Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Haha, helt rätt motfråga att ställa.
Kan garantera att det skulle bli en jävla moralpanik, gnäll, kampanjer, politiska diskussioner, debatt i svt opinion live osv om killar och män började skriva liknande krav i sina profiler, typ "väger du mer än 60 kg kan du svepa <----". Killar skulle anklagas för dålig kvinnosyn, objektifiering, fat shaming, ytlighet, bidragande till ohälsosamma skönhetsideal, ätstörningar, och generellt anklagas för unga kvinnors dåliga mående.
Men kan inte tänka mig att det finns en enda man som skrivit något dylikt i sin profil. Möjligen någon enstaka som gjort det på skämt. De flesta män har förmodligen fysiska preferenser, det kan gälla både längd, vikt, bröststorlek etc. men man skriver det inte i sin profil och man frågar inte tjejen man skrivit med ett tag och bestämt träff med en sista fråga "hur mycket väger du?".
Man har naturligtvis för mycket empati för att bokstavera för andra människor (här kvinnor) att de inte duger i ens värld. Dessutom är det betydligt värre att såga människor på grund av längd än vikt; det tidigare är bestående medan det senare är föränderligt och i stor utsträckning ofta bygger på lättja.
Men det är ingen nyhet att killar har ett större engagemang i tjejers mående än tvärtom; sådan är biologin.
Apropå den här diskussionen:
Började snacka med en tjej på 183 centimeter igår. Förklarade tidigt i konversationen att jag är fem centimeter kortare än hon. Hennes initiala reaktion: "känner mig hemsk, men det är tyvärr en dealbreaker för mig." Sedan pratade hon vidare med mig, och hur låter hon nu? "Jag har aldrig pratat med någon som du förut, du är en på miljarden." Hon är helt såld med andra ord, och tycker jag är den mest fängslande snubbe hon pratat med på Tinder. Det här skriver jag verkligen inte för att skryta alltså, utan snarare för att poängtera att "dealbreakers" kanske inte är så skrivna i sten som folk tror.
Dock ska man ju tillägga att vi inte har träffats än, och det är tänkbart att rigiditeten sätter in hos henne när vi väl gör det. Men det skulle jag allvarligt talat inte tro.
Däremot är det superviktigt att man som kille i de lägena inte verkar obekväm i det. Jag går aktivt på långa tjejer och talade om detta för henne. Talade även om att jag dejtat en tjej i hennes exakta längd tidigare. När hon frågade hur det kändes så ljög jag faktiskt lite och sa "det kändes inte på nåt speciellt sätt, jag bryr mig inte". Sanningen är att jag bryr mig till viss del, men jag vill komma över det för jag tycker det är jävligt löjligt.
Tjejen i fråga är för övrigt jävligt, jävligt gullig. Verkar genuint godhjärtad, har en poetisk ådra och är vacker även till utseendet. Jag tänker inte låta några godtyckliga centimetrar stå i vägen för oss; det vore ett brott, nästan.