2018-05-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Att mätresultatet för SD är manipulerat är betydligt troligare än att t.o.m. S-vetsaren kommer
att sitta kvar i samband med valet!

Tyvärr är vilseledande av valmanskåren även i kombination med usel moral fortfarande l lagligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Charnadios
Sifos verksamhet borde erfarenhetsmässigt anses representera en allvarlig brist i rättssystemet!

Det är nu uppenbarligen och egendomligt nog inget brott, att medvetet försöka grovt vilseföra valmanskåren med fejkade opinionsundersökningar, som riktar sig speciellt mot SD.

Borde istället rimligen uppfattas som ett reellt hot mot vår demokrati - med motsvarande rättsliga påföljder...

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Mycket märkligt att skojarna kan fortsätta sin verksamhet utan ingrepp. Har tydligen bra och rätt kontakter...
Angående det förnimbart uppdämda intresset för att driva rättsliga processer mot opinionsinstitut föreslår jag en stämningsansökan genom grupptalan. Kanske ett första steg vore att kontakta en advokat i ärendet och undersöka möjligheterna att ställa berörda institut till svars för underlåtenhet att substituera samarbetsvägrande respondenter med artificiella dito. Starta gärna en separat tråd om detta spännande projekt, förslagsvis i något underforum som berör juridik.

Dock är ämnet för denna tråd SD i opinionsundersökningar och därtill hörande sammanflätade sidoämnen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
När skeddet det, om jag får fråga? Har andra här liknande erfarenheter? Eller är det Inizo, som ett nytt och till Aftonbladet associerat som har för lite respondenter i sina databas och därmed tvingas till ett mindre selektivt urval, och möjligen mest röda - därav SD:s något tunna siffror där?
Anmälde 2014, frågeformulären har droppat in sedan dess med c:a 2/3 politik och 1/3 politikfritt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 21:50.
2018-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att M tappar mark i de flesta mätningar är väl inget att bli förvånad över? Det är rätt många som den senaste tiden har fått klart för sig att en röst på Kristersson också är en röst på Annie Lööf och det kan komma att gynna SD rätt rejält. Personligen har jag en känsla av att M går mot rena katastrofvalet. Alliansen är dödsdömd och det tack vare Centerpartiet.

Många tror som Du att M går mot ett dåligt resultat men jag delar inte den bedömningen. Jag gillar varken M eller S men inser att M:s politiker är mycket smartare och genom att S kris fördjupas så kan ju inte SD eller M undgå att vinna. Snart kommer OU som visar ett M på 22% och SD på 17% men i verkligheten är det ganska jämnt skägg mellan dessa partier på 21%---21% men SD har större medvind genom att inte vara belastade för integrationsmisslyckandet som övriga partier.

Om vi ser partiutbudet som ett smörgåsbord så smakar nästan alla partier verkligt illa men rösterna måste ju placeras någonstans. S lever på vaneröstarna men det ger ingen framtid. SD fångar upp dom som är riktigt missnöjda. Nu påverkar även en sådan sak som dom höga bensinpriserna. Nu känns det i plånboken. Ideologier i alla ära, men när det svider i plånboken då kan Svensken bli nästan revolutionär.

Jag hoppas inte på samarbete mellan M och SD. Jag vill att SD skall växa ytterligare och att konjunkturen efterhand skall skapa förutsättningar för en helt ny politisk kraft där nationens överlevnad kommer i första hand och naturligtvis att förnuftet segrar.
2018-05-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Många tror som Du att M går mot ett dåligt resultat men jag delar inte den bedömningen. Jag gillar varken M eller S men inser att M:s politiker är mycket smartare och genom att S kris fördjupas så kan ju inte SD eller M undgå att vinna. Snart kommer OU som visar ett M på 22% och SD på 17% men i verkligheten är det ganska jämnt skägg mellan dessa partier på 21%---21% men SD har större medvind genom att inte vara belastade för integrationsmisslyckandet som övriga partier.
Det kan gå åt alla håll. Kristersson är bevisligen populär, leder förtroendeligan och har lyft partiet från AKB:s bottennivåer. Men man kan ha högt förtroende utan att det genererar stora mängder väljare (när Lööf ledde förtroendeligan var C aldrig över SD:s förra valresultat) och man kan vara omtyckt och respekterad utan att partiet belönas (se Göran Hägglund). Så länge han har Lööf som en påse vitlökar runt halsen kommer han att lukta illa.

Det man ska hålla utkik efter i OU för att veta vart det barkar är troligen inte väljarströmmar mellan M och SD, utan mellan M och S. För den vägen finns fortfarande.

Citat:
Om vi ser partiutbudet som ett smörgåsbord så smakar nästan alla partier verkligt illa men rösterna måste ju placeras någonstans. S lever på vaneröstarna men det ger ingen framtid. SD fångar upp dom som är riktigt missnöjda. Nu påverkar även en sådan sak som dom höga bensinpriserna. Nu känns det i plånboken. Ideologier i alla ära, men när det svider i plånboken då kan Svensken bli nästan revolutionär.

Jag hoppas inte på samarbete mellan M och SD. Jag vill att SD skall växa ytterligare och att konjunkturen efterhand skall skapa förutsättningar för en helt ny politisk kraft där nationens överlevnad kommer i första hand och naturligtvis att förnuftet segrar.
De som får ta största smällen om Sverige havererar är de som inte klarar sig själva, dvs äldre. De som däremot är unga, friska och starka nog att plundra (gissa vilka) kommer att klara sig bäst av alla.

Moraliskt och medmänskligt känner jag spontant inte att det är okej att först använda åldringsbrott och ”invandringsbroms eller pensionsbroms” för att bygga upp väljarstöd och sedan säga ”äsch, vill man göra omelett får man knäcka några ägg så vi får helt enkelt offra gamlingarna, platta till med ångvält och bygga nytt”. Kan man undvika systemkollaps ska man naturligtvis göra det.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 22:26.
2018-05-17, 22:43
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Jimmie Åkesson och Anders Ygeman debatterar brottsligheten (Aktuellt, 2018-05-16)

// mod
2018-05-17, 23:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Inte så konstigt att SD går dåligt lokalt i Göteborg, det varit mycket uteslutningar till höger och vänster, tjafs och bråk mest hela tiden.

Men det är SIFO.

Enligt dem ligger SD på 15% om det vore val idag

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Återstår att se om trenden hos traditionella OI ser likadan ut som hos YG.
???

S låg på 28.5% från aug till nov. Sedan dess har man långsamt tappat 2-3%. Alla OI visade det, inte bara YG. SCB (om drygt 3 veckor) kommer nog att visa samma trend.
https://val.digital/Chart/?type=PartyLineChart&from=2014-05&to=2018-05
https://val.digital/Party-S/

Även M verkar ha peakat och långsamt tappar nu (till SD?). Jag blir inte förvånad om de tappar ytterligare 0-2pe tack vare Annie!
2018-05-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
S låg på 28.5% från aug till nov. Sedan dess har man långsamt tappat 2-3%. Alla OI visade det, inte bara YG. SCB (om drygt 3 veckor) kommer nog att visa samma trend.
https://val.digital/Chart/?type=PartyLineChart&from=2014-05&to=2018-05
https://val.digital/Party-S/

Även M verkar ha peakat och långsamt tappar nu (till SD?). Jag blir inte förvånad om de tappar ytterligare 0-2pe tack vare Annie!
Jag menade främst M. Att det går trögt för S även hos telefon-OI visste jag redan (dock inte så illa som 23). Hade för mig att M legat ganska stilla. Brukar främst använda Dagens Samhälles poll of polls för översikt och där ligger M på 22,1. Men den uppdaterades den 14 så YG är inte med. Antar även att val.digital räknar annorlunda än DS som väger in antal intervjuer, vilket ger Novus särskild tyngd eftersom de verkar vara landets största telefonterrorister.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 23:28.
2018-05-17, 23:29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Det var inte massanmälnings-aktivism jag pratade om överhuvudtaget, det är ett helt annat kapitel. Du får 2 minuters utvisning för halmgubbe by bristande läsförståelse. Angående YG ska jag testa det nu eftersom du tjatar. Anmälde mig en (1) gång till Inizio och har fått frågor om partisympati ett 20-tal gånger. Ska teckna upp för YG på 3 olika adresser och se vad utfallet blir.

Jag tecknade mig för några veckor sedan, fick svara i majmätningen. Tror jag iaf, det var en undersökning om något annat, men partisympatierna fanns med bland de första frågorna.
2018-05-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag tecknade mig för några veckor sedan, fick svara i majmätningen. Tror jag iaf, det var en undersökning om något annat, men partisympatierna fanns med bland de första frågorna.
Där ser man, det blev YouLov at first sight alltså. Ja, de brukar kombinera med annat så att de först kan sälja väljarbarometern till Metro och sen sälja info till Cloetta att vänsterpartister gillar Guldnougat medan moderater föredrar Kexchoklad, eller nåt. Inizio har dille på att fråga om man besökt olika offentliga platser, lär väl handla om att optimera innehållet på affischpelare och sånt.
2018-05-18, 00:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Där ser man, det blev YouLov at first sight alltså. Ja, de brukar kombinera med annat så att de först kan sälja väljarbarometern till Metro och sen sälja info till Cloetta att vänsterpartister gillar Guldnougat medan moderater föredrar Kexchoklad, eller nåt. Inizio har dille på att fråga om man besökt olika offentliga platser, lär väl handla om att optimera innehållet på affischpelare och sånt.

Haha Om det är till någon tröst har jag varit med i Sifos onlineundersökningar sen anno dazumal, de kör samma princip. Minns inte om de har frågat om partisympatier där, dock. Däremot dagstidningar, det frågade de om med enorm frenesi innan varje "riktig" undersökning startade. Jag slutade svara för något år sedan, orkade inte klicka i vad jag läst/inte läst varenda gång.
2018-05-18, 00:18
Medlem
Citat:
Anmälde 2014, frågeformulären har droppat in sedan dess med c:a 2/3 politik och 1/3 politikfritt.
OK. De frekventa frågorna från just Inizo kan ju bero att du tillhör en kategori, tex ålder och utbildning, som de har ont av.
2018-05-18, 00:40
Medlem
Citat:
Haha Om det är till någon tröst har jag varit med i Sifos onlineundersökningar sen anno dazumal, de kör samma princip. Minns inte om de har frågat om partisympatier där, dock. Däremot dagstidningar, det frågade de om med enorm frenesi innan varje "riktig" undersökning startade. Jag slutade svara för något år sedan, orkade inte klicka i vad jag läst/inte läst varenda gång.
Sånt där gjordes på papper för inte så länge sen, men eftersom papper inte är så värst intelligent av sig kan det inte hoppa över följdfrågor som inte är relevanta när man svarade nej på första. Istället för att fråga om man är intresserad av tidningar om hattar rabblas de upp i långa rader. Läser du Hattnytt? Nej. Hattguiden? Nej. Hattfnatt? Nej. Hattextra? Nej. Vintage Hats Magazine? Nej, nej, nej. Instituten borde vara mer belönande. De skulle kunna köra en striptease i en popup bredvid formuläret så att en tjej på bild blir mer lättklädd för varje serie frågor man orkar svara på...

På tal om Sifo - nu är det fredag och då ska den komma om mönstret från mars och april består, fast den kommer inte under natten/morgonen som de flesta andra utan ska krångla med att släppa på eftermiddagen. Förra månaden kl 16:59.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
OK. De frekventa frågorna från just Inizo kan ju bero att du tillhör en kategori, tex ålder och utbildning, som de har ont av.
Det skulle jag klassa som omöjligt. I glassfrysen brukar det finnas ett fåtal paket av varje exotisk smak och flera är alltid slut, men det finns alltid 100 jävla stycken paket vanilj. Jag är demografisk vanilj. Däremot kan ursprungligt partival ha satt mig i VIP-kö, för när jag valde parti tänkte jag ”vilket parti svider det mest för att jag går från dem till SD?” och då tänker man kanske MP, men just då 2014 hade jag i färskt minne den lilla stroppen Ullenhag på sin pall som gjorde honom längre än Åkesson, så jag valde FP. Det måste ju ha varit Häagen-Dazs limited edition då, och ännu mer nu.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-18 kl. 01:00.
2018-05-18, 00:47
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Jag är inte alls säker på att det är samma sak.

Man frågar troligen om partisympatierna för att "kalibrera" samt för att "mäta" din trovärdighet.
En vanlig mätning handlar däremot 100% om just valet.

Metro/Aftonbladet/SVT/[you name it] *betalar* = Metro/Aftonbladet/SVT/[you name it] bestämmer över frågorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in