Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Med all respekt för din information och din källa, så är det bara en sak som jag funderar på och som rimmar så illa med den personen som jag fått för mig att Tim var. Hur tänkte han, som var så privat av sig och inte ville göra väsen- att begå självmord på Sultanens egendom med alla dessa ”viktiga” människor omkring. Är det bara jag eller verkar det inte hemskt märkligt?💕

Jag flikar in en liten fundering till viktig01 också..
Hur kunde han meditera i sju timmar om det var konferens? Var han inte med på den?
Kanske mediterade han på natten då, men det känns ju lite mer främmande att någon ska säga till honom att äta och dricka under en nattlig meditation. Tack <3
Citera
2018-05-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueensOfLeon
Har följt tråden sedan Tim gick bort eftersom jag blev djupt berörd och använt tråden som ett sätt att få svar på vad som hänt och för att bearbeta det hela. Känns som att hans bortgång berört väldigt många och på en helt annan nivå än vad andra kända dödsfall gjort. Förmodligen för att han inte bara var en legend rent musikaliskt utan för att han verkade vara en väldigt fin och genuin person.

Många inlägg har varit läsvärda och på något sätt hjälpt mig bearbeta sorgen. Uppskattar alla länkningar och uppdateringar kring det som hänt.

Men alla teorier, diagnoser och smutskastningar om vems fel det kan vara är ju helt sjuka. Fruktansvärt elakt och respektlöst, både mot Tim och hans anhöriga. Ni klandrar personerna som faktiskt fanns där för honom under tiden han levde. De som kände honom på riktigt och som förmodligen sörjer hans bortgång mest. Det är säkert snarare deras förtjänst att han hållit sig vid liv när det varit dom värst.

Att det var en psykos låter väldigt troligt. Finns egentligen ingen annan förklaring på varför en så genuin person som försökt vara alla till lags, väljer att avsluta sitt liv hos en sultan i ett främmande land. Dessutom på sin systers födelsedag. Droger (sedan tidigare i alla fall), magsmärtor, sjukt långa arbetsdagar, extrem press och höga förväntningar, kanske för lite sömn, för lite mat och vätska på det. Under långa tidsperioder. Det hade knäckt vem som helst.

Och gällande dokumentären (vet att det var ett tag sedan det togs upp i tråden men vill ändå svara på det): ni vet väl att allt är vinklat? Det innebär inte att sakerna man ser är osanna, men det är drygt två timmar vi får se av flera års tid och förmodligen hundratals timmar inspelat material. Självklart väljs det viktigaste ut. Det fanns säkert tillfällen där vännerna var mer stöttande än det som visades. Ett tydligt exempel är killen som säger åt Tim att äta, och Tim svarar att han redan hört det flera gånger innan. Man får ju inte se alla gånger de säger åt honom att äta, eftersom det inte är relevant för budskapet man vill få fram med dokumentären. Man ville ju visa när det var som värst. Likaså gäller familjen: bara för att de inte syns i dokumentären innebär det inte att det inte fanns någon kontakt eller relation mellan dem. Man ser ju ingen flickvän heller, och jag gissar på att Tim och hans dåvarande tjej hade kontakt under perioden. Vinkling, som sagt. Saker klipps bort om det saknar relevans för budskapen som ska fram. Är väldigt glad över att dokumentären blev gjord, det skapar lite mer förståelse kring vem han var och hur tufft han hade det.

Vila i frid Tim, vi är många som kommer minnas dig🌹

Ps. Någon la upp en länk till ett youtubeklipp på Tereza för någon dag sedan och frågade vad hon sa. Det enda jag förstod var att någon "sov där inne" (innanför dörren bakom) och det sista hon säger är "sån är jag, ciao!"

Jag tycker inte det är respektlöst att ventilera genom att försöka reda ut varför han tog livet av sig och hur det hände. Jag tycker inte det är elakt att lägga fram teorier om vad som kan ha hänt - dessa teorier ploppar ju upp i brist på information om vad som egentligen hände. Jag tar inget av det jag läser härinne som en sanning, utan detta är just en grupp människor som ventilerar sin sorg.

Jag tycker inte dokumentären är vinklad. Allt som visas i den är från verkligheten. Den visar inte heller nångång Tim på toaletten, det betyder ju inte att han aldrig går på toaletten. Att familjen inte är med betyder givetvis absolut ingenting. Dokumentären visar fragment av hans liv helt enkelt. Att kalla det för vinklat tycker jag är fel.

Att ställa en psykosdiagnos på distans tycker jag låter väldigt oproffsigt.
Citera
2018-05-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaeternaa
Hur kunde han meditera i sju timmar om det var konferens? Var han inte med på den?
Kanske mediterade han på natten då, men det känns ju lite mer främmande att någon ska säga till honom att äta och dricka under en nattlig meditation. Tack <3

Att någon härinne påstår att han mediterade i 7 timmar och att han skulle närvara på en konferens betyder ju inte att det är sant. Det enda det betyder är att någon på Flashback påstår det. Jag tror inte på det förrän källan blir mer trovärdig. Att hojta att man faktiskt vet vad som hände gör en ju inte mer trovärdig, snarare tvärtom.
Citera
2018-05-24, 22:09
Medlem
[quote=viktigt01|64141526]Angående din fråga.

Jag kan självklart inte gå i god för informationen.... men jag vet att den personen som jag pratade med och ställde frågan till ( både direkt dagen efter) då fragment framkom och häromdagen då jag frågade igen "Vad hände egentligen ?" så berättade hen om händelseförloppet. Jag lystrade för att höra och var nogrann med att inte avbryta med insticksfrågor som t ex vilka som exakt var där mm då jag inte ville missa den röda tråden. Jag fick också reda på hur det gick till men tycker att det inte är något som jag klarar av att föra vidare då flashback är lite gränslöst hos vissa och i respekt till Tim själv och hans familj och hans vänner. Den personen jag frågade är trovärdig.

Det jag undrar är vilken kopplingen den personen har till familjen?
Du skriver att personen är trovärdig, men just nu har så många skrivit flera olika "trovärdiga" sanningar så det snurrar galet i huvudet.
Har faktiskt svårt att första varför man inte en gång för alla går ut med vad som hänt för att stoppa alla fula spekulationer... Det ena värre än det andra.
Man behöver inte gå in på detaljer, men det är så många fans därute världen över som sörjer o har svårt att gå vidare när alla ger olika "sanningar"
Citera
2018-05-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safursey
Att någon härinne påstår att han mediterade i 7 timmar och att han skulle närvara på en konferens betyder ju inte att det är sant. Det enda det betyder är att någon på Flashback påstår det. Jag tror inte på det förrän källan blir mer trovärdig. Att hojta att man faktiskt vet vad som hände gör en ju inte mer trovärdig, snarare tvärtom.

Ja... Och?
VI är inne på flashback. Där mycket påstås. Du tror väl inte på allvar att man "outar"
sina källor här. Jag har inte "hojtat"att jag vet .Har inte någonstans påstått att jag vet.
Men givet den person jag fått informationen av bedömer jag det som troligt också med hänsyn till andra detaljer som jag skrivit tidigare att jag inte anser nödvändiga att skriva om här.
Då undrar jag varför du läser inlägg på flashback . Alla här är ju " någon" som framför något".
Citera
2018-05-24, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är respektlöst att ventilera genom att försöka reda ut varför han tog livet av sig och hur det hände. Jag tycker inte det är elakt att lägga fram teorier om vad som kan ha hänt - dessa teorier ploppar ju upp i brist på information om vad som egentligen hände. Jag tar inget av det jag läser härinne som en sanning, utan detta är just en grupp människor som ventilerar sin sorg.

Jag tycker inte dokumentären är vinklad. Allt som visas i den är från verkligheten. Den visar inte heller nångång Tim på toaletten, det betyder ju inte att han aldrig går på toaletten. Att familjen inte är med betyder givetvis absolut ingenting. Dokumentären visar fragment av hans liv helt enkelt. Att kalla det för vinklat tycker jag är fel.

Att ställa en psykosdiagnos på distans tycker jag låter väldigt oproffsigt.

Jag förstår att man vill ventilera och hitta en orsak till det som hänt, jag har ju själv haft mina funderingar och själv följt tråden för att hitta svar. Men att skylla det på anhöriga tycker jag personligen är övertramp. Och teorierna kan man ju ta i teoritråden.

När jag förklarade att dokumentären var vinklad riktade jag mig främst till de tidigare kommentarerna i tråden, där vissa skrev "han hade ingen kontakt med familjen, de fanns inte med i dokumentären" "Allt var Ashs fel det såg man" osv. Bara för att något är vinklat innebär det inte att det inte är sant, det innebär att man väljer ut och väljer bort olika saker för att få fram sitt budskap.

Och slutligen: jag har inte ställt någon psykosdiagnos, men det psykos diskuterades i tråden och jag skrev att det verkar troligt. Vi har helt enkelt olika åsikter, kommer släppa det nu. Agree to disagree.
Citera
2018-05-24, 22:39
Medlem
[quote=Resursteam|64143444]
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Angående din fråga.

Jag kan självklart inte gå i god för informationen.... men jag vet att den personen som jag pratade med och ställde frågan till ( både direkt dagen efter) då fragment framkom och häromdagen då jag frågade igen "Vad hände egentligen ?" så berättade hen om händelseförloppet. Jag lystrade för att höra och var nogrann med att inte avbryta med insticksfrågor som t ex vilka som exakt var där mm då jag inte ville missa den röda tråden. Jag fick också reda på hur det gick till men tycker att det inte är något som jag klarar av att föra vidare då flashback är lite gränslöst hos vissa och i respekt till Tim själv och hans familj och hans vänner. Den personen jag frågade är trovärdig.

Det jag undrar är vilken kopplingen den personen har till familjen?
Du skriver att personen är trovärdig, men just nu har så många skrivit flera olika "trovärdiga" sanningar så det snurrar galet i huvudet.
Har faktiskt svårt att första varför man inte en gång för alla går ut med vad som hänt för att stoppa alla fula spekulationer... Det ena värre än det andra.
Man behöver inte gå in på detaljer, men det är så många fans därute världen över som sörjer o har svårt att gå vidare när alla ger olika "sanningar"

Personen har ingen koppling till familjen utan snarare till artisten och entouraget.
Jag skrev vad som hänt utan att ange hur. Det lugnar ingen att uppge sådana detaljer.
Det förefaller vara en handling följt av ett tillstånd som inte var Tims normalläge och då tar inte handlingen hänsyn till att man är gäst hos någon.
Som jag skrev tidigare försökte han ta sitt liv två gånger. Den andra gången gick hans liv inte att rädda. Då är det ganska lätt att förstå att de som var med har varit med om en mycket traumatisk upplevelse och Tims familj är förkrossande.
Det är DET vi som skriver här har att ta hänsyn till... trots att vi skriver på flashback bakom anonyma alias. Någon respekt måste finnas också i detta forum.
Trevlig kväll!
Citera
2018-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaeternaa

Tim berättade på Muscat Hills Resort att han gillade Oman så mycket att han skulle förlänga sin resa och stanna i några dagar extra i Oman. De sa att de skulle åka till Omans utkanter, jag vet inte vart, men det finns så många platser och han sa inte precis vart.

Jag tror att han åkte till Salalah, som var tidigare Omans huvudstad, där även nyvarande Sultanen är född. När sultanen tog makten av sin far så lät han bygga ett nytt palatsområde i Muscat, dit han flyttade. Kvar i Salalah palatset bodde tidigare sultanens mamma, men numera en stor del sultanens släktingar bor där. Förr i tiden ägde sultanen i stort sätt hela Salalah, men numera bara en del av staden runtomkring Al-Hosn palatset. Senare har man byggt ett nytt palats där i sultanens privata område och i östra sidan ett hotell som ägs av sultanens släkt, eller i princip sultanen själv. Hotellkomplexet öppnades år 2016.

http://timesofoman.com/article/97684

https://www.hozpitality.com/news/announcements/anantara-al-jabal-al-akhdar-supports-omanisation-efforts-in-the-sultanate

https://www.anantara.com/en/al-baleed-salalah

Hotellanläggningen är skyddad av en mur. Ett mycket romantiskt och avslappnande ställe. När man bläddrar bilder över anläggningen så hittar man flera bilder där två omaner står framför ingången och välkomnar gästerna. Sultanens bild finns både utanpå och innuti i hotellet. Säkerhetschefen här är Omans tidigare högsta polischef, alltså en släkting till sultanen. Omans kulturchef, en släkting till sultanen, har högsta ansvaret över hotellet. Här har man även spa och flera konferensrum och möjlighet att utöva de flesta sporterna. Ett av lyxigaste hotell på jordklotet. I Abu Dabi finns ett systerhotel till detta.

https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g298419-d10524848-Reviews-Al_Baleed_Resort_Salalah_by_Anantara-Salalah_Dhofar_Governora te.html

https://www.youtube.com/watch?v=2E69_JmXliU

Och till slut så undrar jag vad handlade konferansen om egentligen. Ville de att Tim skulle komma till anläggningen under högsesången och underhålla gäster?
Citera
2018-05-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Ja... Och?
VI är inne på flashback. Där mycket påstås. Du tror väl inte på allvar att man "outar"
sina källor här. Jag har inte "hojtat"att jag vet .Har inte någonstans påstått att jag vet.
Men givet den person jag fått informationen av bedömer jag det som troligt också med hänsyn till andra detaljer som jag skrivit tidigare att jag inte anser nödvändiga att skriva om här.
Då undrar jag varför du läser inlägg på flashback . Alla här är ju " någon" som framför något".

Jag har inte påstått att du hojtat, jag tycker dock det har hojtats i denna över 500 sidor långa tråd. Nej, givetvis outar man inte sina källor. Men utan källor är man ju inte heller trovärdig - det förstår du förstås. Jag förväntar mig inga sanningar från flashback och det är inte därför jag är här. Jag - som jag antydde nyss - är här för att ventilera min sorg och hänga med andra som ventilerar sin sorg. Det hjälper mig att må bättre. Jag tycker dock inte att man har en skyldighet att redogöra för sitt syfte att hänga här.
Citera
2018-05-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Begravningen kommer att äga rum andra veckan i juni och i kretsen av de närmaste. Max 20 personer kommer att närvara.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/RxwE58/beskedet-om-tim-avicii-berglings-begravning

Max 20 pers är verkligen inte många. 2 föräldrar, 3 syskon med ev respektive, ev mor/farföräldrar, någon moster/faster/kusin som stod nära, gudföräldrar, äldsta barndomsvännerna. Fullt. Undrar om Tereza är bjuden. Och entouraget.

Dock har jag hört att eftersom kyrkor räknas som offentliga byggnader så har man eg ingen juridisk rätt att vägra folk att närvara vid ex bröllop och begravningar?

Undrar också om begravningsplatsen kommer hållas hemlig eller askan spridas, finns väl annars risk att fans kommer vallfärda till hans grav.
Citera
2018-05-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Tim berättade på Muscat Hills Resort att han gillade Oman så mycket att han skulle förlänga sin resa och stanna i några dagar extra i Oman. De sa att de skulle åka till Omans utkanter, jag vet inte vart, men det finns så många platser och han sa inte precis vart.

Jag tror att han åkte till Salalah, som var tidigare Omans huvudstad, där även nyvarande Sultanen är född. När sultanen tog makten av sin far så lät han bygga ett nytt palatsområde i Muscat, dit han flyttade. Kvar i Salalah palatset bodde tidigare sultanens mamma, men numera en stor del sultanens släktingar bor där. Förr i tiden ägde sultanen i stort sätt hela Salalah, men numera bara en del av staden runtomkring Al-Hosn palatset. Senare har man byggt ett nytt palats där i sultanens privata område och i östra sidan ett hotell som ägs av sultanens släkt, eller i princip sultanen själv. Hotellkomplexet öppnades år 2016.

http://timesofoman.com/article/97684

https://www.hozpitality.com/news/announcements/anantara-al-jabal-al-akhdar-supports-omanisation-efforts-in-the-sultanate

https://www.anantara.com/en/al-baleed-salalah

Hotellanläggningen är skyddad av en mur. Ett mycket romantiskt och avslappnande ställe. När man bläddrar bilder över anläggningen så hittar man flera bilder där två omaner står framför ingången och välkomnar gästerna. Sultanens bild finns både utanpå och innuti i hotellet. Säkerhetschefen här är Omans tidigare högsta polischef, alltså en släkting till sultanen. Omans kulturchef, en släkting till sultanen, har högsta ansvaret över hotellet. Här har man även spa och flera konferensrum och möjlighet att utöva de flesta sporterna. Ett av lyxigaste hotell på jordklotet. I Abu Dabi finns ett systerhotel till detta.

https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g298419-d10524848-Reviews-Al_Baleed_Resort_Salalah_by_Anantara-Salalah_Dhofar_Governora te.html

https://www.youtube.com/watch?v=2E69_JmXliU

Och till slut så undrar jag vad handlade konferansen om egentligen. Ville de att Tim skulle komma till anläggningen under högsesången och underhålla gäster?

Jag vet inte vad det var för konferens. Inte heller hur länge den skulle pågå. Fanns inte utrymme under vårt samtal att ställa den följdfrågan. Vet inte heller om Tim ingick i konferensen eller om några i sällskapet omfattades men Tim var vän med Sultanens släkting. Det var inte på hotell. Det var på det privata godset.
Citera
2018-05-24, 23:06
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att du hojtat, jag tycker dock det har hojtats i denna över 500 sidor långa tråd. Nej, givetvis outar man inte sina källor. Men utan källor är man ju inte heller trovärdig - det förstår du förstås. Jag förväntar mig inga sanningar från flashback och det är inte därför jag är här. Jag - som jag antydde nyss - är här för att ventilera min sorg och hänga med andra som ventilerar sin sorg. Det hjälper mig att må bättre. Jag tycker dock inte att man har en skyldighet att redogöra för sitt syfte att hänga här.

Då förstår jag.
Jag har också ( i likhet med många många andra) varit mycket berörd och just därför ville jag gå ut med den här informationen för att få bort alla hemska spekulationer och teorier och jag förstår givetvis också att just min information inte kan tas för absolut sanning. Men jag vet att jag ställt mina frågor till en person som är initierad.
Nej... Jag tycker inte heller att man har en skyldighet att redogöra för syftet. Men mitt syfte var att bringa klarhet precis som jag själv ville få.Och när jag väl fick det till en viss nivå så tyckte jag att det var bra att få ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in