2017-10-09, 11:12
Medlem
Jag skulle gissa att av dom här 7,8 "osäkra" är 7 av dom sd väljare och sen plua mörkertalet som jag gissar är lite över 5% så hamnar sd på cirka 27%
2017-10-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det återstår förstås att se, men de här märkliga dalarna i andra OU, tyder dels på att läget är svårmätt nu och att vissa institut tycks övertolka betydelsen av närmast obetydlig svängningar i ett litet undersökningsmaterial.

Mycket tyder på att SD blir näst störst, alldeles oavsett eget resultat, mest beroende på att M har klappat ihop. Skulle M kunna klättra under kommande år, så blir SD:s valresultat i mycket högre grad beroende på egen förmåga. Men om inget dramatiskt händer, så torde SD bli näst störst om 11 månader. Men man bör betänka att det är en lång tid i politiken...
Ja ett revitaliserat moderaterna ska inte underskattas, nota bene SD. Frågan är dock om låglönejobb är en valvinnare. Jag är tveksam. Men Uffe sköter sig hyfsat, vilket kan kompensera. Sen att moderaterna inte förtjänar en endaste röst innan de på sina bara knän bett om förlåtelse för vad de gjort mot Sverige, är en annan sak. Att man kan komma undan med att först skapa problemen själv, för att därefter, som inget hänt, gå till val på att fixa dem, känns ju inte helt moraliskt oantastligt..
2017-10-09, 11:55
Medlem
AndersM79s avatar
Man får inte glömma att väldigt många inte vågar (eller vill) säga sin egentliga partitillhörighet då de inte vet om den som frågar gör en riktig opinionsundersökning eller egentligen är ute och trålar åt EXPO.
Den enda sanna undersökningen är valet självt.
2017-10-09, 14:54
Medlem
DaEzzs avatar
Vi lär få vänta till valnatten för att få ett svar på hur det egentligen står till.

Men redan nu kan konstateras att oavsett om det blir 15%, eller 25%, eller 30% för SD, så har SD´s oöverträffade framgångar paradoxalt nog varit det bästa som kunde hända för Löfvén och S.

Moderaterna i spillror (blir de ens tredje största parti)?, Alliansen stendöd och - vilket många verkar glömma - KD på väg ut vilket i sådana fall permanent tar död på blockpolitiken i Sverige.

I stället för M och en samlad borgerlighet att tampas med, så tar SD över som den motståndare och ideologiska motpol som S behöver i syfte att upprätthålla sin bild som det enda kvarvarande regeringsdugliga partiet - ett SD som inte är en konkurrent om regeringsmakten.

Minst sagt märkligt hur det kan bli. Rent bisarrt till och med.
2017-10-09, 16:09
Medlem
Undrar när/om svenska folket kommer att försvara eget land,
titta vad polska medborgare gör.
http://www.friatider.se/10000-tals-polacker-bildade-m-nsklig-kedja-mot-muslimsk-invandring

Ja, från 2010 röstar jag på SD och 2018 tror/hoppas jag att SD får minst 27,6%
2017-10-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Undrar när/om svenska folket kommer att försvara eget land,
titta vad polska medborgare gör.
http://www.friatider.se/10000-tals-polacker-bildade-m-nsklig-kedja-mot-muslimsk-invandring

Ja, från 2010 röstar jag på SD och 2018 tror/hoppas jag att SD får minst 27,6%

Kommer aldrig att ske. Åtminstone inte av de flesta. Svenska syltryggar ser hellre på Allsång på Skansen eller liknande program.
2017-10-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

I stället för M och en samlad borgerlighet att tampas med, så tar SD över som den motståndare och ideologiska motpol som S behöver i syfte att upprätthålla sin bild som det enda kvarvarande regeringsdugliga partiet - ett SD som inte är en konkurrent om regeringsmakten.

Kanske något för tidigt att döma ut M som helt orealistiska.

Sannolikt kommer M att inse de politiska realiteterna i god tid före valet - allteftersom SD kommer att öka sitt opinionsstöd inför valet.

Allt talar då för ett samarbete mellan M och SD - regeringsbyte...
2017-10-09, 16:49
Medlem
Citat:
Vi lär få vänta till valnatten för att få ett svar på hur det egentligen står till.

Men redan nu kan konstateras att oavsett om det blir 15%, eller 25%, eller 30% för SD, så har SD´s oöverträffade framgångar paradoxalt nog varit det bästa som kunde hända för Löfvén och S.

Det beror väl på, om S håller sig nära 30% och mp hänger kvar. Men ett S på 25% och mp åker ut. Då ligger S inte bra till. Har svårt att se att S skulle skulle kunna få 30% om SD får upp mot 25%.
2017-10-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charnadios
Kanske något för tidigt att döma ut M som helt orealistiska.

Sannolikt kommer M att inse de politiska realiteterna i god tid före valet - allteftersom SD kommer att öka sitt opinionsstöd inför valet.

Allt talar då för ett samarbete mellan M och SD - regeringsbyte...

Det tror jag är för optimistiskt tyvärr. Att ett samarbete mellan (M) och (SD) är enda möjligheten för (M) att få till ett regeringsskifte är helt klart. Lika klart är att (M) ledningen verkar hålla fast vid den dödsdömda alliansen.

För att (M)+(SD) skall kunna ta fast som regeringsalternativ måste alliansen spräckas. Då blir valet mellan en storkoalition där (S) dominerar och som stöds av (C) och (L) eller en konservativ regering där (M) tar stöd av (SD). Blir det valet har jag visst hopp att åtminstone (L) tappar väljare till (M) och åker ur. Även (C) kan tappa sådana som absolut inte gillar Stefan Löfven.

Fortsätter det som hittills och huvud spåret är Alliansen så kan en (L) väljare tänka sig att han röstar för en Alliansregering som förhandlar med (S) eller med (SD). Då kanske han inte lämnar (L) och röstar (M) istället.

Det är vad jag tror hursomhelst. Blir det två tydliga regeringsalternativ under valrörelsen med
(M)+(KD)+(SD) mot (V)+(MP)+(S)+(C)+(L) så vinner det konservativa högeralternativet. Blir det däremot Rödgröna mot alliansen mot (SD) så vinner inget alternativ och tvingas inte (C) och (L) väljare till insikt att deras parti stödjer (S) så får inte (M) tillräckligt stöd för att bilda regering i vilket fall...
2017-10-09, 18:20
Medlem
Citat:

Moderaterna i spillror (blir de ens tredje största parti)?, Alliansen stendöd och - vilket många verkar glömma - KD på väg ut vilket i sådana fall permanent tar död på blockpolitiken i Sverige.

Den dag borgerligheten sväljer sina egon och inser att det faktiskt aldrig har röstats höger så mycket någonsin (om vi räknar med SDs röster), är det helt finito för hela vänsterrörelsen. Den dag att det kanske är viktigare att satsa på svenskarna än muslimerna och flyktingarna stå vi inför en helt ny tid. Att vi inte redan är där, är ofattbart. Det kommer ta decennier för vänsterblocket att komma ifatt, med största sannolikhet (med en ökad andel invandraröster som en dark horse).
2017-10-09, 18:51
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Den dag borgerligheten sväljer sina egon och inser att det faktiskt aldrig har röstats höger så mycket någonsin (om vi räknar med SDs röster), är det helt finito för hela vänsterrörelsen. Den dag att det kanske är viktigare att satsa på svenskarna än muslimerna och flyktingarna stå vi inför en helt ny tid. Att vi inte redan är där, är ofattbart. Det kommer ta decennier för vänsterblocket att komma ifatt, med största sannolikhet (med en ökad andel invandraröster som en dark horse).

Frågan är väl snarare om man skall räkna in C och L i högerrörelsen. Dessa två partier har historiskt varit en katastrof för borgerligheten. Jag är gammal nog att minnas C och FP på 70 och 80 talet. De var inte kloka. Maud Olofsson och Lars Lejonborg var endast en kort parantes och nu kör man återigen med gasen i botten på temat - lämna maximalt spår av förödelse bakom oss.

Jag har inga problem med att M och KD får några procent av SD. Även om jag aldrig kommer att rösta på M eller KD så inser jag att de trots allt är de minst dåliga 7K partierna. Jag hoppas även på att M även kan få tillbaka några röster från C.

Då kan SD+M+KD komma upp i 45-50 %. Och om L (hoppas) och MP (håller tummarna) åker ut så är det faktiskt realistiskt att man når majoritet.

Tror aldrig jag varit med om en valutgång som varit så här svår att förutspå.

En sak vet jag i alla fall. Jag orkar inte en 4 års period till med Löfven och Andersson. Då kommer jag att behöva psykiatrisk vård och i värsta fall palliativ vård. Alla alternativ är bättre än S.
2017-10-09, 19:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Då ligger S inte bra till. Har svårt att se att S skulle skulle kunna få 30% om SD får upp mot 25%.

Säkert, men om SD kryper upp mot 25% så klarar inte KD 4% spärren och M reduceras till kanske 15%. Så ser väljarunderlaget ut. För varje väljare som S tappar till SD så har M och KD tappat två.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in