2018-05-22, 21:49
Medlem
trailblasers avatar
Ärligt talat nu. Säg att SD blir störst med 30%. Kommer det göra någon skillnad ? Kommer vi inte bara få se att S och M gaddar ihop sig med C som stödparti?
2018-05-22, 21:50
Medlem
Nu ska vi inte glömma den förväntatde psykologiska effekten av den enkla anledningen att det är DN som tvingas leverera dessa siffror och analyser till sina läsare. Och DN:s prenumeranter, det är bland de mest politisk efterblivna som går att hitta, företrädesvis boende i Stockholm.

(Samtidigt läser jag att Södermalm, platsen där säkert många DN-journalister bor, är den mest segregerade platsen i Sverige - surprise.
2018-05-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaha titta där är uppjusteringen igen! Så jävla genomskinligt.

(Det har alltid varit Wolodarskis dröm att kapa 3 pe från C och ge lika många till SD lagom till valrörelsen går in i turboläge!)

Han valde mellan det eller att normalisera SD redan 2016 så att kvinnorna numera hade ansett att SD är som vilket annat parti som helst (och inte bara hade börjat inse det)
2018-05-22, 21:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Rubrikerna på DN just nu:
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-bara-fyra-procentenheter-mellan-s-och-sd/
Nyhetsartikel med mätning: DN/Ipsos: Bara fyra procentenheter mellan S och SD
https://www.dn.se/nyheter/politik/ewa-stenberg-mardrommen-ar-sann-lofven/
Analys: Ewa Stenberg: Mardrömmen är sann, Löfven!
https://www.dn.se/ledare/en-kappvandning-for-mycket-for-stefan-lofven/
Ledare: Ledare: En kappvändning för mycket för Stefan Löfven

Från "analysen":
Det är märkligt hur C:s tapp bara nämns i förbigående nästan. Även så i Wolodarskis ledare:

https://www.dn.se/ledare/en-kappvandning-for-mycket-for-stefan-lofven/
2018-05-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Afghanamnestin bestämdes redan i vintras, så man kan fråga sig varför den slår igenom så hårt nu? Kan möjligen bero på att väljare är sega och lite trögtänkta, vi har sett det förr. Jag är dock inte helt säker på att det bara är amnestin som ger de här effekterna, även om de knappast hjälpt upp S och C:s siffror.
Förträngningsmekanismer är starka doningar. Se bara på förra valet när det länge stod klart att SD kommer att få i alla fall 10. Ändå var reaktionen chock och förstämning som att det var en fullständig nyhet att SD hade stöd över 5,7. Som att folk legat i koma genom samtliga OU sedan valet 2010.

Det kommer ytterligare en smäll när beslutet faktiskt klubbas i juni (om de inte backar ur i sista stund då). Trots att det var klart i vintras, dubbelklart i våras och trippelklart när Centerns bekräftelse kom, blir det en ny vända av ramaskri när det blir kvadrupelklart.
2018-05-22, 21:54
Medlem
Citat:
Afghanamnestin bestämdes redan i vintras, så man kan fråga sig varför den slår igenom så hårt nu? Kan möjligen bero på att väljare är sega och lite trögtänkta, vi har sett det förr. Jag är dock inte helt säker på att det bara är amnestin som ger de här effekterna, även om de knappast hjälpt upp S och C:s siffror.

Ibland är det nog mer meningsfullt att falsifiera än att verifiera. Vi VET t ex inte om OI medvetet fuskar med OU. Vad vi däremot kunde avliva redan efter förra valet var myten att "marknaden" straffar ut värdelösa mätningar, varför räknenissarna skulle ha incitament att mäta rätt. Sifo och Novus var lika marknadsledande och betrodda som innan valfiaskot - United Minds och Sentio lika utstraffade.

På samma sätt kan man kanske inte leda i bevis varför SD tycks rusa. Vad som däremot är falsifierat är att "hård" politik som återvandring och högre tonläge kring våldtäkter skrämmer väljare - och mer specifikt kvinnliga väljare.

Dessa skadliga hypoteser är det dags att begrava. Rumsren blir man av att vara stor, inte anpasslig. Och politisk magnetism skapas med polarisering.
2018-05-22, 21:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ärligt talat nu. Säg att SD blir störst med 30%. Kommer det göra någon skillnad ? Kommer vi inte bara få se att S och M gaddar ihop sig med C som stödparti?
Risken finns alltid, det är ju Sverige vi pratar om. Men skulle så ske så är nog t.om svenskens tålamod slut. Det skulle vara det mest monumentala dundersveket mot Sverige och svenskarna i historien, långt värre än DÖ. Det skulle vara ett stort jävla fuck you ännu en gång till hela nationen vid en tidpunkt som är extremt kritisk och SD skulle segla upp till 40-50% till 2022 och AFS och MED skulle göra entre i riksdagen. Det vet nog gammelpartierna om och jag är tveksam på om dom verkligen vill ta den risken. Men man vet ju aldrig. Våra politiker är bland dom mest efterblivna i hela världen.
2018-05-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Tillfälligt, möjligen. Men till sist måste någon ge upp. Och vem som än blir regering så kommer det inte att räcka med snack längre. Hur som helst, på något sätt kommer SD få inflytande. Tidigare (PK-eran) har ju politiker kunna köra över sin egen väljarkår genom att säga till sig själva att det är inte så illa, både SOM-institutet och DNs undersökningar visar att väljarna är med mig i invandringsfrågan (och tillhörande politikerområden). Och fram till nu har Sverige ganska pantade väljare låtit dem, på det stora hela, hållas. Icke så nu dock, och det måste ju bli politik av detta till slut. Själv tycker jag det är roligt att få rätt, landet lär väl gå under i vilket fall, men jag levde för att få se pendeln svänga, och den faller precis så tungt som förutspått i ett konsenuskultur som den svenska.
2018-05-22, 21:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Fast det går ju inte så j-vla lysande för "skicklige" UK heller. Så i slutändan handlar det nog om politik. Men att Löfven, och även i viss mån UK, börjar framstå som förbisprungna pajaser, som påpekats, kanske spelar in, inte minst för de kvinnliga väljarna.

Kvinnor attraheras av starka män och vinnare. Och av självsäkra män som vet vad de vill. Att inte kunna bestämma sig som UK och SL är inte särskilt attraktivt.
2018-05-22, 21:58
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Jo, Kristersson skojade inte när han konstaterade att Centerns agerande är ”dåligt för Sverige men även för Alliansen”, eftersom han insåg att hans fina jordgubbsland just fick en rödhårig fågelskrämma från helvetet.

Inse den poetiska rättvisan i detta, den totala karmasmockan:

Afghanamnestin är MP-politik. En sista ”present” från MP innan de går i graven. Och alla partier som en gång slöt upp runt dem i migrationsöverenskommelsen, dras nu ner i skiten tillsammans med MP. Man tänker kanske att MP bara kan tappa egna procent, som det ju inte finns så många kvar att ta av. Men här lyckas de med konststycket att tappa procent åt andra partier. Själva står de stilla på 4 men andra tappar genom blotta kopplingen till MP säkert uppåt 8% tillsammans, eller två hela miljöpartier.

Löfven måste hitta något lämpligt kryphål ut ur afghanamnestin. Det skulle inte förvåna mig om han kommer med något utspel om att de som ljugit om sin ålder ska inte omfattas av dealen...och det var väl en 80%.
2018-05-22, 22:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Löfven måste hitta något lämpligt kryphål ut ur afghanamnestin. Det skulle inte förvåna mig om han kommer med något utspel om att de som ljugit om sin ålder ska inte omfattas av dealen...och det var väl en 80%.
Då spricker nog regeringen.
2018-05-22, 22:01
Medlem
Citat:
Förträngningsmekanismer är starka doningar. Se bara på förra valet när det länge stod klart att SD kommer att få i alla fall 10.
Ja det där förvånande mig verkligen, skenbart intelligenta och informerade människor som inte verkade ha bättre verklighetskoll än den genomsnittliga kråkan. Å andra sidan, tidigare, under PK-eran, skyddades alltid läsaren för skadlig information med hjälp av den tendentiösa journalistiken - och det lurade uppenbarligen tillräcklig många för att förvåna mig i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in