Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-P
Precis! Bara för att försöka vilseleda väljarna att det "inte är någon mening" att rösta på SD. Precis på samma sätt var det i valen 2010 och 2014.
Ingen mening?! Jag röstade på dem 2006 när de inte ens hade en egen stapel. Var det meningslöst tycker du? Du tror inte att det är tack vare oss 2,93% som grunden las till att de kom in nästa gång?
Enda gången en opinionsmätning signalerar att det inte är nån mening att rösta på ett parti är om den visar på ett resultat under 3%. Så var det inte 2010. Den absolut lägsta enskilda mätningen i september 2010 visade 3,8 (det var den enda som var under 4 av 30 st!). För ett parti som är på väg in i riksdagen är beskedet om att det bara behövs en liten, liten putt till över spärren och det kan vara just DIN röst som avgör, svårslaget meningsfull. Och för de underliga varelser som fungerar tvärtom och behöver vara riktigt, riktigt, riktigt säkra på utdelning innan de går och röstar fanns andra mätningar som visade upp till 7,5%, nära dubbelt så mycket som spärren.
2014 låg Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop mellan 9-11. En stor ökning från 2010 som alla skulle ha varit nöjda med om det hade stannat där. Faktum är att vi VAR nöjda 20.00 på valvakan när VALU offentliggjorde 10,5. Stort jubel på SD:s valvaka och här i tråden likaså (”10,5!” / ”haha sd ligger över 10 och fi på 4” / ”SÅ jäkla gött i VALUN:n! Nu kör vi

” / ”Wow, 10,5 i ValU!!!” / ”Twittervänster gråter rödvin ser jag

” / ”Över 11,4 vore fantastiskt...” / ”Sverigevänner, detta blir en bra afton. SKÅL!

” / ”Känns som kvällen är säkrad med 10,5%. Nu är det bara att njuta av ale’n och lugnt följa pk-paniken i övriga valvakor

”
Sjukt snabb halveringstid på den glädjen. Klockan 20.00 flyger ölkapsylerna som konfetti pga 10,5. Tre timmar senare anses institut som gissade under 11 ha förstört livet för alla på hela Jorden och skrivs in i historieböckerna som quislingar. Fölk alltså...