Citat:
Ursprungligen postat av
Charnadios
Kanske något för tidigt att döma ut M som helt orealistiska.
Sannolikt kommer M att inse de politiska realiteterna i god tid före valet - allteftersom SD kommer att öka sitt opinionsstöd inför valet.
Allt talar då för ett samarbete mellan M och SD - regeringsbyte...
Det tror jag är för optimistiskt tyvärr. Att ett samarbete mellan (M) och (SD) är enda möjligheten för (M) att få till ett regeringsskifte är helt klart. Lika klart är att (M) ledningen verkar hålla fast vid den dödsdömda alliansen.
För att (M)+(SD) skall kunna ta fast som regeringsalternativ måste alliansen spräckas. Då blir valet mellan en storkoalition där (S) dominerar och som stöds av (C) och (L) eller en konservativ regering där (M) tar stöd av (SD). Blir det valet har jag visst hopp att åtminstone (L) tappar väljare till (M) och åker ur. Även (C) kan tappa sådana som absolut inte gillar Stefan Löfven.
Fortsätter det som hittills och huvud spåret är Alliansen så kan en (L) väljare tänka sig att han röstar för en Alliansregering som förhandlar med (S) eller med (SD). Då kanske han inte lämnar (L) och röstar (M) istället.
Det är vad jag tror hursomhelst. Blir det två tydliga regeringsalternativ under valrörelsen med
(M)+(KD)+(SD) mot (V)+(MP)+(S)+(C)+(L) så vinner det konservativa högeralternativet. Blir det däremot Rödgröna mot alliansen mot (SD) så vinner inget alternativ och tvingas inte (C) och (L) väljare till insikt att deras parti stödjer (S) så får inte (M) tillräckligt stöd för att bilda regering i vilket fall...