2021-07-13, 10:42
Medlem
50% BULL SP500 X2 AVA 4 , fylls på månadsvis, sparhorisont 15-20 år.
50% Länsförsäkringar USA Indexnära , fylls på månadsvis, sparhorisont 5-10 år
Senast redigerad av KavatPojke 2021-07-13 kl. 10:45.
Citera
2021-07-13, 14:31
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Du skulle nog kunna skala ned på antalet fonder. Inget fel med aktivt förvaltade fonder men jag tycker du också borde ha en passiv global indexfond som en hörnsten. Jag har Swedbank Robur Access Global A i min ena portfölj, inget fel på den.

Välj bort den ena småbolagsfonden, onödigt med 2 när de är exponerade mot i stort sett samma region. Sparar du på lång sikt är det onödigt med för mycket räntepapper, så jag skulle nog skippa Access Mix. Sen är några av de största innehaven i Spiltan Aktiefond Stabil investmentbolag och dessa har du redan exponering mot med den andra fonden.

Bara mina tankar. Hur du väljer att strukturera ditt sparande är givetvis upp till dig.

Tack för råd. Ska titta lite närmare på min portfölj och justera. Byter access mix i alla fall mot Globalfonden.
Citera
2021-07-14, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavatPojke
50% BULL SP500 X2 AVA 4 , fylls på månadsvis, sparhorisont 15-20 år.
50% Länsförsäkringar USA Indexnära , fylls på månadsvis, sparhorisont 5-10 år

hur länge har du haft bullen och hur har det gått hittils?
Citera
2021-07-16, 09:53
Medlem
Jag har sett att fastighetsfonder har gått stark senaste tiden och funderar på om man ska vikta om sin portfölj lite och köpa på sig någon fastighetsfond eller är det för sent?
Citera
2021-07-16, 14:21
Medlem
Robur ny teknik
Citera
2021-07-16, 14:52
Medlem
Delta64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Jag har sett att fastighetsfonder har gått stark senaste tiden och funderar på om man ska vikta om sin portfölj lite och köpa på sig någon fastighetsfond eller är det för sent?
Robur Fastighet som jag har fortsätter i alla fall att gå rätt bra efter en stark vår och sommar. Du är sen, men om du är för sen kan man undra? Min fond har redan gått bättre än jag hade förväntat och det kan ju inte fortgå hur länge som helst.
Citera
2021-07-17, 09:12
Medlem
MrEGreys avatar
Jag kör bara indexfonder med låga avgifter. Vill inte göda fondförvaltare med mitt sparkapital. Med långsiktigt fondsparande blir de där avgifterna över tid en hel del. Jag har av olika skäl flera ISK i olika banker, men kör ungefär samma strategi på dessa.

Jag sprider det i någon svensk indexfond, någon emerging markets indexfond och någon global indexfond. Har också någon USA-indexfond. Den är förstås rätt mycket en dubblyr i förhållande till globalfond men har haft en bra resa.

Istället för att köpa andelar i aktivt förvaltade fonder så köper jag själv aktier. Lustigt nog köper jag gladeligen aktier i investmentbolag, i upphöjt trots mot min egen motvilja att avseende fonder låta någon förvaltare använda mitt kapital för stock-picking.
Citera
2021-07-17, 12:27
Medlem
Presterar inte aktivt förvaltade fonder bättre än indexfonder?
Det blir ju win-win för dig och fondförvaltaren om fonden presterar bättre än index.
Så tänker iallafall jag :-)

Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag kör bara indexfonder med låga avgifter. Vill inte göda fondförvaltare med mitt sparkapital. Med långsiktigt fondsparande blir de där avgifterna över tid en hel del. Jag har av olika skäl flera ISK i olika banker, men kör ungefär samma strategi på dessa.

Jag sprider det i någon svensk indexfond, någon emerging markets indexfond och någon global indexfond. Har också någon USA-indexfond. Den är förstås rätt mycket en dubblyr i förhållande till globalfond men har haft en bra resa.

Istället för att köpa andelar i aktivt förvaltade fonder så köper jag själv aktier. Lustigt nog köper jag gladeligen aktier i investmentbolag, i upphöjt trots mot min egen motvilja att avseende fonder låta någon förvaltare använda mitt kapital för stock-picking.
Citera
2021-07-17, 16:21
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v28. Nytt ATH i portföljen och i OMXS30 (2356) 🤑

Portföljens bästa fonder denna vecka:

Thematica Future Mobility Retail (+5,9%)
CPR Invest Global Gold Mines (+5,5%)*
Allianz Asian Small Cap Equity (+4,0%)

Jämför med OMXS30 v28 (+0,8%).
Citera
2021-07-17, 16:46
Medlem
Swingexpertens avatar
Hur ser börsläget ut? Trenden är upp och RSI är på 58 vilket talar för fortsatt uppgång. Däremot är F&G på 23 (Extreme Fear) och varnar för börskrasch!

Jag chansar på att trenden vinner och köper in dessa 10 fonder inför nästa vecka:

Evli Finnish Small Cap B
Franklin India A Acc SEK
Handelsbanken Latinamerikafond
Lannebo Småbolag
SKAGEN Global A

Tundra Sustainable Frontier Fund
Öhman Etisk Index Japan
Öhman Etisk Index USA
Öhman Företagsobligationsfond
Öhman Global Hållbar A
Citera
2021-07-19, 22:01
Medlem
Swingexpertens avatar
Bra timing att köpa bear och volatilitet i mitten av förra veckan. Idag passade jag också på att öka i mina bästa fonder. Plockade även in ”Handelsbanken Brasilien”. Det har hittills lönat sig att byta fonder varje vecka istället för varje månad.

Portföljens bästa fonder idag:

Nordea Long Duration US Bond (+2,38%)
Nordic Cross Bear (+2,18%)
Aktie-Ansvar Avkastningsfond (+0,01%)

Jämför med OMXS30 idag (-2,20%).
Citera
2021-07-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
hur länge har du haft bullen och hur har det gått hittils?

Har precis börjat spara sedan 2 månader tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in