Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Lars Borgnäs är fastkedjad vid polisspåret och mår fysiskt illa när folk inte går i hans ledband.

Jag känner själv hur lätt det är att fastna i sin egen teori, Holmer fastnade i sitt PKKspår osv
Citera
2018-05-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Undrar om inte Lars Larsson är en pseudonym?
Haha, ja en pseudonym för Stig Engström kanske?
Nej jag tror faktiskt att han heter så, lite fantasilöst kanske, men ändå. 😀
Citera
2018-05-23, 17:25
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Lars Borgnäs är fastkedjad vid polisspåret och mår fysiskt illa när folk inte går i hans ledband.

Nja, han är nog mest trött på all desinformation. Han har nog en ganska klar uppfattning dock men så har han mer insyn i utredningen än både du och jag. Tycker han är nyanserad som vanligt. Skeptisk men nyfiken efter mer fakta. Bognäs är för mig den bästa granskande journalisten senaste 50 åren så jag är iofs lite färgad...
Citera
2018-05-23, 17:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Spännande grejer
Några reflektioner efter att ha läst artikeln i filter:

Filter har varit i kontakt med medlemmar i Barbrogruppen samt ledaren för grupp Leon.
Leon-gruppens ledare lever således.

Engström är nuvarande Palmegrupoens huvudspår.
Kan man få tag på artikeln på nätet? Annars var säljs Filter och hur mycket kostar den?

Intressant om det verkligen stämmer att ledaren för Leongruppen lever. Jag tror såhär, att Barbro var ledare för en landsomfattande organisation som hade anknytning till Stay-behind, men detta avslöjade hon inte för Säpo. För Frånstedt nämner hon två grupper vilka ska ha tillåtelse att spana på misstänkta personer i Stockholmstrakten. I så fall är det möjligt att Leongruppens ledare var Barbros närmaste man, "en reservlöjtnant med ett respektabelt yrke". Jag har två kandidater där vilka båda lever: en civilekonom med underrättelseutbildning och ett förflutet inom IB; och en civilingenjör som hade kontakt med Barbro Sagnell. Om den sist nämnde var reservofficer vet jag inte.

Många av oss har ju trott att Åke J Ek var Leongruppens ledare, men "Åkes gubbar" kan ha varit en annan spanande grupp eventuellt med koppling till polisen.
Citera
2018-05-23, 17:26
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Han var delaktig. Dock var fler inblandade i mordet.

Om han har något med det att göra så tror jag också det...
Citera
2018-05-23, 17:30
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Var han inte moderat? Inte så smickrande för partiet.
Jo han satt i Täby kommunfullmäktige.
Citera
2018-05-23, 17:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Haha, ja en pseudonym för Stig Engström kanske?
Nej jag tror faktiskt att han heter så, lite fantasilöst kanske, men ändå. 😀
En pseudonym för Thomas Pettersson i så fall.
Citera
2018-05-23, 17:34
Medlem
junks avatar
Finns det några ritningar på hur Thulehuset/Skandiahuset såg ut på 80-talet?

Det lär ska funnit flera vägar och kulvertar som gått till närliggande byggnader, kan SE utfört mordet sprungit iväg tunnelgatan och sedan in i ett annat hus och dykt upp på platsen igen efter att lagt vapnet i någon kulvert eller fastighet som knyter samman med Thulehuset?

Wikipedia
Citat:
Efter andra världskriget blev huset mötesplats för Sveriges motståndsrörelse som byggdes upp under kalla kriget i händelse av en ockupation. Thulebolagets VD Alvar Lindencrona hade tillsatts av den svenska regeringen för att leda motståndet. Lindencrona ansåg att huset var lämpligt på grund av dess många ingångar och underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter, vilket skulle göra det svårt att bevaka.[2] I huset hade organisationen också ett hemligt litet kontor med egen ingång från baksidan mot Luntmakargatan. Ännu vintern 2009 fanns spår av dörren som då sattes igen vid en renovering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thulehuset,_Sveav%C3%A4gen
Citera
2018-05-23, 17:37
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Om han har något med det att göra så tror jag också det...

Som sagt var. Sök igenom tunnlarna under Thule-huset ordentligt.
Citera
2018-05-23, 18:14
Medlem
Timeouts avatar
Såg Rapport nyss och där fanns ett reportage om en ny misstänkt för mordet på Palme.
Är det någon som vet vem det är och har han figurerat i tråden tidigare?

Palmefientlig med tillgång till vapen
Den utpekade mannen ska enligt Filter ha varit Palmefientlig och rört sig i sådana kretsar. Han ska också ha haft en tidigare okänd förmåga att använda skjutvapen som medlem i en skytteklubb.

Han hade även en nära vän som var USA-patriot och vapensamlare, med flertalet revolvrar av en kaliber som skulle kunna passa in på vapnet som användes vid mordet på Olof Palme, enligt Filter.

– Den man som vi tror mördade Olof Palme jobbade här i kvarteret, säger Thomas Pettersson.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-teorin-han-mordade-palme

Edit: Hittade reportaget på Magasinet Filter
https://magasinetfilter.se/reportage/59-minuter-som-forandrade-sverige/
Senast redigerad av Timeout 2018-05-23 kl. 18:17.
Citera
2018-05-23, 18:18
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Lika troligt som att han försöker sätta dit CP en gång till.

SE har ingenting med mordet att göra. Det finns absolut ingenting som binder honom till mordplatsen 23,21,30.

Nu tycks det ju vara som så att det är SE som är huvudspåret för PU men du kanske har annan info?
Citera
2018-05-23, 18:20
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Såg Rapport nyss och där fanns ett reportage om en ny misstänkt för mordet på Palme.
Är det någon som vet vem det är och har han figurerat i tråden tidigare?
Står väl inget om det på dom sista 10 sidorna, eller ?????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in