Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du skulle ha en poäng om det var *en* politisk aktör som låg bakom, men i och med att alla länder utser egna representanter så finns inom organisationen finns vilt skiftande agendor som ungefär tar ut varandra. Rapporten kan bli tungläst just för att det är en kommittéprodukt där alla skall få sina favoritartiklar nämnda, men på det stora hela har de lyckats rätt väl.
När Chevron nyligen stämdes för dess bidrag till globala uppvärmningen valde t o m de att hänvisa till IPCC snarare än till några "skeptiska" grupper man kunde tycka skulle passa deras agenda bättre.
Om du inte anser IPCC duger har du en lista på andra grupper som uttalat sig här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change
Någon av dessa som är bättre?
Tack för länken, det verkar vara övervägande politiskt styrda organ som utgör konsensus i forskningen när man läser där. Det känns inte förtroendeingivande om det är politiserad forskning som är det man vill säkerställa inte sker.
Hur kan du vara säker på att olika agendor inom organisationen "tar ut varandra". Alla organisationer, även företag, har olika intressen inom organisationen men även gemensamma. Det finns inget som säger att olika intressen med automatik utesluter att det inte finns gemensamma intressen kvar. Jag ser inte hur det kan ligga i IPCC forskares intressen som grupp att avfärda klimathotet. Jag kan tydligt se hur det skulle gå emot deras egenintresse.
Jag ser inte att det faktum att Chevron väljer IPCC som källa säger något om IPCCs objektivitet. De var förmodligen ute efter en respekterad källa.