2018-05-21, 00:20
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och naturligtvis kan män starta såna mansjourer.
Varför skall män göra det?
Kostnaden tas från våra skattepengar...
Det åligger socialen att sköta detta och som det ser ut idag fullgör dom inte sin uppgift.
Dom har heller inte full koll på verksamheten i kvinnojourerna vilket dom hade haft om dom skött det i egen regi, dom lägger heller inte pengar och resurser på hjälp till män på det sättet dom gör för andra grupper.
Män betalar samma skatt som kvinnor men får inte valuta för sina pengar på samma sätt som kvinnor får eftersom socialen inte fullgör sina uppgifter.
Citera
2018-05-21, 00:24
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Visst stimulerar kommuner fram mansjourer men som har "målsättningen att allt våld skall bort och att mannen genom nya insikter och ökad självkännedom skall lära sig välja mindre destruktiva lösningar på konflikter." (utdrag från Eckerös mansjour).

Sådant har blivit ett genomgående tema sedan staten riktade öronmärkta bidrag åt mansjourer för ett ökat fokus på mäns våld mot kvinnor - då fyller kommunerna kvoten mansjourer med de som kammar hem bidragen. I den här processen så har fullt fungerande mansjourer - med ett fokus på att faktiskt hjälpa män - slagits ut en efter en på helt banal grunder/fått rikta om sin verksamhet till ett fokus på mäns våld mot kvinnor...

AdjooooglE presenterade en hope sådana här mansjourer ( (FB) Feministers talande tystnad när just män stängs ute (t ex tjej-gym m.m.) ) och det gäller även Stockholms Mansjour (som män från hela Sverige kan söka sig till) som beskriver sig såhär: "Mansjouren är en ideell förening för män som vill ta ansvar för sina relationer och sig själva.".

Till dagens mansjourer söker du dig för sådant här. Det är vad staten har riktat skattemedel för... enjoy och känn dig värdefull.
Vi får väl skylla oss själva när vi föddes som vita män...
Nu tas ju besluten av politiker så att inget fungerar som det skall är inget som förvånar, man tar hellre beslut som dom tycker låter bra än beslut som fungerar även om någon eller några blir trampade på sin ömma tå.
Citera
2018-05-21, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Vilket inte ens var min fråga....... Kan du svara på min frågan?
Vet du vad.

Om du känner dig tryggare av att veta att det räcker att nån på en mansjour har sagt att det är ditt eget fel om din fru slår dig för att du ska ha automatisk rätt att slå ihjäl henne, så tycker jag du ska ringa en jurist och få det bekräftat.
Citera
2018-05-21, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Varför skall män göra det?
Kostnaden tas från våra skattepengar...
Det åligger socialen att sköta detta och som det ser ut idag fullgör dom inte sin uppgift.
Dom har heller inte full koll på verksamheten i kvinnojourerna vilket dom hade haft om dom skött det i egen regi, dom lägger heller inte pengar och resurser på hjälp till män på det sättet dom gör för andra grupper.
Män betalar samma skatt som kvinnor men får inte valuta för sina pengar på samma sätt som kvinnor får eftersom socialen inte fullgör sina uppgifter.
Därför att kvinnor lyssnar gratis på andra kvinnor, stöttar och följer med till polis, sjukhus och domstol helt gratis. Peppar när det känns svårt.

Män skulle kunna ge varandra precis samma stöd.
Citera
2018-05-21, 00:35
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Vet du vad.

Om du känner dig tryggare av att veta att det räcker att nån på en mansjour har sagt att det är ditt eget fel om din fru slår dig för att du ska ha automatisk rätt att slå ihjäl henne, så tycker jag du ska ringa en jurist och få det bekräftat.

Vet du vad vad.

Att du vägrar att ens svara på frågan visar att alla människor inte har lika värde enligt dig. Andra är mer värdefullare än andra. Det är 2018 nu. Kön, hudfärg, grupptillhörighet, sexuell läggning ska spela roll för dig.

Att du inte svarar på frågan är för att du har olika standarder beroende på vad för kön personen identifierar sig med.
Hädanefter kommer jag att anta (med ett välbyggt underlag från din sida) enligt dig att kvinnor inte ska ha rösträtt. Inte ha samma rättigheter som män innehar.

Allt detta för att du vägrar svara på en simpel fråga där könet är helt ovidkommande.....
Citera
2018-05-21, 00:36
Avslutad
Citat:
Vet du vad vad.

Att du vägrar att ens svara på frågan visar att alla människor inte har lika värde enligt dig. Andra är mer värdefullare än andra. Det är 2018 nu. Kön, hudfärg, grupptillhörighet, sexuell läggning ska spela roll för dig.

Att du inte svarar på frågan är för att du har olika standarder beroende på vad för kön personen identifierar sig med.
Hädanefter kommer jag att anta (med ett välbyggt underlag från din sida) enligt dig att kvinnor inte ska ha rösträtt. Inte ha samma rättigheter som män innehar.

Allt detta för att du vägrar svara på en simpel fråga där könet är helt ovidkommande.....
Jag ställde din fråga här. Så får vi se om den får något svar.

https://lawline.se/ask_a_question
Citera
2018-05-21, 00:42
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Jag ställde din fråga här. Så får vi se om den får något svar.

https://lawline.se/ask_a_question

Men vad är ditt svar..... PÅ MIN FRÅGA?

Eller är dina svar andras svar? Använder du denna tjänsten mycket? Något säger mig, väldigt mycket....

Roligt att du undviker att skriva vad din fråga till dom var. För mig.......
Citera
2018-05-21, 00:48
Avslutad
Citat:
Men vad är ditt svar..... PÅ MIN FRÅGA?

Eller är dina svar andras svar? Använder du denna tjhänsten mycket? Något säger mig, väldigt mycket....

Roligt att du undviker att skriva vad din fråga till dom var. För mig.......
Ja, och mitt svar är att jag måste rådfråga en jurist först.

Eller vill du ge mig facit i förväg?

Jag kopierade över din fråga.
"Män som går till mansjouren för att få hjälp men får höra att det är deras egna fel att hon slår honom och att det är hans fel att hon agerar som hon gör har då rätt att försvara sig själv fast det leder till döden för kvinnan?"
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-21 kl. 00:51.
Citera
2018-05-21, 00:52
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ja, och mitt svar är att jag måste rådfråga en jurist.

Eller vill du ge mig facit i förväg?

Så dina svar kommer från andra....

Hjälper dina föräldrar dig mycket i livet? När du får lite motgång så att säga?

Ditt facit är inte mycket till substans nej..... Då du vägrar svara på min fråga.... Faktum är att din åsikt bygger på vad andra tycker..... Kan du överhuvudtaget tänka för dig själv?

Så vad var frågan du ställde?
Citera
2018-05-21, 00:56
Avslutad
Citat:
Så dina svar kommer från andra....

Hjälper dina föräldrar dig mycket i livet? När du får lite motgång så att säga?

Ditt facit är inte mycket till substans nej..... Då du vägrar svara på min fråga.... Faktum är att din åsikt bygger på vad andra tycker..... Kan du överhuvudtaget tänka för dig själv?

Så vad var frågan du ställde?
Jag skrev exakt den frågan som du ställde.

"Män som går till mansjouren för att få hjälp men får höra att det är deras egna fel att hon slår honom och att det är hans fel att hon agerar som hon gör har då rätt att försvara sig själv fast det leder till döden för kvinnan?"

Vill du ge mig facit förväg?

(Frågor plus svar presenteras direkt på sidan.)
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-21 kl. 01:09.
Citera
2018-05-21, 01:16
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Vi får väl skylla oss själva när vi föddes som vita män...
Nu tas ju besluten av politiker så att inget fungerar som det skall är inget som förvånar, man tar hellre beslut som dom tycker låter bra än beslut som fungerar även om någon eller några blir trampade på sin ömma tå.
Det var snällt uttryckt. Själv tror jag att det var uträknat och att politikerna är väl medvetna om hur riktade bidrag fungerar i praktiken.

Här kan du få lite utdrag från regeringens proportion Kvinnofrid 1997/98:55:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/kvinnofrid_GL0355/html

Citat:
11.2 Mansjourer och andra mansorganisationer
Regeringen bedömning: Det är angeläget att öka kunskaperna hos män
om våld mot kvinnor och att stödja det arbete som bedrivs i dessa frågor
hos mansjourer och andra mansorganisationer. 1,5 miljoner kronor
kommer att avsättas för projekt och andra insatser i detta syfte. Medlen
kommer efter ansökan att fördelas till berörda jourer m.fl.

Kommissionens förslag: Kommissionen har föreslagit att mans- och
brottsofferjourer skall få 2 miljoner kronor för insatser när det gäller att
motverka våld mot kvinnor.
Citat:
Skälen för regeringens bedömning: Det är angeläget att öka kunska-
pen hos män om våldet mot kvinnor och att stödja män som söker sig till
mansjourer och andra organisationer som arbetar med dessa frågor. Sve-
riges Mansjourers Riksorganisation (SMR) och det femtontalet lokala
mansjourer som är anslutna till riksorganisationen, arbetar i huvudsak
med frågor som rör männens roll i samband med skilsmässor samt i
vårdnads- och umgängesfrågor. I viss utsträckning har jourerna dock
börjat erbjuda behandling eller andra insatser för män som utövat våld
mot kvinnor. Regeringen anser det viktigt att denna verksamhet kan ut-
vecklas och stödjas. Som tidigare nämnts avsätter regeringen årligen
5 080 000 kronor i bidrag till organisationer som motverkar våld mot
kvinnor. Medlen disponeras av Socialstyrelsen som årligen fördelar c:a
1 miljon kronor till bl.a. mansjourerna för deras arbete i frågor som rör
våld mot kvinnor.
Citat:
Det finns dock skäl att ytterligare
stödja verksamhet som nu är under uppbyggnad hos flera mansjourer i
frågor som rör mäns våld mot kvinnor. Även andra mansorganisationer
kan behöva stöd för utvecklingsinsatser av skilda slag. Därför kommer
regeringen, som ett komplement till de medel som Socialstyrelsen förde-
lar till jourerna, att avsätta 1,5 miljoner kronor från det under femte hu-
vudtiteln uppförda reservationsanslaget G 2. Särskilda jämställdhetsåt-
gärder, för projekt som syftar till att utveckla metoder och modeller m.m.
i frågor som rör mäns våld mot kvinnor.
Ärligt talat så vet jag inte om det går att ha mer tydliga intentioner än såhär i ett politiskt språk/i politiska dokument... och det här är såklart bara ett axplock av samma slag.
Citera
2018-05-21, 01:26
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Jag skrev exakt den frågan som du ställde.

Vill du ge mig facit förväg?

(Frågor plus svar presenteras direkt på sidan.)

Jag väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in