2018-05-08, 21:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och du kan förstås inte förstå tanken att även ett ofött barn är ett människoliv?
Jag har dessutom aldrig sett att någon har tagit upp religiösa övertygelser i den här tråden.
Men då är du inne på tanken att förbjuda abort.
Om du anser att det är ett människoliv då är det förbud som gäller, som på Irland. Eller Sydamerika.
Citera
2018-05-08, 21:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Barnhem + adoption. Att döda något enkom för att det är svårt att ta hand om tycks mig sällsynt okänsligt. Fenomenet påminner närmast om de som skaffar sommarkatt.
Men att fråga dig när det är okej att döda något, då går det bra?
Citera
2018-05-08, 21:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men just där hamnar vi åter igen på ruta ett. Vi kan inte enas om när barnet blir ett barn, och så blir det så att hela den här diskussionen går runt i cirklar.
Just det.
Att bestämma när det blir ett för gammalt foster har vi demokratiskt beslutat om, med hjälp av expertis som väljer en lämplig ålder.
Och våra etiska kommittéer ger sina godkännande.
Och vi väljer våra politiker.
Rösta på kristna värdepartiet om du vill förbjuda aborter och på Sverigedemokraterna om du vill minska kvinnans valfrihet.
Citera
2018-05-08, 21:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
"Slippa" är ett av de mest populära orden i svenskt nutida tänkande - och ett av de skadligare.

Ja, att sänka aborttiden är angeläget.
På vilket vis är abort skadligt?

Tvärtemot så är abort gynnsamt för samhället.
De flesta blir hjälpta av det.
Sänka aborttiden är inte ett dugg angeläget,.
Citera
2018-05-08, 22:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Det råder inte ett underskott av barn att adoptera i Sverige, däremot är det otroligt svårt att adoptera barn i Sverige, många avstår från att adoptera från Sverige eftersom den biologiska mamman har ett år på sig att ändra sig om adoptionen, vilket ställer till en massa problem. Men tro mig, det är inte roligt att hålla på med adoption. Min sambos mamma som har adopterad 4 av 5 barn vet hur otroligt svårt det är att faktiskt få det att gå igenom, dessutom så kan min sambo som är adopterad intyga att han inte tyckte att det var så himla roligt innan han faktiskt blev adopterad, vilket dröjde tills han var fem. Barn som är äldre än 8 blir sällan adopterade över huvudtaget för att det är "för gamla", och dessa finns det många av. Gick i parallellklass med en stackars tjej som aldrig blev adopterad så hon fick bo i diverse fosterhem tills hon blev 18. Snacka om att hon hade problem under sin uppväxt. Men för livet.

Så nej, det är inte bara att lämna upp barnet för adoption, för sanningen är att det är fler barn för adoption än vad som kommer adopteras. Klart att det finns folk som vill adoptera, men det är svårt, det är en jobbig process. Dessutom hade världen blivit enormt överbefolkat ifall kvinnor var tvungna att föda barn de inte ville ha/kunde ta hand om, när det inte finns tillräckligt med familjer som vill adoptera.

Kan ju också lägga till att jag och min sambo har haft denna diskussionen om ifall vi hade blivit med barn och det inte kändes som rätt tid. Han som är adopterad, tyckte att vi absolut ska överväga abort snarare än adoption. Adoptera bort har inte varit ett alternativ för oss, så skulle det ske så blir det snarare abort.

Byråkrati kan man så klart göra något åt. Det borde nog göras, ehuru jag inte är kunnig i regelverksdetaljerna, men det tycks mig som att mycket elände kan förebyggas/botas genom ett bättre fungerande inhemskt adoptionsförfarande.

Nu är det inte världens problem jag vill lösa, utan Sveriges. Det är katastrofalt att Västvärlden i många decennier har satsat på omfattande vaccineringsprogram i Tredje världen, men inte alls på motsvarande sätt när det gäller sexualupplysning och preventivmedel. Det är där överbefolkningen exploderar - inte bland svenskar. Vi bör inte verka för nationell självutplåning enkom för att man föder för många barn i andra länder.
Citera
2018-05-08, 22:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Näää ohhhh no !

Hrmpf!

Citat:
Det är även valida skäl hos oss. Sen är även ovilja, insikt över ens egna oförmågor etc skäl nog. Barn precis som katter ska ha kärlek och omsorg varken kissar eller pluttar i varierad ålder förtjänar något sämre.

Barmhärtighetsabort? Människor som har sådana insikter om de egna oförmågorna bör uppmuntras till sterilisering - det skulle nog lösa mycket.
Citera
2018-05-08, 22:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men att fråga dig när det är okej att döda något, då går det bra?

Jag är litet osäker på vad Du avser här, men den sortens frågor tycks det mig som att jag har svarat hela tråden igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
På vilket vis är abort skadligt?

Fostret dör i allmänhet - det brukar anses skadligt.

Citat:
Tvärtemot så är abort gynnsamt för samhället.
De flesta blir hjälpta av det.
Sänka aborttiden är inte ett dugg angeläget,.

Synnerligen angeläget, av just de skäl jag anförde ovan.

Ser Du verkligen inte de etiska problemen eller de risker som finns för kvinnan att genomgå en abort?
Citera
2018-05-08, 23:23
Medlem
Citat:
Hrmpf!

Har du fått musen i vrångstrupen?

Citat:
Barmhärtighetsabort? Människor som har sådana insikter om de egna oförmågorna bör uppmuntras till sterilisering - det skulle nog lösa mycket.

Kalla det för vad du vill. Människor som saknar vilja, förmåga, resurser, plats i livet vid 18 kanske dock har detta vid 26. Så nej folk ska inte behöva sterilisera sig bara för att slippa få oönskade barn.
Citera
2018-05-08, 23:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Har du fått musen i vrångstrupen?

Nu är jag väldigt artig som inte spinner vidare på den meningen på ett mycket opassande sätt.

Citat:
Kalla det för vad du vill. Människor som saknar vilja, förmåga, resurser, plats i livet vid 18 kanske dock har detta vid 26. Så nej folk ska inte behöva sterilisera sig bara för att slippa få oönskade barn.

Det behöver de inte, om de följer mina råd som jag så generöst delat med mig av tråden igenom. Men vet de med sig att de är klantskallar, så är sterilisering ett gott råd - då kanske det för litet mindre klantgener vidare också.
Citera
2018-05-09, 00:04
Medlem
Citat:
Nu är jag väldigt artig som inte spinner vidare på den meningen på ett mycket opassande sätt.

Det behöver de inte, om de följer mina råd som jag så generöst delat med mig av tråden igenom. Men vet de med sig att de är klantskallar, så är sterilisering ett gott råd - då kanske det för litet mindre klantgener vidare också.

Män kan sterilisera sig om de nu vill undvika oönskade barn, börjar kvinnor göra det så kan du verkligen börja tala om fara för beflkningstillväxten.
Citera
2018-05-09, 00:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Män kan sterilisera sig om de nu vill undvika oönskade barn, börjar kvinnor göra det så kan du verkligen börja tala om fara för beflkningstillväxten.

Om kvinnor ändå envisas med att abortera och återfallsabortera så kan det kanske kvitta. Då kanske vi bör satsa på kvalitet framför kvantitet?
Citera
2018-05-09, 01:07
Medlem
Citat:
Om kvinnor ändå envisas med att abortera och återfallsabortera så kan det kanske kvitta. Då kanske vi bör satsa på kvalitet framför kvantitet?

om du tänker kvalitet = avhållsamhet, vara noga med preventivmedel så är det nog avgjort män du ska hacka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in