2018-05-13, 21:51
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har en bekant som haft problem att bli av med sin villa.
....
Jag tror att min bekante är långt ifrån ensam om denna tämligen naiva syn på bostadsmarknaden. Det kan bara gå upp och upp.

Jag tror att mycket av den mentaliteten håller marknaden uppe. Det ligger rätt många objekt ute som känns helt felprissatta och som speglar en prisförväntan som fanns 10-14 mån sedan.
När dessa dras tillbaka och kommer ut igen så kommer snittpriserna sjunka ett snäpp till.

Det är inte naiva. De har inget val. Säljer man till ett pris lägre än belåningen (edit + vinstskatten) måste man pynta in pengar. Har man inte de pengarna kan man inte sälja. Det är då billigare att betala räntan på lånen än att sälja.

Det håller givetvis inte i längden men det räddar för stunden.

En miljon i lån "kostar" bara en tusenlapp i månaden efter ränteavdrag utan amortering. Men att amortera det på säg 10 år kostar det tiodubbla.

Och vem är det som har det stora problemet? Jo banken, för de har ingen säkerhetsmarginal kvar för de högst belånade bostäderna som fallit i pris.
Senast redigerad av longbow4y 2018-05-13 kl. 21:55.
2018-05-13, 21:58
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Vill påpeka att jag verkligen inte är någon förespråkare av subventioner. Ju mindre staten intervenerar desto bättre. Samtidigt är bostadsmarknaden lite speciell...

Hursomhelst är det ändå intressant att jämföra marknaden för hyresrätter med marknaden för kommersiella lokaler. Där den ena marknaden är helt dysfunktionell och den andra fungerar väl.

Den ej fungerande marknaden för hyresrätter torde ha bidragit till prisrallyt på bostadsrätter i Stockholm.

Förutom politikerna skulle jag även vilja lyfta fram Hyresgästföreningens deltagande i att skapa en totalt oduglig bostadshyresmarknad i Stockholm. Tycker detta uppmärksammas för lite (antagligen delvis pga att en stor del av den svenska journalistkåren bor i HR.[/url]

Kort fråga. Någon som är insatt när och varför reglering på hyresmarknaden infördes i Sverige?
2018-05-13, 22:26
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kort fråga. Någon som är insatt när och varför reglering på hyresmarknaden infördes i Sverige?

Mr google:
Hyresregleringar i Sverige är regleringar av avtalsfriheten på bostadsmarknaden i Sverige, vilket innebär att hyresnivån inte får sättas fritt. Regleringen sker sedan 1968 i form av bruksvärdessystemet. Innan dess tillämpades Hyresregleringslagen åren 1942-1975.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyresregleringar_i_Sverige

Info om hyresregleringslagen som kom till under andra världskriget:
Då det andra världskriget utbröt på hösten1939, hade byggnadsverksamheten i vårt land den största omfattning, som någonsin förekommit här. Krigsutbrottet medförde emellertid en plötslig minskning av byggnadsproduktionen. Kreditsvårigheter, brist på byggnadsmaterial och arbetskraft samt en betydande stegring av byggnadskostnaderna ha sedan hållit denna verksamhet nere.
...
I början av år 1942 funnos emellertid åtskilliga tecken, som tydde på en förestående allmän höjning av hyrespriserna. Med anledning härav utarbetades inom justitiedepartementet en promemoria angående hyresreglering. (Se ovan s. 340.) I denna promemoria framhölls, att en omfattande höjning av hyresnivån skulle medföra mycket svåra sociala och ekonomiska olägenheter. Särskilt för de mindre bemedlade skulle en sådan utveckling vålla allvarliga svårigheter. Även ur allmänt ekonomiska synpunkter måste det vara synnerligen angeläget att hindra en omfattande hyreshöjning på grund av de inflatoriska verkningar, som skulle följa därav.
http://svjt.se/svjt/1942/695

Då ville man undvika inflation.
2018-05-13, 23:16
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
1942
Vet inte exakt vad som hade hänt förutom det lätt insedda skälet.

Edit : tvåa på pucken.
2018-05-14, 00:21
Medlem
Agenda hade ett debattinslag om bostadsmarknaden:
https://www.svtplay.se/video/17754543/agenda/agenda-13-maj-21-15-1?start=auto&tab=2018

Skippa till 30:30.

Inte mycket nytt gällande själva situationen, men vi får en bild av hur vänstern kontra högern vill lösa problemet.
2018-05-14, 06:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är inte naiva. De har inget val. Säljer man till ett pris lägre än belåningen (edit + vinstskatten) måste man pynta in pengar. Har man inte de pengarna kan man inte sälja. Det är då billigare att betala räntan på lånen än att sälja.

Det håller givetvis inte i längden men det räddar för stunden.

En miljon i lån "kostar" bara en tusenlapp i månaden efter ränteavdrag utan amortering. Men att amortera det på säg 10 år kostar det tiodubbla.

Och vem är det som har det stora problemet? Jo banken, för de har ingen säkerhetsmarginal kvar för de högst belånade bostäderna som fallit i pris.
Så är det nog, i det här fallet så är belåningen rätt låg. Så även en hyfsad prissänkning ger en rejäl vinst.
2018-05-14, 06:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Självklart kan vi ha olika erfarenheter. Men när du skriver att du "rör dig på Östermalm" så tänker jag att du antingen arbetar på något fint kontor där under arbetstid alternativt kliver runt på klubbar/restauranger kvällstid, snarare än bor?

De bitarna fungerar ju liksom även i de städer där innerstaden är bortom all räddning.
Jag bor inte på Östermalm och klubbar inte. Däremot blir det en del pubhäng. Har bekanta som bor där och är där i andra sammanhang med. Jag märker inte att Östermalm har några direkta problem. Tycker inte att jag ser det i resten av innerstaden heller. I vissa förorter däremot och i en del småstäder så har det gått fort åt fel håll.
2018-05-14, 07:03
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Någon reflektion varför priserna skulle fortsätta klättra utan fortsatta ränte och skattesänkningar gör han inte. Mer som att det är en ” naturlag”.
Jag tror att min bekante är långt ifrån ensam om denna tämligen naiva syn på bostadsmarknaden. Det kan bara gå upp och upp.

Jag har samma erfarenhet hos egna vänner. Försökte förklara, utan att trampa på ömma tår, att vi nog står inför en nergång och att den redan börjat. Fick till svar att det fanns "ingen fundamenta" bakom nedgången. Jag frågade vad för fundamenta som legat bakom de senaste årtiondets uppgång. Kan inte säga att jag fick något svar som övertygade, och jag tror min bekant själv kände att svaret inte höll. Ville dock inte pressa det, då de har skin in the game och jag förstår deras oro.
2018-05-14, 07:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jag har samma erfarenhet hos egna vänner. Försökte förklara, utan att trampa på ömma tår, att vi nog står inför en nergång och att den redan börjat. Fick till svar att det fanns "ingen fundamenta" bakom nedgången. Jag frågade vad för fundamenta som legat bakom de senaste årtiondets uppgång. Kan inte säga att jag fick något svar som övertygade, och jag tror min bekant själv kände att svaret inte höll. Ville dock inte pressa det, då de har skin in the game och jag förstår deras oro.
De har iofs rätt i att det är full gas just nu och säkerligen en bit in på nästa år. Men sen då, om konjukturen börjar vända, vad tror de effekten blir då?
Jag tycker mig se att många objekt kommer igen. De bästa går iväg men de lite sämre är trögsålda.
Senast redigerad av Sonnenwende 2018-05-14 kl. 07:21.
2018-05-14, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Tullius

Mina tankar gick dock åt att om det nu blir fler sådana fall som SVD tog upp förra veckan med SSM och OP vilket borde försvåra rejält att sälja på ritning, då kommer folk att dra öronen åt sig för nyproduktion och priserna för detta segment kommer att falla. Där delar vi uppfattning.

Jag funderar dock om det inte kan bli så att ovan borde göra äldre och stabila föreningar MER attraktiva. Dvs de kommer att behålla sitt värde och hjälpa till att hålla den generella prisbilden uppe. Nu har jag dock svårt att bedöma viktningen av gamla vs nyproduktion vilket gör ovan åsikt lite "svajig", det medger jag. Icke desto mindre tror jag inte att nyproduktionsprissänkningen nödvändigtvis måste innebära en sänkning av alla (även gamla bostäders) priser. Det kan tvärtom göra dem mer attraktiva.

// CC

Ett fel i bostadsresonemang är man utgår ifrån att köparen är ekonomiskt rationell. De som har råd att driva upp priserna är folk med pengar och där spelar mode in. Före 90-talskrisen var de hype på lägenheter "inom tullarna". Helst skulle det vara högt i tak och stuckaturer. Samtidigt stod det tomma hyreslägenheter att flytta in i förorterna. Där fanns också billiga bostadsrätter och radhus. Ändå drevs innerstadspriserna upp till skyarna. Det var rena auktionsstämning i visningsköerna där folk ropade ut bud innan de ens hade sett lägenheten som de spekulerade på. Och det var inte "den stora massan" som trängdes i trappuppgångarna utan den delen av befolkningen som hade pengar att avvara och bra relation till banken. Folk var trötta på miljonprogramsbarackerna och ville köpa "klass".

Någon gång kring 2000 började det bli mode i att bo i ombyggda fabriker i innerstan i New-York-style. Oscars började jobba med det och kunde sälja sådana lägenheter med god avans till de som hade pengar. Och de är ändå inte så få i Stockholm. Sedan började hela modeindustrin tilta åt nyfunktis igen och det avskalade vita visades i alla reportage. Alltså började man bygga dyra nyfunkishus.

Det har inte byggts åt "bostadslösa" sedan miljonprogrammet. I stället har man byggt för de som redan har bostad men som vill ha någonting ännu bättre. Men det segmentet är inte hur stort som helst och nu står byggarna där med sina dyra lägenheter utan köpare. Tanken var att flyttkarusellen skulle lämna efter sig begagnade lägenheter till andra segment att flytta in. Men bostäder är inte som bilar. Det går inte att skapa hur mycket bostäder som helst i Stockholms innerstad. Och Oscars problem att kunna sälja lägenheter i attraktiva områden vittnar om att kundgruppen har köpt färdigt.

De som är penningstinna nu är folk som pensionerar sig och säljer villan. Jag tror att de är beredda att betala för stuckaturer, öppen spis, balkong och sådant. Vad jag sett så är de inte intresserade av att bo i de nya lägenheter, som de kallar för akvarier, där alla har insyn. Se hur det gick för Sjöstaden som byggdes med villasäljande pensionärer i åtanke. Pensionärerna köpte i innerstaden då de kände sig obekväma med full insyn från grannen rakt in i vardagsrummet. Den yngre generationen flyttade in istället och problem uppstod direkt då man inte planerat för skolor och dagis.

I vilket fall som helst har segregationen ökat enormt i Stockholm. Vad kommer att hända i framtiden? Goldman Sachs har startat verksamhet i Stockholm. De kommer att efterfråga både bostäder och kontor. Sägs hålla kontor i Grand Hotel nu. Kommer Goldman att stanna, och kommer Goldman att dra hit andra banker med fintech inriktning? Jag tror att vi snart är i euro om Goldman får bestämma och kanske blir finansplats Stockholm av till slut. Då får vi se betalstarkt klientel efterfråga lägenheter inom tullarna.
2018-05-14, 08:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin

Vad gäller fundamenta de senaste tio årens uppgång kan jag se följande:

- Generös kreditgivning
- Allt lägre ränta
- Allt lägre arbetslöshet
- Allt bättre realekonomi för den stora massan
- Stor efterfrågan på bostäder
- Världsekonomin har gått bra (på pappret)

Sett i backspegeln är det inte så förvånande att priserna har gått upp som de har gjort.

Jag vill dock tillägga att jag själv tillhör de som tror att vi i Sverige har en bostadsbubbla kopplat till alltför generös kreditgivning och tror inte att detta kommer att fortsätta. Det samma gäller hela världsekonomin där skulderna idag är ofantliga. Jag ser dock inte att det kommer bli något mer "ras" eller någon större nedgång från idag och 1-1½ år framåt.

// CC
2018-05-14, 09:29
Medlem
hur kan det vara lagligt för en bank att belåna en fastighet med an amorteringsplan som i verkligheten sträcker sig 500 år framåt???

fattar ingenting av detta, var är säkerheten för de som lånat pengar till banken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in