara så att nummer 8 på SDs lista vill ha det så här för att lättare kunna styra och ställa?

Lite förvånad är jag också att SD flörtar med Moderaterna. Profilen på de tio i topp kanske lutar mer åt Socialdemokraterna men jag kan så klart ha fel. Åkesson var moderat i sin ungdom men övriga vet jag inte.

Utmärkt sammanställning! Detta är ett viktigt skäl till att Afs får min röst.

SDs partitopp som består av lågutbildade personer är livrädda för högutbildade och självtänkande politiker som man inte kan styra över som nickedockor.

Afs är den totala skillnaden där begåvning och utbildning premieras.
Citera
2018-06-02, 22:57
Medlem
-Mystics avatar
Citat:

För AfS
5 Mikael Simm, Läkare

För SD
6 Per Ramhorn, vårdare

Jag drar ingen slutsats av detta utan det är mer en intressant jämförelse. Möjligen kan det vara så att AfS lockar en delvis annan kategori än SD. Jag vet inte. Det är trots allt politiken som är det viktiga.

Ja precis, ännu en anledning till att jag kommer rösta på AfS, personerna på deras riksdagslista har nästintill alla gjort en karriär utanför politiken. Det hade varit betydligt bekvämare för alla dessa att fortsätta på deras civila karriärer, istället gör de stora uppoffringar för att försöka rädda Sverige.

Jag har själv ingen högre utbildning för närvarande, men det säger väl sig självt att det är mer fördelaktigt att ha en partiledare som har tagit en examen i nationalekonomi än en Stefan Löfven som är dummare än de flesta.
Citera
2018-06-02, 23:05
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Utmärkt sammanställning! Detta är ett viktigt skäl till att Afs får min röst.

SDs partitopp som består av lågutbildade personer är livrädda för högutbildade och självtänkande politiker som man inte kan styra över som nickedockor.

Afs är den totala skillnaden där begåvning och utbildning premieras.

Gustav är inte rädd för kompetens. AfS är ett unikum i världen. Etablissemanget har inga som helst problem med Kronlid, Herrstedt, Skalin, Ramhorn, Bieler, Åkesson och EXPO-lakejen. Det är dock livrädda för att få in AfS. Det bästa med AfS är att de arbetar för hela svenska folket och inte är ett intresseparti.

AfS har funnits i tre månader och SD i 20 år. Därför är det smått sensationellt att man redan ligger nära 2%. Det som tog SD 10 år fixar AfS på tre månader.
Citera
2018-06-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Om fyra av fem SD:are resonerar som du så kommer SD att göra ett bra val...men om samtidigt en av fem SD:are inte är smygsossar och istället röstar på AfS, så räcker ju det för dem. Gemene svensk har inte med det här att göra utan det räcker som bekant om en fraktion av befolkningen är 'mer radikala', så lyckas AfS

1/5 från sd kommer de inte få.
De får runt 2 procent gissar jag.

Smygsossar och annat pajkastande är inget som går hem hos mig.
Inte heller snacket man ser här om etniska svenskar o.s.v.
Sd är för mig ett vettigt alternativ.
Afs är inte ett vettigt alternativ i mina ögon.

Sd kan göra skillnad i detta val. Afs inte ur min synpunkt.
Citera
2018-06-02, 23:37
Medlem
Citat:
Etablissemanget är skiträdda för AfS och Gustav Kasselstrand. En tydlig signal att det är rädda är att de nu använder sin lydiga hund GW för att styra folket mot SD. SD är inget hot mot etablissemanget, man är idag en del av det med assimilering och integrering som paradgrenar. GW säger att många poliser röstar SD.

http://www.friatider.se/leif-gw-persson-v-ldigt-m-nga-poliser-r-star-p-sd

Detta kan vara en tidig indikation på vilken taktik man ämnar använda för att hindra AfS.

Man vet att Alliansen kommer vinna stort och att ett något större SD är helt betydelselöst. Vad man till varje pris vill undvika är att få AfS in i RD. Jag tror därför att vi kan förvänta oss att medier i år ger SD stor uppmärksamhet. AfS kommer helt ignoreras och strypas på sociala medier.

Bra för SD men en stor förlust för Sverige. Något säger mig att AfS inte är så lätta att bli av med. Växjö visar att man vet vad spelet går ut på.

Låt oss göra etablissemangets värsta mardröm till verklighet.

Nej, du övertolkar för mycket. Inte en chans att etablissemanget är "skiträdda" för AfS. GW Perssons uttalande har ingen som helst koppling till AfS, och är absolut inte betingat av AfS lansering.
Citera
2018-06-03, 00:01
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, du övertolkar för mycket. Inte en chans att etablissemanget är "skiträdda" för AfS. GW Perssons uttalande har ingen som helst koppling till AfS, och är absolut inte betingat av AfS lansering.

Jag tror nog man är rätt så rädd att få in 15 Jeff Ahl i RD. De senaste fyra åren har varit en transportsträcka. Så blir inte de kommande fyra åren med AfS. GWs uttalande ska inte övertolkas men han är en tjänare till etablissemanget och kan vara en fingervisning om hur man tänkt sig hålla AfS utanför. Vi får följa utvecklingen och se om det kommer fler SD-vänliga signaler från etablissemanget. GW=etablissemanget, annars skulle han aldrig åtnjuta en sådan enorm exponering i media.

En grundregel är att alla som har tillgång till och exponeras i media tillhör etablissemanget även om man ger sken av att inte vara det. SD kan man hantera men inte AfS och det skrämmer dem.

Ett parti som vill lägga ner SVT är inget man är bekväm med.
Citera
2018-06-03, 00:46
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
1/5 från sd kommer de inte få.
De får runt 2 procent gissar jag.

Smygsossar och annat pajkastande är inget som går hem hos mig.
Inte heller snacket man ser här om etniska svenskar o.s.v.
Sd är för mig ett vettigt alternativ.
Afs är inte ett vettigt alternativ i mina ögon.

Sd kan göra skillnad i detta val. Afs inte ur min synpunkt.

Så bra att du hittat ditt parti då. Smygsossar är inget pajkastande utan en realitet då de stora väljarströmmarna nu går från S till SD; vilket inte är så konstigt eftersom partierna ligger ganska nära varandra. Eller rättare sagt, SD ligger ganska nära det som var sossarna förr i tiden. AfS lär locka mer nationalistiskt samt borgerligt inriktade personer, dvs de som lämnade t ex moderaterna för SD i brist på andra invandringskritiska alternativ. Dessa lär säkert utgöra 1/5 av SD:s nuvarande väljarstöd, och det är inte alls orealistiskt att AfS kan ta över dem. Slutligen...nej, SD kan inte göra skillnad så länge de inte närmar sig egen majoritet.
Citera
2018-06-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Platt skatt på den nivån utan andra skatter förutsätter att välfärden monteras ned. Knappast något vanliga knegare tjänar på.
Välfärd för oproduktiva invandrare blir svårt att ha råd med. Skattebetalarna får dock mer pengar kvar, så de kommer inte ha samma behov av skattefinansierade tjänster, då de kan betala med de pengar de sparar på en lägre skatt.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2018-06-03 kl. 01:06.
Citera
2018-06-03, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Ja precis, ännu en anledning till att jag kommer rösta på AfS, personerna på deras riksdagslista har nästintill alla gjort en karriär utanför politiken. Det hade varit betydligt bekvämare för alla dessa att fortsätta på deras civila karriärer, istället gör de stora uppoffringar för att försöka rädda Sverige.

Jag har själv ingen högre utbildning för närvarande, men det säger väl sig självt att det är mer fördelaktigt att ha en partiledare som har tagit en examen i nationalekonomi än en Stefan Löfven som är dummare än de flesta.

Vi kanske skulle ta och sätta det där påståendet om att göra "karriär utanför politiken" i perspektiv.

1 Gustav Kasselstrand, MBA --> SDU följt av en finsk onlinebaserad examen i ekonomi?

2 William Hahne, militär, fallskärmsjägare --> SDU samt fullgjorde tydligen kurs 0231 (=fallskärmsjägare) år 2013, vilket framgick redan på 2014 års valsedel för SD, och har uppenbarligen gjort en strålande framgångsrik karriär sen dess.

3 Jessica Ohlson, jur. kand.--> SDU samt "Efter studenten hemma i Nyköping flyttade Jessica istället till Uppsala där hon läste in sin juristexamen ett halvår snabbare än kurskamraterna. I augusti 2014 var hon färdig jur kand..." Jovars, har man bott hemma hos mor och far till 21 års ålder gäller det att inte ligga på latsidan! Numera ett högutbildat, framgångsrikt, juristbiträde och bara 28 år(?) gammal.

4 Adam Berg, Civilingengör --> Snyggt Adam! Magisterexamen ifrån KTH och jobb på Scania(?) Under studietiden lyckades han t.o.m. att bli andre vice ordförande i SDU Stockholm. Tänka sig!

5 Mikael Simm, Läkare --> Numera råder ju läkarbrist så vi får hoppas att riksdagen kan vänta några år så att herr Simm hinner göra klart sin AT-tjänst. Men nog verkar han i.a.f. ha gjort ett förtjänstfullt arbete som valberedningens ordförande i SDU.

6 Monica Skogman, egen företagare -->"Egenföretagare" hette det när jag gick i skolan men tiderna förändras. --> Tidigare styrelsemedlem i SD Stockholms stad. Även tidigare kaféägare som sålde, sadlade om och blev ekonomisk konsult. Lite oklart hur man går till väga för att anlita hennes ekonomiska kompetens men som tidigare kassör i SDU är hon kanske fullbokad?

7 Per Sefastsson, Civilingengör --> Flerårigt engagemang i SD och med en märklig far men helt klart invald baserat på utomordentlig teknisk kompetens.

8 Markus Jonsson, fil. mag --> Suck, orka googla ett namn som "Markus Jonsson", fil. mag i någonting superviktigt. Hmm, vänta nu... " Markus Jonsson + SD"...jasså han!

9 Yvonne Lindholm, egen företagare --> (Om man inte är egen_företagare, är man liv_egen_företagare då? Kan inte någon med den BREDA KOMPETENS det innebär att vara före detta SDare/SDUare ta och reda ut det?)-->Mor till en annan Lindholm? Tidigare SDare och med nåt oklart företagsengagemang. Besitter helt klart dokumenterad kompetens som saknas i Sveriges högsta beslutande organ.

10 Martin Hagwall, IT-entreprenör --> Hagwall, det namnet låter bekant... Men självutnämnda IT-entreprenörer växer inte på träd direkt. Ge killen en dyr klocka så rullar vi.

Imponerande! Helt klart kompetens som en arbetare från Norrland inte kommer i närheten av. Oavsett hur många år han suttit som högste förtroendevalde för en demokratisk organisation som samlar över 300 000 medlemmar! Framförallt saknar han, det politiskt sett otroligt slagkraftiga, trumfkortet att SD var JätteJätteJättedumma mot honom och hans vänner och hela hemliga klubben 2014.
Citera
2018-06-03, 06:05
Medlem
Citat:

För AfS
5 Mikael Simm, Läkare

För SD
6 Per Ramhorn, vårdare

Det är kanske något förvånande att det är AfS som är emot NATO, EU, assimilation, integration och lönedumpning och SD som vacklar på samtliga dessa punkter. Kan det vara så att nummer 8 på SDs lista vill ha det så här för att lättare kunna styra och ställa?

Lite förvånad är jag också att SD flörtar med Moderaterna. Profilen på de tio i topp kanske lutar mer åt Socialdemokraterna men jag kan så klart ha fel. Åkesson var moderat i sin ungdom men övriga vet jag inte.

Jag blev så bländad av alla vackra titlar och den strålande kompetensen att jag nästan missade det där (fetat) Jag bjuder på den, i god tid innan tryckning av valsedlarna! Nästa gång vill jag ha betalt. Jag har nämligen läst att såna där egna egenföretagare är ytterst kompetenta!
Citera
2018-06-03, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tystva
Jag blev så bländad av alla vackra titlar och den strålande kompetensen att jag nästan missade det där (fetat) Jag bjuder på den, i god tid innan tryckning av valsedlarna! Nästa gång vill jag ha betalt. Jag har nämligen läst att såna där egna egenföretagare är ytterst kompetenta!
Jag tror bestämt att du är på ditt bästa raljerande och häcklande humör. Kompetens sitter naturligtvis inte enbart i titelatur och taxeringskalendern. Det är en samlad bild av personlighet och livserfarenhet som slår högst. I min värld så ser jag hellre att De har varit egenföretagare. Men inte chefer, då dessa tenderar att behandla sina kollegor som anställda hjon. En egenföretagare är van att tänka själv för att få företaget att fungera. De är vana att få saker gjorda. AfS är en liten organisation där de måste ta stort eget ansvar och inte sitta och vänta på order eller oroligt snegla i kommunikationsplanen. AfS är ett entreprenör-parti nu. När de växt kommer de att finna rutiner och former, men nu är de bevända av kreativa personer
Citera
2018-06-03, 07:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tystva

På riksdagslistan är det däremot rättstavat.

https://alternativforsverige.se/files/riksdagslista.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in