Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Begravningen kommer att äga rum andra veckan i juni och i kretsen av de närmaste. Max 20 personer kommer att närvara.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/RxwE58/beskedet-om-tim-avicii-berglings-begravning

Det är inte bekräftat av familjen, så det vet inte alls säkert att det är så.
Den uppgiften har de fått från ”annan källa” vilket har tagits upp i tråden när artikeln kom ut för ett par dagar sen.
Citera
2018-05-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Om man tittar på texterna från Stories och framåt känns de sorgsna. Är det en riktig tolkning? Kan man utgå ifrån att Tim hade stort inflytande på texterna? Med så många låtskrivare på varje låt är det svårt att veta vems känslor och tankar som uttrycks. Nån som har tankar om det?

Vet att detta skrevs för ett tag sen men jag är nästan säker på att Tim hade mycket med låttexterna och göra, till och med från the nights börjar texterna vli mer o mer tunga och mycket handlar om psykisk ohälsa och säkert hur Tim själv kände o upplevde saker.
Citera
2018-05-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaeternaa
Så bra och träffsäkert formulerat. Inte minst så oerhört sorgligt....

Min reflektion efter att ha sett dokumentären var att det kändes som att Tim aldrig ens gavs chansen att ”bli vuxen”, att stå på egna ben, dels p.g.a. att allting rullade på så snabbt, men även för att han alltid hade en massa människor omkring sig. Detta är till viss del förståeligt p.g.a. hans kändisskap, gällande t.ex. säkerheten, men är för egen del lite fundersam över hur bra det är att bli så ”omhändertagen” med alla dessa människor omkring sig hela tiden som Tim haft. Jag betvivlar inte alls att hans vänner stöttade honom och att han ville ha det på det sättet, men att ”klara sig själv” stärker också det egna jag:et. I något klipp säger han någonting i stil med att han vill ha ett erkännande, vilket tyder på att han själv inte förstod hur talangfull han var i sitt skapande.

Av det jag sett verkar han ju inte varit ensam ens med sina flickvänner. Hade han träffat/utifrån omständigheterna getts tillfälle att utveckla ett djupt och seriöst förhållande med en stabil kvinna tror jag att utgången av allt detta blivit helt annorlunda. Min uppfattning är att det var mycket viktigt för honom att hitta en själsfrände. En jättesöt och empatisk kille från Östermalm gjorde garanterat många kvinnor intresserade, men en jättesöt och empatisk världsstjärna öppnade av förklarliga skäl ännu fler dörrar, på gott och ont... För egen del tror jag att även detta på påverkade hans inre osäkerhet att han inte visste om det var honom som person eller kändisskapet som var grunden till en kvinnas intressse. Rent krasst kan man i alla fall konstatera att han inte skulle träffat vissa av de han tydligen dejtat om han inte varit känd.

Som så många andra har Tim som person berört mig otroligt djupt. Han framkallar en massa känslor, framförallt en känsla av vilja ”omhänderta” och skydda.. Han var onekligen en unik man med en, i dessa dagar, ovanligt vacker själ ♥️🕊

https://www.cafe.se/avicii-intervju/
Citera
2018-05-24, 18:23
Medlem
Skar han sig i handlederna alltså?
Citera
2018-05-24, 19:06
Medlem
Nu har även @mackantw gjort ett inlägg om Tim på IG. 😢❤️

https://instagram.com/p/BjKZlmHAzNK/
Citera
2018-05-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Någon som känner till mer om det användarnamnet viktigt01 skrev?
Den nya infon han/hon hade fått om hur det gått tillväga hos Sultanen i Oman.
Det är en ny användare o går inte att skicka PM till.
Vill bara veta om det verkligen stämmer

Angående din fråga.

Jag kan självklart inte gå i god för informationen.... men jag vet att den personen som jag pratade med och ställde frågan till ( både direkt dagen efter) då fragment framkom och häromdagen då jag frågade igen "Vad hände egentligen ?" så berättade hen om händelseförloppet. Jag lystrade för att höra och var nogrann med att inte avbryta med insticksfrågor som t ex vilka som exakt var där mm då jag inte ville missa den röda tråden. Jag fick också reda på hur det gick till men tycker att det inte är något som jag klarar av att föra vidare då flashback är lite gränslöst hos vissa och i respekt till Tim själv och hans familj och hans vänner. Den personen jag frågade är trovärdig.
Jag mådde lite illa inför att skriva det jag skrev och väntade ett dygn men tänkte då att det sprids så många fruktansvärda teorier som jag med mitt inlägg inte vill ge något utrymme. Jag blev " mättad" av den information jag fick som kanske inte besvarar alla detaljfrågor men ändå tillräckligt för att landa i en förståelse av vad som hänt.
Jag tror också genom det faktum att självaste googlechefen var där och många andra " höjdare" att det förklarar en del av att informationsspridningen på nätet varit begränsad.... och DET ÄR BRA .
Hoppas att jag kunnat svara på dina frågor. Jag är ingen flashbacktyp... inget jag skulle prata med mina vänner om ...

Allt gott☆
Citera
2018-05-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Angående din fråga.

Jag kan självklart inte gå i god för informationen.... men jag vet att den personen som jag pratade med och ställde frågan till ( både direkt dagen efter) då fragment framkom och häromdagen då jag frågade igen "Vad hände egentligen ?" så berättade hen om händelseförloppet. Jag lystrade för att höra och var nogrann med att inte avbryta med insticksfrågor som t ex vilka som exakt var där mm då jag inte ville missa den röda tråden. Jag fick också reda på hur det gick till men tycker att det inte är något som jag klarar av att föra vidare då flashback är lite gränslöst hos vissa och i respekt till Tim själv och hans familj och hans vänner. Den personen jag frågade är trovärdig.
Jag mådde lite illa inför att skriva det jag skrev och väntade ett dygn men tänkte då att det sprids så många fruktansvärda teorier som jag med mitt inlägg inte vill ge något utrymme. Jag blev " mättad" av den information jag fick som kanske inte besvarar alla detaljfrågor men ändå tillräckligt för att landa i en förståelse av vad som hänt.
Jag tror också genom det faktum att självaste googlechefen var där och många andra " höjdare" att det förklarar en del av att informationsspridningen på nätet varit begränsad.... och DET ÄR BRA .
Hoppas att jag kunnat svara på dina frågor. Jag är ingen flashbacktyp... inget jag skulle prata med mina vänner om ...

Allt gott☆
Med all respekt för din information och din källa, så är det bara en sak som jag funderar på och som rimmar så illa med den personen som jag fått för mig att Tim var. Hur tänkte han, som var så privat av sig och inte ville göra väsen- att begå självmord på Sultanens egendom med alla dessa ”viktiga” människor omkring. Är det bara jag eller verkar det inte hemskt märkligt?💕
Citera
2018-05-24, 20:24
Medlem
Jag känner stor tröst av att läsa era kloka inlägg. Har haft så svårt att förstå varför detta tagit mig så hårt och äntligen har jag börjat fatta varför vi är många som berörts så. Det är dokumentären som träffar oss rakt i hjärtat. Den beskriver en så charming, ödmjuk och begåvad person som komponerat dessa fantastiska låtar till oss andra, och lämnar oss med en känsla av att bara vilja krama om honom och säga fina saker till honom. Men det är för sent och det gör så ont, särskilt för oss som har lätt för att känna empati.
Försöker hitta ljuspunkter i detta. Tim fick vara med om mer än många som lever ett helt liv. Han hade vänner, fick resa och se massor av platser och säkert träffa en massa intressanta människor. Jag hoppas innerligt att Tim och de som var runt honom de första åren av karriären hade jäkligt kul på sina resor! Det skulle vara en liten tröst. Tim sager själv i dokumenterären att the first 4-5 years were perfect, eller något liknande. Är också glad för att hans föräldrar har fler barn, det finns fortfarande ljus i deras liv. Om ni inte har last boken "Omgiven av idioter" (ligger på pockettoppen)så är den rätt intressant i det här sammanhanget. Den utgår från C Jungs teorier om olika personligheter. Tim var nog mest blå (utforskande, noggrann, perfektionist, introvert osv) och t ex Ash är mest röd (drivande, viljestark, handlingskraftig, tävlingslysten, extrovert osv). Alla har goda och dåliga sidor och inget är bättre än det andra. Och alla behövs, men det gäller att hitta en plats i livet som passar ens personlighet. Tim berättar ju också i dokumentären att han läst om Jungs teorier och äntligen förstått en del av sin personlighet men det gick upp för honom ganska sent.
Sköt om er allihop!
Citera
2018-05-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Med all respekt för din information och din källa, så är det bara en sak som jag funderar på och som rimmar så illa med den personen som jag fått för mig att Tim var. Hur tänkte han, som var så privat av sig och inte ville göra väsen- att begå självmord på Sultanens egendom med alla dessa ”viktiga” människor omkring. Är det bara jag eller verkar det inte hemskt märkligt?💕

Jag veeeet att vi ska sluta spekulera, men kan det vara så att han var på ett hälsoretreat/behandlingshem där de sista dagarna? Ni vet, kändisvarianten, avskiljt, på sultanens gods osv... Men Google-chefen. Måste ju finnas massor Google-chefer... men det skulle ju förklara iaf "konferensen" om det Viktig01 stämmer öht. Fan vet.
Citera
2018-05-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel

Nej inte alls, en suicidal psykos väljer man inte.. Låter rimligt om han mediterat i 7 timmar, är en känslig person med tidigare psykiska problem +\- fördröjd negativ effekt av Ayahuasca. Det är därför det både logiskt och så förbannat tragiskt.. troligtvis ingen drog eller alkohol inblandad bara en jäkla otur och en stark vilja att skapa balans, ett bättre liv 😢
Citera
2018-05-24, 20:40
Medlem
Har följt tråden sedan Tim gick bort eftersom jag blev djupt berörd och använt tråden som ett sätt att få svar på vad som hänt och för att bearbeta det hela. Känns som att hans bortgång berört väldigt många och på en helt annan nivå än vad andra kända dödsfall gjort. Förmodligen för att han inte bara var en legend rent musikaliskt utan för att han verkade vara en väldigt fin och genuin person.

Många inlägg har varit läsvärda och på något sätt hjälpt mig bearbeta sorgen. Uppskattar alla länkningar och uppdateringar kring det som hänt.

Men alla teorier, diagnoser och smutskastningar om vems fel det kan vara är ju helt sjuka. Fruktansvärt elakt och respektlöst, både mot Tim och hans anhöriga. Ni klandrar personerna som faktiskt fanns där för honom under tiden han levde. De som kände honom på riktigt och som förmodligen sörjer hans bortgång mest. Det är säkert snarare deras förtjänst att han hållit sig vid liv när det varit dom värst.

Att det var en psykos låter väldigt troligt. Finns egentligen ingen annan förklaring på varför en så genuin person som försökt vara alla till lags, väljer att avsluta sitt liv hos en sultan i ett främmande land. Dessutom på sin systers födelsedag. Droger (sedan tidigare i alla fall), magsmärtor, sjukt långa arbetsdagar, extrem press och höga förväntningar, kanske för lite sömn, för lite mat och vätska på det. Under långa tidsperioder. Det hade knäckt vem som helst.

Och gällande dokumentären (vet att det var ett tag sedan det togs upp i tråden men vill ändå svara på det): ni vet väl att allt är vinklat? Det innebär inte att sakerna man ser är osanna, men det är drygt två timmar vi får se av flera års tid och förmodligen hundratals timmar inspelat material. Självklart väljs det viktigaste ut. Det fanns säkert tillfällen där vännerna var mer stöttande än det som visades. Ett tydligt exempel är killen som säger åt Tim att äta, och Tim svarar att han redan hört det flera gånger innan. Man får ju inte se alla gånger de säger åt honom att äta, eftersom det inte är relevant för budskapet man vill få fram med dokumentären. Man ville ju visa när det var som värst. Likaså gäller familjen: bara för att de inte syns i dokumentären innebär det inte att det inte fanns någon kontakt eller relation mellan dem. Man ser ju ingen flickvän heller, och jag gissar på att Tim och hans dåvarande tjej hade kontakt under perioden. Vinkling, som sagt. Saker klipps bort om det saknar relevans för budskapen som ska fram. Är väldigt glad över att dokumentären blev gjord, det skapar lite mer förståelse kring vem han var och hur tufft han hade det.

Vila i frid Tim, vi är många som kommer minnas dig🌹

Ps. Någon la upp en länk till ett youtubeklipp på Tereza för någon dag sedan och frågade vad hon sa. Det enda jag förstod var att någon "sov där inne" (innanför dörren bakom) och det sista hon säger är "sån är jag, ciao!"
Citera
2018-05-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Nej inte alls, en suicidal psykos väljer man inte.. Låter rimligt om han mediterat i 7 timmar, är en känslig person med tidigare psykiska problem +\- fördröjd negativ effekt av Ayahuasca. Det är därför det både logiskt och så förbannat tragiskt.. troligtvis ingen drog eller alkohol inblandad bara en jäkla otur och en stark vilja att skapa balans, ett bättre liv 😢

Ja du har kanske rätt😔
Man försöker fortfarande bara förstå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in