Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag har inte argumenterat emot det. Men man behöver inte läsa judarnas historia från början till slut för att föra en vettig diskussion. Vi lever här och nu. Det räcker att hålla sig till modern tid.
Det gjorde du visst, du hävdade att utvandringen från Iran började när Israel startade vilket t.o.m artiklarna vi hänvisat till hävdar inte stämmer. Den stora utvandringen började i andra halvan av 1800-talet och främst till USA och Europa, inte till Palestinamandatet.
Citat:
Skapandet av Israel ökade fiendskapen mot judarna i Iran. Det ser du också, eller hur? Fiendskapen gällde inte judarna utan sionismen och fördrivningen av palestinierna. Så klart.
Nej jag ser inte det. Faktum är att de flesta iranier INTE hatar judar ELLER Israel, de flesta iranier vill ha fred med Israel vilket är ganska tydligt i både opinionundersökningar och på internetforum som ex. Reddit.
Citat:
Jag tycker att detta är mycket tänkvärt.
Och senare förklarade ju Khomeini att judarna skulle skyddas. Han gör en tydlig åtskillnad mot sionismen.
Det märkliga är att du inte kan koppla det till den politiska fördelen att kunna säga att man inte hatar judar för att man beskyddar judarna när man har en utrikespolitik som syftar att med våld utplåna den enda judiska staten. Det är väldigt anmärkningsvärt, på den här nivån, efter så många poster skulle jag och säkert många andra på det här forumet hävda att det är patologiskt.
Citat:
Då kan man ju undra hur judarna har haft det i andra länder i närområdet. Blev deras läge också svårare när Israel bildades?
I princip hela arabvärlden ja med Turkiet som undantag som då var betydligt mindre islamistiskt än idag. Dock är det vissa grejer som du gärna förbiser som vanligt, ex. att arabvärlden i princip aldrig blev ockuperat av Nazityskland till en sån grad att några utrotningspolicys blev inrättade samt att det inte fanns så mycket judar i arabvärlden som du tycks påstå heller. Ex. som mest var det väl ca 180-200k judar i Iran vilket är en bråkdel av den mängden judar som fanns kvar i Frankrike EFTER Nazitysklands kapitulation.