2018-05-13, 15:47
Medlem
henki420s avatar
Hon får inte ha hand om pengar, barn eller tändstickor.
2018-05-13, 15:54
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I alla fall sköter om ekonomin. Om sedan klienten kommer med räkningarna i handen eller ej vet jag inte.

Vanligen läggs allt över på autogiro eller e-faktura. I hennes fall skulle jag tippa på att det finns ett bankkonto i hennes namn som bara god mannen har tillgång till och som denne betalar räkningar ifrån. Hennes god man för sedan över pengar vid behov eller på en rutinmässig basis till ett konto som hon har tillgång till. Det kan även röra sig om kontanter, men det brukar snarare röra sådana som bor på olika stödboenden där kontanter måste finnas tillgängliga för olika aktiviteter osv.
2018-05-13, 16:57
Medlem
Jobbar de här personerna med nåt el har de nån typ av ersättning? Tyckte jag såg att T arbetar på ett äldreboende. Hur funkar jobben för dem undrar jag?
2018-05-13, 18:33
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Tyckte jag såg att T arbetar på ett äldreboende. Hur funkar jobben för dem undrar jag?

Kan ju handla om enklare arbetsuppgifter på boendet. Tvivlar på att någon som hon har samma arbetsuppgifter som undersköterskorna på boendet.
2018-05-13, 18:50
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Kan ju handla om enklare arbetsuppgifter på boendet. Tvivlar på att någon som hon har samma arbetsuppgifter som undersköterskorna på boendet.

Har arbetet på ett ställe där de hade en mupp som skötte enkla saker i köket. Typ torka bord, plocka ur och i diskmaskin osv.
2018-05-13, 19:11
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Har arbetet på ett ställe där de hade en mupp som skötte enkla saker i köket. Typ torka bord, plocka ur och i diskmaskin osv.

Ja, det är rätt vanligt. Finns relativt många privata företag och verksamheter i kommunen som tar emot funktionsnedsatta(funktionsvarierade för den lättkränkte).
2018-05-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Jobbar de här personerna med nåt el har de nån typ av ersättning? Tyckte jag såg att T arbetar på ett äldreboende. Hur funkar jobben för dem undrar jag?
T har senast jobbat, eller fortfarande(?) jobbar, på ett dagis och på ett äldreboende.

Eller ... "jobbar" ... kanske är mer rätt ordval. Det är special-anställningar med stöd det handlar om.
2018-05-13, 20:46
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
T har senast jobbat, eller fortfarande(?) jobbar, på ett dagis och på ett äldreboende.

Eller ... "jobbar" ... kanske är mer rätt ordval. Det är special-anställningar med stöd det handlar om.

Vad fan? Jobbar pyroman mytomanen med barn? Det låter direkt olämplig!
2018-05-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Ja,det låter både farligt och olämpligt med tanke på att hon är misstänkt för mordbrand.
Vem vet vad som rör sig i hennes hjärna,hon kanske får agg mot någon åldring,barn eller personal/handledare,och så uppstår en liten eld som hon återigen är först med att larma till räddningstjänsten.

Nu var hon häktad i en vecka och soc. har naturligtvis koll på henne,så det är nog tveksamt att hon fått återgå till sin praktikplats.Kan inte vara lätt att placera Terese på någon form av sysselsättning annat än på skyddad verkstad som det så vackert heter.
2018-05-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Hon arbetstränar på ett dagis, enligt signaturen Arlighet123

(FB) Anmälde sitt ex för grova mail/inlägg som hon själv gjort i hans namn (Skellefteå)

(FB) Anmälde sitt ex för grova mail/inlägg som hon själv gjort i hans namn (Skellefteå)

Det vet'e tusan hur hon ska kunna vara kvar där efter allt som hänt.

- Var är fröken?
- Hon sitter i kurran just nu, men hon kommer nästa måndag igen.
2018-05-15, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Precis, vilket betyder att hon har gode man om jag förstår det hela rätt.

Då har man förvaltare
2018-05-15, 10:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Då har man förvaltare

För att förtydliga - det var bpgon i trpden som sa att hon som utvecklingsstörd hade en förmyndare som missat att ta kontrollen över henne. Då påvisade jag att hon hade en god man och inte en förmyndare. Om det sedan är en förvaltare eller god man spelar nog inte så stor roll som svar på den frågeställningen. Det viktigaste är att hon är myndig och inte har en förmyndare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in