Citat:
Ursprungligen postat av
Safursey
Jag tycker inte det är respektlöst att ventilera genom att försöka reda ut varför han tog livet av sig och hur det hände. Jag tycker inte det är elakt att lägga fram teorier om vad som kan ha hänt - dessa teorier ploppar ju upp i brist på information om vad som egentligen hände. Jag tar inget av det jag läser härinne som en sanning, utan detta är just en grupp människor som ventilerar sin sorg.
Jag tycker inte dokumentären är vinklad. Allt som visas i den är från verkligheten. Den visar inte heller nångång Tim på toaletten, det betyder ju inte att han aldrig går på toaletten. Att familjen inte är med betyder givetvis absolut ingenting. Dokumentären visar fragment av hans liv helt enkelt. Att kalla det för vinklat tycker jag är fel.
Att ställa en psykosdiagnos på distans tycker jag låter väldigt oproffsigt.
Jag förstår att man vill ventilera och hitta en orsak till det som hänt, jag har ju själv haft mina funderingar och själv följt tråden för att hitta svar. Men att skylla det på anhöriga tycker jag personligen är övertramp. Och teorierna kan man ju ta i teoritråden.
När jag förklarade att dokumentären var vinklad riktade jag mig främst till de tidigare kommentarerna i tråden, där vissa skrev "han hade ingen kontakt med familjen, de fanns inte med i dokumentären" "Allt var Ashs fel det såg man" osv. Bara för att något är vinklat innebär det inte att det inte är sant, det innebär att man väljer ut och väljer bort olika saker för att få fram sitt budskap.
Och slutligen: jag har inte ställt någon psykosdiagnos, men det psykos diskuterades i tråden och jag skrev att det verkar troligt. Vi har helt enkelt olika åsikter, kommer släppa det nu. Agree to disagree.