2018-05-13, 02:22
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Det här är en tråd om ett brott i en liten stad där en utvecklingsstörd tjej skrivit många inlägg i en annan persons namn.

Kan någon förklara för mig varför tråden fått flera tusen svar och nästan en halv miljon visningar? Vad är nyhetsvärdet? Knappast så att detta aldrig har inträffat förut...

Du hittade ju hit.
Och om du har missat det så kan hon numera även lägga till mordbrand/(bränder) på sin lista med bombhot, dödshot mm mm.
Senast redigerad av Hydrahead 2018-05-13 kl. 02:27. Anledning: Felstavningar
2018-05-13, 05:12
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Kan någon förklara för mig varför tråden fått flera tusen svar och nästan en halv miljon visningar? Vad är nyhetsvärdet? Knappast så att detta aldrig har inträffat förut...

Det är samma fenomen som en trafikolycka, man vet att man bör inte titta men man kan inte låta bli. Det här fallet är även extra pikant då någon tjänsteman har ansvaret för hennes handlingar och således borde ha förhindrat alltsammans innan det inträffade.
2018-05-13, 07:43
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Det är samma fenomen som en trafikolycka, man vet att man bör inte titta men man kan inte låta bli. Det här fallet är även extra pikant då någon tjänsteman har ansvaret för hennes handlingar och således borde ha förhindrat alltsammans innan det inträffade.

Va? Utveckla det där.
2018-05-13, 08:00
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Va? Utveckla det där.

Jag är lite osäker, men hade hon inte en förmyndare?

Och sedan givetvis, det är inte förmyndares uppgift att ta ansvar för klienternas handlingar och så vidare. Men jag börjar bli lite less på daltandet här i landet, denna person bör låsas in innan hon ställer till med mer skada eller för den delen eldar upp ett nytt hus och med det kanske dödar någon.
2018-05-13, 10:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Och sedan givetvis, det är inte förmyndares uppgift att ta ansvar för klienternas handlingar och så vidare. Men jag börjar bli lite less på daltandet här i landet, denna person bör låsas in innan hon ställer till med mer skada eller för den delen eldar upp ett nytt hus och med det kanske dödar någon.

Kan inte minnas att det stått att hon har förmyndare. Därenot gode man.

Citat:
Vad innebär godmanskap och förvaltarskap?
Godmanskap bygger på frivillighet. Den enskilde har kvar rätten att fritt sköta sina affärer. En god man kan till exempel inte hindra honom eller henne från att göra uttag från sitt konto. När som helst kan den enskilde begära att godmanskapet ska upphöra. Ibland kan uppdraget ha begränsat innehåll. Gode mannen redovisar varje år till överförmyndaren hur de ekonomiska medlen förvaltas.

En förvaltare blir aktuell först om strikt ekonomisk kontroll behövs. Förvaltaren tar då helt eller delvis över ansvaret för ekonomin.

http://www.skelleftea.se/omsorg/god-man-forvaltare-formyndare

Har sökt i tråden och inte hittat något om förmyndare.
2018-05-13, 11:35
Medlem
Citat:

Det närmaste du kommer förmyndare är nog att hon är dömd till skyddstillsyn och därmed får en frivårdshandläggare:

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/skyddstillsyn/

"Den som dömts till skyddstillsyn bor hemma och har regelbunden kontakt med frivården genom en frivårdshandläggare. Klienten måste ha kontakt med frivården vid bestämda tillfällen. Utöver detta kan klienten även ha kontakt med en lekmannaövervakare, alltså en person som inte är anställd vid frivården men fungerar som en sorts kontaktperson under övervakningstiden.

Frivårdshandläggaren fungerar som stöd för den som dömts till skyddstillsyn, genom att ha regelbundna samtal med klienten om de områden som påverkar han eller hennes risk för återfall i brott. "

Men där har ju Ärlighet123 hävdat att Terese bara träffat denne "någon gång".
2018-05-13, 11:49
Medlem
SmygarBerits avatar
Ja, skulle vara spännande å veta ifall Therese ens haft umgänge med sina barn senaste tiden. Ifall hon nu dessutom står misstänkt som en mordbrännare så får man hoppas att socialen verkligen drar in umgänget. Hon är uppenbart en fara för sina barn och ska inte vara med dem.
2018-05-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Hur stort är Jörn egentligen, är det ett ”alla-känner-alla” samhälle? Vet folk i byn vem T är? Eller det är först nu som dom fått upp ögonen för henne?

Jörn är inte stort! Man känner väl inte alla. Men man vet namnet på typ alla här på byn. T var någorlunda känd redan innan bränderna, pga mordhoten osv. Men när T och J började härja om bränder hit och dit så började folk prata! Det var ju alltid T och J som larmade om dessa bränder, och skröt över detta på diverse grupper på fb! Folk började tycka att det var märkligt att de alltid var dessa två. Man började ana och misstänka. Sen en kväll så gick brandlarmet och direkt förstod man vart de brann. Ingen blev väl heller superförvånad över vem som blev anhållen.
2018-05-13, 13:13
Medlem
Hon har särskild postadress till Förvaltarfunktionen i Skellefteå.
2018-05-13, 13:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Ja, skulle vara spännande å veta ifall Therese ens haft umgänge med sina barn senaste tiden. Ifall hon nu dessutom står misstänkt som en mordbrännare så får man hoppas att socialen verkligen drar in umgänget. Hon är uppenbart en fara för sina barn och ska inte vara med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Hon har särskild postadress till Förvaltarfunktionen i Skellefteå.

Precis, vilket betyder att hon har gode man om jag förstår det hela rätt.
2018-05-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Precis, vilket betyder att hon har gode man om jag förstår det hela rätt.
Det är alltså i princip de som tar emot och öppnar räkningar osv?
2018-05-13, 14:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det är alltså i princip de som tar emot och öppnar räkningar osv?

I alla fall sköter om ekonomin. Om sedan klienten kommer med räkningarna i handen eller ej vet jag inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in