Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Tror jag håller med om fördelningen med 33% på varje, har liksom ingen aning vilket som kommer gå bäst samt blir det högre volatilitet och bättre balanserat mellan väst/öst. Däremot ger ju 50% USA som du säger mer stabilitet och på ett sätt kan man se det som att det är mer likt hur marknaden är uppbyggd. Vilket som lär ju bli bra men är väldigt intresserad av "strategier" i portföljen.
När det gäller småbolag så måste man ju efentligen först komma överens om vad som är småbolag och inte för att hamna på samma spelplan, precis som du säger är ju tom Sveriges index med de 30-100 största storbolagen ur en Internationellt syn "small cap" så om man tänker så har man ju med SPP Sverige redan småbolagsexponeringen klar hah..
AMF är fin och är den enda aktiva småbolagsfonden jag skulle kunna tänka mig, dock har ju PLUS kommit med en mikrobolagsfond som jag tycker är intressant och ur min synvinkel mer småbolag på riktigt jämfört de andra. Hur tänker du om du ställer AMF Småbolag mot PLUS Mikrobolag? Gillar ju index..
Att tänka på angående fonderna från PLUS är att index i regel slår aktiv förvaltning. Inte all aktiv förvaltning förvisso, men då blir fråga två givetvis vilken
specifik aktiv förvaltning som kommer att slå index i framtiden. Något som kan bli knepigt att svara på då det är större risk att välja något som hamnar under snittet en chans att välja något som hamnar över. Hittils har fonderna från PLUS följt sina jämförelseindex bra och har placerat sig stabilt över snittet över småbolagsfonder i Sverige:
https://i.imgur.com/Zsvz0eE.png
Alltså precis så som man kan förvänta sig när det kommer till indexfonder kontra aktiv förvaltning. Däremot kommer givetvis alltid någon tomte och pekar på fonden A, B, C som gått bättre, men det lät också precis likadant för 5 år sedan då "Didner & Gerge Småbolag" var populärt. En fond som nu sällar sig under snittet om vi tittar på den lägsta perioden som finns för fonderna från PLUS (6 månader). Om inte PLUS är annars AMF:s stabilare dito ett enkelt val då den är mer små
och medelstora bolag.
Oavsett så är alla dessa i jämförelse med SPP Sverige rena dynamiten.

Däremot är det alltid svårt att säga vad som fungerade bäst 10 år i framtiden, något ett problem alla 'Buy and Hold' lider av då ingen (värd att lyssna på) har någon större aning om hur det går.