2018-05-09, 23:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Då tar vi det pedagogiskt så att även mentala 10-åringar kan förstå.

Jag listade exempel på när AB varit nyttiga idioter. Ett av dessa exempel var när UM sprutade ur sig mätningar där SD låg rejält över spärren, vilket hjälpte dem in i riksdagen. Jag har konsekvent hävdat, senast i en diskussion förra veckan, att OU rimligen har enorm betydelse i den specifika make-or-break-situationen där ett nytt parti svävar runt spärren. Naturligtvis spelar OU en jävla roll för partier nära spärren, och kommer i år att avgöra framtiden för MP, KD och L eftersom alla tre sannolikt kommer att vara beroende av stödröster.

Men jag har lika konsekvent ifrågasatt den retarderade idén att skillnaden mellan säg 18 och 22 skulle vara avgörande för om man skulle deppa ihop på valdagen eller lägga sig ner och dö (18), eller få ståkuk och springa till vallokalen och dunka in valkuverten som ett segermål (22). Denna teori är så jävla usel att ett helt team måste ha hjälpt den som krystade fram skiten att krysta extra hårt, med sugklocka och elterapi. Det luktar efterkonstruktion lång väg, som att man först bestämt sig för att opinionsinstitut ska hatas, och först därefter klurat på hur detta ska legitimeras och i brist på substans bajsat fram en fantasi om att det skulle vara nån sorts verkningsfull psyops att skruva ner från 22 till 18.

Det finns ingenting ”schizat” i att OU-påverkan kan vara avgörande nära spärren för att sedan klinga av i betydelse ganska snabbt med ökande storlek. Fattar man inte skillnaden så fattar man antagligen inte heller varför en annons för hamburgare har helt olika effekt beroende på om målgruppen är vrålhungrig eller proppmätt, utan tror den har samma effekt oavsett situation.

Ja, finns likheter faktiskt. Man kan säga att Lasse Brandeby och Ulf Larsson var föregångare till SD och att Jan Helin är Tony Irving...
Så lite vanlig wall of text för att med ordbajseri dölja att man lyckas fastna med en grisklöv på vardera sida gärdesgården.
Nyss var OU till ” hjälp” för SD, nu är det foliehatterier.
Hur är livet som schizoid?
2018-05-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Mitt inlägg började med " ärligast ". Det varar ju som bekant längst. De som hoppar på ett sådant tåg lämnar det inte.

Hittar de bättre alternativ, så var så god.

Är nog väldigt få som hoppar på tåget p.g.a. en sån onödig "ärlighet". Finns däremot en del som kanske funderar på SD för 1a gången som drar öronen åt sig. Dom är inte lika införstådda (som kärnväljare är) med att läget är AKUTx10000 som kommer ta årtionden att ordna upp med klaff. Dessa stannar nog hellre då hos S/M om dessa "lögnar på" i vanlig anda med "vi har nu lagt om vår politik så detta kommer ordna upp sig under nästa mandatperiod".

Sedan vet jag inte om ett sådant tåg är så jävla attraktivt att man aldrig kommer lämna partiet p.g.a det. Tålamodet kan tryta efter några år även om man lovade att stå ut i decennier. Ungefär som kärnväljare nu kommer rösta AfS. Dom flesta hade nog känslan "SD=forever" för bara något år sedan.
2018-05-09, 23:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Skall citera dig den 10 september.

Hursomhelst kommer han att vara bra mycket närmare resultatet än de clownerna som fortfarande tror att SD får 15-20% om fyra månader. Att Socialdemokraterna kommer att göra sitt sämsta val sedan de grundades är inte heller det någon högoddsare. Citera du gärna, du kan passa på att citera mig med, 27,5% för SD den 9 september. Själv tänkte jag citera en del andra...
2018-05-09, 23:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Svårt att veta med Sentio om det är en riktig ökning. Det institutet svänger ju upp ner hur mycket som helst. Förr förra månaden hade de också typ 23%. Kul att se oavsett. Dock går Sentio i Demoskop ökande trend vilket känns mycket bra.

Känner på mig att snittet för maj för SD kan komma att ökas upp mot en procent jämfört med föregående mening.

Slumpmässiga variationer och verklig förändring är två olika faktorer som kan sammanfalla eller inte. Jag är säker på att en del andra institut utjämnar men någon typ av kort medelvärde. IPSOS serie 16 16 16 16 17 17 är alltför jämn.
Litar mycket mer på Sentio därför att det är mycket mer rimligt att slumpvariationen får genomslag varje mätning.
2018-05-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så lite vanlig wall of text för att med ordbajseri dölja att man lyckas fastna med en grisklöv på vardera sida gärdesgården.
Nyss var OU till ” hjälp” för SD, nu är det foliehatterier.
Hur är livet som schizoid?
Ah, “ordbajseri”-kortet. Så du klarade inte att ta in den lätta versionen anpassad för 10-åringar heller. Då får vi nöja oss där, eftersom textbaserade forum inte tillåter att man ritar pekböcker för de allra minsta.
2018-05-10, 00:17
Medlem
8711s avatar
Tredje gången gillt då, dagen som kommer borde Inizio kunna komma. Nu hann till och med Sentio före med en mycket bra siffra för Sverigedemokraterna på 23,1% idag. Gissar på över 17% i Inizio, ligger dom kvar på sin nya larviga nivå så är dom hopplöst efter i princip alla andra institut från att alltid ha legat tredje bäst gällande siffrorna för Sverigedemokraterna.
2018-05-10, 00:39
Medlem
Oddset på att SD får över 20,5% har rasat från 1,95 till 1,65% på Unibet sedan i förrgår...

Intressant också att Sentios mätperiod ligger efter sossarnas nyhet om hårdare migrationspolitik men att de trots det noterar en svag minskning. Bara en dag av mätperioden ligger efter partiledardebatten där Löfven fintade upp sig själv på läktaren i det redan klassiska "våldtäktsutvisning kontra LAS" replikskiftet.

Hoppas Inizios mätperiod ligger lite senare.
2018-05-10, 00:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tredje gången gillt då, dagen som kommer borde Inizio kunna komma. Nu hann till och med Sentio före med en mycket bra siffra för Sverigedemokraterna på 23,1% idag. Gissar på över 17% i Inizio, ligger dom kvar på sin nya larviga nivå så är dom hopplöst efter i princip alla andra institut från att alltid ha legat tredje bäst gällande siffrorna för Sverigedemokraterna.

Med tanke på hur obegripligt Inizio utvecklats under de senaste ca sex månaderna så skulle det inte förvåna mig om de 1) antingen höjer SD med 0,2%, eller 2) drämmer till med en Novus-siffra på 18,2%. Glöm inte heller att Inizio gav KD 5,9% i mars och 5,1% i april...??? Är det ensamkommande som sköter deras mätningar och viktningar senaste tiden?
2018-05-10, 01:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Helvete, det här blir en nagelbitare, kanske röstar jag SD bara för att öka på chansen att de enligt praxis ska tillfrågas/erbjudas möjligheten att bilda regering, som största parti

Det har även en mycket demoraliserande effekt på S. Psykologin skall inte underskattas för S att inte vara största parti på närmare 100 år. De kanske internt blir oförmögna att bilda regering när politiska karriärer omöjliggörs och självbilden är i spillror.

Rösta på SD, det har störst inverkan i detta val.
2018-05-10, 01:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Oddset på att SD får över 20,5% har rasat från 1,95 till 1,65% på Unibet sedan i förrgår...

Jag är helt oinsatt i detta med spel på olika bettingsajter. Läste tidigare idag att oddset för SD som största parti har gått från 10 för ett par månader sedan till bara 3 just nu på Betfair. Hur skulle du tolka sådana siffror i denna för mig okända bettingvärld? Är det lite bättre, mycket bättre eller fantastiskt mycket bättre?
2018-05-10, 01:07
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vad jag kan minnas har du inte hänvisat till eller visat mig någon forskning i några tidigare diskussioner här om stigma och mörkertal eller nåt annat? Och jag har aldrig varit involverad i något snack om någon forskning med dig överhuvudtaget...??? Har vi ens haft en diskussion om mörkertal och stigma före nu??? Var har du fått det ifrån? Blandar du ihop mig med någon annan?

Du verkar vara en grälsjuk, envis jävel på så många plan. Du tror inte att det finns varken ett mörkertal längre och all stigma när det gäller SD är borta nu. Bra, då vet vi det. Som jag skrev tidigare: det är din rätt att tro det, men det är definitivt INTE min (och andras) uppfattning. Tvärtom tror jag att just mörkertalet för SD blir det som kommer att vara det stora samtalsämnet i eftervalsdebatten.

Varför skulle jag känna mig som ett "offer för det stora onda PK-Sverige"??? Fan, vad du yrar. Sätt dig i skuggan och håll dig borta från solen ett tag.

Har följt dina s k "diskussioner" med andra i denna tråd. Vi får väl se vem som hade mer eller mindre rätt, valet är snart här. Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan det du och jag skriver?

Vad menar du med: "...när ni har makten..." ??? Du är ju mer än lovligt snurrig i bollen.

Oj du tog verkligen illa vid dig. Du har fortfarande inte gett några som helst argument mer än olika anekdoter varför mörkertalet skulle vara så gigantiskt.

Ni har makten när de kommer till hur det politiska samtalet ser ut just nu i Sverige. Var glad för det!

Lite källor från media:
Om stigma https://www.dn.se/arkiv/nyheter/rosta-pa-sd-inte-langre-forenat-med-stigma/
Problemet att mäta nya väljargrupper: https://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/
Om nya väljargrupper: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-kraftigt-bland-utrikes-fodda
Om väljargrupper 2010: https://som.gu.se/digitalAssets/1429/1429248_bok-58.4-vem---lskar-sd-sannerstedt.pdf
Senast redigerad av Kattenx 2018-05-10 kl. 01:23.
2018-05-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du vet ingenting om aktivismen bland dom som ringer runt. Eller du kanske tror att alla samtal övervakas och gås igenom så ingenting orätt har gått till under samtalen..

Du har ju heller ingen aning men det hindrar uppenbarligen dig inte från att ha åsikten att aktivism och manipulering från opinionsinstituten påverkar SD:s opinionssiffror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in