Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Jag har till och från blivit tillfrågad av Inizio. Någon gång har det känts som en alibiförfrågan någon dag efter att siffrorna redan publicerats. Kan det vara så att Inizio styr sina resultat genom att de öronmärker de tillfrågade som "S" eller "M" eller "SD" typ och sedan med hjälp av en selektering kan styra resulltatet? Varför blir jag inte konsekvent i god tid varje gång ombedd att fylla i enkäten? Gillar dom inte mitt partival?
De kanske frågar alla eller nästan alla som ingår i deras databas (panel) men använder ett mindre urval. Självklart vet dom vad alla har svarat tidigare och de är troligen mest intresserade av förändringen.
Om många S, M, röstare säger Sd i nästa undersökning har de en säker indikation på en faktisk förändring åt Sd hållet skett.
Men min kritik gäller att de inte vet om deras databas(panel) från början är korrekt eller inte. Jag utgår från att den inte är det eftersom det fattas väljare från den stora gruppen svåra eller omöjliga att få kontakt med.
SCB är hederligare de slumpar fram alla inför varje undersökning men har på samma sätt ingen möjlighet att veta hur de "onåbara" tänker rösta. Det resulterar inte i att det blir träffsäkrare men det är i varje fall ett hederligt försök.
Kan verka tjatig, men det enda de kan göra är att korrigera med sina tidigare mätfel som de enkelt får fram efter varje val när väljarna ger dem facit.