Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Din teori är nog möjlig och visar att SCs uppgifter kan tolkas på ett annat sätt. På sätt och vis förklarar den också det konstiga innehållet i tk-listan, även om den inte förklarar den okända kvinnan som ringde från Slussen - var han skulle träffa henne - men det kan förstås också varit en kod, t.ex. för att leverera narkotika enligt ett förbestämt schema.
Teorin är sämre på att förklara den man som springer från mordplatsen, men förklarar på sätt och vis de fyra "poliserna" bättre, att de var så oberörda så nära inpå mordet. (En annan förklaring är förstås att de inte hade en aning om att Palme snart skulle mördas eller just hade mördats på en plats som de var på väg mot). Likaså förvandlar din teori Volvon från ett intressant spår till en tillfällighet. Vilket jag inte tror att det var.
Jag tror inte på att SC skulle behövt dölja att han var hemma och pratade i telefon eller att han åkte en extrasväng till Oxen. Han skulle vid behov ha kunnat uppge en påhittat förklaring. Han kände säkert till att telefonen då och då avlyssnades och att det fanns spaning på honom, det skulle bara vara dumt att ljuga om resorna.
Enligt Bengt Bengtsson var det Margareta E som hade skrivit den ifrågasatta tk-listan och alldeles uppenbart är det intressant vad hon gjorde även i övrigt. Och enligt Bengt B fanns det inga telefonsamtal alls under den aktuella tiden. Är det ingen som har frågat Janne Lundberg?
Självklart är det obehagligt att ifrågasätta folk när det gället MOP. Det är egentligen polisens och åklagarnas uppgift. Men i det här fallet måste nog detektiven allmänheten ta över utredningen. Tyvärr!
Kan tänka mig att kvinnan eventuellt skulle kunna vara Lena Åkerlund, har för mig att hon bodde på söder någonstans, så det skulle kunna vara logiskt att hon var vid slussen.
Kanske åkte även hon till Oxen kl 23.30?
Det kan man spekulera i.
Min teori är att Sigge kan ha haft rutiner att svara i telefon från kl 23, han ville nog inte ha sådana samtal till Oxen p.g.a att det kunde äventyra tillståndet.
Samtalet från Janne är nästan exakt kl 23. Kortspelandet är bara ett kodord.
Som narkotikalangare har man inte bara sig själv att ta hänsyn till, utan även kunderna.
Därav lögnen om extrasvängen.
Förtroende och diskretion.
Volvon blir mindre intressant här, men å andra sidan kan den fortfarande 20 min efter mordet ha spelat en roll. En alternativ flyktbil som aldrig kom till gagn?
Kvartetten på Åsen vet vi ju inte mycket om, men visst vore den bra mycket hetare om observationen gjordes kl 23. I god tid innan mordet.
Det skulle ha kunnat varit bankomatgänget, men det är svårt att föreställa sig att de haft en Wt. Dessutom är de lite tidiga, men vad vet man?