Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Tradigt.. jo jag bemötte just det om du nu okar vara hederlig.
Det bör vara upp till de experter på div. mansjouer/ kliniker som dagligen arbetar med dessa män att avgöra vad dessa män verkar behöva. Har du underlag/ forskning, ( som den jag just gav dig som exempel) som visar det jag skrev där så har du ditt skäl till att div. mansjoure kanske inte jobbar som klassiska kvinnojourer gör. Det var mitt i prick svar på det du skrev.
Du verkar inte se skogen för alla träd.
Det handlade om text i det här fallet och hur den cementerar stereotyper. Menar du att mansjourer skulle behöva ändra sin verksamhet utifall de istället skrev en text som riktar sig lika mycket till både våldsamma män och män utsatta för våld? Så är knappast fallet.
Det är självklart att de kan fördela sin praktiska verksamhet precis hur de vill, som det behagar och efter behovet de ser -
även om och
oavsett hur texten på deras hemsida har formats. Varför det är fullständigt onödigt och därtill skadligt att cementera stereotyper genom att rikta sig till våldsamma män i 90% av fallen uti en text. Det porträtterar män som stereotypiskt våldsamma och gör dem stereotypiskt förminskade som offer.
Jisses, du kallar dig för likhetsfeminist men verkar inte ha det minsta problem med att män porträtteras som stereotypiskt våldsamma och stereotypiskt förminskade som offer av våra myndigheter. Känns det hederligt, på tal om hederlighet? En likhetsfeminist är inte vän med genus och bör ta strid mot skadliga mansnormer...
Vill du att jag läser en studie så hänvisar du till den. Tråden har över 80 sidor. Jag tänker inte leta.
Citat:
Källa på det tack.
Här har du länk till tidigare utdrag ur en proposition samt länk till själva propositionen återfinns i samma inlägg:
(FB) Lika många män som kvinnor utsätts för våld i nära relationer-Vad säger feministerna?
Det finns väldigt många politiska dokument av det här slaget så det är bara att fråga om fler.
Citat:
Nej men en mänsklig och pragmatisk.
Vad är en mänsklig och pragmatisk nödvändighet med att integrera en ideologisk lobbyverksamhet som har sådana här åsikter och som uttrycker en sådan här enkelspårig världsbild...
Citat:
Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) vill att män ska sluta slå eller skrämma kvinnor, tjejer och barn. Nu gör män ofta så.
Citat:
Ibland kommer så många kvinnor till kvinnojourerna att det inte finns plats för alla. Det är för att det finns män överallt som skadar kvinnor.
Citat:
Barn som vittne till misshandel
Det sägs ibland att mäns våld mot kvinnor saknar vittnen, men det stämmer inte alltid.
Barnen har i de flesta fall befunnit sig i samma rum när pappan slår mamman och andra har varit i rummet intill och hört. De är deltagande vittnen till våldet.
...med socialtjänsten/våra offentliga hjälpverksamheter? Jag kan inte riktigt se att åsikterna som uttrycks och världsbilden som förmedlas är någon slags nödvändighet... men motivera gärna varför det inte skulle gå att bedriva kvinnojourer utan sådant.
Citat:
Njae.. låt mig gissa att partnervåld var mer vanligt 1970 än vad det är idag.
Dödligt våld mot kvinnor har i vart fall minskat. Så antingen slog män hårdare och mer dödligt 1970 eller den totala mängden partnervåld mot kvinnor var högre då.
Precis, du slår huvudet på spiken. Det behövs fler parametrar för att få en mer genuin bild över skyddsbehovet.
Citat:
Det genomsnittliga antalet dödade kvin-
nor i nära relationer har alltså varit 16
per år under 1990-talet. Vid en jämfö-
relse med 1970-talet innebär det, med
hänsyn till befolkningsutvecklingen, en
minskning med cirka 30 procent.
https://www.scb.se/Grupp/Valfard/_Dokument/A05ST0301_02.pdf
Likväl så har vi inte bortåt 300 kvinnojourer idag - för att i genomsnitt ge i genomsnitt ~5 fler kvinnor ett nödvändigt skydd... jämfört med när vi bara hade 2 kvinnojourer i landet. En något effektivare verksamhet bedriver allt kvinnojourerna och något fler kvinnor ger de allt ett nödvändigt skydd... inte sant?
Man ska vara försiktig med statistik och med påståenden om vad den skulle innebära. Statistiken du presenterar ger ingen verklighetstrogen bild över kvinnors och mäns skyddsbehov... skyddsbehovet är uppenbarligen avsevärt större än så för båda kvinnor och män.