2018-05-10, 23:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Om jag inte minns helt fel från Walls bok Mörkläggning så pekade han på att samtalet från Roger skulle varit inklippt från dagen innan. Och att det var Roger C som ringde, inte Roger Ö.

Såvitt jag minns hade Wall tagit del av både utskriften och bandet, det band som numera är försvunnet.

Wall tar upp förhören med Sigge och TK:n ganska utförligt i boken. Kan vara värt att läsa om.

Det har varit lite olika turer runt bandet. Roger Östlund bråkar med polackerna som har kafét på Tegnérgatan tisdag 25februari. Finns registrerat hos polisen. Gunnar Wall har funderat i banan att samtalet kunde härröra från denna och klippts in i morddagens dokumentation .

Bandet från TKn ska ha funnits kvar imars 1987 när det skrivs ut av Björn Rosendahl. Det vanligaste när poliser är ute i skumma ärenden är att de stjäl pengar och varor. Ska nog inte bortses från möjligheten att något sådant kan vart i görningen mordnatten. Vilket inte det minsta hindrar att det också tittas i andra riktningar.
Citera
2018-05-11, 04:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det är helt naturligt att hon reagerar som hon gör när Hylin ringer och tjatar.
Det får vara någon måtta på misstänkliggörande av olika personer.
Som jag påvisat så kan avlyssningsprotokollen stämma mycket väl med verkligheten.
Det är dessutom det mest troliga.

Har också varit tveksam tidigare, men när Hylin kommer dragande med detta så förstår jag att jag måste haft fel.
Din teori är nog möjlig och visar att SCs uppgifter kan tolkas på ett annat sätt. På sätt och vis förklarar den också det konstiga innehållet i tk-listan, även om den inte förklarar den okända kvinnan som ringde från Slussen - var han skulle träffa henne - men det kan förstås också varit en kod, t.ex. för att leverera narkotika enligt ett förbestämt schema.

Teorin är sämre på att förklara den man som springer från mordplatsen, men förklarar på sätt och vis de fyra "poliserna" bättre, att de var så oberörda så nära inpå mordet. (En annan förklaring är förstås att de inte hade en aning om att Palme snart skulle mördas eller just hade mördats på en plats som de var på väg mot). Likaså förvandlar din teori Volvon från ett intressant spår till en tillfällighet. Vilket jag inte tror att det var.

Jag tror inte på att SC skulle behövt dölja att han var hemma och pratade i telefon eller att han åkte en extrasväng till Oxen. Han skulle vid behov ha kunnat uppge en påhittat förklaring. Han kände säkert till att telefonen då och då avlyssnades och att det fanns spaning på honom, det skulle bara vara dumt att ljuga om resorna.

Enligt Bengt Bengtsson var det Margareta E som hade skrivit den ifrågasatta tk-listan och alldeles uppenbart är det intressant vad hon gjorde även i övrigt. Och enligt Bengt B fanns det inga telefonsamtal alls under den aktuella tiden. Är det ingen som har frågat Janne Lundberg?

Självklart är det obehagligt att ifrågasätta folk när det gället MOP. Det är egentligen polisens och åklagarnas uppgift. Men i det här fallet måste nog detektiven allmänheten ta över utredningen. Tyvärr!
Citera
2018-05-11, 05:45
Medlem
ieshos avatar
Hittade protokollen med Janne Lundberg och det tycks som detta samtal ägt rum 23:02 och att Sigge dröjt med att åka till Oxen så att JL lämnade Oxen innan SC hann dit, c:a 23:15-23:20. När SC kom till Oxen hade JL redan åkt och SC ska ha åkt hem igen på en gång. Syftet skulle ha varit att JL ville låna pengar av SC, eftersom han förlorat på kortspel.

SC skulle alltså ha passerat Tunnelgatan två gånger nära 23:20, frågan är bara hur nära?

Det är lite mystiskt med Sigges resor parallellt med Sveavägen. Och om man nu ska blanda in Roger Ö, var det inte vid denna tid som han skulle ha blivit bortkörd från Sigges port av en polis?
Senast redigerad av iesho 2018-05-11 kl. 05:49.
Citera
2018-05-11, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Din teori är nog möjlig och visar att SCs uppgifter kan tolkas på ett annat sätt. På sätt och vis förklarar den också det konstiga innehållet i tk-listan, även om den inte förklarar den okända kvinnan som ringde från Slussen - var han skulle träffa henne - men det kan förstås också varit en kod, t.ex. för att leverera narkotika enligt ett förbestämt schema.

Teorin är sämre på att förklara den man som springer från mordplatsen, men förklarar på sätt och vis de fyra "poliserna" bättre, att de var så oberörda så nära inpå mordet. (En annan förklaring är förstås att de inte hade en aning om att Palme snart skulle mördas eller just hade mördats på en plats som de var på väg mot). Likaså förvandlar din teori Volvon från ett intressant spår till en tillfällighet. Vilket jag inte tror att det var.

Jag tror inte på att SC skulle behövt dölja att han var hemma och pratade i telefon eller att han åkte en extrasväng till Oxen. Han skulle vid behov ha kunnat uppge en påhittat förklaring. Han kände säkert till att telefonen då och då avlyssnades och att det fanns spaning på honom, det skulle bara vara dumt att ljuga om resorna.

Enligt Bengt Bengtsson var det Margareta E som hade skrivit den ifrågasatta tk-listan och alldeles uppenbart är det intressant vad hon gjorde även i övrigt. Och enligt Bengt B fanns det inga telefonsamtal alls under den aktuella tiden. Är det ingen som har frågat Janne Lundberg?

Självklart är det obehagligt att ifrågasätta folk när det gället MOP. Det är egentligen polisens och åklagarnas uppgift. Men i det här fallet måste nog detektiven allmänheten ta över utredningen. Tyvärr!
Kan tänka mig att kvinnan eventuellt skulle kunna vara Lena Åkerlund, har för mig att hon bodde på söder någonstans, så det skulle kunna vara logiskt att hon var vid slussen.
Kanske åkte även hon till Oxen kl 23.30?
Det kan man spekulera i.
Min teori är att Sigge kan ha haft rutiner att svara i telefon från kl 23, han ville nog inte ha sådana samtal till Oxen p.g.a att det kunde äventyra tillståndet.
Samtalet från Janne är nästan exakt kl 23. Kortspelandet är bara ett kodord.
Som narkotikalangare har man inte bara sig själv att ta hänsyn till, utan även kunderna.
Därav lögnen om extrasvängen.
Förtroende och diskretion.
Volvon blir mindre intressant här, men å andra sidan kan den fortfarande 20 min efter mordet ha spelat en roll. En alternativ flyktbil som aldrig kom till gagn?
Kvartetten på Åsen vet vi ju inte mycket om, men visst vore den bra mycket hetare om observationen gjordes kl 23. I god tid innan mordet.
Det skulle ha kunnat varit bankomatgänget, men det är svårt att föreställa sig att de haft en Wt. Dessutom är de lite tidiga, men vad vet man?
Citera
2018-05-11, 08:49
Medlem
Citat:
Hittade protokollen med Janne Lundberg och det tycks som detta samtal ägt rum 23:02 och att Sigge dröjt med att åka till Oxen så att JL lämnade Oxen innan SC hann dit, c:a 23:15-23:20. När SC kom till Oxen hade JL redan åkt och SC ska ha åkt hem igen på en gång. Syftet skulle ha varit att JL ville låna pengar av SC, eftersom han förlorat på kortspel.

SC skulle alltså ha passerat Tunnelgatan två gånger nära 23:20, frågan är bara hur nära?

Det är lite mystiskt med Sigges resor parallellt med Sveavägen. Och om man nu ska blanda in Roger Ö, var det inte vid denna tid som han skulle ha blivit bortkörd från Sigges port av en polis?
Hittade dem nu jag också.
Har aldrig läst dem tidigare, men de tycks bekräfta bilden sv extrasvängen, nästan på pricken enl mitt antagande. Janne befann sig mycket nära Oxen när han ringde, men hade inte ro att vänta in Sigge som skulle dyka upp ca 23.30, för att kort därefter åka hem igen.
Dessutom undrar man vem var ”galningen med den vilda blicken” han träffade dagen innan i Sigges lägenhet?
Det låter lite som CP, men nästan mer som RÖ.
Enl JL befann sig den personen på Oxen under tiden han var där.
Senast redigerad av gida 2018-05-11 kl. 09:29.
Citera
2018-05-11, 11:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att en grupp SÄPO-män illegalt övervakat Olof Palme är ett faktum. Att en av dessa var contrasStig Johansson och var jourhavande kommissarie under mordnatten är fastslaget. Likaså att avlyssningsexperten Robban var med och en rutinerad polis från SÅ- gruppen och/eller efterföljare . Detta är fakta som inte kan tänkas bort när man ser på MOP.

Det tar inte på något sätt bort intresset från knarkspaningen , kan vara så att grupperna flyter ihop. Berth Melens SÄPO-PM pekar mot att organisationen som sådan inte är inblandad. Som jag skrivit förut tror jag det är viktigare att snarare tänke person än organisation.

Helt korrekt!

Kontentan med mitt inlägg var att det inte finns några fakta som kopplar ihop mordet med en definierad mördare eller grupp. Inte ens med Säpotrion eller Säpos övervaknings-PM. Det kan finnas olika orsaker att övervaka OP. Som att kartlägga vilka han träffar på sin fritid.
Citera
2018-05-11, 11:21
Medlem
Citat:
Uppenbarligen har Margareta Eklund förfalskat tk-protokollet, men varför? Det nämndes i förhör med SC redan 3 april 1987 och CP kunde väl inte gärna vara under utredning redan då? Eller?

http://2.bp.blogspot.com/-LpxhS_RBjCw/VaSdTAZYN_I/AAAAAAAAZeQ/r2s4uvtsoiY/s1600/Cedergren%2BSigge%2Bf%25C3%25B6rh%25C3%25B6r%2B03-04-87%2Bredigerad%2B1.png

Men Eklund introducerade CP som tänkbar mördare redan 14 april 1986, så vad ska man tro?

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/forhor-med-margareta-eklund.html

Fanns det en tidigt utredning av CP som hålls hemlig?

Så här nära sanningen har du aldrig tidigare varit i tråden.

Åtalet mot CP byggde på en konstruktion. Där man lyckligtvis fick LP att peka ut densamme via en lösmynt åklagare. Utan det utpekandet hade korthuset fallit ihop av sig självt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-11 kl. 11:24.
Citera
2018-05-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller med om allt det.

Jag fastnar vid att Cedergren tar upp detta först vid sitt åttonde (eller är det nionde?) förhör han talar om MOP. Det måste bero på något att det inte dykt upp tidigare. Det är inte vettigt, inte normalt.

Har någon polis påminnt honom om detta på senvintern -87, pga slarv, egen nervositet? Eller rent av planterat det i Cedergren? Jag är inte säker på att iakttagelsen alls har hänt. Eller har uppåt ett halvdussin förhörsledare underlåtit att ta med det i protokollen innan 17/3 -87?

Eller har Cedergren hittat på det själv? TK-manipuleringen talar för att det är nånting mer bakom än fabulerande från enbart Cedergrens sida. Plantering eller substans.

Cedergren hade skäl att uppfylla polisens alla önskningar. Frågan är vilka skäl han hade att lösa mordet. Ett mord som inte angick honom. Men kan innebära fördelar när man spelar poker med höga insatser. Som att peka ut CP.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-11 kl. 11:39.
Citera
2018-05-11, 11:44
Medlem
Både Hans Ölvebro och Dag Andersson har vägrat svara på den direkta frågan vad de gjorde i tjänsten mordkvällen.

Vad gjorde Thure Nässen samma kväll. Känner inte ens till om han fått frågan.
Citera
2018-05-11, 11:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Hittade dem nu jag också.
Har aldrig läst dem tidigare, men de tycks bekräfta bilden sv extrasvängen, nästan på pricken enl mitt antagande. Janne befann sig mycket nära Oxen när han ringde, men hade inte ro att vänta in Sigge som skulle dyka upp ca 23.30, för att kort därefter åka hem igen.
Dessutom undrar man vem var ”galningen med den vilda blicken” han träffade dagen innan i Sigges lägenhet?
Det låter lite som CP, men nästan mer som RÖ.
Enl JL befann sig den personen på Oxen under tiden han var där.
Vad som verkligen tycks ha hänt är att SC var hemma vid 23-tiden och svarade på telefon. Dessförinnan svarade han inte men är känd för att svara i telefon när han är hemma. Janne Lundberg ville att han skulle komma till Oxen och låna honom pengar. SC lovade att komma inom en halvtimma men JL lämnade Oxen redan 23:15-23:20. När JL inte var där lämnade SC Oxen igen och fick med sig Reine Jansson i bilen.

Först hade han ingen tanke på att tipsa polisen, men när han satt anhållen i Handen berättade han historien om den vita Volvon och den springande mannen. Och att han hörde minst två olika utryckningsfordon strax innan han kom till Tegnérgatan. Detta var 2½ vecka efter mordet och antagligen minns han Volvon och mannen bara för att han relativt snabbt kopplade ihop detta med mordet. När han tillfrågades vid vilken tid han lämnade Oxen svarade han ungefär att han inte brukade lämna Oxen förrän efter 23. Han kan ha glömt anledningen till att han var hemma 23:00 och bara antagit att han var kvar till strax efter 23. Alltså ingen konstig lögn utan bara en minneslucka.

Den bild hans vittnesmål målar upp är att han hindrades att passera Tunnelgatan på Luntmakargatan vid eller strax efter mordet. Minuten efter att han släppts förbi hörde han polisbilar, som kan ha kommit så tidigt som 2-3 minuter efter mordet. Vid Tegnérgatan ser han också en man i 35-årsåldern som springer bort från mordplatsen.

Med de fyra "poliserna" (berättat första gången ett år efter MOP) kan det vara som du menar, att han såg dem vid ett tidigare tillfälle men att han med tiden smälte ihop det minnet med de minnen som han berättade i Handen. Då är det långt ifrån otroligt att "poliserna" var Margareta Eklund plus kollegor som lämnade åsen ungefär så som det var meddelat, d.v.s. någon timme innan mordet. Den knarkspanare som Ture Nässén menar strax innan mordet avvek från mördarens flyktväg är då eventuellt någon annan.

Det ifrågasatta protokollet är inte så viktigt vad det gäller RÖ och CP. Vittnen såg RÖ komma söderifrån mot Grand ungefär vid tiden för mordet. Om han ringde SC så var det antagligen inte från en telefon nära Grand. Och frågan om han såg CP vid Grand någon gång denna kväll är mindre intressant. Däremot är protokollet viktigt för vilken tid SC passerade Tunnelgatan söderut och framför allt norrut. Om SC pratade med RÖ i telefon så kan han inte ha påbörjat bilfärden mot Oxen förrän tidigast 23:25. Annars kan han ha åkt runt 23:10 som tidigast.

Fortfarande finns möjligheten att tk-protokollet är fejkat som en tidig planering riktad mot CP, vilket inte är helt otroligt eftersom Margareta E tipsade PU om CP i början av mars -86. Och fortfarande finns möjligheten att SC försökte passera Tunnelgatan alldeles vid tiden för mordet.
Senast redigerad av iesho 2018-05-11 kl. 12:03.
Citera
2018-05-11, 11:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Både Hans Ölvebro och Dag Andersson har vägrat svara på den direkta frågan vad de gjorde i tjänsten mordkvällen.

Vad gjorde Thure Nässen samma kväll. Känner inte ens till om han fått frågan.

Dag Andersson är en av poliser som bevakar Sabb mordnatten. Han syns tydligt i bild i Hylins dokumentär och har även medgivit detta.
Citera
2018-05-11, 11:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så här nära sanningen har du aldrig tidigare varit i tråden.

Åtalet mot CP byggde på en konstruktion. Där man lyckligtvis fick LP att peka ut densamme via en lösmynt åklagare. Utan det utpekandet hade korthuset fallit ihop av sig självt.
Eller så var CP en lejd fall guy. Vittnen tycks ha sett honom i Gamla Stan redan. Och en person i samma tunnelbanevagn tyckte sig se en person lik CP stå nära och stirra på LOP i vagnen. Plus att LP mycket väl kan ha sett honom vid Dekorima, vare sig han var mördaren eller ej. Det finns ingen naturlag som repellerade just CP från Dekorima.

Med CP som lejd fall guy förklaras varför man så tidigt efter mordet började förbereda ett åtal mot CP. (Om nu tk-protokollet är fejkat). Också CP jobbade på att bli förknippad med mordet genom att bete sig konstigt mot vänner och bekanta. Så t.ex. riggade han sin lägenhet till en Palmeutställning med bilder av Palme och Fantombilden, som folk tyckte att han var lik.

Att åtalet mot CP var en konstruktion bekräftas av att åklagaren inte tog med några av uppgifterna från Gamla Stan, allt var konstruerat efter "ensam galning" som råkat få syn på LOP vid Grand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in