Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I sitt samtal med Sigge Cedergren säger Roger Östlund att han har ett par gubbar efter sig och blöder som en gris. PU påstår att detta samtal äger rum 2315-21. Det bråk som Roger referat till sker ngn gång under tiden 2320-28. Alltså efter den tidpunkt som PU påstår samtalet ägt rum. Den som ägnar sig åt "allt - är - möjligt - retorik" kan hävda att RÖ är synsk och kan förutse bråket med punkarna.
Men ser man logiskt på det har han ringt SC efter bråket ägt rum , alltså efter 2328.

Inne på Grand finns fyra trovärdig vittnen som styrker att RÖ står och sluddrar i telefonen efter 2330!
Taxichaffisen Mikael Lindblad vittnar bara timmen efter händelsen att RÖ stoppat hans taxi ca 2350 och blödande från ett finger berättar att han blivit sparkad i ryggen i en busskur. Med tanke på att han jagat iväg punkarna när de sparkat på en busskur mindre än en halvtimme innan så är det med sannolikhet gränsande till visshet denna händelse RÖ referat till.

Om man för ett intellektuellt hederligt resonemang bör man hänvisa till ett annat bråk i en busskur som knyter an till timmen före händelsen. Något sådant har varken du eller någon annan eller PU kunnat prestera. Därmed går det att fastslå med samma sannolikhet gränsande till visshet att TK-kontrollen manipulerats.
Det enda stöd som finns för att TK protokollen skulle vara falskar är alltså att vittnen sett RÖ sluddra i telefon från grand efter 23.30.
Man kan inte utgå ifrån att detta samtal var med SC, och ej heller att det var ett egentligt samtal som ägde rum. Han kan ju ha stått där med luren i hand och svurit utan att få något svar?

Ditt resonemang bygger alltså på ett faktiskt samtal med SC som ägde rum inne på Grand efter 23.30.
Du nöjer dig inte med att tidpunkten för samtalet av illasinnade poliser förflyttats 20 minuter tillbaka i tiden, utan anser dessutom att det inte ens är detta samtal som refereras i TK protokollet.

En dubbelförfalskning alltså?

Verkar det inte lite väl krångligt?

Hade man haft för avsikt att göra det troligt att RÖ ringt 23.15, så hade det väl varit bättre och enklare att använda sig av det samtal som du anser ägde rum efter 23.30, än att plocka fram ett samtal som ägde rum för flera dagar sedan?
Blödde han i fingret även då?

Att punkarbråket ägde rum strax innan bussen anlände utgår jag ifrån, och har inget intresse av att påvisa något annat.

Detta var ca 23.28.

(Jösses, jag har svårt att nå fram här märker jag).

Jag hävdar helt enkelt att:

När Roger påstår att han irrat runt i i korsningen letade han egentligen efter en telefonautomat. Det fanns flera alternativ.
Han hittade en automat som fungerade och ringde kl 23.15-23.21. Exakt det samtal som finns nedtecknat.

Kl 23.22 befinner han sig i busskuren och PE uppfattade att han kom söderifrån.

Babblar ett tag om cigaretter och annat.
23.27 kommer punkarna som han jagar över gatan,
23.28 kommer bussen som PE åker iväg med.
Någon gång efter 23.30 befinner han sig inne på grand, precis som du säger.
Han stannar runt 20 min och hinner med det ena och det andra, men han lyckas inte få kontakt med Sigge.

Sigge är inte hemma längre.
Mellan 23.25 och 23.45 var Sigge en extrasväng på Oxen, så något samtal från Grand kan omöjligt ägt rum.
Sigge ringer Lidingö 23.49-23.53

Ca 23.50 lämnar Roger Grand och åker han iväg med taxi.
Senast redigerad av gida 2018-05-12 kl. 17:03.
Citera
2018-05-12, 17:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Hittade dem nu jag också.
Har aldrig läst dem tidigare, men de tycks bekräfta bilden sv extrasvängen, nästan på pricken enl mitt antagande. Janne befann sig mycket nära Oxen när han ringde, men hade inte ro att vänta in Sigge som skulle dyka upp ca 23.30, för att kort därefter åka hem igen.
Dessutom undrar man vem var ”galningen med den vilda blicken” han träffade dagen innan i Sigges lägenhet?
Det låter lite som CP, men nästan mer som RÖ.
Enl JL befann sig den personen på Oxen under tiden han var där.
Jag tror inte att din teori håller om att SC brukade vara hemma och passa telefonen 23:00. När han skulle försöka minnas det vardagliga i situationen den 28 februari, alltså allt förutom det som han satt i samband med MOP, så uppgav han att han aldrig brukade lämna Oxen före 23:00 när han hade kvällspasset. Men det hade han alltså gjort denna gång, kanske utan att han mindes varför. Kanske något kriminellt, men kriminalitet var hans vardag. Jag tycker att hans pendlande mellan Tegnérgatan och Grand vid tiden för mordet är märklig. Kanske var han engagerad i en affär, vilken han trodde var en vanlig affär, men där motparten eller någon som hade engagerat motparten hade en beräkning med hans avvikande beteende som hade någon form av bäring på MOP?
Citera
2018-05-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror inte att din teori håller om att SC brukade vara hemma och passa telefonen 23:00. När han skulle försöka minnas det vardagliga i situationen den 28 februari, alltså allt förutom det som han satt i samband med MOP, så uppgav han att han aldrig brukade lämna Oxen före 23:00 när han hade kvällspasset. Men det hade han alltså gjort denna gång, kanske utan att han mindes varför. Kanske något kriminellt, men kriminalitet var hans vardag. Jag tycker att hans pendlande mellan Tegnérgatan och Grand vid tiden för mordet är märklig. Kanske var han engagerad i en affär, vilken han trodde var en vanlig affär, men där motparten eller någon som hade engagerat motparten hade en beräkning med hans avvikande beteende som hade någon form av bäring på MOP?
Ja, det är möjligt att du har rätt.
Detta med ”telefontid” ska vi inte ta så allvarligt, det var mer en gissning.
Något var kanske på gång?

”Polisen” (?) som skickade iväg RÖ från porten kan man ju funders över.
Detta skedde gissningsvis ganska kort efter samtalet med JL. Runt 23.10.
Om det ens hänt?
Senast redigerad av gida 2018-05-12 kl. 17:36.
Citera
2018-05-12, 18:02
Medlem
Citat:
Det finns vittnen som ser någon som liknar honom runt Palme också, från Gamla Stan till Grand, från Grand till Dekorima och springande på Malmskillnadsgatan/Döbelnsgatan bort mot den plats där några ungdomar två dagar efter mordet hittade en revolver (som polisen men inte de själva ansåg vara en startpistol).

Oavsett vilka preferenser man har så kan man inte utesluta att CP hade någon del i mordet på Olof Palme.

Vittnesmålen från Grand till Dekorima är ytterst svaga. De från Gamla Stan vet jag inte så mycket om men jag gissar att de är svagare än LJ och AÅ och EH. Jag utesluter CP, dina förklaringar om att han skulle haft en annan roll än som skytt är långsökta
Citera
2018-05-12, 18:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag hävdar helt enkelt att:

När Roger påstår att han irrat runt i i korsningen letade han egentligen efter en telefonautomat. Det fanns flera alternativ.
Han hittade en automat som fungerade och ringde kl 23.15-23.21. Exakt det samtal som finns nedtecknat. Ett antagande som saknar stöd av vittnes iakttagelser. Dessutom, om det är som du säger är det märkligt att han pratar om ett bråk innan det har skett. Men med precognition är allt möjligt.

Kl 23.22 befinner han sig i busskuren och PE uppfattade att han kom söderifrån.
Hon såg honom komma söderifrån , ingen tvekan om detta.

Babblar ett tag om cigaretter och annat.
23.27 kommer punkarna som han jagar över gatan,
23.28 kommer bussen som PE åker iväg med.
Någon gång efter 23.30 befinner han sig inne på grand, precis som du säger.
Han stannar runt 20 min och hinner med det ena och det andra, men han lyckas inte få kontakt med Sigge.

Sigge är inte hemma längre.
Mellan 23.25 och 23.45 var Sigge en extrasväng på Oxen, så något samtal från Grand kan omöjligt ägt rum.
Sigge ringer Lidingö 23.49-23.53

Ca 23.50 lämnar Roger Grand och åker han iväg med taxi.

Det finns inget stöd för att Sigge Cedergren tar extrasvängen till Oxen , det är återigen ett antagande. Vare sig Sigge åker till Oxen över åsen eller via Luntis borde han sett polisbilar men inte ett ord om detta i några förhör. Jag baserar min tro på att TKn är manipulerad utifrån de fakta som finns tillgängliga , du väljer fria gissningar . Jag gissar att vi inte kommer så mycket längre i den här diskussionen.
Citera
2018-05-12, 18:41
Medlem
Citat:
Det finns inget stöd för att Sigge Cedergren tar extrasvängen till Oxen , det är återigen ett antagande. Vare sig Sigge åker till Oxen över åsen eller via Luntis borde han sett polisbilar men inte ett ord om detta i några förhör. Jag baserar min tro på att TKn är manipulerad utifrån de fakta som finns tillgängliga , du väljer fria gissningar . Jag gissar att vi inte kommer så mycket längre i den här diskussionen.
Nej vi kommer inte längre.
Baserat på det protokollförda samtalet med Janne Lundberg, ”okänd flicka” och vittnesförhör med Janne, så var Sigge på Tegnérgatan efter kl 23.

Han skulle till Oxen om en halvtimme, men befann sig enl Lundberg inte där kl 23.20, vilket gjorde att Lundberg åkte därifrån.

Kan det bero på att han var involverad i ett samtal med den jobbige Roger fram till kl 23.21?

Sigge säger också att han återvände till Oxen en kort sväng.

Han ringer Lidingö-tjejen 23.49 och är bevisligen hemma då.

Vi vet ju att han hade Kjell Fernberg med sig i bilen på den sista resan hem.

1. Är samtalet med Lundberg 23.02 manipulerat?

2. Är samtalet med ”okänd flicka”
23.07 manipulerat?

3. Hur kom Fernberg till Sigge om inte Sigge var på Oxen där emellan?
Ljuger han också?

4. Är samtalet med Lidingö-tjejen manipulerat?

Konspirationen växer ut över alla breddar, och någonstans måste man dra i handbromsen.

Besvara gärna de fyra frågorna, och kom med en egen förklaring om hur detta skulle kunna ha gått till om inte en extrasväng till Oxen ägt rum.

Fria gissningar är det definitivt inte.

Rättelse:
Det var Janne L som hävdade att han i samtal med Sigge någon dag efter frågade varför han inte dök upp.
Sigge hade då svarat att han kom dit en snabb sväng och åkte hem igen.
Senast redigerad av gida 2018-05-12 kl. 19:40.
Citera
2018-05-12, 20:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Samtalet med Janne Lundgren 23:03 är bekräftat av JL och Volvohändelsen är bekräftad av föraren. Så nog åkte SC en extrasväng.
Citera
2018-05-12, 20:24
Medlem
Citat:
Samtalet med Janne Lundgren 23:03 är bekräftat av JL och Volvohändelsen är bekräftad av föraren. Så nog åkte SC en extrasväng.
Ja, det får vi utgå ifrån.
Det är det mest naturliga.

Om protokollen är manipulerade vet ju inte jag, men bevisbördan ligger ju hos den som driver den linjen.

Ibland måste ju någon göra skitjobbet och ifrågasätta vissa trådsanningar, även om man framstår som djävulens advokat.

Har jag fel så faller jag gärna med flaggan i topp.
Man lär sig alltid någonting.

Då kan det ibland bli så att att fokus riktas mot en intressant frågeställning.

Myagrippas kommentar om att Sigge måste ha sett många poliser oavsett vilken väg han tog är vettig.
Om Sigge passerat över Åsen (Döbelnsgatan) på återvägen till Oxen så passerade han trappkrönet bara några få minuter efter mordet. Kommissariebil 1520 borde kunna stå där.
Att inte Sigge nämner detta i förhör är intressant.
Senast redigerad av gida 2018-05-12 kl. 20:34.
Citera
2018-05-12, 20:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är ju rimligt eftersom det bara är hylslängden och krutmängden som skiljer.
Citat:
De kunde inte avgöra om den revolver de hittat var för 38 mm eller för 357.
Citera
2018-05-12, 21:28
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ja, det får vi utgå ifrån.
Det är det mest naturliga.

Om protokollen är manipulerade vet ju inte jag, men bevisbördan ligger ju hos den som driver den linjen.

Ibland måste ju någon göra skitjobbet och ifrågasätta vissa trådsanningar, även om man framstår som djävulens advokat.

Har jag fel så faller jag gärna med flaggan i topp.
Man lär sig alltid någonting.

Då kan det ibland bli så att att fokus riktas mot en intressant frågeställning.

Myagrippas kommentar om att Sigge måste ha sett många poliser oavsett vilken väg han tog är vettig.
Om Sigge passerat över Åsen (Döbelnsgatan) på återvägen till Oxen så passerade han trappkrönet bara några få minuter efter mordet. Kommissariebil 1520 borde kunna stå där.
Att inte Sigge nämner detta i förhör är intressant.

För oss som inte satt oss in i detaljerna: Vilka konsekvenser får det om TK-protokollet inte är förfalskat ,som du ser det?
Citera
2018-05-12, 21:50
Medlem
Jag vet inte hur ni känner det, men jag tycker det är så mycket i mop som känns lite underligt eller svårförståeligt.
Så för mig har det blivit så att jag nästan inte litar på några uppgifter alls , jag kan få känslan att nästan alla ljuger eller har någon egen agenda.
Jag minns när HH visade revolvrarna och fantombilden, så tänkte jag de fixar nog det här till sist

Sedan visade det sig att t.ex fantombilden var gjord på lösa grunder, så nu med facit i hand känns det mera desperat gjort att göra en fantombild på de grunderna. mm

Jag förstår att det kan bli fel ibland och någon gång kanske man måste chansa.

Men man får en revolver i handen ,sedan bryr man sig inte ens om att kolla upp den .
Två poliser på plats ser bägge fel på klockan eller att båda polisernas klockor gick fel.
Ganska mycket poliser i närområdet men ingen verkar ha hunnit se något.
Kulorna hittas av privatpersoner, Holmer var i Borlänge?
Holmers chaufför säger att HH åkte med honom förbi mordplatsen på kvällen
Anders Larsson lämnade in ett varningsbrev att Palme skulle dödas.
Op hade inga livvakter.
En del papper som lämnas in försvinner på SÄPO.
En dagbok som OP skulle haft, är det oklart om den fanns eller om den försvann.
Man skulle nog hitta en massa underligheter till om man vill.
Jag kan förstå att Aner och Krantz fick myror i huvudet.
Citera
2018-05-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
För oss som inte satt oss in i detaljerna: Vilka konsekvenser får det om TK-protokollet inte är förfalskat ,som du ser det?
Egentligen ingenting.
Så vitt jag kan se bygger åtalet mot Christer Pettersson på manipulerade vittnen.
Det finns knappt indicier, utan är ett korthus byggt på skvaller och lösa antaganden.

I den bemärkelsen spelar det alls ingen roll.

För de som driver spåret om en polisiär konspiration, där narkotikaspanare ingår är det desto känsligare.

Då vill man stödja sin tes på att protokollen skulle vara manipulerade.

Jag är inte mot den tesen, men innan jag tar ställning måste jag samköra vittnesmål och tider.
Bygga ett tänkvärt scenario som går ihop.
Har inte hittat något starkt skäl till att det skulle föreligga några oegentligheter.
Tycker att jag påvisat detta ganska väl.

Däremot tycker jag mig se att man försökt och lyckats påverka Roger att förlägga sitt telefonsamtal till Grand, för att med stöd av honom knyta an Christer Pettersson till att bli ”grandmannen”. och därmed mördaren.
Det är tillräckligt fult.

F.ö tror jag inte att någon som ingår i persongalleriet runt CP har det minsta med mordet att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in