Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 11:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hon jobbade iaf fortfarande ett antal år inpå 2000-talet. Så hon bör vara strax över 70 idag. Alltså runt 40 vid MOP.
Var hon 35 vid mordet så var hon född 1986-35=1951 och gick väl då i pension 1951+65=2016 och är då 67 idag.
Citera
2018-05-10, 12:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller med om allt det.

Jag fastnar vid att Cedergren tar upp detta först vid sitt åttonde (eller är det nionde?) förhör han talar om MOP. Det måste bero på något att det inte dykt upp tidigare. Det är inte vettigt, inte normalt.

Har någon polis påminnt honom om detta på senvintern -87, pga slarv, egen nervositet? Eller rent av planterat det i Cedergren? Jag är inte säker på att iakttagelsen alls har hänt. Eller har uppåt ett halvdussin förhörsledare underlåtit att ta med det i protokollen innan 17/3 -87?

Eller har Cedergren hittat på det själv? TK-manipuleringen talar för att det är nånting mer bakom än fabulerande från enbart Cedergrens sida. Plantering eller substans.
Cedergren var nog en rätt klurig person som helst inte talade med polisen alls. Första gången han talade satt han anhållen hos Handenpolisen, de flesta gångerna blev han kallad, och sedan i mars-april 1987 satt han häktad. Kanske hoppades han på någon sorts rabatt, men inte insåg att han talade med fel personer? I något av förhören 1987 klagade han på att polisen inte tog hans uppgifter på allvar och att han kanske hade mer och berätta sedan han sett hur hovrättssförhandlingarna förlöpte:

https://1.bp.blogspot.com/-NaT8oAG-ElE/VUQJaM-ymcI/AAAAAAAARPc/Q-pd-1K9Fao/s1600/12%2BSigge%2Borogonal.png
Senast redigerad av iesho 2018-05-10 kl. 12:27.
Citera
2018-05-10, 13:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan du förtydliga ,vad du menar med denna mening?
Att inte försöka sätta dit CP, som skulle ha varit i närheten denna kväll, vore väl nästan tjänstefel?

Jag undrar också över uttrycket. Att granska CP grundligt utifrån ett antagande om plausibel inblandning ifall han varit synlig på platsen vid rätt tidpunkt är en sak men uttrycket "sätta dit" indikerar ju en mer obskyr ambition.
Citera
2018-05-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
ME spanade på åsen.
ME avbröt knarkspaningar innan mordet
ME ses på Apelbergsgatan c:a 23.30?
ME såg SC?
SC förhörs om Volvon och springande man
SC nämner poliskvinna på Apelbergsgatan
ME förfalskar tk-protokoll

Bara en sak, om de fyra "poliserna" trodde att OP just hade mördats eller skulle mördas, så hade de väl knappast promenerat lugnt mot Sveavägen samtidigt som de spanade in SC i bilen? Trodde de och många andra att de deltog i någon form av övning? Så att de kunde agera lugnt och metodiskt utan att vara nervösa?
Kan det inte ha gått till så här?

Sigge åker ensam hem från Oxen strax före kl 23. Iakttar fyra personer på Malmskillnadsgatan , en kvinna och tre män, varav den ene med WT.
Då är han alltså ensam i bilen, vilket förklarar att Reine inte gjort den iakttagelsen.
Hemma kl 23.
Talar i telefon med Janne Lundberg 23.02-23.04. Berättar att han åker tillbaks till Oxen om en halvtimme, vilket han också gör.

Samtal med okänd flicka 23.07, och RÖ 23.15-23.21.

Åker tillbaka till Oxen ca kl 23.25, är framme 23.30. Stannar 7 min för att stänga, och åker sedan hem tillsammans med Reine J som väntat där under tiden.
Lämnar tillsammans med Reine Oxen 23.38.

Incidenten med Volvon äger rum 23.40-23.43, ungefär som ägaren till Volvon sagt.

Hemma på Tegnérgatan 23.44, och observerar i samma veva en springande man på Luntmakargatan.

Går upp i lägenheten tillsammans med Reine.
Talar med Mona 23.49-23.53. och Kjell Fernberg mellan 00.15-00.23.

Tiderna i Tk protokollen kan då stämma under förutsättning att han varit hemma en sväng mellan kl 23.00-23.21. Vilket det mesta talar för.
Pratat i telefon och hämtat amfetamin (Janne Lundberg?)
”Spela kort och dricka kaffe”betyder naturligtvis något helt annat!
Senast redigerad av gida 2018-05-10 kl. 15:41.
Citera
2018-05-10, 16:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Kan det inte ha gått till så här?

Sigge åker ensam hem från Oxen strax före kl 23. Iakttar fyra personer på Malmskillnadsgatan , en kvinna och tre män, varav den ene med WT.
Då är han alltså ensam i bilen, vilket förklarar att Reine inte gjort den iakttagelsen.
Hemma kl 23.
Talar i telefon med Janne Lundberg 23.02-23.04. Berättar att han åker tillbaks till Oxen om en halvtimme, vilket han också gör.

Samtal med okänd flicka 23.07, och RÖ 23.15-23.21.

Åker tillbaka till Oxen ca kl 23.25, är framme 23.30. Stannar 7 min för att stänga, och åker sedan hem tillsammans med Reine J som väntat där under tiden.
Lämnar tillsammans med Reine Oxen 23.38.

Incidenten med Volvon äger rum 23.40-23.43, ungefär som ägaren till Volvon sagt.

Hemma på Tegnérgatan 23.44, och observerar i samma veva en springande man på Luntmakargatan.

Går upp i lägenheten tillsammans med Reine.
Talar med Mona 23.49-23.53. och Kjell Fernberg mellan 00.15-00.23.

Tiderna i Tk protokollen kan då stämma under förutsättning att han varit hemma en sväng mellan kl 23.00-23.21. Vilket det mesta talar för.
Pratat i telefon och hämtat amfetamin (Janne Lundberg?)
”Spela kort och dricka kaffe”betyder naturligtvis något helt annat!
Det förutsätter att Sigge C och Bengt T Bengtsson ljuger. Och att SC åkt förbi mordplatsen tre gånger strax efter mordet. Dessutom stämmer det dåligt med Roger Ö.
Citera
2018-05-10, 17:29
Medlem
Citat:
Det förutsätter att Sigge C och Bengt T Bengtsson ljuger. Och att SC åkt förbi mordplatsen tre gånger strax efter mordet. Dessutom stämmer det dåligt med Roger Ö.
Det förutsätter åtminstone en felaktig slutsats, eller ett sviktande minne.
Sigge har naturligtvis all anledning att ljuga om sina narkotikaaffärer.
Om det förutsätter att Sigge passerat tre gånger får du räkna om.

En gång södergående strax efter mordet och en gång norrgående ca 23.40 får jag det till.
Säger inte att det är så som jag beskrivit, utan lägger fram ett möjligt alternativ som är mindre konspiratoriskt.
RÖ behöver naturligtvis inte ha ringt från Grand, utan det fanns telefoner överallt.
Senast redigerad av gida 2018-05-10 kl. 17:38.
Citera
2018-05-10, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det förutsätter åtminstone en felaktig slutsats, eller ett sviktande minne.
Sigge har naturligtvis all anledning att ljuga om sina narkotikaaffärer.
Om det förutsätter att Sigge passerat tre gånger får du räkna om.

En gång södergående strax efter mordet och en gång norrgående ca 23.40 får jag det till.
Säger inte att det är så som jag beskrivit, utan lägger fram ett möjligt alternativ som är mindre konspiratoriskt.
Jo det är bra med motsägande teorier. Två gånger ska det förstås vara och sista gången borde det funnits en del poliser där.

Jag tror inte alls på teorin men ska försöka analysera den.
Citera
2018-05-10, 17:55
Medlem
Citat:
Jo det är bra med motsägande teorier. Två gånger ska det förstås vara och sista gången borde det funnits en del poliser där.

Jag tror inte alls på teorin men ska försöka analysera den.
Jo, den går ihop tidsmässigt med vad han säger till Janne L, och vad hen med den vita Volvon hävdar.
En snabb affär med Janne på avtalad tid, och sen raskt hem tillsammans med Reine efter visst debackel i backen på Luntis.
Om sällskapet passerat över Malmskillnadsgatan runt kl 23 blir också dessa mer intressanta.

Edit. Poliser fanns naturligtvis på Sveavägen, men tänk på de skymmande byggbarackerna.
Man ser inte vad som händer om man passerar i bil.
Senast redigerad av gida 2018-05-10 kl. 18:08.
Citera
2018-05-10, 18:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, den går ihop tidsmässigt med vad han säger till Janne L, och vad hen med den vita Volvon hävdar.
En snabb affär med Janne på avtalad tid, och sen raskt hem tillsammans med Reine.
Om sällskapet passerat över Malmskillnadsgatan runt kl 23 blir också dessa mer intressanta.
1. Roger mindes inte samtalet med Sigge.
2. Sigge mindes inte samtalet med Roger.
3. Samtalet verkar konstruerat.
4. Enligt Bengt T Bengtsson fanns det inga samtal vid den tiden.
5. Från 23.02-23.21 är SC upptagen av inkommande samtal, men ingen ringer när han enligt din teori åker en andra runda. Inkommande samtal direkt när han kommer hem. Timing
6. Varken Sigge eller Roger har någon anledning att ljuga.
7. Den springande mannen passar in i ett mönster av många springande män vid tiden för mordet.
8. Volvon borde ha uppmärksammats av polisen runt 23.40.
9. Sigge borde ha uppmärksammat polisen runt 23.40.

Det är mer flyt i orginalversionen.
Citera
2018-05-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller med om allt det.

Jag fastnar vid att Cedergren tar upp detta först vid sitt åttonde (eller är det nionde?) förhör han talar om MOP. Det måste bero på något att det inte dykt upp tidigare. Det är inte vettigt, inte normalt.

Har någon polis påminnt honom om detta på senvintern -87, pga slarv, egen nervositet? Eller rent av planterat det i Cedergren? Jag är inte säker på att iakttagelsen alls har hänt. Eller har uppåt ett halvdussin förhörsledare underlåtit att ta med det i protokollen innan 17/3 -87?

Eller har Cedergren hittat på det själv? TK-manipuleringen talar för att det är nånting mer bakom än fabulerande från enbart Cedergrens sida. Plantering eller substans.

Det kan i och för sig också vara så att SC nämnt det tidigare, men att det inte hittat sin väg in i protokollen. Robert Gustafsson sade sig ju ha nämnt wt-observationer för polisen i förhör, utan att det dykt upp i förhören. De tidigare förhören av SC tycks inte vara baserade på transkriptioner.
Citera
2018-05-10, 18:28
Medlem
Citat:
1. Roger mindes inte samtalet med Sigge.
2. Sigge mindes inte samtalet med Roger.
3. Samtalet verkar konstruerat.
4. Enligt Bengt T Bengtsson fanns det inga samtal vid den tiden.
5. Från 23.02-23.21 är SC upptagen av inkommande samtal, men ingen ringer när han enligt din teori åker en andra runda. Inkommande samtal direkt när han kommer hem. Timing
6. Varken Sigge eller Roger har någon anledning att ljuga.
7. Den springande mannen passar in i ett mönster av många springande män vid tiden för mordet.
8. Volvon borde ha uppmärksammats av polisen runt 23.40.
9. Sigge borde ha uppmärksammat polisen runt 23.40.

Det är mer flyt i orginalversionen.
Sigge levde ett hektiskt liv i ett konstant rus. Hans minnesbilder är bara fragmentariska. Det samma gäller RÖ.
Den springande mannen är irrelevant och kan ha iakttagits när som helst.
Bengt T Bengtsson kan ha fel, men ha goda avsikter ändå.
Vet du om det fanns poliser i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan kl 23.40?
Varför skulle det göra det?

Både Sigge och Roger kan ha 100 orsaker att lämna felaktiga uppgifter.
Framför allt Sigge.

Teorin går ut på att protokollen är oförvanskade, och då får övriga omständigheter rätta sig efter det.
Då kan det i stort sett bara ha gått till så som jag beskrivit.
Tycker inte att det är det minsta långsökt.
Dessutom minimeras antalet ljugande personer till att i stort sett bara innefatta SC.
Citera
2018-05-10, 18:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Sigge levde ett hektiskt liv i ett konstant rus. Hans minnesbilder är bara fragmentariska. Det samma gäller RÖ.
Den springande mannen är irrelevant och kan ha iakttagits när som helst.
Bengt T Bengtsson kan ha fel, men ha goda avsikter ändå.
Vet du om det fanns poliser i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan kl 23.40?
Varför skulle det göra det?

Både Sigge och Roger kan ha 100 orsaker att lämna felaktiga uppgifter.
Framför allt Sigge.

Teorin går ut på att protokollen är oförvanskade, och då får övriga omständigheter rätta sig efter det.
Då kan det i stort sett bara ha gått till så som jag beskrivit.
Tycker inte att det är det minsta långsökt.
Dessutom minimeras antalet ljugande personer till att i stort sett bara innefatta SC.
Den springande mannen är mycket relevant och sprang som alla andra springande män bort från Dekorima.

Att SC la märke till de fyra "poliserna" beror på att han skymtade en wt. Annars hade de bara varit fyra personer vilka som helst, vilka de kan ha varit för Reine.

Vad skulle Sigge kunnat haft för skäl att ljuga om bilresan? Exempel!

Men som jag skrev, jag ska försöka analysera din teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in