2018-05-18, 00:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sånt där gjordes på papper för inte så länge sen, men eftersom papper inte är så värst intelligent av sig kan det inte hoppa över följdfrågor som inte är relevanta när man svarade nej på första. Istället för att fråga om man är intresserad av tidningar om hattar rabblas de upp i långa rader. Läser du Hattnytt? Nej. Hattguiden? Nej. Hattfnatt? Nej. Hattextra? Nej. Vintage Hats Magazine? Nej, nej, nej. Instituten borde vara mer belönande. De skulle kunna köra en striptease i en popup bredvid formuläret så att en tjej på bild blir mer lättklädd för varje serie frågor man orkar svara på...

På tal om Sifo - nu är det fredag och då ska den komma om mönstret från mars och april består, fast den kommer inte under natten/morgonen som de flesta andra utan ska krångla med att släppa på eftermiddagen. Förra månaden kl 16:59.

Haha, ungefär så men på sifo skulle man fylla i ja/nej på om man läst någon av alla Sveriges dagstidningar innan de började fråga vilken tvål man föredrog, eller vad det nu var de ville ha reda på. Jag skrev till och med till dem och klagade, men eftersom eländet fortsatte la jag ner att svara. Nu fylls min mejlbox av tafatta förfrågningar om min medverkan (visserligen i spamkorgen, men ändå), undrar om ens någon orkar vara med där längre.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag är inte alls säker på att det är samma sak.

Man frågar troligen om partisympatierna för att "kalibrera" samt för att "mäta" din trovärdighet.
En vanlig mätning handlar däremot 100% om just valet.

Metro/Aftonbladet/SVT/[you name it] *betalar* = Metro/Aftonbladet/SVT/[you name it] bestämmer över frågorna.

Mycket möjligt, jag är ju ny så jag vet inte hur det funkar.
2018-05-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag är inte alls säker på att det är samma sak.

Man frågar troligen om partisympatierna för att "kalibrera" samt för att "mäta" din trovärdighet.
En vanlig mätning handlar däremot 100% om just valet.
Nej, Inizio kan vara så här: Vilket parti skulle du bla bla. Vilket är näst bästa. Vad tycker du om det här och det här förslaget som partiet tjohoo lanserade i veckan. Vad tycker du om flyktingpolitiken, bra eller ska den skärpas ännu mer? Nu byter vi ämne! Har du någon gång senaste veckan provat följande: Pampers * Santa Maria tex mex * Arvid Nordqvist mörkrost * bla bla bla.

Så de har inga betänkligheter med att mixa hela politikbatteriet för AB:s räkning med annan affärsnytta från slaskhinken...
2018-05-18, 01:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Nej, Inizio kan vara så här: Vilket parti skulle du bla bla. Vilket är näst bästa. Vad tycker du om det här och det här förslaget som partiet tjohoo lanserade i veckan. Vad tycker du om flyktingpolitiken, bra eller ska den skärpas ännu mer? Nu byter vi ämne! Har du någon gång senaste veckan provat följande: Pampers * Santa Maria tex mex * Arvid Nordqvist mörkrost * bla bla bla.

Så de har inga betänkligheter med att mixa hela politikbatteriet för AB:s räkning med annan affärsnytta från slaskhinken...

Inizio/Yougov har över 50k medlemmar, så man borde tillfrågas bara var fjärde år typ... Om man tillhör en underpresenterad grupp typ 40-årig svart kvinna från Hjulsta då kanske en gång om året.

Du har troligen aldrig varit i en *riktig* mätning
2018-05-18, 07:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha Om det är till någon tröst har jag varit med i Sifos onlineundersökningar sen anno dazumal, de kör samma princip. Minns inte om de har frågat om partisympatier där, dock. Däremot dagstidningar, det frågade de om med enorm frenesi innan varje "riktig" undersökning startade. Jag slutade svara för något år sedan, orkade inte klicka i vad jag läst/inte läst varenda gång.

Också ett skäl till varför man slutar svara. De tröttar ut en med enormt tråkiga marknadsföringsfrågor.
2018-05-18, 07:45
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Det kan gå åt alla håll. Kristersson är bevisligen populär, leder förtroendeligan och har lyft partiet från AKB:s bottennivåer.

Ja men jag vill påstå att UK's popularitet är på väg ner. I mitt Facebookflöde så delas kritiska röster mot M återigen på liknande sätt som de gjorde under Batra tiden. Exempel är att folk inte gillar att M med Alliansvänner fortsätter att köra DÖ, inte vill sänka skatter (som t.o.m. fackföreningar vill sänka) och vill strössla pengar och makt över EU. Och nu är det valrörelse så polletten kommer att trilla ner hos allt fler vad man faktiskt får och inte få med M och Alliansen (om den finns).

Jag är övertygad över att om mina M vänner skulle göra ett partikompasstest så skulle SD få högst poäng. Inte ens säkert att M skulle hamna på en andraplats (L och KD finns ju också)

Sen har vi Medborgerlig Samling (Bard, Janouch m.m.) som mycket framgångsrikt klär av kläderna på M dagligen på Twitter. MED är mycket duktiga på att visa på hur falska och bedrövliga M är. Men detta har potential att driva missnöjda M väljare till SD som trots allt är det etablerade alternativet.

Det bör finnas mycket goda förutsättningar att from nu fram till valet kommer M att nettoförlora väljare till SD (med en Jimmy i högform). Det är i alla fall det som jag hoppas!
Senast redigerad av FruLibertas 2018-05-18 kl. 07:51.
2018-05-18, 09:42
Medlem
Mellbergans avatar
Jag som trodde Sifo skulle komma idag, likt tidigare pibliceringar på fredagar detta året.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-18 kl. 09:48.
2018-05-18, 09:52
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Angående det förnimbart uppdämda intresset för att driva rättsliga processer mot opinionsinstitut föreslår jag en stämningsansökan genom grupptalan. Kanske ett första steg vore att kontakta en advokat i ärendet och undersöka möjligheterna att ställa berörda institut till svars för underlåtenhet att substituera samarbetsvägrande respondenter med artificiella dito. Starta gärna en separat tråd om detta spännande projekt, förslagsvis i något underforum som berör juridik.

Även de främsta skojarinstitutens inverkan på valresultatet är naturligtvis helt försumbart - särskilt för SD, som nu är på god väg att bli största parti!

Gäller givetvis även övriga skojares halvperversa antalsmässiga och ordrika inlägg av uppenbart förnimbar trollkaraktär

Undersökningar av mer eller mindre uttalade fiender bör eventuellt givetvis skötas av SD - efter valet...
2018-05-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag som trodde Sifo skulle komma idag, likt tidigare pibliceringar på fredagar detta året.
Fredagar vid 17-snåret ja, inte morgon/fm.

GP-artikeln om aprilmätningen är utlagd fredag kl 16:59.
Om marsmätningen fredag kl 17:00.
Februarimätningen fredag kl 16:59.
Januarimätningen fredag kl 16:69.

Jag tror, och nu spekulerar jag förstås hej vilt ute på outforskat hav, att den kommer att komma mellan 16:59 och 17:00.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-18 kl. 10:32.
2018-05-18, 10:15
Medlem
Citat:

Ledningen sitter o diskuterar hur dom skall kalibrera mätningen så allt ser ”bra” ut eller så kommer den ut under dagen helt enl tidigare rutiner.

Av verklighetens vindar att döma går såklart SD o V upp medans S går rejält ner, allt annat vore nonsens.
2018-05-18, 10:16
Medlem
Är det bara jag som känner detta? Rör om i kaffesumpen. Även Expressen skriver något om detta idag att SD är vinnare och även hjälper fram M på så sätt att M framstår som rumsrena i förhållande till Jimmie-rörelsen.
Det blir inte alls så att M förlorar för nu går besvikna gråsossar faktiskt över till M och samtidigt går besvikna och förbittrade medelmoderater över till SD.
Inga stora rörelser men tillräckligt för att synas i dom mätningar som presenteras i juni. Dom mätningar som presenteras i maj, ja dom är gjorda för tidigt.

Det är en sanslös röra och man får hoppas att inte Shariacentern går framåt mer. Ett gott resultat för SD i valet är vad som behövs för att platta till hela journalistetablissemanget, Kyrkans högsta företrädare, och kulturmarxisterna.
Ser fram emot 9 september.
Glömde nämnda att dagens bensinpriser påverkar människorna i glesbygd i Sverigevänlig riktning. Varför känner Ni inte detta?
2018-05-18, 10:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Någon nämnde att Sifo ibland dykt upp på söndagar. Har ingen närmare koll på detta, men i helgen lär det bli i alla fall. Blir det tiondelar upp eller kanske t o m 1-2,5 PE? Skulle inte förvåna mig om det blir en höjning på ca 2 PE så att vi hamnar på "skyhöga" 16,8%...
2018-05-18, 10:22
Medlem
Citat:

Jag har samma erfarenhet av Inizio.

Inizio nästan bara korta undersökningar (mindre än 2-3 minuter) till skillnad mot YouGov som har längre undersökningar. YouGov får jag 1-3 gånger/vecka. Oftast 2/vecka. Jag svarar inte på dem om uppskattade tiden är större än 10 minuter. Inizio får jag mindre ofta. Snarare en var tredje vecka eller så. Jag svarar på alla nästan. Missar bara någon enstaka.

På YouGov verkar jag få politik-undersökningar högst en gång i halvåret medan kanske hälften av Inizio är politik relaterade. Jag svarar definitivt oftare på frågor om Partisympatier på Inizio än på YouGov.

YouGov frågar oftare tillläggsfrågor om min privata situation som lön, arbete, husdjur, etc, så antar att de har bättre koll på vem jag är än Inizio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in