Citat:
Ursprungligen postat av
SoffSvek
Snick-snack! Områdena är ockuperade just för att Israel gör anspråk på VB. Varför skulle man annars ockupera (och expandera) områdena med tillhörande internationell kritik och andra problem? Att erbjuda zonen till Palestina är ju bara en dimridå för att hålla lågan vid liv och ge sken av att vara kompromissvillig. Än så länge har inte Israel backat 1 mm från VB - tvärtom - man gräver sig djupare och djupare. Tidigare hade jag kanske kunnat hålla med om viss kompromissvilja från Israel men den generationen är tyvärr utdöd. Nuvarande regering är den mest högervridna i Israels historia och vindarna blåser ännu mer åt höger.
Jag hoppas verkligen att den svarta listan över dryga 200 företag som får ekonomisk vinning på ockupationen snart blir offentlig. Då kan åtminstone jag (och typ miljoner andra) ta ställning om man vill sponsra det vidriga förtrycket. Respektive företag blir just nu kontaktat innan listan offentliggörs.
Israel har backat från Area A&B och erbjudit att backa från nästan hela Area C.
Varför måste allt vara höger mot vänster för dig? Visst, Netanyahu är lite hårdare än sina föregångare när det gäller förhandlingar, men har är på väg ut. Problemet är inte huruvida olika israeliska regeringar vill ge upp 85% eller 97% av Västbanken, problemet är att den palestinska myndigheten är korrupt och vägrar förhandla.
Vilken lista, kan du länka?