Citat:
Ursprungligen postat av
fornamn.efternamn
Spännande grejer
Några reflektioner efter att ha läst artikeln i filter:
Filter har varit i kontakt med medlemmar i Barbrogruppen samt ledaren för grupp Leon.
Leon-gruppens ledare lever således.
Engström är nuvarande Palmegrupoens huvudspår.
Kan man få tag på artikeln på nätet? Annars var säljs Filter och hur mycket kostar den?
Intressant om det verkligen stämmer att ledaren för Leongruppen lever. Jag tror såhär, att Barbro var ledare för en landsomfattande organisation som hade anknytning till Stay-behind, men detta avslöjade hon inte för Säpo. För Frånstedt nämner hon två grupper vilka ska ha tillåtelse att spana på misstänkta personer i Stockholmstrakten. I så fall är det möjligt att Leongruppens ledare var Barbros närmaste man, "en reservlöjtnant med ett respektabelt yrke". Jag har två kandidater där vilka båda lever: en civilekonom med underrättelseutbildning och ett förflutet inom IB; och en civilingenjör som hade kontakt med Barbro Sagnell. Om den sist nämnde var reservofficer vet jag inte.
Många av oss har ju trott att Åke J Ek var Leongruppens ledare, men "Åkes gubbar" kan ha varit en annan spanande grupp eventuellt med koppling till polisen.