2018-05-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Konstigt att egna mätningar ger ett annorlunda resultat om man anlitar de opinionsinstitut som finns på marknaden. Det borde inte avvika, varken insamlingsmetoder eller attityden från väljarna kan vara en annan. Beror det då på beställaren?? Där kom konspirationstanken fram igen, kan man lita på instituten mer än på beställaren av mätningar avsedda att publiceras? Låter sig instituten köpas?
Skillnaden är att när Moderaterna beställer en mätning som inte är tänkt att offentliggöras så vill de bara veta hur opinionsläget faktiskt är. Då försöker opinionsinstitutet leverera den tjänsten till kunden.

Om däremot Moderaterna hade beställt en mätning som var tänkt att offentliggöras och användas i partiets valkampanj så är det andra kriterier som gäller. Det här är elementär marknadsekonomi.
2018-05-13, 17:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Oklart hur aktuellt detta är. Efter S omsvängning kan vi ha helt andra siffror.

Apropå denna omsvängning så tror jag dock att SD kommer att ligga väldigt nära att bli största parti i opinionen i de första mätningarna efter nämnda omsvängning. S-väljarna kommer att vara fullständigt perplexa över vad deras parti sysslar/sysslat med. Omedelbart torde de tappa en handfull procent till V/Mp/C. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om S dunsar ner mot 20%. Den interna kritiken är hård från tunga förbund.

I de mer "SD-optimistiska" institutens mätningar tror jag att S passeras i junimätningarna.

Om M påstår att S är övervärderade så tror jag inte på det. Det är propaganda för internt och lite utläckt, bruk. S har en otroligt stor skara invandrare som är likt Sverigedemokrater håller sig borta från institut.
M däremot har förut överskattas i många val och gjort sämre resultat när det blivit skarpt läge.

Just nu kan S vara störst 24% därefter kommer Sd 22% och Moderaterna är bara trea på 20%. Sd kan gå om S men det blir tufft, det gäller att den svenske sossen är rejält less på invandringens alla avarter. Vissa signaler tyder på ett stort missnöje och om det effektueras i valtider byter Sd plats med S men moderaterna är fortfarande bara trea.
2018-05-13, 17:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ingen Sifo ännu idag? Då kanske det inte blir någon förrän nästa helg då, om den inte dyker upp här nu inom kort. Om inte så lär Yougov eller Novus vara nästa mätning nu i veckan som kommer.

Kan man hoppas på att Sifo är i svårartat bryderi. De måste tänka på saken.
2018-05-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag klistrade in lite citat från de två första artiklarna från Sveriges Radio.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6236341

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6236506

Enligt artikeln så beror Sverigedemokraternas höga siffror på att Yougov har svårt att få med lågutbildade i sina mätningar. Sverigedemokraternas väljare brukar annars beskyllas i media för att vara lågutbildade flatskallar.

Fredrik Furtenbach skyller också på att många yngre dataintresserade personer ställer upp i så kallade självrekryterande webbpaneler. Han påstår att undersökningen inte blir slumpvis på grund av detta. Det blir inte något slumpmässigt urval från hela befolkningen, men det blir ett slumpmässigt urval från webbpanelen.

Jag "gillar" slutsatserna (fniss):
Citat:
Det är väl en av orsakerna till att Sverigedemokraterna ofta ligger så högt i de här mätningarna, förklarar Fredrik Furtenbach.

Ja för Furtenbach verkar aldrig ens komma på tanken att SDs höga siffror är höga, tja för att de är "höga". Och korrekta. Till skillnad mot tex Sifos Skop och SCBs som redan då var bevisat konstant felaktiga. Det, mina vänner, det är statsaktivism i sin allra renaste form.
2018-05-13, 17:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Vilket är bra för SD då de börjar bli mer och mer normala i mångas ögon, tänk hur många män som tänker rösta på de iår som har sagt det till sina fruar, flickvänner, tjejkompisar, systrar, mammor osv.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja detta ger SD en stor potential att öka. Bland män ligger de säkert på 30 % idag så det är ju deras potential totalt. Förutom att SD normaliseras och får bättre siffror i OI, och att S och M kopierar deras politik; dessutom så märker fler kvinnor problem i vår vardag, vi är rädda att gå ut vissa tider och på vissa platser, vi blir antastade av "ensamkommande" gäng etc. Kvinnorna kan vara en stor dold SD-grupp som kan förvåna på valdagen.

I t.ex. YouGovs senaste o.u. fick SD 29,0% av männens röster men bara 14,4% av kvinnornas. Så om forskarrapporten har rätt skulle SD få ungefär lika många kvinnliga sympatisörer som manliga om SD skulle betraktas som vilket annat parti som helst. Skulle SD t.o.m. bli "rätt och inne" att sympatisera med kommer de kvinnliga sympatisörerna t.o.m. att bli fler än de manliga.

Det hjälper nog att pojkvänner, makar, fäder, söner, manliga vänner och kollegor säger sig sympatisera med SD. Men vad andra kvinnor som släkt, vänner och kolleger säger påverkar nog minst lika mycket, om inte mer. Likaså förefaller den mediala bilden vara oerhört viktig. Så det finns uppenbarligen en enormt stor potential för SD att växa kraftigt framöver.

Jag vet inte, men gissar att en stor del av skillnaden mellan de som i o.u. uppger att de har för avseende att rösta på SD och de som sedan gör det kan till stor del bestå av kvinnor. Men som sagt var, många kvinnor tycks t.o.m. i valbåset rösta mot sin egen övertygelse bara för att passa in!

Exakt hur SD skall bli mer "rätt och inne" bland kvinnor tror jag att någon expert inom genusvetenskap bättre kan besvara än jag. Men de skriver nog inte i denna tråd så ofta...
2018-05-13, 18:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Yougov har dessutom svårt att få tillräckligt många lågutbildade att ställa upp, inte heller tillräckligt många äldre är med, särskilt äldre kvinnor är svåra att få tag i.

Istället är det många yngre mycket dataintresserade killar som vill vara med vilket kan vara en förklaring till att Sverigedemokraterna ligger så högt i de här mätningarna.

[...]

Det kan leda till att hela befolkningen inte representeras. De här instituten har svårt att få tillräckligt många lågutbildade och äldre personer, speciellt äldre kvinnor att delta. Däremot är det många unga datorintresserade killar som ställer upp.

Det är väl en av orsakerna till att Sverigedemokraterna ofta ligger så högt i de här mätningarna, förklarar Fredrik Furtenbach.

Enligt artikeln så beror Sverigedemokraternas höga siffror på att Yougov har svårt att få med lågutbildade i sina mätningar. Sverigedemokraternas väljare brukar annars beskyllas i media för att vara lågutbildade flatskallar.

Fredrik Furtenbach skyller också på att många yngre dataintresserade personer ställer upp i så kallade självrekryterande webbpaneler. Han påstår att undersökningen inte blir slumpvis på grund av detta. Det blir inte något slumpmässigt urval från hela befolkningen, men det blir ett slumpmässigt urval från webbpanelen.

Ja hur i helsike fick han ihop det där?

Att Sd är störst bland män, medelålders, arbetare och egen/småföretagare är ju tämligen klarlagt sedan länge.

Får de med för många unga killar blir ju främst V, MP och M överskattade. (Se t.ex. SCBs statistik där de delar upp väljarna i många olika grupper.)

Dessutom viktar väl YouGov rimligen materialet efter kön och ålder, eller menar han att de är fullständiga idioter?
2018-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Precis! Bara för att försöka vilseleda väljarna att det "inte är någon mening" att rösta på SD. Precis på samma sätt var det i valen 2010 och 2014.
Ingen mening?! Jag röstade på dem 2006 när de inte ens hade en egen stapel. Var det meningslöst tycker du? Du tror inte att det är tack vare oss 2,93% som grunden las till att de kom in nästa gång?

Enda gången en opinionsmätning signalerar att det inte är nån mening att rösta på ett parti är om den visar på ett resultat under 3%. Så var det inte 2010. Den absolut lägsta enskilda mätningen i september 2010 visade 3,8 (det var den enda som var under 4 av 30 st!). För ett parti som är på väg in i riksdagen är beskedet om att det bara behövs en liten, liten putt till över spärren och det kan vara just DIN röst som avgör, svårslaget meningsfull. Och för de underliga varelser som fungerar tvärtom och behöver vara riktigt, riktigt, riktigt säkra på utdelning innan de går och röstar fanns andra mätningar som visade upp till 7,5%, nära dubbelt så mycket som spärren.

2014 låg Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop mellan 9-11. En stor ökning från 2010 som alla skulle ha varit nöjda med om det hade stannat där. Faktum är att vi VAR nöjda 20.00 på valvakan när VALU offentliggjorde 10,5. Stort jubel på SD:s valvaka och här i tråden likaså (”10,5!” / ”haha sd ligger över 10 och fi på 4” / ”SÅ jäkla gött i VALUN:n! Nu kör vi ” / ”Wow, 10,5 i ValU!!!” / ”Twittervänster gråter rödvin ser jag ” / ”Över 11,4 vore fantastiskt...” / ”Sverigevänner, detta blir en bra afton. SKÅL! ” / ”Känns som kvällen är säkrad med 10,5%. Nu är det bara att njuta av ale’n och lugnt följa pk-paniken i övriga valvakor

Sjukt snabb halveringstid på den glädjen. Klockan 20.00 flyger ölkapsylerna som konfetti pga 10,5. Tre timmar senare anses institut som gissade under 11 ha förstört livet för alla på hela Jorden och skrivs in i historieböckerna som quislingar. Fölk alltså...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-13 kl. 18:23.
2018-05-13, 18:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ingen mening?! Jag röstade på dem 2006 när de inte ens hade en egen stapel. Var det meningslöst tycker du? Du tror inte att det är tack vare oss 2,93% som grunden las till att de kom in nästa gång?

Enda gången en opinionsmätning signalerar att det inte är nån mening att rösta på ett parti är om den visar på ett resultat under 3%. Så var det inte 2010. Den absolut lägsta enskilda mätningen i september 2010 visade 3,8 (det var den enda som var under 4 av 30 st!). För ett parti som är på väg in i riksdagen är beskedet om att det bara behövs en liten, liten putt till över spärren och det kan vara just DIN röst som avgör, svårslaget meningsfull. Och för de underliga varelser som fungerar tvärtom och behöver vara riktigt, riktigt, riktigt säkra på utdelning innan de går och röstar fanns andra mätningar som visade upp till 7,5%, nära dubbelt så mycket som spärren.

2014 låg Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop mellan 9-11. En stor ökning från 2010 som alla skulle ha varit nöjda med om det hade stannat där. Faktum är att vi VAR nöjda 20.00 på valvakan när VALU offentliggjorde 10,5. Stort jubel på SD:s valvaka och här i tråden likaså (”10,5!” / ”haha sd ligger över 10 och fi på 4” / ”SÅ jäkla gött i VALUN:n! Nu kör vi ” / ”Wow, 10,5 i ValU!!!” / ”Twittervänster gråter rödvin ser jag :grin:” / ”Över 11,4 vore fantastiskt...” / ”Sverigevänner, detta blir en bra afton. SKÅL! ” / ”Känns som kvällen är säkrad med 10,5%. Nu är det bara att njuta av ale’n och lugnt följa pk-paniken i övriga valvakor

Sjukt snabb halveringstid på den glädjen. Klockan 20.00 flyger ölkapsylerna som konfetti pga 10,5. Tre timmar senare anses institut som gissade under 11 ha förstört livet för alla på hela Jorden och skrivs in i historieböckerna som quislingar. Fölk alltså...
Jag har inget minne av att det var så glada miner i början av kvällen. Snarare minns jag det som att reaktionen var något i stil med
Citat:
jaja, 10,5 i valu borde innebära 12-13 i verkligheten.
och
Citat:
haha, FI på 4 blankt. Inte en chans att de kommer in i riksdagen
Anledningen till att jag minns detta extra tydligt är att jag röstade på SD i riksdagsvalet, men FI i Valu

Jag minns att till och med företrädare för FI var lite omskakade och sade att man inte skulle ta ut segern i förskott, det vill säga att de inte skulle komma in i riksdagen. Något hade de i alla fall lärt sig av valet till europaparlamentet.
2018-05-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har inget minne av att det var så glada miner i början av kvällen. Snarare minns jag det som att reaktionen var något i stil med

och

Anledningen till att jag minns detta extra tydligt är att jag röstade på SD i riksdagsvalet, men FI i Valu

Jag minns att till och med företrädare för FI var lite omskakade och sade att man inte skulle ta ut segern i förskott, det vill säga att de inte skulle komma in i riksdagen. Något hade de i alla fall lärt sig av valet till europaparlamentet.
Gudrun Schyman sa rakt ut att ”vi vet att vi är överskattade i de här vallokalsundersökningarna så det blir svårt att komma in”. Det var nog sista chansen för F!, och det förstår de själva också för sedan dess har de tappat tre fjärdedelar av sina medlemmar.
2018-05-13, 18:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Skillnaden är att när Moderaterna beställer en mätning som inte är tänkt att offentliggöras så vill de bara veta hur opinionsläget faktiskt är. Då försöker opinionsinstitutet leverera den tjänsten till kunden.

Om däremot Moderaterna hade beställt en mätning som var tänkt att offentliggöras och användas i partiets valkampanj så är det andra kriterier som gäller. Det här är elementär marknadsekonomi.
Givetvis är det så, opinionsinstituten anpassar sig efter kunderna, jag har säkert tjatat om detta förr men jag blev tillfrågad om att delta i en OU för EU-kommissionens räkning men när jag fick papperen med frågorna framför mig så avböjde jag att delta till tjänstemannens ohöljda irritation (det var ett hembesök) frågorna var nämligen ställda på så sätt att jag skulle framstå som EU positiv om jag svarade sanningsenligt.

Frågorna var alltså av typen "är export viktigt för Sveriges ekonomi" det skulle ha varit omöjligt att svara på ett sätt som inte skulle se positivt ut, i alla fall om man inte vill framstå som dum.
2018-05-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vi hade gissat allt mellan 8 och 20 och naturligtvis fanns en liten möjlighet att vi skulle få en kalldusch, så 10,5 var en stor lättnad. Sen kröp det ju snabbt uppåt när rösterna började räknas.

Men saken är ju att efterkonstruktionen gör gällande att prognoserna runt 10-11 var specialdesignade för att vara som en dumpning av ett lass gödsel över SD-väljarnas fighting spirit. Om detta nu hade varit sant, varför utbröt jubel? SD-vakan var för övrigt den enda med jubel. Programledaren kommenterar ”och vi ser här jubel hos Sverigedemokraterna... hos F! är man lite avvaktande”.

Nu anser jag personligen att resonemanget ”vi vet att de har 13 men vi tar bort 3-4 procent så tappar alla sugen” är en helt retarderad fantasi, men om det trots allt hade funnits ett sådant syfte kan man ju då konstatera att det var ett väldigt misslyckat val av fejksiffra då eftersom den togs emot med jubel.

Citat:
Det var säkert Foujan Rouzbeh du såg. Hennes besvikelse var det mest njutningsfulla jag sett sen den gråtande sossen med lockiga håret 2010...
2018-05-13, 19:12
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi hade gissat allt mellan 8 och 20 och naturligtvis fanns en liten möjlighet att vi skulle få en kalldusch, så 10,5 var en stor lättnad. Sen kröp det ju snabbt uppåt när rösterna började räknas.

Men saken är ju att efterkonstruktionen gör gällande att prognoserna runt 10-11 var specialdesignade för att vara som en dumpning av ett lass gödsel över SD-väljarnas fighting spirit. Om detta nu hade varit sant, varför utbröt jubel? SD-vakan var för övrigt den enda med jubel. Programledaren kommenterar ”och vi ser här jubel hos Sverigedemokraterna... hos F! är man lite avvaktande”.

Nu anser jag personligen att resonemanget ”vi vet att de har 13 men vi tar bort 3-4 procent så tappar alla sugen” är en helt retarderad fantasi, men om det trots allt hade funnits ett sådant syfte kan man ju då konstatera att det var ett väldigt misslyckat val av fejksiffra då eftersom den togs emot med jubel.

Det var säkert Foujan Rouzbeh du såg. Hennes besvikelse var det mest njutningsfulla jag sett sen den gråtande sossen med lockiga håret 2010...
Jag delar inte dessa fantasier, men det har du säkert redan förstått.

Jag tror att de flesta partiers väljare är ganska orörliga, undantagen från detta är MP, L och C. Det finns en väljargrupp bestående av efterblivna liberaler som röstar på det parti som anses vara inne för dagen. Om man tittar på eftervalsanalyser så finner man att SD och S är de partier som har störst andel trogna väljare. Jag minns inte exakt vilka partier som ligger i mitten här, men jag vet att MP och L ligger i botten.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att opinionsförändringar (med undantag för asylblocket) inte alls är så snabba som vissa OI försöker göra gällande. Det spelar med andra ord inte speciellt stor roll om OI säger 17 eller 22 procent för SD. Vi vet redan att den lägre siffran är en underskattning, och jag tror inte att det är speciellt många som tänker att de måste gå från SD till S eller M bara för att Inizio säger 17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in