Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Det här twitterinlägget av Jeff Ahl som baggebo1 nyss länkade till gjorde mig fundersam:
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/998801875636977664
Det vore intressant om du, Jeff, ville utveckla din syn på Ryssland. Tillhör du foliehattarna som tror att ryska "inflytelseagenter" bedriver "påverkansoperationer" i syfte att destabilisera det svenska samhället?
Jag tillhör den sällsynta skarar som avskyr alla stormakter och inte litar på någon av dem. Därför att alla stormakter (inklusive Ryssland) gör vad som helst för att få kontroll på oss mindre länder, för dem är vi bara bönder på ett större schackbräde.
Jag litar inte på ryssar, tyskar, amerikaner, fransmän eller någon stormakt. Jag litar enbart på våra nordiska brödrafolk. Den som på riktigt tror att inte ryssarna spionerar på oss är inte lite naiv. Det är dock inget konstigt, det är inte så att ryssarna bedriver detta spel mer än någon annan stormakt. Till och med Sverige spionerar på andra länder, skillnaden är att stora länder försöker påverka mindre. Vare sig landet heter USA eller Ryssland. USA har inflytelseagenter i USA (varav flera är riksdagsledamöter) och Ryssland har inflytelseagenter i Sverige. Den som blint litar på ryssarna bara för att Putin retar upp Merkel med flera bör tänka ett varv till.
Med det sagt ser jag inte Ryssland som en fiende, jag ser heller inte USA som en fiende. Däremot litar jag inte på dem och kommer aldrig se dem som allierade eller vänner.