Citat:
Ja, om du inte accepterar något från den riktiga världen utan ser t o m grupper som AAAS som politiserade är det nog kört för dig. Forskning kräver pengar så de där helt oberoende forskarna är det extremt ont om. Vi har Lovelock som blev rik på att sälja ett patent och sen kunnat säga vad han vill, men eftersom han svängt från ena extremen till den andra hjälper inte det mycket.
Citat:
Nu finns inget sådant som "IPCC-forskare". IPCC är ett litet kansli och forskarna som skriver rapporten är anställda på universitet och företag runt om i världen. Hur tänker du sen när du säger att det skulle gå emot deras egenintresse att gå emot "klimathotet"? Bjørn Lomborg gick från okänd dussinforskare till chef för ett eget forskningsinstitut genom att publicera en "skeptisk" bok som sågades av forskare. Det finns så få "skeptiker" med några meriter att de som finns har alla chanser att dra in stålar om det nu är deras mål. Den som har bra vetenskapliga argument har dessutom chansen till vetenskaplig berömmelse, vilket är vanligare som mål för forskare.
Jag ser inte hur det kan ligga i IPCC forskares intressen som grupp att avfärda klimathotet. Jag kan tydligt se hur det skulle gå emot deras egenintresse.
Citat:
Om de kunnat visa att IPCC har fel borde väl det varit ännu bättre för dem?
Jag ser inte att det faktum att Chevron väljer IPCC som källa säger något om IPCCs objektivitet. De var förmodligen ute efter en respekterad källa.
.