2018-05-25, 21:00
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du har säkert rätt i att detta inte undersökts just på det sättet. Däremot går det lätt att konstatera var vissa partier har starka sympatier, t ex att KD är förhållandevis starka i Jönköpingskommun och SD i Skåne, två partier som i alla fall till inte obetydlig del kan tänkas innehålla personer med konservativa böjelser. Det blir då ett annat sätt än de rent personlig att resonera kring fenomenet.

Jo, starkt kristna områden bör vara en ledtråd för konservatism. Men som konservativ så borde du väl glädja dig åt att muslimerna etablerar sig och stärker konservatismen? I Växjö exempelvis. Vi kanske istället ska titta efter de muslimtätaste områdena? De borde väl vara mest konservativa?
Citera
2018-05-25, 22:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jo, starkt kristna områden bör vara en ledtråd för konservatism. Men som konservativ så borde du väl glädja dig åt att muslimerna etablerar sig och stärker konservatismen? I Växjö exempelvis. Vi kanske istället ska titta efter de muslimtätaste områdena? De borde väl vara mest konservativa?

Emedan jag vill konservera sådan som erfarenhetsmässigt visat sig fungera väl, så är det raka motsatsen till islam. Ingenstans bygger islam fungerande samhällen, med fungerande relationer mellan människor. Varthän islam kommer så uppstår konflikter. Här är en förklaring till detta: https://www.youtube.com/watch?v=aAOzlinU94g

Saken är den att islam/islamism inte är så där särdeles konservativ. Ideologin är aktivistiskt, utopisk (med sharia-staten som mål), synnerligen förändringsintresserad när det gäller sådant som visat sig fungera i stora delar av världen.

Att islam/islamism vill vidmakthålla en massa seder och bruk från Arabien på 600-talet är egentligen inte konservativt i genuin europeisk mening, det är egentligen bara en form av institutionaliserad dumhet.

Därför ser jag inte förekomsten av islamska kluster i Sverige som någon särskild indikator på geografisk representation av konservatism. Måhända är det snarare en indikator på motsatsen ty det har förmodligen lett till att konservativa svenskar har flyttat därifrån.
Citera
2018-05-26, 01:15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Emedan jag vill konservera sådan som erfarenhetsmässigt visat sig fungera väl, så är det raka motsatsen till islam. Ingenstans bygger islam fungerande samhällen, med fungerande relationer mellan människor. Varthän islam kommer så uppstår konflikter. Här är en förklaring till detta: https://www.youtube.com/watch?v=aAOzlinU94g

Saken är den att islam/islamism inte är så där särdeles konservativ. Ideologin är aktivistiskt, utopisk (med sharia-staten som mål), synnerligen förändringsintresserad när det gäller sådant som visat sig fungera i stora delar av världen.

Att islam/islamism vill vidmakthålla en massa seder och bruk från Arabien på 600-talet är egentligen inte konservativt i genuin europeisk mening, det är egentligen bara en form av institutionaliserad dumhet.

Därför ser jag inte förekomsten av islamska kluster i Sverige som någon särskild indikator på geografisk representation av konservatism. Måhända är det snarare en indikator på motsatsen ty det har förmodligen lett till att konservativa svenskar har flyttat därifrån.

Men det går ju inte att förneka att Islam har ett betydande inslag av värdekonservatism. KD skulle kunna göra en ”rebranding” och kalla sig AD...Abrahamitdemokraterna. En enorm potential. Där kan man ju knöka in både kristna och muslimer såväl som judar. Vi kan ju också se hur den svenska kyrkan går i spetsen för fler moskéer och böneutrop. Men du har rätt förstås...det kommer att bli konflikter. Emellertid har jag svårt att se att det blir konservativa kristna som för kampen mot Islam. Det blir nog hedningar som jag som får göra det.
Citera
2018-05-26, 08:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men det går ju inte att förneka att Islam har ett betydande inslag av värdekonservatism. KD skulle kunna göra en ”rebranding” och kalla sig AD...Abrahamitdemokraterna. En enorm potential. Där kan man ju knöka in både kristna och muslimer såväl som judar. Vi kan ju också se hur den svenska kyrkan går i spetsen för fler moskéer och böneutrop. Men du har rätt förstås...det kommer att bli konflikter. Emellertid har jag svårt att se att det blir konservativa kristna som för kampen mot Islam. Det blir nog hedningar som jag som får göra det.

Jag skall nog göra mitt...

Dessvärre är nog den svenska kyrka som vi ser idag räddningslöst förlorad.
Citera
2018-05-26, 09:10
Medlem
Citat:
När mina värderingar hade större genomslag hade vi färre singelföräldrar och färre splittrade äktenskap.

och fler tvångsäktenskap, djupt olyckliga dito folk inte kunde ta sig ur
och fler ensamstående kvinnor med barn vågar jag hävda än vad vi har idag, bara det att dessa barn var på barnhem eller inackorderade hos mormor eller dylikt.

Citat:
Piskning sparar jag åt de som lade ner det svenska försvaret, men en luggning eller slit i örat i skolan har aldrig skadat någon.

herregud uven, du vill alltså ha tillbaka aga av barn?
är jag förvånad..nää kanske inte.

Citat:
Ah! Ja, det är förstås bara ett papper. Ett klubbslag och några pennstreck senare så kan man ändra det. Jag anser att vi skall ha en lagstiftning om är kongruent med FN:s barnkonvention.

och att aga barn står i FN.s barnkonvention eller?

Citat:
Så klart man kan försörja sig som 18-åring även med en liten bebis. Sådant har skett i århundraden.

nej dummer det har det inte alls. en ensamstående 18 årig kvinna säg 1910 fick lämna bort barnet, döda barnet och/ eller sig självt, fanns inte så många andra alternativ.

Citat:
Obetydligt äldre än Du.

Nånstans 20-30 år äldre misstänker jag.

Citat:
Att alla som har sex inte vill har barn, betyder ingalunda att det inte skall vara beredda på att detta kan hända. Alla som kör bil och tar på sig säkerhetsbältet vill givetvis inte råka ut för en olycka - man förberedelser för något oönskat med realistiskt.
jepp självklart alla som sätter sig i en bil tänker genast att jaha...nu riskerar/ kommer jag avlida i en trafikolycka här och självklart ska jag inte få hjälp då, för mitt eget fel.

Citat:
Det jag avser är en långtidsverkan. Ge det en fem-sex år, så har Du kanske tänkt igenom saken och mognat en aning.

Glöm det uven, och har vi din politik i Sverige om 5-6 år då har vi fan verkligen ramlat ner i ett svart hål, inte ens Trump i USA kan lyckas med att förstöra så pass mycket av människors liv, hur gärna han än nu vill.

Citat:
Det vore väl närmast sensationellt om inte mina gammelsvenska, lutheranska, konservativa värderingar skulle återfinnas även inom andra ideologiska uppfattningar. Din abortliberalism återfanns i Sovjetunionen, men jag vill inte anklaga Dig för att vara stalinist. Dina djurskyddsuppfattningar återfanns också i Nazityskland, men jag lastar inte Dig för det.

Men återkom gärna till den geografiska aspekten, och det går att fundera kring om topografin spelar roll, förhållande mellan stad och land, demografisk utbredning osv.

Dina värderingar/ politik finns bara där, i de extrema ideologierna som fundamentalistisk religion samt antidemkratiska krafter...är bara där man hatar kvinnor så pass.

fanns inget "djurskydd" i nazityskland är du helt????? att Hitler sa sig älska djur ändrade inte hur man slaktade grisar 1940.

Min "abortliberalism" återfinns överallt där det finns modernitet och en allmän syn att kvinnor också är människor med mänskliga rättigheter.

Sm sagt kolla var i landet du finner de mest fundamentalistiska sekterna/ bostadsområdena med flest ex. extrema islamister, så hittar du dina värderingar.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-26 kl. 09:34.
Citera
2018-05-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och fler tvångsäktenskap, djupt olyckliga dito folk inte kunde ta sig ur
och fler ensamstående kvinnor med barn vågar jag hävda än vad vi har idag, bara det att dessa barn var på barnhem eller inackorderade hos mormor eller dylikt.

Fast stämmer detta? Om vi tittar på muslimska länder som har fred och ekonomiskt välstånd, till exempel gulfstaterna, så verkar ensamstående kvinnor med barn vara mycket ovanligare än i Väst, trots att de har Strix idéer med restriktiv abortlagstiftning och kriminalisering eller åtminstone kraftig social stigmatisering av utomäktenskapliga sexuella relationer.
Citera
2018-05-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Fast stämmer detta? Om vi tittar på muslimska länder som har fred och ekonomiskt välstånd, till exempel gulfstaterna, så verkar ensamstående kvinnor med barn vara mycket ovanligare än i Väst, trots att de har Strix idéer med restriktiv abortlagstiftning och kriminalisering eller åtminstone kraftig social stigmatisering av utomäktenskapliga sexuella relationer.

jepp samt kraftiga förbud mot att kvinnor existerar ute i samhället, vara ensamstående, äga en egen sexualitet, än mindre använda den som de själva vill, bestämmanderätt över sitt eget liv, gifta sig med vem de vill ex. samt förmodligen dödshot om hon ens tittar åt en man utan att få tillstånd från lilla pappsen eller brosan samt en grundläggande kultur av att hennes kropps funktioner, hennes underliv tillhör män inte henne själv.

Jag anta du är medveten om att om en kvinna i ex. Dubai har sex utanför ett äktenskap så åker hon i fängelse, och jag kan väl bara anta att får hon barn i fängelset så får hon inte behålla det.

vad tror du är avgörande här?

uven vill säkert även införa detta vart det lider.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-26 kl. 10:13.
Citera
2018-05-26, 11:49
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Men som konservativ så borde du väl glädja dig åt att muslimerna etablerar sig och stärker konservatismen? I Växjö exempelvis. Vi kanske istället ska titta efter de muslimtätaste områdena? De borde väl vara mest konservativa?

Det argumentet fördes faktiskt av herrarna bakom Tradition & Fason när det begav sig. Framförallt som desperat ambition att fjärma deras självuppfattning av att som konservativ vara förmer från den "bruna smuts" som Sverigedemokraterna uppfattades av majoritetssamhället.

Men den här yttersta formen av social ingenjörskonst är förstås helt värdelöst som konservativt argument.
Citera
2018-05-26, 16:03
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jag skall nog göra mitt...

Dessvärre är nog den svenska kyrka som vi ser idag räddningslöst förlorad.

De enda kristna som jag sett protestera mot den pågående islamiseringen är syrianerna. Det måste vara sjukt pinsamt för kristna svenskar. Varenda svensk prälle eller biskop som öppnar käften välkomnar ju islamiseringen. Nordisk Ungdom kanske kan ses som kristna och de har ju protesterat många gånger men det är ju i egenskap av nationella.
Citera
2018-05-26, 20:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte mina värderingar som skapat splittrade familjer.

Ordning först, värdighet sedan.

Vilka vi? Jag håller på 18-årsregeln.

Det har jag inte riktigt bestämt än. Beslut tas när jag ser slutresultatet.

Man kan försörja sig genom arbete även som 17-åring. Min far började arbeta när han var 13 år.

Nej, "...vill bli oönskat gravid..." är en oxymoron. Men har man samtyckande sex så behöver man inte bli förvånad om graviditet uppstår.

Nej det går inte bra - men det går, om än litet långsamt.

Än.

Nå, svara nu på grundfrågan: Var i Sverige hittar vi mer av dessa konservativa?
Vi vet ju din syn på aborter.
Om du var irländare, hur skulle du rösta i deras nyligen hållna val om aborter?
Behålla abortförbudet eller liberalisera?
Citera
2018-05-26, 23:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
De enda kristna som jag sett protestera mot den pågående islamiseringen är syrianerna. Det måste vara sjukt pinsamt för kristna svenskar. Varenda svensk prälle eller biskop som öppnar käften välkomnar ju islamiseringen. Nordisk Ungdom kanske kan ses som kristna och de har ju protesterat många gånger men det är ju i egenskap av nationella.

Instämmer i den pinsamheten. Man undviker härvid att följa Kristi bud, som lyder:

"Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn, lärande dem att hålla allt vad jag har befallt eder. Och se, jag är med eder alla dagar intill tidens ände." (Matt 28:18-20)

Detta kan inte missförstås. Men det struntar Svenska Kyrkan i, trots att de här och nu har möjligheter att frälsa hundratusentals själar till Kristi ära och glädje. Om det så skall ske med svärdet, som i forna dagar. Eller åtminstone med hot om indraget bidrag...

De kommer att mycket att svara för inför Herren på den yttersta dagen. En gissning är att det redan nu är bra för dem att träna på att skyffla kol.
Citera
2018-05-26, 23:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vi vet ju din syn på aborter.
Om du var irländare, hur skulle du rösta i deras nyligen hållna val om aborter?
Behålla abortförbudet eller liberalisera?

Jag har inte satt mig in i de detaljerade förutsättningarna. Den tidigvarande hållningen att det är bättre att både mor och barn dör, såframt man inte enbart får rädda modern finner jag totalt frånstötande. Men vilket som lanserats som alternativ lagstiftning känner jag inte till i detalj. Jag tycker att min hållning med i grunden ett förbud mot aborter, men med undantag för ett antal specificerade situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in