2018-05-25, 00:42
Medlem
[quote=Strix m/94|64144711]
Citat:
Nej, jag tycker att man skall ta ansvar för sina handlingar och inte smita genom att döda fostret.

via att tvinga på barn oönsakade barndomar av rätt ofta garanterat faderslöshet, kanske tom garanterat oälskad, sen vidare i din "idelaväld" även garanterat fri från ekonomisk tyggnad..
Jepp fin värld du vill skapa.

Citat:
Man behöver inte ta i så, men ordning skall det bli.

ordnng ja, men under värdighet tack. Att kränka barn skapas inga vettiga människor av.

Citat:
Det är möjligt att det är det man tänker på, men enligt den avgudade barnkonventionen så är man barn under 18 år.

och vi accepterar att "barn" har sex efter att de fyllt 15. Men alltså inte att över 18 har sex med en 15 åring.

Citat:
Nej då, jag fick jobba litet för barn, men det betyder inte att jag skulle göra om det. Det är jobbigare än man tror.

Alltså du ångrar att du skaffade barn.

Citat:
De skall försörjas av sina föräldrar och i sista hand av socialtjänsten.
jepp i din värld där 17 åringar ska sitta med "startkapital".

Citat:
Man väljer innan den uppstår.

Nej, ingen som blivit oönskat gravid har valt detta innan. man sitter inte innan sex och kyssar i rutan:
vill bli oönskat gravid, tack....innan man sexar sig...allright?

Citat:
Du vet att jag bildar Dig.

Tsss...tycker du det går bra "bilda" mig?

Citat:
Det finns annat att vara tacksam för.

visst, jag är ju ex. väldigt tacksam att dina idéer inte styr Sverige.
Citera
2018-05-25, 08:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
via att tvinga på barn oönsakade barndomar av rätt ofta garanterat faderslöshet, kanske tom garanterat oälskad, sen vidare i din "idelaväld" även garanterat fri från ekonomisk tyggnad..
Jepp fin värld du vill skapa.

Det är inte mina värderingar som skapat splittrade familjer.

Citat:
ordnng ja, men under värdighet tack. Att kränka barn skapas inga vettiga människor av.

Ordning först, värdighet sedan.

Citat:
och vi accepterar att "barn" har sex efter att de fyllt 15. Men alltså inte att över 18 har sex med en 15 åring.

Vilka vi? Jag håller på 18-årsregeln.

Citat:
Alltså du ångrar att du skaffade barn.

Det har jag inte riktigt bestämt än. Beslut tas när jag ser slutresultatet.

Citat:
jepp i din värld där 17 åringar ska sitta med "startkapital".

Man kan försörja sig genom arbete även som 17-åring. Min far började arbeta när han var 13 år.

Citat:
Nej, ingen som blivit oönskat gravid har valt detta innan. man sitter inte innan sex och kyssar i rutan:
vill bli oönskat gravid, tack....innan man sexar sig...allright?

Nej, "...vill bli oönskat gravid..." är en oxymoron. Men har man samtyckande sex så behöver man inte bli förvånad om graviditet uppstår.

Citat:
Tsss...tycker du det går bra "bilda" mig?

Nej det går inte bra - men det går, om än litet långsamt.

Citat:
visst, jag är ju ex. väldigt tacksam att dina idéer inte styr Sverige.

Än.

Nå, svara nu på grundfrågan: Var i Sverige hittar vi mer av dessa konservativa?
Citera
2018-05-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte mina värderingar som skapat splittrade familjer.

Nej dina värderingar tvångsbygger singelföräldraskap, där det aldrig funnits en familj eller kanske ens önskan om att skapa en.

Citat:
Ordning först, värdighet sedan.
men fine! varför inte lite aga också? offentlig piskning?

Citat:
Vilka vi? Jag håller på 18-årsregeln.

vi = svensk lag.

Citat:
Man kan försörja sig genom arbete även som 17-åring. Min far började arbeta när han var 13 år.

men man kan alltså inte både försörja sig själv samt ta hand om liten bebis som 18 åring. Fattar du?
Vidar så nej idag kan ingen "försörja sig själv som 13-åring" om vi sa prata lagliga verksamheter.

Citat:
Nej, "...vill bli oönskat gravid..." är en oxymoron. Men har man samtyckande sex så behöver man inte bli förvånad om graviditet uppstår.

Du är rolig du..så du tror alltså att alla som har sex vill ha barn utav detta sex?
Hu gammal är du egentligen? och hete du möjligen Luther?

Citat:
Nej det går inte bra - men det går, om än litet långsamt.

Jag kan meddela dig att det gå inte alls, du har snarare gjort mig än mer bestämd kring mina uppfattningar.

Citat:
Än.

Nå, svara nu på grundfrågan: Var i Sverige hittar vi mer av dessa konservativa?

Det kommer aldrig ske...

Det har jag redan svarat på.

Dina idéer kring familjepolitik, reproduktionsfrågor, sexfrågor, jämställdhet etc etc. återfinner du hos fundamentala religiösa människor. Dessa finner du idag rätt ofta i större antal i div. invandrarförorter samt en del samhällen där du har någon kristen sekt av nått slag.

Vissa av dina åsikter kan du även finna hos extremhögern.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-25 kl. 08:41.
Citera
2018-05-25, 08:44
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Man bör studera såväl källor som olika bearbetningar.

Storstadsregionerna har säkerligen ett underskott på konservativa i förhållande till befolkningsmängden. Vad grundar Du bedömningen mellan östra och västra Sverige på?

Det beror på vilka som bearbetat källorna. Är det sådana som Von Moses så är inte ens basala fakta rätt om NS.

Mina personliga erfarenheter är att folk i östra Sverige är mer PK och väsentligt mer konvergent tänkande än folk i västra Sverige.
Citera
2018-05-25, 08:47
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Gissningsvis i välutbildade kluster där folk kan skilja på var och vart.

Knappast. Är det något vi vet om högre utbildade så är det att de i betydligt större utsträckning företräder etablissemangets åsikter. I Sveriges fall vänsteråsikter numer.
Citera
2018-05-25, 14:01
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Knappast. Är det något vi vet om högre utbildade så är det att de i betydligt större utsträckning företräder etablissemangets åsikter. I Sveriges fall vänsteråsikter numer.

Jag säger inte att högutbildade oftast är konservativa. Jag skriver bara att det är en stor chans att hitta konservativa i miljöer där man kan skilja på var och vart, inte att de är dominerande där.
Citera
2018-05-25, 15:03
Medlem
Citat:
Jag säger inte att högutbildade oftast är konservativa. Jag skriver bara att det är en stor chans att hitta konservativa i miljöer där man kan skilja på var och vart, inte att de är dominerande där.

Fast säkerligen fel.

Kunna behärska grammatiskt att skilja på "var" och "vart" i det svenska språket
bygger nog på
1. God träning i det svenska språket
2. Bra utbildning
3. Språköra
4. Ev. även att man behöver kunna det, dvs arbetar med språk.

Inget av detta har med konservatism att göra, skulle snarare säga motsatsen.

Tittar du på lite större studier gjorda kring vilka som är konservativa resp. liberala i USA ex.
så är den som kallar sig konservativ mer ofta:

1. en man.
2. med sämre utbildning.
3. lite lägre IQ.
4. med en s.k. auktoritär personlighetstyp, dvs gillar hierarkier, regler, auktoriteter.
5. mer ofta rasist.

Det betyder inte att du inte kan finna konservativa med högt IQ bra utbildning etc etc..men! denna skillnad finns.

No joke...
Citera
2018-05-25, 17:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det beror på vilka som bearbetat källorna. Är det sådana som Von Moses så är inte ens basala fakta rätt om NS.

Inte läst.

Citat:
Mina personliga erfarenheter är att folk i östra Sverige är mer PK och väsentligt mer konvergent tänkande än folk i västra Sverige.

Man skall inte undvika personliga erfarenheter på individnivå, men det är blott en dimension att se på saken.
Citera
2018-05-25, 18:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej dina värderingar tvångsbygger singelföräldraskap, där det aldrig funnits en familj eller kanske ens önskan om att skapa en.

När mina värderingar hade större genomslag hade vi färre singelföräldrar och färre splittrade äktenskap.

Citat:
men fine! varför inte lite aga också? offentlig piskning?

Piskning sparar jag åt de som lade ner det svenska försvaret, men en luggning eller slit i örat i skolan har aldrig skadat någon.

Citat:
vi = svensk lag.

Ah! Ja, det är förstås bara ett papper. Ett klubbslag och några pennstreck senare så kan man ändra det. Jag anser att vi skall ha en lagstiftning om är kongruent med FN:s barnkonvention.

Citat:
men man kan alltså inte både försörja sig själv samt ta hand om liten bebis som 18 åring. Fattar du?
Vidar så nej idag kan ingen "försörja sig själv som 13-åring" om vi sa prata lagliga verksamheter.

Så klart man kan försörja sig som 18-åring även med en liten bebis. Sådant har skett i århundraden.

Nej, numera gäller 16-årsgräns för heltids förvärvsarbete. Men kanske minns Du att jag accepterade abort för underåriga emedan de inte kan anses vara helt ansvariga för sina handlingar.

Citat:
Du är rolig du..så du tror alltså att alla som har sex vill ha barn utav detta sex?
Hu gammal är du egentligen? och hete du möjligen Luther?

Obetydligt äldre än Du.

Att alla som har sex inte vill har barn, betyder ingalunda att det inte skall vara beredda på att detta kan hända. Alla som kör bil och tar på sig säkerhetsbältet vill givetvis inte råka ut för en olycka - man förberedelser för något oönskat med realistiskt.

Citat:
Jag kan meddela dig att det gå inte alls, du har snarare gjort mig än mer bestämd kring mina uppfattningar.

Det jag avser är en långtidsverkan. Ge det en fem-sex år, så har Du kanske tänkt igenom saken och mognat en aning.

Citat:
Det kommer aldrig ske...

Det har jag redan svarat på.

Dina idéer kring familjepolitik, reproduktionsfrågor, sexfrågor, jämställdhet etc etc. återfinner du hos fundamentala religiösa människor. Dessa finner du idag rätt ofta i större antal i div. invandrarförorter samt en del samhällen där du har någon kristen sekt av nått slag.

Vissa av dina åsikter kan du även finna hos extremhögern.

Det vore väl närmast sensationellt om inte mina gammelsvenska, lutheranska, konservativa värderingar skulle återfinnas även inom andra ideologiska uppfattningar. Din abortliberalism återfanns i Sovjetunionen, men jag vill inte anklaga Dig för att vara stalinist. Dina djurskyddsuppfattningar återfanns också i Nazityskland, men jag lastar inte Dig för det.

Men återkom gärna till den geografiska aspekten, och det går att fundera kring om topografin spelar roll, förhållande mellan stad och land, demografisk utbredning osv.
Citera
2018-05-25, 18:18
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Att kunna skilja på var och vart samt de och dem synes mig mer vara en generationsfråga. Men där kan du ju ha en poäng. Att andelen konservativa är lägre bland yngre.
Citera
2018-05-25, 18:21
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Inte läst.

Man skall inte undvika personliga erfarenheter på individnivå, men det är blott en dimension att se på saken.

Som kuriosa får du gärna nämna dina källor.

Jag tvivlar på att det finns några vederhäftiga undersökningar om hur konservativa olika landsändar är. Återstår personliga erfarenheter. Något som jag har eftersom jag bott på ett flertal ställen.
Citera
2018-05-25, 18:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som kuriosa får du gärna nämna dina källor.

Jag tvivlar på att det finns några vederhäftiga undersökningar om hur konservativa olika landsändar är. Återstår personliga erfarenheter. Något som jag har eftersom jag bott på ett flertal ställen.

Du har säkert rätt i att detta inte undersökts just på det sättet. Däremot går det lätt att konstatera var vissa partier har starka sympatier, t ex att KD är förhållandevis starka i Jönköpingskommun och SD i Skåne, två partier som i alla fall till inte obetydlig del kan tänkas innehålla personer med konservativa böjelser. Det blir då ett annat sätt än de rent personlig att resonera kring fenomenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in