2018-05-10, 01:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Oj du tog verkligen illa vid dig. Du har fortfarande inte gett några som helst argument mer än olika anekdoter varför mörkertalet skulle vara så gigantiskt.

Ni har makten när de kommer till hur det politiska samtalet ser ut just nu i Sverige. Var glad för det!

Makt??? Gillar att diskutera SD i opinionsundersökningar (och politik i allmänhet) i bl a denna tråd på Flashback. Du överskattar nog "vår" makt om du tror att denna tråd på något avgörande sätt styr det politiska samtalet i Sverige just nu.

När det gäller mörkertalet och dess storlek så kommer det att visa sig. Fyra månader går fort. Tålamod, min vän. Tålamod! Du kommer att få höra åtskilligt om den "dolde" SD-väljaren och mörkertalet i eftervalsdebatterna.
2018-05-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hört talas om "en gång är ingen gång"? Får nog vaska fram fler bevis än ETT mediokert sådant.

Var den ihopknycklade SDvalsedeln i rännstenen på Expressens förstasida på valdagen ett mediokert bevis på att SD-hatet var enormt 2010? Du får nog sluta dricka Absint.
2018-05-10, 01:25
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Makt??? Gillar att diskutera SD i opinionsundersökningar (och politik i allmänhet) i bl a denna tråd på Flashback. Du överskattar nog "vår" makt om du tror att denna tråd på något avgörande sätt styr det politiska samtalet i Sverige just nu.

När det gäller mörkertalet och dess storlek så kommer det att visa sig. Fyra månader går fort. Tålamod, min vän. Tålamod! Du kommer att få höra åtskilligt om den "dolde" SD-väljaren och mörkertalet i eftervalsdebatterna.

Du missuppfattar mig. Såhär: Om ett partis frågor har stort gensvar i diskussion och debatt så äger dom problemformuleringen, detta medför att det är lättare för fler att gilla partiet och stå för det. Det är det som har hänt sedan valet 2010. SD har brutit igenom till bredare lager. Vilket är ett argument mot att det skall finnas ett stort mörkertal.
2018-05-10, 01:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du missuppfattar mig. Såhär: Om ett partis frågor har stort gensvar i diskussion och debatt så äger dom problemformuleringen, detta medför att det är lättare för fler att gilla partiet och stå för det. Det är det som har hänt sedan valet 2010. SD har brutit igenom till bredare lager. Vilket är ett argument mot att det skall finnas ett stort mörkertal.

Att de har brutit igenom till bredare lager är säkert helt korrekt. Men betänk då att i denna "inbrytning" i nya lager (sedan 2010 och 2014) ingår också nu grupper i vilka det fortfarande finns ett stort stigma när det gäller SD. I flera av dessa nya grupper är SD ännu omgärdat av ett tabu - med ett långt större mörkertal.

I de grupper som SD däremot lyckades erövra 2010 och 2014 förhåller det sig med stor sannolikhet annorlunda. Här delar jag FransLiszt uppfattning (läs gärna hans kommentar från den 29 april i denna tråd).
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-10 kl. 01:40.
2018-05-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så lite vanlig wall of text för att med ordbajseri dölja att man lyckas fastna med en grisklöv på vardera sida gärdesgården.
Nyss var OU till ” hjälp” för SD, nu är det foliehatterier.
Hur är livet som schizoid?

Tes A: Ett bra resultat i United Minds OU 2010 hjälpte SD att komma in i riksdagen eftersom Sd sympatiserande soffliggare mobiliserades att rösta eftersom SD var nära spärren och varje röst gjorde skillnad

Tes B: SD skulle inte vara lika hjälpt av ett bra resultat i OU idag därför att få soffliggare med SD-sympatier skulle kunna mobiliseras för att rösta på ett parti som redan har 18%

Tes C: Det är Foliehatterier att tro att opinionsinsituten manipulerar ner SD i OU 2018 från 22-18% .

Kan inte alla dessa tre teser vara sanna samtidigt? Om inte så kan du väl utförligt berätta varför?
2018-05-10, 01:48
Medlem
Citat:
Jag är helt oinsatt i detta med spel på olika bettingsajter. Läste tidigare idag att oddset för SD som största parti har gått från 10 för ett par månader sedan till bara 3 just nu på Betfair. Hur skulle du tolka sådana siffror i denna för mig okända bettingvärld? Är det lite bättre, mycket bättre eller fantastiskt mycket bättre?

Stämmer inte riktigt. 8000:- har omsatts till 4ggr pengarna på SD men vet ej när och det säger inte så mkt när marknaden i princip är helt död. Det enda man kan säga i nuläget är att nån vill spela SD till 10ggr (7000:- vill denne spela). M vill nån spela 1000:- till 6ggr pengarna och S vill nån spela 1200:- till 1,59.

S ges således i nuläget minst 63% chans att bli störst och M minst 16,5% chans. Så just nu säger spelmarknaden att SD har mellan 10-20% chans att bli störst.

Åkesson ges f.ö. 6% chans att bli statsminister.
2018-05-10, 01:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Stämmer inte riktigt. 8000:- har omsatts till 4ggr pengarna på SD men vet ej när och det säger inte så mkt när marknaden i princip är helt död. Det enda man kan säga i nuläget är att nån vill spela SD till 10ggr (7000:- vill denne spela). M vill nån spela 1000:- till 6ggr pengarna och S vill nån spela 1200:- till 1,59.

S ges således i nuläget minst 63% chans att bli störst och M minst 16,5% chans. Så just nu säger spelmarknaden att SD har mellan 10-20% chans att bli störst.

Åkesson ges f.ö. 6% chans att bli statsminister.

Tackar för klargörandet. Snappade upp detta med 10 och 3 på Twitter tidigare idag och blev lite fundersam.
2018-05-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Du har ju heller ingen aning men det hindrar uppenbarligen dig inte från att ha åsikten att aktivism och manipulering från opinionsinstituten påverkar SD:s opinionssiffror.

What?

Det enda jag sagt är att jag inte tycker det är konspirationsteorier att misstänka det finns aktivism hos OI's. Krispan är 100% säker på att det finns aktivism ute i samhället bland byråkrater men 100% säker att OI's är undantagna dessa aktivister.

En jäääävla skillnad.
2018-05-10, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Var den ihopknycklade SDvalsedeln i rännstenen på Expressens förstasida på valdagen ett mediokert bevis på att SD-hatet var enormt 2010? Du får nog sluta dricka Absint.

Om du kan släppa flaskan så svarade jag på detta förut.
2018-05-10, 05:49
Medlem
RingRing2014s avatar
Kommunfullmäktigeledamot på twitter:

"Apropå SD. Idag, på vårmarknaden i Ulricehamn, vajade SD-ballonger från mångas händer och barnvagnar. Något har definitivt förändrats. Intressant, och något att tänka på tror jag."

Jag tror ju att själva folkfesten som kommer uppstå, när svensken i sommar för första gången kommer ut ur garderoben på riktigt och lyfter den grönmögliga näven ur fickan på alla SD-jippon, kan få kraftiga effekter i OU.

Själva mäktigheten och festen bör kunna få vem som helst att fundera på att "haka på" vid valurnan, alla vill vara i det segrande laget.

SD kommer för fösta gången utstråla en riktigt äkta vinnares aura från kampanjstart till mål.

/Momentum deluxe, den stora Sverigefesten! Mot 25%+
Senast redigerad av RingRing2014 2018-05-10 kl. 05:52.
2018-05-10, 07:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Med tanke på hur obegripligt Inizio utvecklats under de senaste ca sex månaderna så skulle det inte förvåna mig om de 1) antingen höjer SD med 0,2%, eller 2) drämmer till med en Novus-siffra på 18,2%. Glöm inte heller att Inizio gav KD 5,9% i mars och 5,1% i april...??? Är det ensamkommande som sköter deras mätningar och viktningar senaste tiden?

Jag har till och från blivit tillfrågad av Inizio. Någon gång har det känts som en alibiförfrågan någon dag efter att siffrorna redan publicerats. Kan det vara så att Inizio styr sina resultat genom att de öronmärker de tillfrågade som "S" eller "M" eller "SD" typ och sedan med hjälp av en selektering kan styra resulltatet? Varför blir jag inte konsekvent i god tid varje gång ombedd att fylla i enkäten? Gillar dom inte mitt partival?
Senast redigerad av stevenstills 2018-05-10 kl. 07:12.
2018-05-10, 08:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag har till och från blivit tillfrågad av Inizio. Någon gång har det känts som en alibiförfrågan någon dag efter att siffrorna redan publicerats. Kan det vara så att Inizio styr sina resultat genom att de öronmärker de tillfrågade som "S" eller "M" eller "SD" typ och sedan med hjälp av en selektering kan styra resulltatet? Varför blir jag inte konsekvent i god tid varje gång ombedd att fylla i enkäten? Gillar dom inte mitt partival?

De kanske frågar alla eller nästan alla som ingår i deras databas (panel) men använder ett mindre urval. Självklart vet dom vad alla har svarat tidigare och de är troligen mest intresserade av förändringen.
Om många S, M, röstare säger Sd i nästa undersökning har de en säker indikation på en faktisk förändring åt Sd hållet skett.
Men min kritik gäller att de inte vet om deras databas(panel) från början är korrekt eller inte. Jag utgår från att den inte är det eftersom det fattas väljare från den stora gruppen svåra eller omöjliga att få kontakt med.
SCB är hederligare de slumpar fram alla inför varje undersökning men har på samma sätt ingen möjlighet att veta hur de "onåbara" tänker rösta. Det resulterar inte i att det blir träffsäkrare men det är i varje fall ett hederligt försök.

Kan verka tjatig, men det enda de kan göra är att korrigera med sina tidigare mätfel som de enkelt får fram efter varje val när väljarna ger dem facit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in