2018-05-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
hur kan det vara lagligt för en bank att belåna en fastighet med an amorteringsplan som i verkligheten sträcker sig 500 år framåt???

fattar ingenting av detta, var är säkerheten för de som lånat pengar till banken?

På den fria marknaden ska det vara lagligt.

Dock måste allt ansvar ligga hos långivare och låntagare, mao inget statligt ingripande när det går åt helvete.
2018-05-14, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag vill dock tillägga att jag själv tillhör de som tror att vi i Sverige har en bostadsbubbla kopplat till alltför generös kreditgivning och tror inte att detta kommer att fortsätta. Det samma gäller hela världsekonomin där skulderna idag är ofantliga. Jag ser dock inte att det kommer bli något mer "ras" eller någon större nedgång från idag och 1-1½ år framåt.

// CC
Självklart kommer skuldsättning att fortsätta. "Ett gupp på vägen", sedan är man tillbaka i skuldekonomin.

Annars kommer hela systemet att krascha om det inte tillkommer nya skulder. Och det kommer ingen i maktposition vilja.

Lite som ett drogmissbruk. Det känns till en början skönt. Sedan kommer baksmällan/avtändningen och man mår piss. Så då tar man mer för att dämpa den jobbiga känslan. Och sådär fortsätter det.

Skuldekonomin behöver gå på rehab.
2018-05-14, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Självklart kommer skuldsättning att fortsätta. "Ett gupp på vägen", sedan är man tillbaka i skuldekonomin.

Annars kommer hela systemet att krascha om det inte tillkommer nya skulder. Och det kommer ingen i maktposition vilja.

Lite som ett drogmissbruk. Det känns till en början skönt. Sedan kommer baksmällan/avtändningen och man mår piss. Så då tar man mer för att dämpa den jobbiga känslan. Och sådär fortsätter det.

Skuldekonomin behöver gå på rehab.

Jag saknar Olof Palmes Sverige före november 1985
2018-05-14, 11:03
Medlem
Jag har följt tråden länge och har köpt mig min första villa med min sambo. Vi betalade 1300000 för den med en kontantinsats på 195000.

Jag anser att jag gjorde ett klipp då denna villa är byggd 1976 och 130 kvm. 10k per kvm.

Huset är i bra skick och besiktningsmannen hade inga röda symboler i pappret.

Jag förstår inte hur man har råd med en villa på 5 miljoner.

Jag och min sambo har en inkomst på 45000 varje månad +barnbidrag och de tog oss ett år att spara dessa pengar men vi levde snålt som fan.

De jag ej förstår är hur folk med mindre inkomst med mig och 2 nya bilar har råd att köpa hus för flera miljoner. De kan ej ha ett roligt liv..
2018-05-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag har följt tråden länge och har köpt mig min första villa med min sambo. Vi betalade 1300000 för den med en kontantinsats på 195000.

Jag anser att jag gjorde ett klipp då denna villa är byggd 1976 och 130 kvm. 10k per kvm.

Huset är i bra skick och besiktningsmannen hade inga röda symboler i pappret.

Jag och min sambo har en inkomst på 45000 varje månad +barnbidrag och de tog oss ett år att spara dessa pengar men vi levde snålt som fan.

De jag ej förstår är hur folk med mindre inkomst med mig och 2 nya bilar har råd att köpa hus för flera miljoner. De kan ej ha ett roligt liv..

Jag förstår det inte heller, detta happy go lucky beteende.

Men många har ju inget val, man tvingas till ett riskbeteende om man vill bo i en hyffsad villa på ok avstånd i en av våra 3 stora städer där de flesta jobben finns.

Det har brustit på politisk nivå i Sverige när det gäller att hålla bostadspriser nere, och därmed kreditexpansion.

Någonstans 2012-2013 skulle stramare amorteringsregler, högre utlåningsräntor/krav samt kortare avbetalningstid införts.

Men att medelklassen med två nya bilar och belånade med 3-4 miljoner sover illa, nja, inte än iaf om mina sonderingar stämmer.
2018-05-14, 12:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
hur kan det vara lagligt för en bank att belåna en fastighet med an amorteringsplan som i verkligheten sträcker sig 500 år framåt???

fattar ingenting av detta, var är säkerheten för de som lånat pengar till banken?

Amorteringsfrihet har tidigare varit helt OK. Nu för tiden är amorteringsfrihet fortfarande OK, men bara under 50 % belåning (gäller förhållandevis nya lån).

Vad är problemet? Om någon har ett hus som är värt 10 miljoner och har lån på en miljon, varför måste detta amorteras enligt dig? Om husägaren slutar betala eller dör säljs huset och banken har en kudde på 9 miljoner innan deras pengar är i fara.. De som bor i huset kan välja att amortera bort även miljonen, men vill antagligen inte binda mer pengar i fastigheten än de nio millar som redan finns där.
2018-05-14, 12:11
Medlem
En annan filosofisk insikt jag kommit till på senare tid är hur oerhört statusfixerad svensken är tyvärr.

Våra bilar och hus är ju så jävla viktiga för vår självbild, ja, vad händer om delar av medelklassen sätts i personlig konkurs och fördrivs från sina hem, barn och allt???
2018-05-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
En annan filosofisk insikt jag kommit till på senare tid är hur oerhört statusfixerad svensken är tyvärr.

Våra bilar och hus är ju så jävla viktiga för vår självbild, ja, vad händer om delar av medelklassen sätts i personlig konkurs och fördrivs från sina hem, barn och allt???

Sånt där svänger fort. Om några år så kan det vara nåt annat.

Alla tv-program om matlagning, snickerier och heminredning har skapat bilden som den ser ut idag.
För 20 år sedan såg det annorlunda ut och om några år kan det vara nåt helt annat.

När folk inte längre har råd med det där så kommer TV göra program om billigare aktiviteter och då kommer folk bygga sin identitet på det istället. Kanske baka barkbröd och koka nässelsoppa.
2018-05-14, 13:05
Medlem
hallelujahkorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att de är beredda att betala för stuckaturer, öppen spis, balkong och sådant. Vad jag sett så är de inte intresserade av att bo i de nya lägenheter, som de kallar för akvarier, där alla har insyn. Se hur det gick för Sjöstaden som byggdes med villasäljande pensionärer i åtanke. Pensionärerna köpte i innerstaden då de kände sig obekväma med full insyn från grannen rakt in i vardagsrummet. Den yngre generationen flyttade in istället och problem uppstod direkt då man inte planerat för skolor och dagis.

Ett stort problem med dagens nyproduktion är att det inte ritas eller byggs efter vad som faktiskt efterfrågas. En majoritet föredrar att bosätta sig i äldre områden och fastigheter där det är en helt annan stadsplanering och arkitektur än vad som byggs idag. Det finns en stor efterfrågan för lägenheter med högt i tak, kakelugn eller öppen spis, plankgolv eller fiskbensparkett, dubbeldörrar, djupa fönsternischer etc etc. I europa byggs det mycket nytt i klassisk stil men i Sverige är det totalförbud mot att vara en "bakåtsträvare" som arkitekterna benämner det, trots att en klar majoritet i Sverige faktiskt föredrar det klassiska före det moderna.
2018-05-14, 13:21
Medlem
hallelujahkorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Grejen är att börja spara innan man har bilar och barn.

Ett medelklass par med universitetsutbildning i 25 års åldern bör gemensamt ha ca 45k netto. En rimlig kalkyl borde vara ungefär:
12k fasta kostnader
6k mat
5k nöje
2k övrigt

Då kan de leva gott samtidigt som de kan spara 20k i månaden. De kan alltså utan problem spara ihop till 1 miljon eller mer beroende på avkastningen på 4 år. När de börjar närma sig 30 bör de ha ökat sin inkomst till åtminstone 60k netto tillsammans, de har 1 miljon till kontantinsatsen och har utan problem råd med ett lån på ca 4m även om räntorna börjar gå upp.

Bostadspriserna är inte så orimliga som många tror, problemet är att många svenskar är extremt oekonomiska och dagens bostadspriser fungerar inte får många i kombination med deras oansvariga ekonomiska levende.

Men visst, det är klart att det är svårt att köpa en villa för 5mille om man "levt livet" och "rest" innan man stadgat sig.
2018-05-14, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan

Det finns också en massa 45-50-åringar som tröttnat på allt det där. De mår inget vidare. Dessa stressade människor vill slippa prylarna. Apropå det, här har du en typisk svenne.

http://camillaleberthirvi.se/min-story-camilla-lebert-hirvi/
2018-05-14, 13:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallelujahkoren
Grejen är att börja spara innan man har bilar och barn.

Ett medelklass par med universitetsutbildning i 25 års åldern bör gemensamt ha ca 45k netto. En rimlig kalkyl borde vara ungefär:
12k fasta kostnader
6k mat
5k nöje
2k övrigt

Då kan de leva gott samtidigt som de kan spara 20k i månaden. De kan alltså utan problem spara ihop till 1 miljon eller mer beroende på avkastningen på 4 år. När de börjar närma sig 30 bör de ha ökat sin inkomst till åtminstone 60k netto tillsammans, de har 1 miljon till kontantinsatsen och har utan problem råd med ett lån på ca 4m även om räntorna börjar gå upp.

Bostadspriserna är inte så orimliga som många tror, problemet är att många svenskar är extremt oekonomiska och dagens bostadspriser fungerar inte får många i kombination med deras oansvariga ekonomiska levende.

Men visst, det är klart att det är svårt att köpa en villa för 5mille om man "levt livet" och "rest" innan man stadgat sig.
Eller så prioriterar medelsvensson andra saker än stenhårt sparande i unga år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in