Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Jag nämnde aldrig historiken och bryr mig ej om den heller.
Det jag skrev är att jag tror indexfonder är en framtida bubbla pga de extrema inflödena. Index har aldrig historiskt varit så populärt som nu.
Du tror du är så smart, med din autistiska "superstrategi", som du snöat in dig så hårt på. Har du asperger eller?
Du leker allan inför fel person.
Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Det håller jag dock helt med om och det har varit något av en växande oro ty trots allt är det så att backtester inte visar populäriteten hos indexfonder då dess populäritet är något relativt nytt ur ett historiskt perspektiv. Jag tror att diversifiering kan komma att bli ännu viktigare i framtiden.
Man måste dock också förstå att det historiskt är väldigt många som trott väldigt mycket saker. Oavsett bör man diversifiera och där kan globala investmentbolag vara intressant för då diversifierar man dessutom i strategier och kunskaper och inte endast i index. Dessa bolag lever trots allt på att generera avkastning. Ett index skiter fullständigt i hur det går.
Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Du verkar vara lite bakom flötet.
Det spelar en hel del roll hur populärt index är, då det handlar om flöden och volymer i aktier. Detta är grundläggande kunskaper.
Har inte lust att förklara vidare för dig hur det fungerar, tror det är lite för avancerat för dig. Du får försöka läsa på eller nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lindhee
Blir mörkrädd. Läs på om detta så du vet vad du pysslar med.
Som nybörjarinvesterare är jag intresserad av att läsa vad ni ser för "bubbel risk" med indexfonder. Men allt jag ser är tomma ord och frånvaron av argument eller ens fingervisning om vart man ska börja.
Så som jag ser det om jag köper S&P 500 index så får jag:
1. Diversifiering i 500 stora bolag i olika branscher för riskspridning.
2. Mycket låg förvaltningsavgift som inte äter up avkastningen eller rent av ökar förlusten.
3. Man sparar väldigt mycket tid på att göra research och egna värderingar.
Nackdelar som jag kan se är att:
1. Eftersom man köper en säck potatis och inte plockar själv får man räkna med att några dåliga potatisar åker med.
2. Höga volymer av Köp/Sälj sätter tryck på hela indexet oavsett hur det går för dom individuella bolagen.
Däremot har jag svårt att se hur själva index skulle vara i någon bubbla. Det skulle i så fall vara aktiemarknaden i stort som är i en bubbla i så fall. Köps det mycket i indexet går alla bolagen i index up men för att indexet ska falla mycket måste många bolag konka. Kanske inte i S&P500 men iaf i mycket stora index. Så har jag förstått saken.