2018-05-15, 15:06
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Vad ni för åsikter kring flera isk med fonder?
Jag har idag ett konto med en sparhorisont på 5 - 7 år och funderar på att skaffa ytterligare en till för ett mer långsiktigt sparande på 10+ år. Är det att rekommendera eller bara onödigt?

Har du behov av det så skapa fler.
Själv har jag några stycken och passar mig utmärkt.
Citera
2018-05-15, 15:09
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag nämnde aldrig historiken och bryr mig ej om den heller.
Det jag skrev är att jag tror indexfonder är en framtida bubbla pga de extrema inflödena. Index har aldrig historiskt varit så populärt som nu.

Du tror du är så smart, med din autistiska "superstrategi", som du snöat in dig så hårt på. Har du asperger eller?
Du leker allan inför fel person.

Du verkar inte ens förstå hur en fond fungerar. Vad spelar det för roll hur populärt index är, det är ett index. Investera i vad du vill men index kommer alltid att slå alla 99.99% av privata investerare över långa perioder, något annat är fullständigt och matematiskt omöjligt.
Citera
2018-05-15, 22:15
Medlem
Pudersockers avatar
Alltid bra att sprida riskerna så jag har lite i en massa fonder med huvudvikt på billigare indexfonder och blandat svenska, nordiska, europeiska, globala, asien, teknik, räntefonder, ja en jäkla massa blir det, säkert över 60 st för många att orka räkna. Sen stoppar jag in lite mer i de som går bra och känns säkrare som globala, och de som går dåligt tar jag ut ifrån eller fimpar. På Avanza är det här lätt att göra och gratis, och roligt. Tänk på er pension och spar undan lite medans ni kan så slipper ni äta brödskulor sen.
Kan lägga till att jag kan inte sånt här egentligen utan jag har köpt efter tips jag läst och kollat hur de gått och om de är populära, en del har gått riktigt bra så då har jag sålt hälften av dem så förra året tjäna jag över 10 tusen och det utan några kunskaper i det egentligen. Köper man mycket måste man ju träffa rätt några ggr lixom.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-05-15 kl. 22:31.
Citera
2018-05-16, 15:50
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Du verkar inte ens förstå hur en fond fungerar. Vad spelar det för roll hur populärt index är, det är ett index. Investera i vad du vill men index kommer alltid att slå alla 99.99% av privata investerare över långa perioder, något annat är fullständigt och matematiskt omöjligt.
Du verkar vara lite bakom flötet.

Det spelar en hel del roll hur populärt index är, då det handlar om flöden och volymer i aktier. Detta är grundläggande kunskaper.

Har inte lust att förklara vidare för dig hur det fungerar, tror det är lite för avancerat för dig. Du får försöka läsa på eller nåt.
Citera
2018-05-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat

Blir mörkrädd. Läs på om detta så du vet vad du pysslar med.
Citera
2018-05-18, 00:18
Medlem
Citat:
Jag nämnde aldrig historiken och bryr mig ej om den heller.
Det jag skrev är att jag tror indexfonder är en framtida bubbla pga de extrema inflödena. Index har aldrig historiskt varit så populärt som nu.

Du tror du är så smart, med din autistiska "superstrategi", som du snöat in dig så hårt på. Har du asperger eller?
Du leker allan inför fel person.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det håller jag dock helt med om och det har varit något av en växande oro ty trots allt är det så att backtester inte visar populäriteten hos indexfonder då dess populäritet är något relativt nytt ur ett historiskt perspektiv. Jag tror att diversifiering kan komma att bli ännu viktigare i framtiden.

Man måste dock också förstå att det historiskt är väldigt många som trott väldigt mycket saker. Oavsett bör man diversifiera och där kan globala investmentbolag vara intressant för då diversifierar man dessutom i strategier och kunskaper och inte endast i index. Dessa bolag lever trots allt på att generera avkastning. Ett index skiter fullständigt i hur det går.

Citat:
Du verkar vara lite bakom flötet.

Det spelar en hel del roll hur populärt index är, då det handlar om flöden och volymer i aktier. Detta är grundläggande kunskaper.

Har inte lust att förklara vidare för dig hur det fungerar, tror det är lite för avancerat för dig. Du får försöka läsa på eller nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Blir mörkrädd. Läs på om detta så du vet vad du pysslar med.

Som nybörjarinvesterare är jag intresserad av att läsa vad ni ser för "bubbel risk" med indexfonder. Men allt jag ser är tomma ord och frånvaron av argument eller ens fingervisning om vart man ska börja.

Så som jag ser det om jag köper S&P 500 index så får jag:
1. Diversifiering i 500 stora bolag i olika branscher för riskspridning.
2. Mycket låg förvaltningsavgift som inte äter up avkastningen eller rent av ökar förlusten.
3. Man sparar väldigt mycket tid på att göra research och egna värderingar.

Nackdelar som jag kan se är att:
1. Eftersom man köper en säck potatis och inte plockar själv får man räkna med att några dåliga potatisar åker med.
2. Höga volymer av Köp/Sälj sätter tryck på hela indexet oavsett hur det går för dom individuella bolagen.

Däremot har jag svårt att se hur själva index skulle vara i någon bubbla. Det skulle i så fall vara aktiemarknaden i stort som är i en bubbla i så fall. Köps det mycket i indexet går alla bolagen i index up men för att indexet ska falla mycket måste många bolag konka. Kanske inte i S&P500 men iaf i mycket stora index. Så har jag förstått saken.
Citera
2018-05-18, 11:38
Medlem
Förstår inte alla som är rädda för ökad popularitet i indexinvestering, "index blir en bubbla", index ÄR marknaden och det är MARKNADEN som blir en bubbla i så fall, vilket det är nu och kommer vara många gånger framöver.
Citera
2018-05-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Förstår inte alla som är rädda för ökad popularitet i indexinvestering, "index blir en bubbla", index ÄR marknaden och det är MARKNADEN som blir en bubbla i så fall, vilket det är nu och kommer vara många gånger framöver.

Tror vi kan sluta uttrycka oss som att index är en och samma sak. Index är inte marknaden. Men alla index i hela världen representerar en väldigt stor del av marknaden.

Så din analys är att marknaden just nu är en bubbla? Vilken marknad pratar du om och vad grundar du detta antagande på?
Citera
2018-05-18, 13:20
Medlem
Pudersockers avatar
Det har varit bubbelvarningar i några år nu, ena hotet efter det andra tornar upp sig, jag har sålt i rädsla för att sen köpa tillbaka när jag sett börsen ånga vidare uppåt som om ingenting hänt, det är lustigt. Men det betyder inte att vi inte kan va i en bubbla, det vet man endast efteråt. Men jag tror faktiskt det kan finnas risk just nu för en bubbla nånstans (bygg kanske), så även om jag köper just i detta nu så är jag ändå lite försiktig och går inte all in.
Citera
2018-05-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Det har varit bubbelvarningar i några år nu, ena hotet efter det andra tornar upp sig, jag har sålt i rädsla för att sen köpa tillbaka när jag sett börsen ånga vidare uppåt som om ingenting hänt, det är lustigt. Men det betyder inte att vi inte kan va i en bubbla, det vet man endast efteråt. Men jag tror faktiskt det kan finnas risk just nu för en bubbla nånstans (bygg kanske), så även om jag köper just i detta nu så är jag ändå lite försiktig och går inte all in.

Studier visar att i snitt så får en fondsparare (Gäller enbart aktiefonder) ungefär 60 % av fondens avkastning på lång sikt. Anledningen till detta är att fondspararen försöker förutspå marknaden och utför därmed en mängd transaktioner, som såklart går helt fel för den stora massan i likhet med det du beskriver.

Om vi tittar på S&P 500 mellan åren 1970-2014, det vill säga 45 år. Om du har missat de 15 bästa börsdagarna så har 63 % av den totala avkastningen försvunnit.
Detta är vad alla som tror sig kunna avgöra om vi ska ner eller upp råkar ut för, hej då avkastning! Tänk "Tid i marknaden" inte "Marknadstiming", för varken du eller 99 % av världens befolkning lyckas tajma börsen.
Citera
2018-05-18, 13:44
Medlem
Pudersockers avatar
Tack Lindhee, jag suger i mig av dina visdomsord, ligger nog mycket i det du skriver. Ska bara försöka komma ihåg det sen också.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-05-18 kl. 13:46.
Citera
2018-05-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Tack Lindhee, jag suger i mig av dina visdomsord, ligger nog mycket i det du skriver. Ska bara försöka komma ihåg det sen också.

Ja statistiken på området är tydlig. Försöker du tajma så är du med största sannolikhet förlorare på lång sikt. Men jag säljer och köper lite själv, mest för att det är roligt! Ibland blir tajmingen bra och ibland dålig, men på lång sikt så skulle jag troligtvis få lika bra/bättre avkastning om jag bara låg still i mina placeringar. Och då jobbar jag i branschen och lägger massor med tid på detta, jag träffar "proffsen" dagligen osv. Men det som är gemensamt hos majoriteten av de bästa fondförvaltarna i Sverige är "försök inte tajma, för du lyckas i regel inte"! Men på Flashback tror nog de flesta att dom kan tajma och förutse bubblor etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in