Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Min teori angående ammunitionen är att man ville ha ammunition som skulle klara av att gå igenom en skyddsväst, men den teorin medför också att gm hade bra möjligheter att skaffa fram speciell ammunition.
Jag vet inte om Palme bar skyddsväst någon gång, finns nog någon i tråden som är insatt i ammunition mm
Vilka kan ha lätt att få fram ammunition, militärer ?, vissa poliser, (Östling-Grundborg) mfl
Som jag minns det förekom inte skyddsvästar alls på den tiden, baserar det vad man såg i TV och tidningar.
Visserligen mer än ett decennium tidigare men kollar man på bilder från Norrmalmstorg dramat förekom inte skyddsväst alls hos polisen vad man kan se. däremot om man kollar bilder/film från kapningen av Västtyska ambassaden några år senare så ser man ett antal poliser som har otroligt klumpiga västar.
Skyddsvästar blev visst inte vanligare förrän på 1990 talet då bla en Svensk firma började sälja sådana.
Så Palme eller andra politiker bar inga skyddsvästar, annan tid och samhällsklimat då, västarna som fanns var väldigt klumpiga och tunga.
Ingvar karlsson har ju själv berättat att han hämtades helt ensam efter mordet på natten i en vanlig Taxi, och han fick onda aningar och hukade sig ner i baksätet när dom närmade sig Rosenbad för att inte synas, fanns ingen extra vakt vid Rosenbad utan bara vanliga från ABAB (?)
så lågt var säkerhetstänkandet 1986.