2018-05-03, 08:46
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du kan inte ge några belägg då, trots ditt "utan belägg"? Det krävs inte direkt någon raketforskare för att gå in på t ex Avanza och titta hur indexfonder med en historik på över 20 år har gått under t ex dotcom-kraschen och finanskrisen.

Man behöver inte ens vara ett geni för att även förstå att globala investmentbolag består av ett ganska få antal bolag (investmentbolag) och sedan rakt av gå in och titta deras historik via t ex Yahoo Finance.

Om man vill så kan man då t ex se att BRK-A gick ned runt -42% (från 178 punkter till 78) under den senaste finanskrisen:
https://finance.yahoo.com/quote/BRK-A/chart?p=BRK-A#eyJpbnRlcnZhbCI6Im1vbnRoIiwicGVyaW9kaWNpdHkiOjEs ImNhbmRsZVdpZHRoIjoyLjQ3MjY0NzcwMjQwNz AwMiwidm9sdW1lVW5kZXJsYXkiOnRydWUsImFkaiI6dHJ1ZSwi Y3Jvc3NoYWlyIjp0cnVlLCJjaGFydFR5cGUiOiJsaW5lIiwiZX h0ZW5kZWQiOmZhbHNlLCJtYXJrZXRTZXNzaW9ucyI6e30sImFn Z3JlZ2F0aW9uVHlwZSI6Im9obGMiLCJjaGFydFNjYWxlIjoibG 9nIiwicGFuZWxzIjp7ImNoYXJ0Ijp7InBlcmNlbnQiOjEsImRp c3BsYXkiOiJCUkstQSIsImNoYXJ0TmFtZSI6ImNoYXJ0IiwidG 9wIjowfX0sInNldFNwYW4iOnt9LCJsaW5lV2lkdGgiOjIsInN0 cmlwZWRCYWNrZ3JvdWQiOnRydWUsImV2ZW50cyI6dHJ1ZSwiY2 9sb3IiOiIjMDA4MWYyIiwic3ltYm9scyI6W3sic3ltYm9sIjoi QlJLLUEiLCJzeW1ib2xPYmplY3QiOnsic3ltYm9sIjoiQlJLLU EifSwicGVyaW9kaWNpdHkiOjEsImludGVydmFsIjoibW9udGgi LCJzZXRTcGFuIjp7fX1dLCJjdXN0b21SYW5nZSI6bnVsbCwic3 R1ZGllcyI6eyJ2b2wgdW5kciI6eyJ0eXBlIjoidm9sIHVuZHIi LCJpbnB1dHMiOnsiaWQiOiJ2b2wgdW5kciIsImRpc3BsYXkiOi J2b2wgdW5kciJ9LCJvdXRwdXRzIjp7IlVwIFZvbHVtZSI6IiMw MGIwNjEiLCJEb3duIFZvbHVtZSI6IiNGRjMzM0EifSwicGFuZW wiOiJjaGFydCIsInBhcmFtZXRlcnMiOnsiaGVpZ2h0UGVyY2Vu dGFnZSI6MC4yNSwid2lkdGhGYWN0b3IiOjAuNDUsImNoYXJ0Tm FtZSI6ImNoYXJ0In19fSwicmFuZ2UiOnt9fQ%3D%3D
Jag nämnde aldrig historiken och bryr mig ej om den heller.
Det jag skrev är att jag tror indexfonder är en framtida bubbla pga de extrema inflödena. Index har aldrig historiskt varit så populärt som nu.

Du tror du är så smart, med din autistiska "superstrategi", som du snöat in dig så hårt på. Har du asperger eller?
Du leker allan inför fel person.
Citera
2018-05-03, 09:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag nämnde aldrig historiken och bryr mig ej om den heller.
Det jag skrev är att jag tror indexfonder är en framtida bubbla pga de extrema inflödena. Index har aldrig historiskt varit så populärt som nu.

Det håller jag dock helt med om och det har varit något av en växande oro ty trots allt är det så att backtester inte visar populäriteten hos indexfonder då dess populäritet är något relativt nytt ur ett historiskt perspektiv. Jag tror att diversifiering kan komma att bli ännu viktigare i framtiden.

Man måste dock också förstå att det historiskt är väldigt många som trott väldigt mycket saker. Oavsett bör man diversifiera och där kan globala investmentbolag vara intressant för då diversifierar man dessutom i strategier och kunskaper och inte endast i index. Dessa bolag lever trots allt på att generera avkastning. Ett index skiter fullständigt i hur det går.
Citera
2018-05-04, 19:05
Medlem
Hittade ett bättre alternativ till tex AZ som har 0,2% avgift men ca 93 st bolag ist för 30:

https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Weighting/OMXSBGI
Citera
2018-05-04, 19:06
Medlem
En riktigt bra kalvfond bör man alltid ha hemma.
Citera
2018-05-04, 19:10
Medlem
Citat:
Det håller jag dock helt med om och det har varit något av en växande oro ty trots allt är det så att backtester inte visar populäriteten hos indexfonder då dess populäritet är något relativt nytt ur ett historiskt perspektiv. Jag tror att diversifiering kan komma att bli ännu viktigare i framtiden.

Man måste dock också förstå att det historiskt är väldigt många som trott väldigt mycket saker. Oavsett bör man diversifiera och där kan globala investmentbolag vara intressant för då diversifierar man dessutom i strategier och kunskaper och inte endast i index. Dessa bolag lever trots allt på att generera avkastning. Ett index skiter fullständigt i hur det går.

Index har ökat mkt i popularitet visst men det är inte i närheten av majoriteten av börsvärdet och att det skulle va en "bubbla" är bara trams anser jag. Finns läskigare bubblor att oroa sig över tex federal reserves oändliga pengaprintande, där kan vi snacka bubbla
Citera
2018-05-05, 19:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Index har ökat mkt i popularitet visst men det är inte i närheten av majoriteten av börsvärdet och att det skulle va en "bubbla" är bara trams anser jag. Finns läskigare bubblor att oroa sig över tex federal reserves oändliga pengaprintande, där kan vi snacka bubbla

Du bör kanske citera den som först nämde ordet 'bubbla'? Denna skrev också framtida bubbla vilket ganska uppenbart rör något högst spekulativt. Du får det att låta som det pratades om något definitivt vilket blir lite konstigt.
Citera
2018-05-05, 21:19
Medlem
Citat:
Du bör kanske citera den som först nämde ordet 'bubbla'? Denna skrev också framtida bubbla vilket ganska uppenbart rör något högst spekulativt. Du får det att låta som det pratades om något definitivt vilket blir lite konstigt.

Ok sry, jag tror INTE det finns någon risk för en framtida bubbla iaf, men vet att många tror tvärtom
Citera
2018-05-06, 13:36
Medlem
Jag har ändrat mig och tycker AZ är för smalt, DOCK finns det en rätt intressant grej att man kan belåna fonden till 35% av innehavet och få hävstång.

Jag tänker då att man ändå kan ha AZ och belåna den i nästa börsnedgång så kommer man i längden få minst lika bra och förmodligen bättre avkastning än nån bredare Sverige fond. Vad tycks?
Citera
2018-05-06, 14:59
Medlem
Såhär ser min portfölj ut:

25% Swedbank Robur access global
15% Handelsbanken GL småbolag

7,5% Swedbank Robur access Asien
7,5% Länsförsäkringar Japan

12,5% Spiltan aktiefond investmentbolag
7,5% Plus småbolag

12,5% Swedbank Robur ny teknik
12,5% Länsförsäkringar fastighet Europa
Citera
2018-05-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag har ändrat mig och tycker AZ är för smalt, DOCK finns det en rätt intressant grej att man kan belåna fonden till 35% av innehavet och få hävstång.

Jag tänker då att man ändå kan ha AZ och belåna den i nästa börsnedgång så kommer man i längden få minst lika bra och förmodligen bättre avkastning än nån bredare Sverige fond. Vad tycks?

Du ska få betydligt bättre avkastning, annars har du kört upp risken i taket utan anledning...
Citera
2018-05-07, 11:06
Medlem
Acces global 50-60%
Acces Asien 20-30%
Spp Sverige 10-20%
Citera
2018-05-15, 08:47
Medlem
PsychoMantiss avatar
Vad ni för åsikter kring flera isk med fonder?
Jag har idag ett konto med en sparhorisont på 5 - 7 år och funderar på att skaffa ytterligare en till för ett mer långsiktigt sparande på 10+ år. Är det att rekommendera eller bara onödigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in