2018-05-13, 02:59
  #65617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Angående kvinnors politiska åsikter: De förefaller inte skilja sig nämnvärt från männens beträffande invandringspolitiken. Men trots det röstar kvinnor inte på SD i samma omfattning som män. De tycks i högre omfattning rösta efter vad (de tror) omgivningen anser om partierna. Detta tycks inte heller vara ett typiskt svenskt fenomen, utan gäller i lika hög grad även andra delar av Europa.

Här är en drygt år gammal artikel från Expressen om detta. Skriven av två forskare i statsvetenskap från Gtbg Universitet som genomförts en omfattande undersökning om detta tillsammans med kollegor från Nederländerna. Läs gärna artikeln i sin helhet. Nedan följer några korta uttdrag från artikeln:



Länk: https://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/

Vilket är bra för SD då de börjar bli mer och mer normala i mångas ögon, tänk hur många män som tänker rösta på de iår som har sagt det till sina fruar, flickvänner, tjejkompisar, systrar, mammor osv.
2018-05-13, 07:27
  #65618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jo det är ju absolut möjligt.

När jag har dig på tråden, kommer några av majmätningarna att inkludera svar som inhämtats efter S-giren?

Edit: Nu var jag bra slö, kollade upp själv och vad det verkar så kommer det att synas redan i sifomätningen.


Sifo styrs av hänsyn om det korrekta samhällets bestånd. SCB däremot tror jag inte styrs alls av yttre påverkan men kanske av inre d.v.s. de anställdas sossarnas personliga agendor. Jag väljer tror att det inte har betydelse på förändringen sedan förra mätningen. Förändring i SCB mätningen betyder mycket för att spå valutgången, men inte den relativa nivån. SCB +3 kommer i början av juni.

Sifo +1% men det kan bli -1% också de är nog helt okänsliga för om de blir hånade här på FB. Alla andra som "inte släppt sig" ännu ökar +1% i maj.
2018-05-13, 08:13
  #65619
Medlem
8711s avatar
Ingen Sifo ännu idag? Då kanske det inte blir någon förrän nästa helg då, om den inte dyker upp här nu inom kort. Om inte så lär Yougov eller Novus vara nästa mätning nu i veckan som kommer.
2018-05-13, 10:30
  #65620
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Angående kvinnors politiska åsikter: De förefaller inte skilja sig nämnvärt från männens beträffande invandringspolitiken. Men trots det röstar kvinnor inte på SD i samma omfattning som män. De tycks i högre omfattning rösta efter vad (de tror) omgivningen anser om partierna. Detta tycks inte heller vara ett typiskt svenskt fenomen, utan gäller i lika hög grad även andra delar av Europa.
Här är en drygt år gammal artikel från Expressen om detta. Skriven av två forskare i statsvetenskap från Gtbg Universitet som genomförts en omfattande undersökning om detta tillsammans med kollegor från Nederländerna. Läs gärna artikeln i sin helhet. Nedan följer några korta uttdrag från artikeln:
Länk: https://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/

Ja detta ger SD en stor potential att öka. Bland män ligger de säkert på 30 % idag så det är ju deras potential totalt. Förutom att SD normaliseras och får bättre siffror i OI, och att S och M kopierar deras politik; dessutom så märker fler kvinnor problem i vår vardag, vi är rädda att gå ut vissa tider och på vissa platser, vi blir antastade av "ensamkommande" gäng etc. Kvinnorna kan vara en stor dold SD-grupp som kan förvåna på valdagen.
2018-05-13, 11:28
  #65621
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Sifo styrs av hänsyn om det korrekta samhällets bestånd. SCB däremot tror jag inte styrs alls av yttre påverkan men kanske av inre d.v.s. de anställdas sossarnas personliga agendor. Jag väljer tror att det inte har betydelse på förändringen sedan förra mätningen. Förändring i SCB mätningen betyder mycket för att spå valutgången, men inte den relativa nivån. SCB +3 kommer i början av juni.


Det mest allvarliga med dessa två skojarinstitut är inte deras inkompetenta ”mätningar” utan att resultaten sprids mycket medvetet och effektiv i media, för att påverka och vilseleda valmanskåren - gäller speciell SD!
__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-13 kl. 12:24.
2018-05-13, 14:41
  #65622
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
SD-väljarna kommer aldrig att bli nöjda

Citat:
Det är möjligt att ”Sverigevännerna” tycker bättre om danska medier, där ramarna för vad som kan sägas om islam och invandrare är vidare. Ofta otäckt vidare, om du frågar mig. Men i SD-gängets ögon är de inhemska nyhetsförmedlarna ungefär lika aptitliga som en gammal ölslatt.

Institutet för mediestudier presenterade nyligen en mätning i samarbete med SOM-institutet om förtroendet för journalistiken. Drygt 80 procent av svenskarna tycker glädjande nog att nyhetsmedierna i huvudsak är tillförlitliga. Men SD-sympatisörerna är mer skeptiska. Bara 63 procent av dem finner mediernas innehåll i allmänhet mycket tillförlitligt. Även i synen på partiskhet utmärker sig SD-anhängarna.

Cirka två av tre personer i Sverige, 68 procent, anser att journalister ofta vinklar nyheter efter sina personliga åsikter – en i sig oroande hög siffra – men i Jimmie-land är den skyhög: 82 procent.

I invandringsfrågan är det 37 procent av alla svenskar som saknar förtroende och bara 29 procent som känner förtroende. En del tycker antagligen att rapporteringen om migrationen är för negativ, men en stor andel utgörs av SD-sympatisörerna, som anser att medierna mörkar. Av Sverigedemokraternas väljare saknar hela 75 procent förtroende för nyheterna om invandring.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-valjarna-kommer-aldrig-att-bli-nojda/
2018-05-13, 14:48
  #65623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det mest allvarliga med dessa två skojarinstitut är inte deras inkompetenta ”mätningar” utan att resultaten sprids mycket medvetet och effektiv i media, för att påverka och vilseleda valmanskåren - gäller speciell SD!

Precis! Bara för att försöka vilseleda väljarna att det "inte är någon mening" att rösta på SD. Precis på samma sätt var det i valen 2010 och 2014.

Däremot Sentios mätningar sprids inte av den falska och opålitliga gammelmedia.
2018-05-13, 14:53
  #65624
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Sifo styrs av hänsyn om det korrekta samhällets bestånd. SCB däremot tror jag inte styrs alls av yttre påverkan men kanske av inre d.v.s. de anställdas sossarnas personliga agendor. Jag väljer tror att det inte har betydelse på förändringen sedan förra mätningen. Förändring i SCB mätningen betyder mycket för att spå valutgången, men inte den relativa nivån. SCB +3 kommer i början av juni.

Sifo +1% men det kan bli -1% också de är nog helt okänsliga för om de blir hånade här på FB. Alla andra som "inte släppt sig" ännu ökar +1% i maj.

Stämmer bra. DEt finns ju en uttalad vänsterliberal aktivist som jobbar med brottstatistik på SCB t.ex. Finns inga skäl att inte tro att samma sak kan genomsyra väljarundersökningarna.
2018-05-13, 16:15
  #65625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Stämmer bra. DEt finns ju en uttalad vänsterliberal aktivist som jobbar med brottstatistik på SCB t.ex. Finns inga skäl att inte tro att samma sak kan genomsyra väljarundersökningarna.
Ja opinionsinstitut har den hårda vägen lärt sig om man er för höga (riktiga) siffror för SD straffas man av beställare och etablissemang (Yougov och Sentio). Att ge för låga, Fake News, siffror innebär istället flera fördelar. Som vinstdrivande företag, eller som plantskolor för offentliga karriärer, vad tror ni opinionsinstituten, och dess karriärstatistiker/analytiker, väljer att göra? Man behöver inte var någon Einstein för att inse vad slutresultatet blir.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6236341

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6236506

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/4097/13300.pdf

https://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sd-st%C3%B6rsta-parti-i-ifr%C3%A5gasatt-m%C3%A4tning-55d57977b9a9f6b9a200024c

Flera av dessa är skrivna efter efter "vändningen", när SD på ett helt annat sätt var en del av Sveriges politiska liv och en viss trötthet och acceptans hos etablissemangets aktivister ändå infunnit sig..
2018-05-13, 16:39
  #65626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
SD-väljarna kommer aldrig att bli nöjda



https://www.expressen.se/nyheter/sd-valjarna-kommer-aldrig-att-bli-nojda/


Konstigt att att inte 100 procent av sverigedemokrater och andra nationella inte litar på vad media skriver om invandring. 75% som Karin Olsson skriver är alldeles för bra och absolut inte en trovärdig uppgift. Bara det ett falsarium.

De ljuger inte alltid om allt, men är konstant opålitliga. Ingen vet när syftet är propaganda men man märker det ofta. Skull en stor tidning drivit SD;s agenda, då skulle Sd i dag vara Sveriges i särklass största parti.
2018-05-13, 16:58
  #65627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Artikeln i SvD.

Journalisten spekulerar i att Moderaterna drar den slutsatsen pga tidigare val, men som jag skrev igår så refererar Moderaternas strategichef Per Nilsson till egna mätningar i några tweet, och om de gör egna mätningar så är det sannolikt därifrån de har fått siffran.

Konstigt att egna mätningar ger ett annorlunda resultat om man anlitar de opinionsinstitut som finns på marknaden. Det borde inte avvika, varken insamlingsmetoder eller attityden från väljarna kan vara en annan. Beror det då på beställaren?? Där kom konspirationstanken fram igen, kan man lita på instituten mer än på beställaren av mätningar avsedda att publiceras? Låter sig instituten köpas?
2018-05-13, 17:03
  #65628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja opinionsinstitut har den hårda vägen lärt sig om man er för höga (riktiga) siffror för SD straffas man av beställare och etablissemang (Yougov och Sentio). Att ge för låga, Fake News, siffror innebär istället flera fördelar. Som vinstdrivande företag, eller som plantskolor för offentliga karriärer, vad tror ni opinionsinstituten, och dess karriärstatistiker/analytiker, väljer att göra? Man behöver inte var någon Einstein för att inse vad slutresultatet blir.

Jag klistrade in lite citat från de två första artiklarna från Sveriges Radio.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6236341


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6236506


Enligt artikeln så beror Sverigedemokraternas höga siffror på att Yougov har svårt att få med lågutbildade i sina mätningar. Sverigedemokraternas väljare brukar annars beskyllas i media för att vara lågutbildade flatskallar.

Fredrik Furtenbach skyller också på att många yngre dataintresserade personer ställer upp i så kallade självrekryterande webbpaneler. Han påstår att undersökningen inte blir slumpvis på grund av detta. Det blir inte något slumpmässigt urval från hela befolkningen, men det blir ett slumpmässigt urval från webbpanelen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in