Citat:
Ursprungligen postat av
Lapplisan
En annan filosofisk insikt jag kommit till på senare tid är hur oerhört statusfixerad svensken är tyvärr.
Våra bilar och hus är ju så jävla viktiga för vår självbild, ja, vad händer om delar av medelklassen sätts i personlig konkurs och fördrivs från sina hem, barn och allt???
Alla människor är "statusfixerade". Det speciella med olika kulturer är hur det tar uttryck. I Sverige handlar allt om
yta, vilket är tämligen självklart eftersom svensken är en av världens absolut mest socialt inkompetenta folkslag. Med andra ord har man inget mer än ytan att bidra med (e.g. vid möten med andra får de bara uppleva den där ytan).
Det blir som mest uppenbart när det gäller kläder och mode. Dyrt och ofta välklätt, men även
oerhört homogent. Man ska klä sig lika och passa in; att gå emot modet väcker intresse och kräver därmed en dynamik svensken inte har den sociala förmågan hantera. Med andra ord: det är viktigt att bilden blir korrekt på ytan, för svensken har helt enkelt väldigt snålt med (vardagliga) färdigheter under den där ytan.
Det kan provocera en och annan att formulera det, men det är ju liksom såhär det är. Det är ett faktum (som kuriosa tycker jag personligen det bästa att göra är att acceptera det; då vet man vad man har för naturliga brister man bör arbeta på som individ om man är född här).
Jag har ingen koll på i vilken utsträckning detta påverkar just bostadsmarknaden, men varför inte?