Citat:
Ursprungligen postat av
Lallladin
Jag har följt tråden länge och har köpt mig min första villa med min sambo. Vi betalade 1300000 för den med en kontantinsats på 195000.
Jag anser att jag gjorde ett klipp då denna villa är byggd 1976 och 130 kvm. 10k per kvm.
Huset är i bra skick och besiktningsmannen hade inga röda symboler i pappret.
Jag förstår inte hur man har råd med en villa på 5 miljoner.
Jag och min sambo har en inkomst på 45000 varje månad +barnbidrag och de tog oss ett år att spara dessa pengar men vi levde snålt som fan.
De jag ej förstår är hur folk med mindre inkomst med mig och 2 nya bilar har råd att köpa hus för flera miljoner. De kan ej ha ett roligt liv..
Jag förstår det inte heller, detta happy go lucky beteende.
Men många har ju inget val, man tvingas till ett riskbeteende om man vill bo i en hyffsad villa på ok avstånd i en av våra 3 stora städer där de flesta jobben finns.
Det har brustit på politisk nivå i Sverige när det gäller att hålla bostadspriser nere, och därmed kreditexpansion.
Någonstans 2012-2013 skulle stramare amorteringsregler, högre utlåningsräntor/krav samt kortare avbetalningstid införts.
Men att medelklassen med två nya bilar och belånade med 3-4 miljoner sover illa, nja, inte än iaf om mina sonderingar stämmer.