2018-05-01, 18:45
  #65029
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Men alltså är det inte lite för mycket känslosås och förhoppningar nu?

Yougov ligger för tillfället högst med 22,1%.
Som jag visade ovan har SD i två val på raken ökat med ca 30% från snittet av aprilmätningarna.
Och som jag tidigare påpekat brukar SD få ganska exakt dubbelt upp mot vas SCBs PSU visar i sina partisympatimätningar. I november senast fick SD 11,8% vilket också antyder ett resultat runt 24%.

Backa gärna några sidor och läs inlägget 64969 av FranzLisztBlevEj75. I synnerhet de tre sista raderna. Tror att han är något väldigt viktigt på spåret här som kommer att kullkasta många gamla "sanningar" om SD i riksdagsval - och SD i opinionsundersökningar.
2018-05-01, 18:52
  #65030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
För jävligt om det är sant. Vem kan lita på Inizio efter något sådant och om Inizio kan göra detta så kan säkert också Novus, Sifo, SCB etc göra likadant.

Det var ju också många här som här i tråden ifrågasatte den kraftiga minskningen som Inizio hade för ett tag sen.

Yougov och Sentio får gälla som tillförlitliga undersökningar, dom är i alla fall inte svenska.


Som jag skrev ovan, förstår om folk tvivlar på sanningshalten i mitt inlägg men likaså så har jag ett klockrent bevis - nämligen att Inzio redan i nästa undersökning skiter lite i vad LO och Aftonbladet säger och dom kommer börja vinkla SD uppåt redan vid nästa undersökning.
Om dom höjer SD med 0.5% och uppåt räkna med en uppgång på 4% inom typ tre månader.
2018-05-01, 19:05
  #65031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Som jag skrev ovan, förstår om folk tvivlar på sanningshalten i mitt inlägg men likaså så har jag ett klockrent bevis - nämligen att Inzio redan i nästa undersökning skiter lite i vad LO och Aftonbladet säger och dom kommer börja vinkla SD uppåt redan vid nästa undersökning.
Om dom höjer SD med 0.5% och uppåt räkna med en uppgång på 4% inom typ tre månader.
Jo då, jag tror dig. Man får vara närmast idiot om man sätter någon tilltro till vad Aftonbladet och DN publicerar som har politiska implikationer. Självklart är allt lögn.
2018-05-01, 19:08
  #65032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jo då, jag tror dig. Man får vara närmast idiot om man sätter någon tilltro till vad Aftonbladet och DN publicerar som har politiska implikationer. Självklart är allt lögn.

Det märkliga dock är att Inzio sätter sin tilltro på det sättet, jag menar visar det sig att dom är ute och cyklar - vem ska anlita dom i fortsättningen?
Hela deras tilltro och existensberättigande blir ju djupt skadat.
Men visst..

Vet någon när inzio brukar komma? Då kommer ni se förändringen
2018-05-01, 19:43
  #65033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det märkliga dock är att Inzio sätter sin tilltro på det sättet, jag menar visar det sig att dom är ute och cyklar - vem ska anlita dom i fortsättningen?
Hela deras tilltro och existensberättigande blir ju djupt skadat.

Men visst..

Vet någon när inzio brukar komma? Då kommer ni se förändringen
Det enda opinionsinstitut som inte finns med oss längre från förra valet är det som var särklassigt bäst, United Minds. I Sverige tar man en större risk om man är okorrumperbar än om man låter sig korrumperas.
2018-05-01, 20:27
  #65034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Backa gärna några sidor och läs inlägget 64969 av FranzLisztBlevEj75. I synnerhet de tre sista raderna. Tror att han är något väldigt viktigt på spåret här som kommer att kullkasta många gamla "sanningar" om SD i riksdagsval - och SD i opinionsundersökningar.

"Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."

Visst är det sannolikt/självklart att mörkertalet är större bland de nytillkomna väljarna sen senaste valet men så var det 2014 också. Lite oklart varför en nytillkommen SD-sympatisör 2018 skulle vara mer ängslig att uppge SD till instituten än en nytillkommen sympatisör var 2014. Särskilt som det sociala stigmat minskat betydligt sedan dess. Visst jag tror också att underskattningen i absoluta tal blir större än de 2,4 PE som skilde mellan septembersnittet och valresultatet 2014 i år. Men varför skulle det relativa mörkertalet bli större när dels stigmat minskar och dels andelen nytillkomna väljare inte ser ut att öka (mer än 100% ökning mellan 2010 och 2014)?
2018-05-01, 21:00
  #65035
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
"Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."

Visst är det sannolikt/självklart att mörkertalet är större bland de nytillkomna väljarna sen senaste valet men så var det 2014 också. Lite oklart varför en nytillkommen SD-sympatisör 2018 skulle vara mer ängslig att uppge SD till instituten än en nytillkommen sympatisör var 2014. Särskilt som det sociala stigmat minskat betydligt sedan dess. Visst jag tror också att underskattningen i absoluta tal blir större än de 2,4 PE som skilde mellan septembersnittet och valresultatet 2014 i år. Men varför skulle det relativa mörkertalet bli större när dels stigmat minskar och dels andelen nytillkomna väljare inte ser ut att öka (mer än 100% ökning mellan 2010 och 2014)?

Till stora delar har du förklaringen i den första meningen. SD börjar nu bana väg in i helt nya grupper i samhället, en naturlig följd av att partiet växer. Och i flera av dessa nya grupper kan man med visst fog utgå från att ängsligheten kring SD är större än i de "gamla tidigare" grupperna som man "vann över" redan 2010 och 2014. SD bryter ny mark och når alltfler människor, och dessa människor befinner sig i en del av samhället där stigmat kring SD ingalunda har blivit mindre.

Vet att just detta med stigmat har diskuterats oerhört mycket i denna tråd - fram och tillbaka. Att det finns grupper i samhället där stigmat idag är nästintill obefintligt stämmer säkert. Men man borde och får inte glömma att i flera av de nya grupper som tillkommit sedan valet 2014 finns det fortfarande ett stort stigma kring SD. Det finns åtskilliga arbetsplatser, föreningar, institutioner, sociala grupperingar, samhällsklasser o s v där SD fortfarande är lika med fascism, nazism-light, xenofobi, intolerans och dumma lågutbildade bönder. Detta är en av flera förklaringar till att det relativa mörkertalet ökar ju mer SD växer.
2018-05-01, 22:03
  #65036
Medlem
Ja stigmat finns fortfarande. Dessutom försöker några institut inte på allvar få fram rätt siffror för SD. Under dippen i oktober passade Inizio på att trycka ned ytterligare så att siffran som redovisades i november blev orimliga 15,4%.

Detta ser ut som ett beställningsjobb. I december redovisade man 15,9%.

Dom tre senaste i år, februari 15,6%, mars 15,7% och sedan en återställare i april till decembersiffran 15,9%.
Dom har ju inte ens försökt fånga upp den verkliga ökning som SD fått i övriga institut. Skall man nu i maj gå upp till 16,0% eller vågar man hoppas på 16,1%??

OK vi måste alltid fördela från 100%. Ökar både sossar och moderater så minskar SD. Med ett otroligt valfläsk idag beträffande pensionärerna, kan sossarna tillfälligt återvinna 0,5%. Sossarnas problem är alltid numera att dom inte framstår som ett arbetarparti. Dessutom dör dom äldre pensionärerna undan utan DÖ...På sociala medier verkar folk inte imponerad av vad Sossarna kommer med just nu. Jag tippar att nästa statsminister blir Ulf Kristersson, men då måste M nå 23%. Var tar dom dessa rösterna nu? Kanske når dom bara 21-22% och ligger likt med SD och då vet jag inte alls vad som händer. Tre block och fortsatt sandlåda eller vad?
2018-05-01, 23:42
  #65037
Medlem
maxatdunders avatar
nu är april över så nån som har lust att sammanfatta lite hur det gått för SD?
2018-05-02, 06:48
  #65038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Till stora delar har du förklaringen i den första meningen. SD börjar nu bana väg in i helt nya grupper i samhället, en naturlig följd av att partiet växer. Och i flera av dessa nya grupper kan man med visst fog utgå från att ängsligheten kring SD är större än i de "gamla tidigare" grupperna som man "vann över" redan 2010 och 2014. SD bryter ny mark och når alltfler människor, och dessa människor befinner sig i en del av samhället där stigmat kring SD ingalunda har blivit mindre.

Vet att just detta med stigmat har diskuterats oerhört mycket i denna tråd - fram och tillbaka. Att det finns grupper i samhället där stigmat idag är nästintill obefintligt stämmer säkert. Men man borde och får inte glömma att i flera av de nya grupper som tillkommit sedan valet 2014 finns det fortfarande ett stort stigma kring SD. Det finns åtskilliga arbetsplatser, föreningar, institutioner, sociala grupperingar, samhällsklasser o s v där SD fortfarande är lika med fascism, nazism-light, xenofobi, intolerans och dumma lågutbildade bönder. Detta är en av flera förklaringar till att det relativa mörkertalet ökar ju mer SD växer.

Ja. Sanningen är att stigmat både ökar och minskar, samtidigt. I många mansdominerade arbetaryrken är stigmat med all säkerhet mycket lågt idag. Bland tjänstemannayrken, och då särskilt i de större städerna, så är stigmat fortsatt mycket starkt.

I dessa tjänstemannagrupper finns det gott om liberaler och socialister och det skapar ett grupptryck för DN-liberala värderingar som det är svårt att opponera sig emot. Många är också medvetna om att privata underrättelsetjänster dammsuger Facebook på så kallat hat och polisanmäler gamla tanter som inte gillar invandring. Detta skrämmer många inom tjänstemannagruppen och gör att man håller tyst om man åsiktsmässigt står i opposition till DN-liberalismen.

Likaså har HR-avdelningarna börjat prata mer om "värdegrund", vilket även detta gör att många tjänstemannahjon drar öronen åt sig och blir mer försiktiga att uttrycka sina åsikter.

Så mörkertalet bland "nya grupper" (akademiker och kvinnor) är säkert fortsatt mycket högt.
2018-05-02, 08:43
  #65039
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Nu är april över så nån som har lust att sammanfatta lite hur det gått för SD?


Man kan i alla fall objektivt konstatera efter 1 maj, att vänsterpatrasket är ordentligt rädda för SD och särskilt för den sannolika kombinationen SD och M, dock med utytt ledare, som bättre passar in i det aktuella politiska sammanhanget!
2018-05-02, 08:47
  #65040
Medlem
Pressombudsmannens avatar
SD på 78% på http://www.riksdagsval2018.se

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in