2018-05-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Men ändå hör man inget gnäll från V eller Mp över att Fi tar deras väljare. Sd får sina 25% utan Afs. Jag har alltid hävdat att många val i grunden är bra för demokratin.

Vänstern vet att politisk makt handlar om så mycket mer än bara representation i riksdag och fullmäktige. Politisk makt handlar i grunden om opinionsbildning; om att förändra människors sätt att tänka och att etablera moraliska normer om vad som är rätt och fel. Och att ständigt flytta fram positionerna när en fråga väl har säkrats. De mer radikala vänsterpartierna spelar just rollen av att vara den som provocerar och förändrar människors tänkande för att på så sätt bryta ny mark. De mer radikala vänsterpartierna är helt enkelt nödvändiga för vänsterns hegemoni, och därför hör man heller inget gnäll över att t.ex. Fi snor väljare.

Att vänstern fattar detta, men inte de så kallat borgerliga partierna, är själva orsaken till vänsterns hegemoni.

AfS och NMR spelar samma roll för SD som V och Fi gör för S. Om vi vill vinna så måste vi kunna förändra människors sätt att tänka, och då är radikala partier ett måste. Det finns därför ingen anledning att vara ledsen om AfS skulle sno två procentenheter från SD.
2018-05-17, 19:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Men ändå hör man inget gnäll från V eller Mp över att Fi tar deras väljare. Sd får sina 25% utan Afs. Jag har alltid hävdat att många val i grunden är bra för demokratin.

Jag har för mig att Sjöstedt har talat om det och intygat att V redan är ett feministiskt parti.

Men annars är väl skillnaden att V och MP inte skriver på FB medans SD gör det?
2018-05-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att M tappar mark i de flesta mätningar är väl inget att bli förvånad över? Det är rätt många som den senaste tiden har fått klart för sig att en röst på Kristersson också är en röst på Annie Lööf och det kan komma att gynna SD rätt rejält. Personligen har jag en känsla av att M går mot rena katastrofvalet. Alliansen är dödsdömd och det tack vare Centerpartiet.

Nej det är ingen som förvånas. Bra att M visar sitt rätta ansikte.

Många M-väljare kommer nog att rösta på både SD och C.
2018-05-17, 19:54
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Lokalt i Gbg går det trögt för SD nu 8,8 % (7,0 i valet -14)

Det är bara SD o V som går framåt av etablerade partier pga av det nya partiet Demokraterna som får 15,7 samma som S. Katastrof för sossarna!

mer info på GP.se

Inte så konstigt att SD går dåligt lokalt i Göteborg, det varit mycket uteslutningar till höger och vänster, tjafs och bråk mest hela tiden.
2018-05-17, 20:11
Medlem
Smoothmans avatar
Även om jag inte är vidare förtjust i opinionsinstitut som Sifo och Inizio, för att uttrycka mig snällt, måste jag trots allt erkänna att jag ser fram emot att få se Sifos majresultat för SD till helgen.

14,8% för SD i april var en så totalt verklighetsfrånvänd och helt hjärndöd siffra att de måste upp minst 2,5 PE i maj såvida de inte vill fortsätta att sitta på läktaren och bli utskrattade. De som arbetar på Sifo måste väl vid det här laget inse att SD inte har under 15% i opinionen? Vad är det för stollar som gör dessa mätningar där? Allt under 17% nu - även det en kraftig underskattning - är ett stort skämt.
2018-05-17, 20:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Som skåning så upplever jag att till och med Sentio och Yougov ligger lågt. Det finns ju stora regionala skillnader så det är svårt att känna av hela Sverige. Här känns det emellertid som om SD närmar sig egen majoritet. Sant liberala högermänniskor börjar söka sig till MED. Det är nu sällsynt att träffa på någon som försvarar den gamla migrationspolitiken.
Det är så sorgligt att jämföra med, den fria världen Danmark, som skötte övergången så mycket snyggare. De driver med oss hejdlöst, med all rätt.
Helt klart underskattar sentio och Yougov SD rejält!!
Ser vi ökningen SD har i Tex Stockholm och andra storstäder ,så torde den räcka till en fördubbling,bara den. sedan ser vi Norrland som var väldigt svagt förra valet,och hur stor ökningen varit i de starka områdena i landet . förra valet skulle dessutom SD blivit större om inte Expressns drev kommit,men de som då lurades att inte rösta på SD kom snabbt tillbaks till partiet ,och nu har tappen gått ur tunnan ,så det är nog ogörligt att stoppas SD,s framfart..
2018-05-17, 20:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Fin ökning för SD men jag trodde att de skulle tappa mer till AFS ändå. Nån form av allians mellan SD, M och AFS skulle ju vara ett drömscenario efter valet. Sen fattar jag fan inte hur korkad Mattias Karlsson är när han går ut och lovar stöd till en regering utan förhandlingar! Jag är ju en av de som har varit nöjd med SD under den här mandatperioden men såna idiotiska uttalanden gör ju bara att min röst kommer att ligga hos AFS.

Sen det viktigaste är att KD åker ut för då kommer M bli tvungen att antingen fortsätta typ som nu eller förhandla med nationalisterna. Skulle sen MP och L också åka ut så inte mig emot men att KD åker ut är absolut högsta priorittet!
2018-05-17, 20:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att M tappar mark i de flesta mätningar är väl inget att bli förvånad över? Det är rätt många som den senaste tiden har fått klart för sig att en röst på Kristersson också är en röst på Annie Lööf och det kan komma att gynna SD rätt rejält. Personligen har jag en känsla av att M går mot rena katastrofvalet. Alliansen är dödsdömd och det tack vare Centerpartiet.
Jag skulle kunna tänka mig att Kristersson får sparken efter ett dåligt val och att en ny partiledare gör upp med SD och eventuellt AFS om de kommer in.
2018-05-17, 20:41
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

14,8% för SD i april var en så totalt verklighetsfrånvänd och helt hjärndöd siffra att de måste upp minst 2,5 PE i maj såvida de inte vill fortsätta att sitta på läktaren och bli utskrattade. De som arbetar på Sifo måste väl vid det här laget inse att SD inte har under 15% i opinionen? Vad är det för stollar som gör dessa mätningar där? Allt under 17% nu - även det en kraftig underskattning - är ett stort skämt.

Mycket märkligt att skojarna kan fortsätta sin verksamhet utan ingrepp. Har tydligen bra och rätt kontakter...
2018-05-17, 20:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Återstår att se om trenden hos traditionella OI ser likadan ut som hos YG. Jag tror att webbenkäter inbjuder till en viss ’signalaktivism’ där t ex en batiksosse som är bitter över 14-punktersprogrammet använder YG eller Inizio för att ge sossarna ett tjyvnyp. Förstår frestelsen och har också fallit för den själv en gång när KD var första 7K-parti att markera försiktigt nytänk i invandringsfrågan. Då tyckte jag Göran H kunde få en krona i sin kollektbössa för sitt initiativ så jag gav honom en i en webbenkät. Men om det hade varit val samma dag? Eh nja så roligt ska vi inte ha.
Du förstår alltså inte än hur Yougov fungerar? kan ju ta ett år innan man får svara på en politisk enkät,så är nog få som uttrycker spontan ilska där,det är nog troligare i de "seriösare " undersökningarna..
2018-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Du förstår alltså inte än hur Yougov fungerar? kan ju ta ett år innan man får svara på en politisk enkät,så är nog få som uttrycker spontan ilska där,det är nog troligare i de "seriösare " undersökningarna..
Det var inte massanmälnings-aktivism jag pratade om överhuvudtaget, det är ett helt annat kapitel. Du får 2 minuters utvisning för halmgubbe by bristande läsförståelse. Angående YG ska jag testa det nu eftersom du tjatar. Anmälde mig en (1) gång till Inizio och har fått frågor om partisympati ett 20-tal gånger. Ska teckna upp för YG på 3 olika adresser och se vad utfallet blir.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 21:00.
2018-05-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det var inte massanmälnings-aktivism jag pratade om överhuvudtaget, det är ett helt annat kapitel. Du får 2 minuters utvisning för halmgubbe by bristande läsförståelse. Angående YG ska jag testa det nu eftersom du tjatar. Anmälde mig en (1) gång till Inizio och har fått frågor om partisympati ett 20-tal gånger. Ska teckna upp för YG på 3 olika adresser och se vad utfallet blir.
När skeddet det, om jag får fråga? Har andra här liknande erfarenheter? Eller är det Inizo, som ett nytt och till Aftonbladet associerat som har för lite respondenter i sina databas och därmed tvingas till ett mindre selektivt urval, och möjligen mest röda - därav SD:s något tunna siffror där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in